ממשלת התפכחות לאומית בראשות יצחק הרצוג

Thank you for rating this article.

הבחירות הקרובות הן יותר מכל, בחירות הכרעה שיחרצו את עתיד חזון 2 המדינות במידה ועתידן טרם הוכרע.

התנועה לממשל אזורינצחון של מפלגת העבודה בראשות יצחק הרצוג ב 17 במרץ, משמע, ציבור הבוחרים מעניק הזדמנות נוספת לממשלת ישראל בראשות מפלגת העבודה לנסות לקדם מו"מ לשלום מול הרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן על בסיס תפישת 2 המדינות.

מיותר לציין, שכשלון מפלגת העבודה ב-17 במרץ פירושו, ככל הנראה, מתן גט סופי של הבוחר לתפישת 2 המדינות גם אם מפלגות מרכז ומרכז ימינה תמשכנה לשלם מס שפתיים לתפישה זו כפי שעשו זאת עד עכשיו.

בקביעה וראייה זו נצביע בבחירות הקרובות לכנסת למפלגת העבודה בראשות יצחק הרצוג. ננהג כך למרות שקשה להאמין בישימותה של תפישת 2 המדינות שהולכת ומצטיירת כסכנה ממשית למדינת ישראל, במיוחד על רקע האירועים באזור. אין לנו ספק שסכנת האיומים האזוריים גדולה בהרבה מאשר הסכנה הדמוגרפית שהיא, במידה רבה, איננה עומדת במבחן המציאות. הצבעתנו זו תבטא אם כן מתן הזדמנות אחרונה לניסיון לקדם את תפישת 2 המדינות.

במידה וכראש ממשלה יצחק הרצוג יחתום על הסדר שלום עם ראש הרשות הפלסטינית הוא יהיה אחד מגדולי מדינאי ישראל, פורץ דרך אמיתי לשלום הראוי למלוא התמיכה, השבחים והפרגון. הערכתנו תגדל עוד יותר אם יצליח להעביר את הסכם השלום בכנסת וגם יצליח לממש אותו בפועל.

אך יש גם צד שני למטבע. במידה ומו"מ לשלום זה יעלה על שרטון, או אף חמור יותר, הוא יצליח אך ההסכם שיגובש לא יהיה ניתן למימוש פוליטי, הרצוג כראש ממשלת ישראל יעמוד בפני אתגר אישי קשה במיוחד. הוא יצטרך לשאת נאום לאומה על סוף עידן אופציית 2 המדינות ועל צורך אקוטי לגבש אופציית חלופית להשגת השלום. בכך ממשלת ישראל בראשותו תהפוך לממשלת התפכחות.

אנו מאמינים ביושרו הצבורי, אחריותו הלאומית, יכולותיו ואומץ לבו של יצחק הרצוג שישא נאום התפכחות שתהווה פרידה מתפישת 2 המדינות במידה והמו"מ שהוא ינהל על בסיסה ייכשל או ההסכם עם הפלשתינים לא יאושר על ידי הכנסת. מתוך אמונה עמוקה באמת זו, נצביע אמת ב 17 במרץ ונקרא לרבים אחרים לנהוג כמונו.

עם זאת, יש לנו ולרבים אחרים ציפייה מיצחק הרצוג, שיאמר כבר עתה כיצד ינהג במידה ויכשל המו"מ שהוא ינהל מול אבו מאזן על בסיס תפישת 2 המדינות, או, לחילופין, ההסכם שיגובש לא יתקבל על ידי הכנסת. הבה נודה, הסיכויים שמדינת ישראל תמצא את עצמה במצב כזה לא קטנים. גם בצד הפלסטיני קורים דברים שאינם מבשרי טובות לתפישת 2 המדינות ואסור לאטום את עינינו ואוזנינו למראה ומשמע הקולות והברקים מהצד הפלסטיני אשר ציבור גדול של בוחרים חושש מהם ומכאן גם חששות רבים מהצבעה עבור הרצוג ומפלגת העבודה ב 17 במרץ. .

בפועל, מה שרואים, מדינת פלסטין כבר כאן. היא מורכבת מ 2 חבלי ארץ מדינתיים. חבל מדינתי ראשון, רצועת עזה, כיום מדינה לכל דבר, מדינת עזה, בראשות חמאס שקמה בעקבות יציאה חד צדדית של ישראל מכל שטחה שחרתה על דגלה ניהול מלחמה עקובה מדם כנגד ישראל עד קיצה. חבל מדינתי שני, שטחי הגדה המערבית, לרוב בניהול הרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן. יש כבר מי שמכנים חבלים מדינתיים פלסטינים אלה - "גדסטן" ו"חמסטן". בעיני העולם וגם בעיני ישראלים לא מעטים הן מדינה אחת, מדינת פלסטין ובירתה ירושלים.

בראייה דמוגרפית מדינת פלסטין בגדה וברצועה מונה כ 3,6 מיליון פלסטינים, מהם, 1,8 מיליון פלסטינים עזתים, רובם פליטים, תומכי חמאס וג'יהד לעומת 1,8 מיליון ערבים פלסטינים בגדה המערבית כולל מזרח ירושלים, רבים מהם פליטים, אשר גם בקרבם יש ככל הנראה רוב לחמאס. סביר שבבחירות במדינת פלסטין זו בגדה וברצועה, חמאס יוכרז כמנצח שירכיב את ממשלת פלסטין ויעמוד בראשה. הסכנה מכך לישראל גדולה וברורה. אז, ישראל תמצא את עצמה במערכה קשה מול מדינת פלסטין בראשות חמאס שתקיף אותה מדרום וממזרח ותוביל מערכה ערבית אסלמית כנגד ישראל בגיבוי וסיוע ישיר או עקיף של מדינות אסלמיות נוספות כתורכיה, אירן, דע"ש, לבנון, ירדן ומדינות ערביות נוספות.

התקווה הגדולה שמדובר בנבואה אסטרטגית שלא תתגשם. עם זאת, במידה ופני הדברים יתפתחו בכיוון זה, אנחנו מאמינים שממשלת ישראל בראשות יצחק הרצוג תבלוט במהרה כממשלת התפכחות ותמצא את עצמה שוקדת על חלופה מדינית חדשה.

האם ביכולתו של יצחק הרצוג כראש ממשלה להוביל מהלך מדיני חלופי לתפישת 2 המדינות במידה ויתברר לו ולמפלגת העבודה שחזון 2 המדינות, למרות המאמצים והתקוות שהושקעו בו, כבר לא רלוונטי ? תשובתנו חיובית. אנחנו מאמינים שהרצוג כראש ממשלה אחראי ואמין אכן ינהג כך.

זאת ועוד, אם מפלגת העבודה בראשות הרצוג שואפת למצוא את עצמה במוצאי יום הבחירות כמפלגה הגדולה בישראל ובראשות הממשלה כדאי שכבר עכשיו, יאמר יצחק הרצוג במסגרת מערכת הבחירות שבמידה ויתברר לו ולכולנו שמהלך קידום ויישום תפישת 2 המדינות מסכן את בטחונה של ישראל הוא לא יהסס לומר אמת זו למצביעי אמת וצבור הבוחרים בכללותו ובמקום לקדם נסיגת ישראל מהגדה ומזרח ירושלים הוא יוביל לנסיגת ישראל ומפלגת העבודה מחזון 2 המדינות.

בראייה וקביעה זו, מומלץ ליצחק הרצוג ומפלגת העבודה לומר אמת זו לציבור הבוחרים וכבר עתה ולהצביע על חלופה מדינית שעיקריה: הכרה ברצועת עזה כמדינת עזה והחלת ריבונות ישראל וחוקיה בחבלי יהודה ושומרון עד נהר הירדן מהלך שמחייב מתן אזרחות ישראלית לכל התושבים הפלסטינים בגדה וסיום הכיבוש. לציין שהמאזן הדמוגרפי במדינה עד נהר הירדן, ללא רצועת עזה, יהיה 65/35 לטובת היהודים.

פועל יוצא ממהלך סיפוח הגדה למדינת ישראל הינו גיבוש וקידום רפורמה מרחיקת לכת וראות במבנה הממשל בישראל שהליבה שלה, כינון דרג של ממשל אזורי דמוקרטי מושתת על מערך בן 30 קנטונים יהודים וערבים במידה רבה מתוך לימוד וחיקוי דגם הקנטונים של שווייץ, שיעסקו בפיתוח הכלכלי, החברתי והסביבתי של מדינת ישראל עד נהר הירדן ברמה אזורית.

מיותר לציין שכפי שחזון 2 המדינות לא ניתן למימוש ללא שתוף פעולה והסכמה של הקהילה הבינלאומית והפלסטינים, גם הצעה זו דורשת את אותו שתוף הפעולה גם אם היא ניתנת למימוש באופן חד-צדדי. יתרונה הגדול שהיא קלה יותר למימוש פוליטי (לא דורשת פינוי או הזזה של אוכלוסיות או חלוקת שטחים) והיא איננה שוללת את מימוש חזון 2 המדינות בהמשך הדרך, אם יהיה רצון לכך.

החלת ריבונות ישראל בחבלי יהודה ושומרון כולל מתן אזרחות לכל התושבים הפלסטינים, הכרה ברצועת עזה כמדינת עזה וכינון דרג ממשל אזורי דמוקרטי, מושתת על קנטונים יהודים וערבים, נועדו להבטיח שמדינת ישראל עד הירדן תבלוט כמדינה דמוקרטית, שוויונית מפותחת לרווחת כל תושביה, יהודים כערבים. זאת, על בסיס עקרונות מגילת העצמאות וכדרך שלום חלופית שתביא לסיום הכיבוש ושליטת ישראלית על בני עם אחר.

מפלגת העבודה אבדה את השלטון לפני כמעט 20 שנה כאשר לא הצליחה לגבש אלטרנטיבה לתהליך אוסלו ואף פעם לא גיבשה Plan B אמיתי. לא יעלה על הדעת שהמפלגה גם הפעם לא תציג אלטרנטיבה למקרה שתוכנית 2 המדינות לא תהיה ברת מימוש.

מאת: אריה הס ועמנואל שחף, מראשי התנועה לממשל אזורי

"'היד הנעלמה' של אדם סמית איננה יכולה להאכיל פעוט, לחנכו ולדאוג לצרכיי היום יום שלו"
השופט אלכס שטיין, בג"ץ 12.1.22

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2014

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי