תוכנית ההיפרדות של הרצוג – ניתוח שפורסם על ידי קרן פרידריך-אברט

Thank you for rating this article.

לאחרונה, בעת כנס בינ״ל נתקלתי בניתוח מפורט של קרן פרידריך-אברט של תוכנית ההיפרדות שהוצעה על ידי יו״ר המחנה הציוני וקבלה את ברכתה של וועידת מפלגת העבודה האחרונה. הניתוח נכתב על ידי עופר זלצברג ואני אציג כאן מספר ציטוטים ופרפרזות שמדברים בעד עצמם:

״קריאת התוכנית בהיבט של מדיניות (להבדיל מהיבט של שיקול אלקטורלי) כפי שעשו זאת רוב המשקיפים החיצוניים, נותנת תחושה שמדובר בתוכנית חובבנית וחצי-מבושלת שיישומה עלול להביא להקצנה נוספת ואלימות״. התוכנית חלשה בנוגע לפרטים ובמקרה הטוב מציירת מסגרת למדיניות ולא מהווה תוכנית מדינית מלאה.

״חלק מהאלמנטים המרכזיים בתוכנית נראים מנוגדים להשגת המטרה המצוהרת. חיזוק השליטה הישראלית בגושי ההתנחלות, לכאורה על מנת לשמור על פיתרון שתי המדינות, הוא צעד מאוד שנוי במחלוקת כי הפלשתינים והרבה גורמיים בינלאומים רואים בחלק מהשטחים שהוגדרו על ידי ישראל כגושים (קודם כל שטח E-1 בקרבת מעלה אדומים), שטחים הכרחיים לשמירת יתכנות של אותו פיתרון (שתי המדינות). בנוסף התוכנית קוראת להשלמת המכשול הקרקעי לאורך נתיב מפוטל – נתיב שמוגדר על ידי אנשי ביטחון רבים כבעייתי ביותר, ארוך מידי ולעתים עובר בתוואי שטח נחות. בנוסף, הוצאתם של אזורים נרחבים של מזרח ירושלים הפלשתינית, אם מאחורי חומה חדשה או לא ושלילת זכויות התושב של תושבים ללא תאום עם כל גורם מתווך פלשתיני, תוביל לצמיחת החמאס וגומרים פליליים שיפגעו בביטחון ישראל, ביטחון שהתוכנית אמורה לקדם. תוכנית שלום שיוצאת מתוך ההנחה שהפלשתינים יוותרו לחלוטין על העיר העתיקה של ירשולים וסביבתה רק תגרום להתנגדות ועויינות פלשתינית כלפי כוונות מפלגת העבודה בעיר וגם מחוצה לה.״

עד כאן תרגום הטענות המרכזיות. המסמך ממשיך לתאר את מטרת התוכנית של המפלגה לפנות למעשה ליהודים (פירוש שלי) על מנת לקדם שלום עם הפלשתינים. כשונה מבעבר, כאשר היה חשוב ל״עבודה״ לקבל הסכמת המנהיגות הפלשתינית לעמדות המפלגה בנושא תהליך השלום, היום היו״ר מציג את התנגדות הרש״פ להיפרדות הכפרים מירושלים כיתרון מול הציבור הישראלי. בכך התוכנית מוצגת בפרספקטיבה של סכום אפס, בדיוק קוו המחשבה המוביל תחת שלטונו של נתניהו. המסמך ממשיך ומציין שהפוקוס על היפרדות והמנעות מהסכמי בינייים רומז על כך שתנועת הפת״ח לא נחשבת על ידי המפלגה לפרטנר לתוכניות שלום מוגבלות.

לציין שהביקורת של עופר זלצברג ממשיכה ומעלה את האפשרות שתוכנית ההיפרדות תשפר את סיכויי המפלגה שמפלגות מרכז אחרות יראו בה שותפה ראויה לקואליציה, עם כל המשתמע. זאת תוך ויתור על הייחודיות של ה״עבודה״ ובלי להבטיח הגדלה בכמות המנדטים ...

מי שרוצה לקרוא את הביקורת במלואה (באנגלית) יכול לעשות זאת ב-https://www.facebook.com/fesisrael/posts/1011544098922901

המפלגה חייבת להציג לציבור תוכנית לעניין, לא את תוכנית ההיפרדות.

"דור מחדש ויוצר איננו זורק אל גל האשפה את ירושת הדורות. הוא בוחן ובודק, מרחיק ומקרב ויש שהוא נאחז במסורת הקיימת ומוסיף עליה"
ברל כצנלסון, מקורות לא אכזב - דבר 1934

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי