נאום השר בר-לב בהחלפת שר משרד לביטחון הפנים

Thank you for rating this article.

במלחמת יום כיפור הייתי כבר שנתיים בצבא - שנים לפני שחלקכם נולדתם ... אבל רק כאשר הגעתי לתפקיד השר לביטחון הפנים, 'זכיתי' להיות מאובטח 24/7 בהוראת שב"כ. ומדוע? לא כי אויבי ישראל שניסו להרוג אותי אין ספור פעמים בעבר, רצו להרוג אותי גם הפעם; לא כי מרצחי ארגוני טרור ניסו להרוג אותי; אלא מפני שיהודים אזרחי ישראל איימו לפגוע בי, ועל מה? מדוע? כי העזתי לומר שישנם מתנחלים קיצונים שחוללו פשעי שנאה.

נאומי המלא בטקס החלפת השרים במשרד לביטחון הפנים:

"במלחמת יום כיפור הייתי כבר שנתיים בצבא - שנים לפני שחלקכם נולדתם. בתחילת המלחמה נלחמתי בחזית הסורית, ובהמשכה בחזית המצרית.
סרן אמיתי נחמני זכרונו לברכה, המפל"ג שלי, נהרג כאשר טיהרנו את שדה התעופה פאיד, מערבית לתעלת סואץ.
"סגן שלמה בידץ זכרונו לברכה, מפקד הצוות שלי, נהרג יום למחרת, כאשר אנחנו יחד תופסים מכסה במחפורת תחת הפגזה. סרן עמית בן חורין זכרונו לברכה, נהרג למחרת, שעה אחרי הפסק האש, בעת שניהלנו קרב פנים מול פנים מול המצרים.
"כמה חודשים לאחר מכן, ואני כבר מפקד צוות, השתתפתי בכיבוש מחדש של שיא החרמון מידי הסורים. היו לנו 12 פצועים בקרב. כמפקד הצוות נלחמתי במחבלי פת"ח לאחר שהשתלטו על מלון סבוי בתל-אביב ותפסו בני ערובה; נגד מחבלי החזית העממית לשחרור פלסטין וכנגד מחבלי ארגון הטרור הגרמני באדר מיינהוף, לשחרור בני ערובה הישראלים מאנטבה; כמפקד גדוד המילואים של סיירת מטכ"ל נלחמתי נגד הסורים במלחמת לבנון הראשונה; וערב כניסתי לתפקיד מפקד סיירת מטכ"ל הובלתי את כוח הפריצה כנגד מחבלי החזית העממית לשחרור פלסטין, שהשתלטו על אוטובוס קו 300 של אגד.
"במקביל ובנוסף לכל אלו לקחתי חלק ופיקדתי על אין ספור מבצעים חשאיים מעבר לגבול, מעיראק ועד לסודאן; צעדתי ברגל בלילות עלטה כ-350 ק"מ במצטבר מעבר לקווי האויב, נסעתי ברכב כאלף קילומטרים במדינות אויב שונות. וטסתי כ 2,500 ק"מ מעל שטחי מדינות אויב.
"אבל רק, ואני חוזר, אבל רק, כאשר הגעתי לתפקיד השר לביטחון הפנים, 'זכיתי' להיות מאובטח 24/7 בהוראת שב"כ. ומדוע? לא כי אויבי ישראל שניסו להרוג אותי אין ספור פעמים בעבר, רצו להרוג אותי גם הפעם; לא כי מרצחים משלל ארגוני טרור פלסטינאים ניסו שוב להרוג אותי; אלא מפני שיהודים אזרחי ישראל איימו לפגוע בי, ועל מה? מדוע?
"כי העזתי לומר שישנם מתנחלים קיצונים שחוללו פשעי שנאה כנגד פלסטינים. לרגע הרגשתי כאותו ילד מאגדת 'בגדי המלך החדשים', שאומר את האמת כשכולם משפילים מבט.
כן, יש בינינו בעם חילוקי דעות תהומיים על מגוון רחב של נושאים;
רחב מדי. אבל עובדות ניצבות מעל להשקפות השונות ולחילוקי הדעות,
והנה קמצוץ מהן:
"בשנה האחרונה נפתחו 134 תיקים במחוז ש"י של משטרת ישראל על פשיעה לאומנית ביהודה ושומרון, והוגשו כ-40 כתבי אישום. עלייה של 40% לעומת שנת 2021.
"האם העליה הייתה בגלל שהפשיעה הלאומנית התגברה? או אולי מכיוון שמשטרת ישראל גם במחוז ש"י יעילה יותר? אני מניח שגם וגם, ואני מאחל שבשנה הנוכחית, גם שתרד הפשיעה בכלל והלאומנית בפרט, וגם שמחוז ש"י יאכוף עוד יותר.
"ועל, או בשל אמירה זו, מאיימים אזרחי מדינה לפגוע בשר בממשלה? לאן הגענו? עד לאן התדרדרנו כחברה? עד לאן נמשיך להתדרדר? פשע הוא פשע הוא פשע, עבריין הוא עבריין הוא עבריין, ואין זה משנה אם הוא יהודי או ערבי, ישראלי או פלסטיני, תושב ישראל או זר.
"זכרו זאת: ייעודה של משטרת ישראל להמשיך ולפעול כאשר אך ורק חוקי המדינה מהווים נר לרגליה ומנחים אותה.
"המשרד לביטחון הפנים הוא משרד מיוחד, שונה מכל יתר משרדי הממשלה. משרד לו כפופים שלושה גופי ביטחון: משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר וכבאות והצלה לישראל.
אבל לא רק בכך הוא שונה: שלושת גופי הביטחון הללו מבטאים ומממשים את הישראליות שלנו במלוא מובן המילה. בשלושתם משרתים יחדיו, זה לצד זה, זו לצד זו, וזו לצד זה, יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים וצ'רקסים - כולם ישראלים, כולם פועלים למען אותה מטרה - למען ביטחון הפנים של אזרחי המדינה, מחויבים לאותה מטרה, ומהווים דוגמא לישראליות במלוא הדרה ויופייה.
"במשרד לביטחון הפנים ובגופים הכפופים לו לא קיימת עליונות של בני דת אחת או מין אחד על פני האחרת או האחר. כולם שותפים, כולם שווים. לפני כחודשיים חילק מפכ"ל המשטרה בנוכחותי, ציונים לשבח לשוטרים. פסיפס מקבלי הצל"ש היה מרשים ומרגש, פסיפס של החברה הישראלית כולה. שוטרים מהמרכז ומהפריפריה, שוטרים כחולים ושוטרי מג"ב, שוטרים יהודים, מוסלמים, דרוזים ונוצרים, גברים ונשים.
"היה מעניין להיווכח שכ-23% מכלל מקבלי הצל"שים שניתנו לשוטרים ולשוטרות היו לשוטרים ושוטרות שאינם יהודים, פי שניים מחלקם מקרב כלל שוטרי ישראל.
"לפני כשבוע נערך טקס מצטיינים בבית הנשיא לשוטרי משטרת ישראל. חלקם של השוטרים שאינם יהודים שקיבלו אות הצטיינות מנשיא המדינה היה גבוה. אחוז השוטרים המוסלמים שקיבלו את האות מקרב כלל מקבלי האותות היה גדול פי ארבעה מהאחוז שלהם מתוך כלל שוטרי משטרת ישראל, וכן הלאה.
"ובשתי הקבוצות הללו מקבלי הצל"שים ומקבלי אות הנשיא להצטיינות אלו שוטרים הנמצאים בחזית המאבק נגד גורמי הפשע והטרור, אלו הם השוטרים בשטח, בחזית. אלו השוטרים החוצצים לא פעם בגופם בין מחבלים ופושעים לבין אזרחי המדינה, לא פעם תוך סיכון חייהם, ולצערנו בשנה האחרונה, אחדים מהם איבדו את חייהם במשימה זו.
"כך גם בשירות בתי הסוהר ובכבאות והצלה לישראל. יהודים, דרוזים, מוסלמים, נוצרים וצ'רקסים משרתים יחדיו את מדינת ישראל ואזרחיה ללא עליונות של האחד על האחר, שכם אל שכם למען מטרה משותפת, אחת ויחידה: ביטחון הפנים של אזרחי ישראל.
"בשנה וחצי החולפת - קדנציה עמוסה ואינטנסיבית - הובלנו בהצלחה ביחד, מנכ"ל המשרד, אנשי המשרד לביטחון הפנים, וראשי הארגונים, שינויים שכמותם לא היו שנים ארוכות.
"קצרה היריעה מלתאר את העשייה, אך אזכיר בכל זאת: הובלנו מאבק נחוש בפשיעה בחברה הערבית, מאבק נושא פירות. מרבית המדדים נמצאים בשיפור משמעותי בזכות יצירתיות, מחויבות ומקצועיות של כל העוסקים במלאכה.
"הוספנו 1,360 תקני שוטרים, חיזקנו את מג"ב והקמנו את המשמר הלאומי, הקמנו את פרויקט Safe City בערים המעורבות, פעלנו לקיים את מדיניות כלל ממשלות ישראל מאז 1967 בהר הבית בכדי למנוע שפיכות דמים מיותרת, התמודדנו עם אלימות במשפחה, ועוד.
"בשירות בתי הסוהר, לאחר הזנחה של שנים, קידמנו את הארגון החשוב הזה מנייר ועיפרון לדיגיטציה מתקדמת, התמודדנו עם משבר הכליאה וממש ביום האחרון לשירותי במשרד, בג"צ הכיר במאמצים הרבים שעשינו בתחום וקיבל את המלצתנו להשלמת המהלך.
"הכנו את מערך כבאות והצלה לקראת אתגרי האקלים המתדפקים על שערינו. פיתחנו יכולות ושילבנו סוף סוף את חיל האוויר בהתמודדות עם שרפות ענק, הוצאנו לפועל את תוכנית 'קווי חיץ' שעד להגעתנו העלתה עובש במל"ל, ועוד.
"כל הפעילות המבורכת הזו לא הייתה מתקיימת ללא האנשים הנפלאים, גברים ונשים, במשרד לביטחון הפנים, במשטרה, בשירות בתי הסוהר, במערך הכבאות וההצלה, ברשות לביטחון קהילתי וברשות להגנת עדים.
"פגשתי אתכם בכל דיון ובכל סיור, בכל הערכת מצב ובכל תרגיל. נחושים, נמרצים, מסורים - מודעים לגודל המשימה ולעוצמת השליחות, מקדישים את מיטב זמנכם למען ביטחונה של ישראל וביטחונם של אזרחיה.
"אזרחי ישראל נושאים אליכם את עיניהם, יודעים שביטחונם נמצא בידיים יציבות ובטוחות. עליכם - ראשי ארגונים והכפופים בכל הדרגות - להמשיך להפגין עמוד שדרה חזק, להיות סלע איתן אל מול הרוחות המנשבות, לעמוד על דעתכם המקצועית ללא מורא - זו חובתכם המקצועית, וזו חובתכם המוסרית לאזרחי ישראל.
"זכרו - אין תחליף לדרך שמנווטים על פי מצפן, ועל בסיס הערכים לאורם צועדת מדינת ישראל.
"היום אני גם זוכר את מי שנפלו במהלך כהונתי, משרתי ומשרתות משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר ומערך הכבאות וההצלה. מי שביצעו את שליחותם באומץ ובענווה במשימות השונות, ושילמו את היקר מכול. אני זוכר אותם, ומחבק את משפחותיהם.
"ולסיום, אני מבקש להודות לצוות הלשכה שלי - לא יכולתי לבקש טובים מכם - מחויבים, מסורים, נמרצים, מונעים מתוך תחושת שליחות. ביחד שינינו לא מעט, ואני גאה שזכיתי להיות השר שלכם.
"אחרון אחרון, לך תומר לוטן, מנכ"ל המשרד, שבתבונתך, בנועם הליכותיך, במבטך המולטיפוקאלי הרואה למרחקים ובד בבד רואה את האדם הניצב מולך. תודה".

===

פורסם בעמוד הפייסבוק של עמר בר-לב

"הצבא איננו ארגון דמוקרטי זה הארגון הבלתי-דמוקרטי היחיד שהדמוקרטיה שומרת כדי להגן על עצמה"
שמעון פרס, ראיון ב-YNET יולי 2005

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - לא נשכח

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי