חקיקה לביטול הפרטיטיות בבחירות להבא

Thank you for rating this article.

להשבעת הממשלה ה-36 יש מספר נוסף: 2, הממשלה הפריטטית השנייה.

זה לא שהממשלה הפריטטית הראשונה הובילה את מדד היעילות העולמי - נהפוך הוא: חוסר היכולת לקבל בה החלטות היה סימן ההיכר שלה. אך לממשלה הפריטטית השנייה יש אותו התפקיד שיועד לקודמת, זו שהביאה לעולמנו את הסטארט אפ הישראלי "מוסד ראש הממשלה החליפי": להוציא את נתניהו מבלפור.

אין מדובר בחילופי שלטון רגילים. ישראל נקלעה למשבר החוקתי והדמוקרטי הגדול ביותר מאז כוננה. חיבור של שני אירועים הוביל אותה לשם: האירוע הראשון הוא כהונתו של ראש ממשלה שהוגשו נגדו כתבי אישום בעבירות חמורות ביותר של שוחד, מרמה והפרת אמונים. אל יקל הדבר בעיניכם. לו היו מתארים בפנינו לפני כמה שנים מציאות מדומיינת בה יוגש כתב אישום נגד ראש ממשלה והוא יחליט להישאר בתפקידו, לא היינו מאמינים. התפטרות במצב כזה הייתה דבר מובן מאליו. אם היינו מצליחים בכל זאת לדמיין אדם חסר גבולות שיעז להישאר בכיסאו במציאות מדומיינת שכזו, אזי כולנו היינו משוכנעים כי שאר הפוליטיקאים שסביבו יגלגלו אותו בזפת ונוצות.

זה כידוע, לא קרה. לא רק שנתניהו נאחז בקרנות המזבח, אלא שסביבו נותר מחנה גדול ומלוכד אשר העדיף עד לרגע האחרון לתת את מבטחו בו. האירוע השני הוא היעדר ההכרעה שהביא רצף של ארבע מערכות בחירות. פעם הבטנו בגיחוך על איטליה, היום ארץ המגף יכולה להביט בנו בהשתאות.

בנסיבות מיוחדות וקיצוניות אלה נדרש פתרון יצירתי וקיצוני, וכך נולדה לה הממשלה הפריטטית הראשונה שנועדה להביא תאריך תפוגה לשלטון נתניהו. נתניהו כידוע ניצל נקודת יציאה כדי להימנע לבסוף מרוע הגזירה, אך השחקנים הפוליטיים שמשוועים להחליפו השתמשו באותו תעלול שהוא יצר כדי להקים ממשלה בלעדיו.

צריך לומר את האמת: המודל של ממשלה פריטטית עם המוסד המיוחד של ראש ממשלה חלופי, הוא נורא ואיום. בימי שגרה מדובר ברעיון עוועים שכן אין כזה דבר "הנהגה זוגית". ראש ממשלה, מפקד, מנהל, מנהיג - יש אחד. ראשון בין שווים, אבל ראשון. ממשלה פריטטית היא מתכון לתקיעות וחוסר משילות בסיסי. ממשלות מסוג זה בטווח הארוך ישחקו עוד יותר את האמון הציבורי בדמוקרטיה ובמדינה, ויגרמו לנזק בלתי הפיך.

לא לחינם חלק מהמפלגות שהקימו את הממשלה הנוכחית זעקו רק לפני שנה בבג"ץ נגד הפריטטיות, וטענו כי מדובר במחטף שמשנה את מבנה המשטר הישראלי מיסודו. במצב המיוחד והקיצוני שנוצר היה צורך בפתרון מיוחד וקיצוני, אבל אסור בתכלית האיסור להתאהב בו. זה חייב להיות פתרון חד פעמי. תכליתו הייתה לחלץ את ישראל מהפקק ולהביא לסיום שלטון נתניהו.

לאחר השלמת המשימה, מהבחירות הבאות יש להחזיר את ישראל לנורמליות. כזו שיש בה ראש ממשלה אחד. זה מונח לפתחה של הקואליציה החדשה. חובתה המוסרית להבהיר במאה הימים הראשונים לקיומה כי הפרטיטיות לא תחול מהבחירות הבאות. מבחינת הריאל פוליטיק, זה גם יעניק מוטיבציה נוספת לראשיה לשמור על יציבות הממשלה הפריטטית שהקימו כעת, כדי להימנע מבחירות חדשות שלאחריהן האופציה החליפית כבר לא תעבוד.

===

הטור המלא פורסם באתר עיתון הארץ

"גוש אמונים היא סרטן לרקמה הדמוקרטית של מדינת ישראל. תופעה של גוף שלוקח את החוק לידיים. מעטים המקרים בתולדות היהדות, שחבורה פרועה שכזאת נוטלת לעצמה מנדט בשם שמים, ופורצת אל הרחובות בגסות רוח להטיל אימה וטרור. התביישתי שאנחנו יכולים להידרדר לשפל כזה"
יצחק רבין, פנקס שירות, 1976

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - לא נשכח

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי