השופטים השמרנים לא ישמרו על איילת שקד

Thank you for rating this article.

השרה שקד חושבת שהיא יכולה למנות שופטים שמרנים שיתפקדו כמעין בובות על חוטה של הממשלה השולטת. זה לא עובד ככה.

שופט הוא אדם שאמור להיות מקצוען בשקילות ערכים. זהו אדם שיש לו יושר מקצועי, הבנה רחבה של המהלכים שהוא עושה, כמו גם מה תהא השפעתם, והכי חשוב - הוא כל הזמן אמור לחשוב באופן ממלכתי ורחב. שופטים הם לא רובוטים. גם שופט עם אג'נדה מסוימת עשוי להיות לא צפוי ולא להחליט כפי שמצפים ממנו פלוניים או אלמוניים או איילת שקדיים כאלה ואחרים.

שום מינוי כזה או אחר לא אמור לשנות את זה. התהליך האדברסרי והמשטר הדמוקרטי פשוט לא יאפשרו לדבר כזה לקרות. שופט חייב בחובת נימוק. הוא צריך להסביר למה החליט מה שהחליט. שופט לא לבדו יושב, אלא יושבים איתו הקולגות שלו. עצם הישיבה וההתפלספות עשויה להוביל לשינוי דעה, לשכנוע. בנוסף, המינוי עצמו גורם לו להיות ממלכתי יותר ובעל חשיבה רחבה יותר - זו ליבת המהות של השופט או השופטת העליונים. אין גם לשכוח את דאגת השופטים לאמון הציבור במערכת - זהו ערך חיוני ומהותי לשם קיומה של מערכת משפט חזקה וטובה. גם הערך הזה משפיע.

שקד יכולה להתחיל ולהרוס את המערכת כולה, אבל צריך לחשוב על היום שאחרי ומה עלול לקרות פה (לי לא נראה שהיא רוצה בזה). היא אכן רוצה בית משפט שמרני יותר, ומתערב פחות, אבל היא צריכה להבין שגם זה לא מבטיח לה חסינות מביקורת שיפוטית.

וסתם הוכחה קטנה: הנה אליקים רובינשטיין הדתי, שכביכול נמנה על המערכת השמרנית, כותב שורה שאני בטוח שהוא חשב עליה הרבה מאוד זמן: "הממשלה חרגה מסמכותה!"

"על מקורה של המסורת וההיסטוריה הלאומית כבסיס לדור הנוכחי לבנות, לשנות ולתקן. נזכור את נפילת העם היהודי ובית מקדשו פעמיים, פעם שניה בגלל שנאת חינם. נזכור - נשנה - נתקן"
ברל כצנלסון, "דבר" 1934

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי