רון פונדק 1955-2014

Thank you for rating this article.

רון פונדקרון פונדק, מי שהיה מאדריכלי הסכם אוסלו, שותף להבנות אבו מאזן - ביילין ויוזמת ז'נבה ובמשך שנים עמד בראש "מרכז פרס לשלום", כיהן כיו"ר "פורום ארגוני השלום הפלסטיני-ישראלי" ושימש כאב הרוחני ומורה דרך לאלפי פעילי שלום הלך לעולמו והוא בן 59.

נדמה שהדרך הטובה ביותר לכבד את זכרו ואת מורשתו תהיה להביא ציטטות רשת של חברי מפלגת העבודה ופעילי שלום המעידות ויותר מכול על דרכו ועל החותם שהותיר.

אך ראשית נאום שנשא השנה בפברואר 2014, בקבלת פרס על שם פרופ' ישעיהו ליבוביץ על חתירתו המתמדת לשלום.

{youtube width="600" height="420"}OrFpR09dq6M{/youtube}

"ראיתי אותי לראשונה בבית מפלגת העבודה בירקון 110 בהרצאה על הסכמי אוסלו כשהייתי בן 16,מאז הוא מודח לחיקוי. יום שלם ללא רון פונדק, מרגיש נצח." (יריב אופנהיימר, מזכ"ל שלום-עכשיו, טוויטר)

"רון פונדק מר"ן זצ״ל הי"ד, הראה לנו שחתירה לשלום אינה חזון נפרץ וספרו האחרון 'ערוץ חשאי' קריאת חובה להבנת הווה ועתיד" (הפרולטר, טוויטר)

רון פונדק"רון פונדק נפטר היום. רבים מכירים אותו כאחד מאדריכלי הסכמי אוסלו, ובשנים האחרונות זכיתי להכיר ולעבוד איתו אישית כיו״ר פורום ארגוני השלום הישראלי. המנהיגות וההנחיה שלו, כמו גם החיוך המנוסה, החכם והעיקש שלו - אשר נמשך למטה רק מעט תחת משקל השנים - אתגעגע להם מאוד מאוד.
המוות שלו היה צפוי, מאחר שנאבק שנים בסרטן קשה. גופתו נתרמת כעת למדע ורוחו הוקדשה לאורך חייו לשלום. מקווה שנזכור אותו כמנהיג וכחבר הטוב שהוא היה.

Ron Pundak passed away today. Many know Ron as one of the architects of the Oslo Accords, and in the last few years I got to know and work with him personally as he was chairing the Israeli Peace NGOs Forum. His leadership and mentorship, as well as his experienced, wise and stubborn smile - only slightly pulled down by the weight of the years - will be greatly missed.
His death was known to come any day, as he was struggling with a difficult cancer. His body is now being donated to science, and his soul was devoted throughout his lifetime to peace. May we all remember him as the leader and good friend that he was." (טל הריס, בטוויטר)

"ד"ר רון פונדק ידיד יקר הלך היום לעולמו.
רון היה פטריוט ישראלי. חלוץ שהולך לפני המחנה כשהבין שאין תקומה למדינת העם היהודי, ללא שתי מדינות שיחיו בשלום זו לצד זו.
רון, שהיה אח שכול, יירשם בהיסטוריה כאחד מאדריכלי הסכמי אוסלו, במידה רבה בזכותו הפך פתרון שתי המדינות למטבע שגור ולפתרון היחיד האפשרי.
רון המשיך להקדיש את חייו לשלום ולפיוס, כמנכ"ל מרכז פרס לשלום, ופעל ללא לאות, מול הצד הישראלי ומול הצד הפלסטיני, מול ילדים ומול קשישים, גם כאשר נאבק שנים ארוכות במחלה שקיפדה את חייו.
רון נפטר, אבל מורשת שתי המדינות היא צוואתו החיה לשני העמים. אני מחבק את תולה ואת הילדים בשעה קשה זו.
יהיה זכרו ברוך." (ח"כ יצחק הרצוג, פייסבוק)

"רון פונדק ז"ל,
ידיד ומכר ותיק הקדיש את כל חייו ומעייניו לדיאלוג עם הפלסטינים וליוזמות שלום.
גם בשעותיו הקשות האחרונות הוא פעל כציוני מסור לקידום שיתוף פעולה כלכלי ופוליטי לשני העמים.
יהי זכרו ברוך" (ח"כ אבישי ברוורמן, פייסבוק)

"ד"ר רון פונדק שהלך לעולמו היום הוא דוגמא ומופת לאדם שהצליח בנחישות ובאומץ, לעשות שינוי אמיתי בתודעה ובמציאות בישראל.
רון, שהיה חלק מקבוצה קטנה שניהלה את המשא ומתן החשאי הראשוני שהביא להסכמי אוסלו, נלחם עד יומו האחרון למען השלום והערכים שבהם הוא מאמין. לאורך השנים, הצטלבו דרכינו, בפורומים שונים. הפעם האחרונה שפגשתי ברון הייתה לפני מספר חודשים בכנס השמאל הישראלי, שם דווקא נוצר ביננו ויכוח בנוגע לדרכי הפעולה הרצויות להגעה להסדר. רון, שתמך עד יומו האחרון בהסכם על בסיס שתי מדינות לשני עמים, נלחם על השלום. אבל בראש ובראשונה הוא נלחם על מדינת ישראל והציונות.
ובמלחמה הזו, רון היה פייטר אמיתי. כזה שלא מתייאש. שלא מחפש תירוצים אלא פתרונות. זהו השיעור האמיתי שהוא לימד אותי ואת החברה הישראלית. שיעור במנהיגות ובנחישות. רון אולי נפטר בגיל צעיר יחסית, אבל השאיר חותם גדול על עם ישראל." (ח"כ עומר בר-לב, פייסבוק)

"רון פונדק נפטר.
סביר שלא כולכןם יודעות מי היה רון פונדק. וגם אלה שיודעות, סביר שלא יודעות איזה איש נהדר וחשוב הוא רון פונדק.
רון פונדק הוא אבדן נוראי למדינת ישראל ולחברה הישראלית. הוא כל מה שאין בהנהגה שלנו היום: חכמה, ראיה מפוכחת, הבנה עמוקה של המציאות, טוב לב ואהבת אדם.
את התמונה הזאת שלו צילמתי כשהשתתפנו ביחד בכנס השמאל האחרון. הוא כבר היה שוב מאד חולה אבל לא פחות חיוני ומקסים, נחוש ומדבר שוב ושוב על מה שהיה מפעל חייו: כמה הכרחי ודחוף, כמה אפשר, כמה כדאי לעשות עם הפלסטינים מדינה פלסטינית והסכם שלום.
פונדק היה מסור למדינת ישראל וניסה להציל אותה מעצמה; הוא נפטר בטרם הצליח אבל דרכו עוד תציל אותנו." (ח"כ מרב מיכאלי, פייסבוק)

"רון פונדק ז"ל. יהי זכרו ברוך" (ח"כ תמר זנדברג, טוויטר)

"בוקר קשה עובר על אנשי מחנה השלום בארץ ובעולם. ד״ר רון פונדק, מאדריכלי הסכם אוסלו, לשעבר מנכ״ל מרכז פרס לשלום, ויו״ר פורום ארגוני השלום נפטר.
מי שזכה להכיר ולעבוד לצד רון נחשף לאדם נדיר שפיו וליבו שווים, תמיד מחייך, תמיד אופטימי, חכם, ומחויב לתהליך השלום באופן טוטאלי. גם כשהנושא היה לא פופולרי, גם שרבים העדיפו לעסוק בנושאים אטרקטיביים יותר, רון לא נכנע והמשיך לקדם את רעיון השלום על בסיס שתי המדינות.
האג׳נדה של רון תנצח, אישיותו יוצאת הדופן והכל כך נעימה כבר חסרה לכולנו.
יהי זכרו ברוך." (תנועת שלום-עכשיו, פייסבוק)

"רון פונדק מת. יש גיבורי מלחמה, רון היה גיבור השלום. איש ציוני שהאמין בשלום וחתר אליו ועד יומו האחרון, ביקש לתרום ולרתום כדי להשיג שלום" (גרשון בסקין, טוויטר)

"תנועת קול אחד כואבת את פטירתו של דר' רון פונדק ז"ל, אדריכל הסכמי אוסלו ויו"ר פורום ארגוני השלום. רון היווה עבורינו שותף אמיתי לחזון ולעבודת היום היום, מודל לאהבת הארץ ומגדלור של צדק. יהי זכרו ברוך." (קול-אחד, פייסבוק)

"מותו של רון פונדק הוא אבידה גדולה לא רק לתומכי השלום, אלא גם לחברה האזרחית בכללותה. זה בעיקר נורא עצוב - שרון הלך..." (תנועת עתיד כחול-לבן, טוויטר)

רון פונדק, בן 59 במותו - יהיי זכרו ברוך.

להוספת ציטוטים ומבואות נוספים, צרו קשר לכתובת info [AT] labor.org.il

"הארץ הזו שייכת לשניים לערבים היושבים בה וליהודים בכל העולם"
דוד בן גוריון, 1970 - מוקד הטלויזיה הישראלית

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי