לא הגיע הזמן שהקיבוצים ישובו לתרום?

Thank you for rating this article.

תפילה?

כאילו, חשבתי על זה, ששוב, גם ביום חמישי הקרוב, אני מתכוון לדבר בככר הבימה על זה שהקיבוצים יכולים להוריד את מחירי הדירות במרכז לשליש, וככה גם מי שהיום שונא אותם "בדם" יתחיל לחשוב עליהם קצת אחרת.

שוב.

"שוב".

כי איכשהו התחלתי לחשוב לרגע דווקא על אותו הציבור ששונא אותם "בדם". ( גם אני היום לא חש אהבה לקיבוצים. למה, מישהו חושב שיש לי סיבה כן לחוש ? )

הרי בגדול זהו הציבור שנוהג להתפלל. והרי כל התפילות כולן, בכל בתי הכנסת ובכל ימות השנה

הן בשורה התחתונה רק אלף גירסאות,- מאה אלף גירסאות,- של רק משפט אחד: "אלוהים, אין כמוך, ובבקשה-בבקשה תעשה שיהיה לנו טוב!".

מה, לא ככה?

אז הנה. אותו דבר גם אני. גם אני אגיד בככר הבימה, בגירסה כל פעם אולי טיפה אחרת, בדיוק מה שכבר אמרתי. כי זה צריך להיאמר. ויותר חשוב: כי מי שמקבל את ההחלטות ב"התיישבות העובדת" צריך לשמוע. ולהפנים. ולהרהר. ולקבל החלטה אמיצה ונחוצה. ולעשות.

***

הנה.

***

יקיריי ויקירותיי.

אנחנו נמצאים כאן היום כדי למחות על יוקר המחיה, אבל אני חושב שזו דרישה קצת כללית מדיי, ואני חושב שאם מחירי הדירות הצנועות במרכז יירדו לשליש, וכך גם מחירי השכירות במרכז יירדו לשליש, אז ניתן יהיה לחיות במדינה הזאת. ואני, איש מפלגת העבודה, אני קורא לקיבוצים לעזור בזה. קורא להם לחדול להיות גורם שנוא כמעט כמו הטייקונים או כמו וועדי העובדים של חברת החשמל או הנמלים, ולחזור ולהיות אלה שבזכותם החיים במדינה הזאת טובים יותר.

אני קורא לאותם קיבוצים שקרקעותיהם גובלות בערי המרכז לתרום חמישה אחוז מהקרקע החקלאית, הזולה, שלהם, להקמת דיור, צנוע, בבנייני קומות, שיימכר במחירי עלות לצעירים יוצאי צבא או שירות לאומי, שאין להם דירה אחרת, כשהחוזה , כמובן, מבטיח שהדירות לא תירכשנה לצורכי מסחר. אני קורא לקיבוצים לשוב ולהיות החלוצים שלפני המחנה, ולקבע את מעמדם כמי שלא רק תרמו למדינה בעבר, אלא הם תורמים לה גם בהווה.

אני קורא לקיבוצים להיות גם היזמים. לקבוע כי הקרקע היא תרומה, וכי הבנייה תיעשה על ידי קבלנים שיזכו במכרז לבצע במחיר הזול ביותר, כך שייקחו רווח לא של מיליון על כל דירה אלא אולי של מאה אלף, וכך דירה צנועה של שמונים מ"ר במרכז, כשהקרקע איננה עולה, ורווחי הקבלן סבירים אבל לא אסטרונומיים, תעלה לזכאי רק 700,000 שקל, ולא מיליון ושבע מאות אלף.

כמעט שליש מהמחיר היום. מה שיגרור למטה כמובן גם את מחירי השכירות.

דמיינו שהמחיר שאתם משלמים על שכירות ירד פתאום לשליש.

פתאום.- גם ללא שום שינוי אחר,- פתאום אפשר יהיה לחיות בארץ הזאת.

ואין לי ממשלה שאוכל לקרוא לה לעשות זאת.

הממשלה היא לא לטובתנו. היא חד משמעית ואך ורק לטובת העשירים.

אז אני, איש מפלגת העבודה, קורא לקיבוצים לעשות זאת.

לחזור ולהיות גורם שגם אחרון האזרחים חושב עליו בהערצה.

לתרום חמישה אחוז מהקרקע החקלאית שבפאתי הערים. ולבנות עליה במכרז דירות צנועות שתימכרנה במחיר עלות, כשליש ממחירן היום, לזכאים.

וכאשר, שוב, בזכות נטילת היוזמה המחודשת של הקיבוצים ולמרות החבלה המכוונת של הממשלה, כדי לקנות דירה צנועה במרכז יצטרך זוג צעיר להתחייב על שליש ממשכורתו, ולא על משכורתו כולה, גם לצעירים שלנו כל החיים במדינה הזאת ישובו להיראות לגמרי אחרת.

תודה !

"עם לא יזכה לחירות אם לא יבטיח חרות שכניו"
קארל מרקס

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2015

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי