הערות לשיטת הבחירות ומבנה המפלגה - צחי אשר

Thank you for rating this article.

כציר ועידה, נציג שכונת הדר יוסף בתל אביב, וחבר מפלגה כבר כ-30 שנה, בהמשך לבקשתכם להערות החברים על שיטת הבחירות למוסדות המפלגה, ושינויים נדרשים במבנה הארגוני, להלן הערותי.

"ניתוק של המפלגה מהמצביעים ... אין תחליף לקשר בלתי אמצעי בין הח"כים לחברים, שביום פקודה יסייעו בקמפיין הבחירות וביום הבחירות עצמו ... להחזיר לרשימה את הבטחת הייצוג למחוזות גאוגרפיים ... מבנה המפלגה מסורבל מדי ... יש לפשט את המבנה הארגוני, לקצר את ההיררכיה ... יש להפסיק את הנוהג של צירופים, ולוודא שחברי הוועידה הם נבחרים ... להחזיר את תקופת האכשרה, כך שידרש זמן משמעותי במפלגה כדי להצביע, ועוד יותר מכך כדי להיבחר".

חיבור לשטח

מזה מספר שנים רב מרבית סניפי המפלגה אינם פעילים למעשה. לא נערכו בחירות למזכירי סניפים, אף אחד לא עוקב אחרי פעילותם, והתוצאה היא ניתוק של המפלגה מהמצביעים. גם בתקופת הזום והאינטרנט, אין תחליף לקשר בלתי אמצעי בין הח"כים לחברים, שביום פקודה יסייעו בקמפיין הבחירות וביום הבחירות עצמו. פעילות בסניפים יכולה להזמין אליה גם מי שאינם חברי מפלגה, כדי לחשוף אותם לפעילות ולרעיונות שלה, ולקרב אותם אליה. יש לערוך בחירות לסניפים בהקדם, על מנת שנוכל לחדש את הפעילות בשטח.

אין לחשוש מפתיחת סניפים גם במקומות בהם התמיכה בנו מועטה. ברגע שתהיה פעילות, היא תמשוך אליה אזרחים, שיכירו את המפלגה באופן ישיר, ולא דרך ההכפשות של יריבינו הפוליטיים.

בתחום זה, יש להחזיר לרשימה את הבטחת הייצוג למחוזות גאוגרפיים, שתאפשר לח"כים חדשים המייצגים פריפריה להיכנס בקלות יחסית לרשימה. בנוסף, מרגע שח"כ נכנס לכנסת על הבטחת ייצוג, הוא לא יוכל להתמודד שוב על משבצת הבטחת הייצוג בבחירות הבאות. מנגנון כזה, בדומה למה שיש בליכוד, ימנע תקיעה של מועמדים על משבצת ייצוג ויאפשר לכוחות חדשים לזרום מהשטח למעלה כל העת.

התחום החוקתי

כפי שאמרתי בשיחת זום עם חכ"ל שולי אשבול, אם אינני טועה, כאשר הוועדה בראשותה התייעצה עם החברים, מבנה המפלגה מסורבל מדי, במיוחד למפלגה זעירה כמו שאנחנו עכשיו. יש לפשט את המבנה הארגוני, לקצר את ההיררכיה, כדי לאפשר קשר ישיר יותר של השטח אל המפלגה. בסניף צריך להיות מזכיר/ה ומועצת סניף, וזהו. מזכיר מחוז נדרש אולי במחוזות גדולים, לא בטוח שבכל מחוז צריך את הפונקציה הזאת. החברים יבחרו וועידה, הוועידה תבחר מזכירות וועדות (ועדת חוקה, ועדת ביקורת) ובזה יסתיים העניין. אין מקום להנהלה ממונה באופן לא דמוקרטי שתנחית החלטות על הוועידה. על היו"ר למסור דין וחשבון חודשי למזכירות על פעילות הסיעה בכנסת.

כיום, עקב צירופים חוזרים ונשנים, קרוב למחצית חברי הוועידה לא נבחרו לתפקידם, או לתפקיד כלשהו. זה הופך את הוועידה לבלתי לגיטימית במפלגה דמוקרטית. יש להפסיק את הנוהג של צירופים, ולוודא שחברי הוועידה הם נבחרים, ואליהם אפשר לצרף בעלי תפקידים - ח"כים, ראשי ערים מטעם המפלגה, וכד'. דבר זה גם ימנע מצבים אבסורדיים, בהם הוועידה מאשרת מהלכים להם מתנגדים מרבית חברי המפלגה (כמו כניסת פרץ לממשלת נתניהו-גנץ).

תקופת אכשרה

בתקופת היו"ר הנוכחי בוטלה הלכה למעשה תקופת האכשרה, וכל ארחי-פרחי יכול לבחור ולהיבחר ברשימת המפלגה לכנסת. התוצאה היא כניסת חברים שספק אם בחרו במפלגה לכנסת, ומועמדים שמשכו את המפלגה חזק שמאלה, בעיקר בתחום הכלכלי. במפלגה של 20+ מנדטים אפשר להכיל את זה, והח"כים שלנו באמת עשו עבודה נפלאה בכנסת היוצאת, אך הם לא מייצגים את הציבור המסורתי של המפלגה, שברח ברובו ליש-עתיד וגנץ. בני משפחתו של רבין, כמו גם האלוף (מיל') טל רוסו - ח"כ של העבודה לשעבר, ומספר ח"כים שהתמודדו בעבר במפלגת העבודה, כולם עברו לגנץ. הדבר מלמד על העמדה השמאלית של המפלגה, שאינה מייצגת יותר את מצביעיה. אחת הדרכים לתקן זאת היא להחזיר את תקופת האכשרה, כך שידרש זמן משמעותי במפלגה כדי להצביע, ועוד יותר מכך כדי להיבחר.

"אנחנו הבית של כל יהודי בעולם אנחנו המקלט אנחנו גם האחריות"
יצחק רבין, מתוך נאום בקונגרס הציוני בירושלים (ה-3 בפברואר 1992)

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי