חוק לציון זכרו ופועלו של ברל כצנלסון

Thank you for rating this article.

חברי סיעת העבודה שלום רב,
בממשלה החדשה יש לנו הזדמנות היסטורית לתקן עוול היסטורי, במלוא מובן המילה, ולחוקק את החוק לציון זכרו ופועלו של ברל כצנלסון ז"ל - בדיוק כפי שכבר קיים החוק לציון זכרו ופועלו של זאב ז'בוטינסקי ז"ל.

ברל הוא מאבותיה ובוניה של התנועה הציונית וממעצבי פניו של היישוב בארץ ישראל. תורתו ומעשיו הניחו את התשתית להקמת מדינת ישראל, ודמותו שזורה בהיסטוריה של היישוב בארץ. ברל ז"ל היה מורה הדרך הרוחני של תנועת העבודה הציונית, ואין דבר טבעי ומוצדק מכך שיהא חוק למורשתו בדיוק כפי שישנו חוק לציון מורשת ז'בוטינסקי אשר היה מורה הדרך הרוחני של הזרם הרביזיוניסטי בציונות.

כבר לפני 6 שנים עת הייתי בתפקיד מנהל המרכז הרעיוני בקרן ברל כצנלסון, יזמנו וניסחנו הצעת חוק בנושא, אשר אף הוגשה בזמנו כהצעת חוק סיעתית ע"י כל חברי הכנסת של מפלגת העבודה ובזמן שיו"ר המפלגה השרה מרב מיכאלי, כיהנה כיו"ר הסיעה.

לצערי משך שנים נמנעה הצעת החוק הנכונה הזו מלהפוך לחוק, שכן ממשלות הימין שכיהנו ביקשו להפוך את הזרם של השמאל הציוני והחברתי במדינת ישראל למוקצה מחמת מיאוס, ופעלו באופן גס לייצר לו דה לגיטימציה, לדכאו ולהדיר אותו.

כעת אין דבר מוצדק וטבעי יותר מכך כי אחד הצעדים הראשונים של ממשלת הריפוי והאיחוי, יהא קידומו של החוק למורשת ברל כצנלסון ז"ל. צעד זה יהווה סמל גדול וחשוב לשינוי הגישה והרצון לפעול לאחדות וריפוי, במקום הסתה ושיסוי. עוד אציין, כי אני סבור שגם מבחינה פוליטית יוזמה זו בעלת היתכנות ממשית לזכות לתמיכה והסכמה רחבה בקואליציה, וזאת אני למד אף משיחות שקיימתי עם חברים במפלגות הימין החברות בה.

קצרה היריעה מלפרט במכתב זה את כל מפעלותיו ותרומתו העצומה של ברל. כך לשם המחשה, לא רבים בציבור יודעים כי נוסח תפילת היזכור מבוסס על נוסח שפרסם ברל לאחר קרב תל-חי; או כי ערך טוהר הנשק הנמצא בבסיס כללי האתיקה של צה"ל, נעוץ גם הוא בדבריו של ברל בעת 'תקופת ההבלגה'; ומי בציבור מכיר את מאבקו העיקש של ברל כנגד העוולות החברתיות והגזעניות שהופנו כלפי עולי תימן במושבה חדרה?
 כמובן שגם שנת הקורונה האחרונה ויכולתה של ישראל לקיים מבצע חיסונים רחב היקף בזמן קצר, העלתה על נס את תרומתו הייחודית בהקמת קופת חולים ויצירת מערכת בריאות אוניברסלית.

אלו הן רק מעט דוגמאות מתרומתו האדירה בעשיה, ברוח, ובמצפן לגיבוש וקידום ערכי הציונות, היהדות המתונה, והשוויון. ברל לא זכה עד עתה למקום הראוי לו בהיסטוריה של מדינת ישראל, ואני מאמין כי הגיעה העת לתקן זאת.

לסיכום, כמובן, משפט קצר של ברל שאומר המון:

"דור מחדש ויוצר איננו זורק אל גל האשפה את ירושת הדורות. הוא בוחן ובודק, מרחיק ומקרב ויש שהוא נאחז במסורת הקיימת ומוסיף עליה, ויש שהוא יורד לגלי גרוטאות, חושף נשכחות, ממרק אותן מחלודתן, מחזיר לתחייה מסורת קדומה, שיש בה להזין את נפש הדור המחדש"

לאור האמור לעיל, אבקשכם לפעול לקידום החוק לציון זכרו ופועלו של ברל כצנלסון.
לנוחיותכם, מצ"ב טיוטה להצעת חוק הדומה להצעה שהוגשה בעבר עם מספר עדכונים רלוונטיים.

להורדת המכתב כקובץ PDF pdf לחצו פה ולפוסט הפייסבוק של המזכ"ל ערן חרמוני לחצו כאן.

"צריך להיות אדם שכל הזמן פועל למשהו ואני אומר אתה תמיד גדול כגודל העניין שאתה משרת ואתה נהייה קטן אם אתה משרת רק את עצמך"
שמעון פרס, ראיון ב-YNET יולי 2005

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי