יו"ר העבודה מיכאלי: חמאס תעודת הביטוח של נתניהו

Thank you for rating this article.

ראיון באתר Ynet מתאריך 18.5.2021 עם יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי.

נתניהו צריך ללכת, תראו מה הוא עשה פה בשבועיים האחרונים, איך הוא הדליק את המדינה, איך הבעיר והרס כל מרקם שמתקיים כאן מאז שארץ ישראל קמה ... חייבים להבין שפתרון הסכסכן הישראלי-פלסטיני הוא אינטרס קיומי הכרחי. לנתניהו אין אינטרס שזה יקרה כי זה מה שמחזיק אותו בשלטון ... אני רוצה שאזרחיות ואזרחי ישראל ישימו לב למה שקורה כאן. נתניהו שהבטיח למוטט את שלטון חמאס - הוא רק טיפח ותחזק אותו, הוא יהיה תעודת הביטוח שלו ... הוא רק גידל וחיזק אותו כי זה מה שמאפשר לו לא לפעול לעבר פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

אנחנו האחרונים שנקראנו למו"מ, בכלל לא הייתה הזדמנות לעכב אותו. אני מחויבת להחלפת נתניהו, אנחנו עשינו את כל הוויתורים. נתנו את המנדט ללפיד, לנהל בשמנו ולשמור על אינטרס הגוש ... מגדעון מסער ועד רע"מ יש 61 מנדטים. אני מאוד אשמח לשותפים נוספים, כמו המפלגות החרדיות.

איך את היית רוצה לסיים את סבב הלחימה?
"במקומותיי לא היינו מגיעים למקום הזה מלכתחילה. חכם יודעת לא להיכנס למקום שפיקח יחשוב איך לצאת ממנו. הגענו לשלב שבו השגנו הישגים ונמענו מאסונות, אבל אם זה לא יסתיים בצורה כזו או אחרת, יתחילו לקרות תקלות וטעויות. הנה, אתמול חייל נפצע בפגיעת מרגמה בעוטף. מפני מרגמות אין כיפת ברזל, אין אזעקות, אין אזהרות. הרבה יותר מסובך להתגונן מפניהן, עד כמה שזה דבר פרימיטיבי ואולי דווקא בגלל זה".

את אומרת שצריך לסיים את המבצע עוד השבוע?
"אני אומרת שאני רוצה שאזרחיות ואזרחי ישראל ישימו לב למה שקורה כאן. נתניהו שהבטיח למוטט את שלטון חמאס - הוא רק טיפח ותחזק אותו, הוא יהיה תעודת הביטוח שלו".

את חושבת, כמו ליברמן, שנתניהו משת"פ של חמאס?
"אלו לא מילים שאני נוהגת להשתמש בהן. אני אומרת מפורשות שמהיום שנתניהו הבטיח למוטט את חמאס, הוא רק גידל וחיזק אותו כי זה מה שמאפשר לו לא לפעול לעבר פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני".

איסמעיל הנייה לא פרטנר למשא ומתן.
"נתניהו מנהל עם הנייה מו"מ באופן קבוע. יותר מזה, הוא ממן אותו על כל מטח. חייבים להבין שפתרון הסכסכן הישראלי-פלסטיני הוא אינטרס קיומי הכרחי. לנתניהו אין אינטרס שזה יקרה כי זה מה שמחזיק אותו בשלטון, לכן זה ימשיך לא לקרות".

מהם לוחות זמנים שלך?
"אני חברה בוועדת החוץ והביטחון כבר שמונה שנים, ואני חוזרת ואומרת - שוב ושוב אנחנו מגיעים לאותה שוקת שבורה. יש צבא שעושה עבודה אחראית מאוד וגם במידה רבה לוקח אחריות אסטרטגית שהדרג המדיני לא לוקח. הדרג המדיני מצדו מתנהל בימים מסוימים משיקולים טקטיים ובימים אחרים - ובדרך כלל אצל נתניהו - משיקולים אישיים שלו. זה חייב להיפסק כדי שנוכל לדון דיון אמיתי, על האסטרטגיה הנכונה לנהל את הכול. אנחנו צריכות וצריכים ממשלה שלא פועלת משיקולים שהם אינטרסים אישיים של מי שעומד בראשה".

גנץ לא מתפקד?
"אתה רוצה לדבר על שת"פ? בני גנץ בפירוש משתף פעולה עם נתניהו, מהרגע שהוא החליט למעול באמון של הבוחרות ובוחרים שנתנו לו את קולם כדי שיחליף את נתניהו, והצטרף בסוף לנתניהו. גם היום הוא הצטרף לנתניהו. התוצאה היא שגנץ מחזיק אותו בשלטון".

כשערבים באל-אקצא מתפרעים ועושים לינץ' בלוד ורמלה, זה נתניהו?
"זה דבר שצריך להיות מגונה מכל וכל. אלימות צריך להיות מגונה, ובאותה נשימה להגיד שהמדיניות של נתניהו שמתקיימת מאז שעלה לשלטון ב-2009, כמו שאמר במילותיו, הוא מנקה את הערבים באמצעות הסתה והדרה, ואת החרדים באמצעות כניעה למנהיגות הפוליטית שלהם. בשני המקרים הגיע הזמן להחזיר את מדיניות החוק".

את חושבת שיהיה מו"מ בין נתניהו לגנץ להרכבת ממשלה?
"אני שומעת את הרכילויות הפוליטיות האלה, ואני יכולה רק לקוות שזה לא נכון. שבני גנץ כן מחויב, כמו שהבטיח בבחירות האחרונות, להחליף את נתניהו".

אם בסוף המערכה נתניהו יגיד - 'אתה תהיה רה"מ שנתיים ואני חליפי", גנץ צריך לסרב?
"מהניסיון של גנץ אפשר לראות איך נתניהו עומד איתו בהסכמים. מי שמאמין לנתניהו מוצא עצמו בסופו של דבר משתף איתו פעולה ומחזיק אותו בשלטון".

ואם הוא יאמר - 'אני רה"מ, בואו איתי'?
"כשנתניהו רה"מ חליפי? חד-משמעית לא. נתניהו צריך ללכת, תראו מה הוא עשה פה בשבועיים האחרונים, איך הוא הדליק את המדינה, איך הבעיר והרס כל מרקם שמתקיים כאן מאז שארץ ישראל קמה. צר לי שבנט לא עמד במילתו".

יש כאלה שאומרים שזה נגרם גם בגללך, שמרחת את הזמן.
"זה שקר, שאפילו יאיר לפיד הכחיש רשמית. מורן אזולאי כתבתכם הפוליטית המשובחת אמרה מפורשות שמדובר בשקר שלא היה ולא נברא".

לא התעכבתם במו"מ בגלל תיק בכיר בשבילך?
"אנחנו האחרונים שנקראנו למו"מ, בכלל לא הייתה לי הזדמנות לעכב אותו. אני מחויבת להחלפת נתניהו, אנחנו עשינו את כל הוויתורים. נתנו את המנדט ללפיד, לנהל בשמנו ולשמור על אינטרס הגוש - והגוש הוא לא האגו שלי, אלא מצביעים ומצביעות שהצביעו לסוג מסוים של מדינה. בנט לא עמד בלחץ. אני מסתכלת על תוצאות ועל מעשים, צריך להגיד ביושר".

"בנט לא שותפי למחנה. אם זה היה עובד הייתי משתפת פעולה עם ממשלה שתחליף את נתניהו, אבל בנט מעולם לא היה שותף שלי. בנט מעולם לא אמר בקמפיין, או אחריו, שהוא מעוניין בהחלפת נתניהו. אבל מי שכן - סער שאומר זאת - למה שלא יילך לקואליציית 61? מי שיצליח להרכיב קואליציה, אני איתו. לתפיסת עולמי, אני לא חושבת שהמפלגות הערביות צריכות לדאוג לערבים, והמפלגות החרדיות צריכות לדאוג לחרדים, ואני צריכה לדאוג לנשים. לא. ממשלה בישראל צריכה לדאוג לכל האזרחים שלה".

את מסכימה שמנסור עבאס קרא להרגעת הרוחות ולא הדליק את השטח כששותפיו עשו ההפך?
"מעניין לראות שבסכנין הייתה הפגה גדולה מאוד גדולה, כ-30 אלף משתתפים לציון יום הנכבה, ולא היה ציוץ של אלימות או הפרת סדר. זה זכה ל-0 סיקור כי לא הייתה אלימות. אפשר לנהל ויכוח לגיטימי, צריך להכיר שהחברה הערבית סובלת מאפליה. רובה המכריע של האלימות שראינו קשורה באותם אנשים שהחברה הערבית ומנהיגיה מתחננים שיטפלו בהם ובפשיעה".

את חושבת שצריך להקים ממשלה עם כל מפלגות השינוי, כולל ערביות, בלי בנט?
"מגדעון מסער ועד רע"מ יש 61 מנדטים. אני מאוד אשמח לשותפים נוספים, כמו המפלגות החרדיות. בעיניי הן שותפות".

תהיה ממשלה או שיהיו בחירות חמישיות?
"אני לא עוסקת בהימורים. אני מאמינה ומקווה שצריכה להיות ממשלה ללא נתניהו, ואני מחויבת לעשות כל דבר כדי שזה יקרה".

איזו ממשלה את רוצה?
"אני רוצה ממשלה שיודעת לתכנן את צעדיה. קודם לכן, ממשלה שדואגת לביטחון האישי של כל אזרחיה כי היום הגענו למצב שלאזרחים אין ביטחון אישי, בכל הרמות".

=====

הראיון המלא פורסם באתר Ynet

"באת מקלל, יצאת מברך."
חכ לשעבר יורם מרציאנו, על אהוד-ברק בלשכת העבודה 20.1.2011

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי