מסמך האיחוד האירופי והתהליך המדיני – מכתב גלוי

Thank you for rating this article.

אדוני ראש הממשלה,

השבוע קיבלנו תזכורת מכאיבה בדבר הסכנות הגלומות בקיפאון מדיני. מה שהיה עד כה תחזיות של נביאי זעם, לובש צורה של סנקציות העלולות להוביל לא רק לנזקים כלכליים קשים אלא גם לבידוד מדיני. בידוד כזה מסכן אותנו בטחונית, כלכלית ואסטרטגית.

החלטת האיחוד האירופי מצערת, מזיקה ומיותרת. טוב היה אלמלא היתה מתקבלת, ורצוי היה שבמקום זאת יצטרף האיחוד האירופי למאמצי ארה"ב לחדש בהקדם את המשא ומתן עם הרשות הפלשתינית. ואולם, התרסה, מחאה, כעס, וגם ניסיון לשכנע כי הצד השני הוא זה שאינו מעוניין במשא ומתן – לא יועילו. אפשר לחזור ולומר שהעולם כולו נגדנו ונגזר עלינו להיות עם לבדד ישכון. אבל, תהיה זו בריחה מאחריות וחוסר מנהיגות להמשיך בפאסיביות ולהגיב לאירועים במקום לחולל אותם.

המסקנות כעת חייבות להיות חד משמעיות: כניסה מידית למשא ומתן מדיני עם הפלשתינים מתוך כוונה ממשית להגיע להסדר.

המסמך האירופי הוא קצה הקרחון. ולמרות המחלוקת האידיאולוגית החדה והברורה בינינו - שנינו שואפים להשקעות זרות בישראל, להסכמים בינ"ל המאפשרים צמיחה ופיתוח, להעלאת דירוג האשראי של ישראל,  ולסחר בינלאומי משגשג בינינו ובין אירופה וכל מדינות העולם.

מי כמוך יודע כי מה שהחל השבוע ביהודה ושומרון, עלול לגלוש למפעלים וחברות בתוך תחומי הקו הירוק. זה יתחיל בברקן ויסתיים בקריית שמונה. המאמצים לשכנע את האירופים כי הם טועים במהלך הכרחיים, אך זה לא יפתור את הבעיה. היא תיפתר רק כשנתקדם באופן נחוש לקראת הסדר מדיני.

האינטרס להיכנס מיד למשא ומתן מדיני הוא אינטרס ישראלי. יש לסייע למזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי במאמציו. לא כי מדובר באינטרס אמריקני או אירופי או פלשתיני. האינטרס הישראלי, הציוני, הוא להמשיך ולממש את החזון של מדינה יהודית ודמוקרטית. אנחנו מלאי תקווה שאכן יצליח במאמציו לחדש את המשא ומתן. יש מקום לאופטימיות, אך יש לחזקה ברוח גבית מצידנו. מי שתומך בזה שייך למחנה הלאומי. ומי שאינו מבין זאת ממקם עצמו במחנה הדו לאומי.

הכרזת יותר מפעם אחת כי  אתה מצדד בפתרון של שתי מדינות לשני עמים. אמירה צלולה וברורה. עכשיו הזמן לעשות. ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, קבע כי "עתידנו אינו תלוי במה יאמרו הגויים אלא במה יעשו היהודים". קום ועשה. האתוס הציוני הוא אתוס של יוזמה ופעולה.

אני מודעת לקשיים הפוליטיים הפנימיים הכרוכים בכך, אך מזכירה לך כי גם רה"מ המנוח מנחם בגין שעמד בראש הליכוד, עמד בפני קשיים לא פחותים, ובכל זאת בחר במעשה הנועז וההיסטורי של הסכם שלום עם מצריים על כל משמעויותיו הקשות באותה עת.

המשך את החזון הציוני של מדינה יהודית ודמוקרטית - פתח מיד במו"מ מדיני. חתור להסדר מדיני ולסיום הסכסוך. נסה – נוכל רק לצאת נשכרים מכך.

אני מבטיחה לך שוב, כפי שכבר עשיתי כמה פעמים, שאני כראש האופוזיציה, מפלגתי, מפלגת העבודה, וגורמים נוספים באופוזיציה ניתן לך רשת ביטחון אפקטיבית וחזקה גם אם תיתקל בקשיים פוליטיים בסביבתך.

אדוני ראש הממשלה,  גלה מנהיגות. לך בדרכם של בן גוריון, בגין ורבין. מסמך האיחוד האירופי יהפוך אז להערת שוליים בלתי חשובה.

בברכה,

יו"ר האופוזיציה

ח"כ שלי יחימוביץ'

-----------------------------------------

פורסם בבלוג של שלי יחימוביץ'.

"אני פוסע בעקבות בן־גוריון בעיניים עצומות אבל מדי פעם אני פוקח את עיני"
זלמן ארן

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2014

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי