מה עשיתי בחופש הגדול

Thank you for rating this article.

שלום חברים,

ברוכים הבאים למושב החורף השני של הכנסת ה- 18 שנפתח היום בטקס חגיגי במעמד נשיא המדינה. למושב זה אני שבה לאחר חודשיים וחצי של פגרה שבהם התמקדתי בשני הנושאים שעומדים תמיד על סדר יומי - מערכת החינוך הציבורית ומעמדה הבינלאומי של ישראל, וכן המשכתי במאבק המתפתח לצמצום הריכוזיות במשק.

הריכוזיות במשק

המכתב האחרון ששלחתי לכם עסק במאבק שהתנהל נגד פעילותי למען הגבלת הריכוזיות במשק, באמצעות הצעת החוק "הגברת תחרותיות וצמצום סיכונים בפעילות קבוצות עסקיות". בהקשר זה, אני ממליצה על מאמר מעניין של חזי שטרנליכט ב"ישראל היום", הקושר בין הצעת החוק שלי, לבין המהלך להפחתת דמי הקישוריות של חברות הסלולר ולמהלך להעלאת תמלוגי המדינה מחיפושי גז. הצעת החוק בשלה כעת להעלאתה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה. ראש הממשלה התבטא פעמים רבות ביחס לצורך לצמצם את הריכוזיות ושותפיי לקידום החוק ציינו שאם הממשלה לא תפעל לכל הפחות להקמת ועדה רצינית לבדיקת הנושא, הם יפעלו לקידום הצעת החוק. אם ברצונכם לסייע בנושא זה, אתם מוזמנים לשלוח מכתב תמיכה ל-37 חברי הכנסת החתומים על הצעת החוק ולהביע את תמיכתכם בה, ולחברי ועדת השרים לענייני חקיקה בבקשה לתמיכה בהצעת החוק לכשהיא תגיע אליהם לדיון.

נושא הריכוזיות עלה לאחרונה גם לכותרות בינלאומיות בשני מאמרים שהתפרסמו בביזנסוויק ובוול סטריט ג'ורנל האירופאי.

רק בשבוע שעבר נחשפנו לדוגמה מבישה במיוחד של ההשפעה של נושא זה בישיבה של ועדת הכלכלה של הכנסת בכל הנוגע להעלאת התמלוגים על שימוש באוצרות הגז של מדינת ישראל, וגם בהחלטות השערורייתיות לצמצם עוד יותר את התמלוגים העלובים ממילא של כי"ל על כריית אוצרות טבע בים המלח ובמישור רותם. למרות הנסיונות של יצחק תשובה ומשפחת עופר להציג את עצמם כאבירי הכלכלה החופשית אין המדובר כאן בשיקול עסקי שמטרתו להבטיח תחרות הוגנת ולא בסכנה לכלכלה סובייטית. יש כאן משחק כוח נקי של מי שמנצלים את חולשת המדינה להתעשרותם - בלא שהם תורמים לחדשנות ולפריון. במאבק הכוחות הזה, האינטרס הציבורי של מדינת ישראל וכלל אזרחיה גובר.

ובנושא זה - בקשת עזרה: בשל המכתבים הרבים המגיעים ללשכתי אשר עוסקים בשאלת הריכוזיות, אנחנו זקוקים בצוות למתנדב בעל רקע בכלכלה ו/או עסקים שיסייע לנו לטפל בכל הפניות באופן מקצועי ולהכין ולעבד חומרים בנושא זה. על המתנדב, כשאר המתנדבים הפועלים איתנו, להגיע למשרד אחת לשבוע, ולטפל באופן מקצועי ומהיר בפניות הרבות המגיעות אלינו בנושא זה. למעוניינים אנא פנו עם קורות חיים ורקע לנעם בר-לוי, העוזר הפרלמנטרי ב This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

חינוך - אוגוסט

חודש אוגוסט של הפגרה הוקדש למפגשים עם מורים ואנשי חינוך ברחבי הארץ לקראת החזרה לשנת הלימודים. בהשוואה למפגשים שקיימתי עם מורים לקראת החזרה לשנות הלימודים תש"ע ותשס"ט ניכר תחילתו של שינוי מגמה. למורים הושבו סמכויות שנלקחו מהם בעבר - בעיקר הסמכויות להרחיק מהשיעור תלמידים שאינם מאפשרים למורה ללמד ולתלמידים אחרים ללמוד, ולהוריד ציון על התנהגות שאינה הולמת, ולא רק על היבטים מקצועיים. ניכר היה שיש מגמה גוברת של מתן גיבוי למורים לביצוע עבודתם בקרב ראשי ערים ומפקחים ואנשי משרד החינוך, למרות שהדרך להשבת האיזון הראוי עדיין ארוכה.

אני עצמי ממשיכה להקדיש מאמצים רבים לתת גיבוי למנהלים ומורים במקרים שבהם המערכת כושלת. על כן, אני מבקשת שאם אתם מוצאים שמנהלים ומורים המבקשים להקפיד על כללי התנהגות ומשמעת אצלם בבתי הספר ובכיתות אינם זוכים לגיבוי בכך תיידעו אותי ובזמן, כדי שאוכל לפעול ולהביא את הדבר לידיעת הגורמים המתאימים. בהקשר זה אני שמחה לחלוק אתכם את התקנון של בית ספר נופים בחיפה שהיווה בסיס לעבודה מצוינת שנעשתה בבית הספר להקפדה עיקשת על קיומה של אווירת לימודים תקינה. בעיניי התקנון הזה הוא מצוין בעיקר על שום פשטותו. כל תלמיד שקורא אותו יכול להבין בצורה ברורה מה ההתנהגות המצופה ממנו, ואילו עונשים קיימים למי שלא פועל על פי התקנון.עינת וילף

בינתיים גם קיבלתי אליי מחקר מצוין ממרכז המחקר והמידע של הכנסת בנושא חוק זכויות התלמיד. כחלק מהסקירה ההשוואתית המרשימה שהוא עורך, מראה המחקר שישראל היא המדינה היחידה שעיגנה אך ורק את זכויות התלמיד בחקיקה נפרדת ושרוב המדינות עשו זאת או בתקנות, או כחלק מחוק החינוך הכללי, או בשילוב עם חובות. אני מקווה שבעקבות מחקר זה ועדת החינוך של הכנסת תמצא לנכון לקיים בכך דיון.

ובפרספקטיבה בינלאומית - במהלך שהותי בארה"ב למסע הרצאות צפיתי בסרט "מחכים לסופרמן", העוסק בנסיונות שונים לרפורמה במערכת החינוך הציבורית, ונחשפתי לשלל דיונים שהתקיימו בנושא וגם קיימתי בניו-יורק מפגש עם מורים צעירים. אם לפני הצפייה בסרט חשבתי שקיומו של זרם החינוך "המוכר שאינו רשמי" הוא רע לישראל, עכשיו אני משוכנעת בכך ורואה דחיפות מיוחדת לביטול העיוות הזה. מרגע שמאפשרים את קיומן של שתי מערכות - פרטית וציבורית - המערכת הציבורית קורסת לחלוטין, הסיכוי להציל אותה יורד לאפס, ואיכות החינוך בכלל יורדת. לכל המדינות המובילות בחינוך יש מערכות חינוך ציבוריות בלבד. חינוך הוא לא במבה, ובעוד שהשוק הפרטי מתאים מאוד לסוג מסויים של מוצרים, בתחום החינוך למערכות ציבוריות כלל ארציות יש יתרון מובנה.

מעמדה הבינלאומי של ישראל - ספטמבר

במהלך חודש ספטמבר הקדשתי את זמני כדי לתרום ככל יכולתי לייצוגה של ישראל בפורומים שונים ולחיזוק הקשר שבין ישראל לקהילות יהודיות בעולם. במסע הרצאות ומפגשים בצרפת, בריטניה, קנדה וצפון מזרח ארה"ב נתתי הרצאות בקמפוסים ובפני קבוצות של פעילים יהודים בכל הגילים, קיימתי מפגשים קטנים עם מקבלי החלטות, ומפגשים עם סטודנטים ישראלים, ונתתי מספר ראיונות לתקשורת המקומית. במפגשים אלה עסקתי בעיקר במצב הפוליטי בישראל, בסקפטיות העמוקה שיש בקרב הציבור ביחס לאפשרות ההגעה להסכם קבע בטווח הזמן הקרוב, ובאתגר הדה-לגיטימציה. למרות שלפעמים נראה שמאמצים אלה הם טיפה בים, אני מאמינה שבמאבק שבו נמצאת ישראל על מעמדה ועצם הרעיון של כינונה, יש חשיבות מיוחדת למפגשים אישיים ושוטפים בין נציגים ישראלים ליהודים ולא-יהודים בכל העולם.

השתתפתי גם כנציגה של ועדת החוץ והביטחון, יחד עם יו"ר הוועדה ח"כ צחי הנגבי, בפגישות של שר החוץ עם שרי חוץ מהעולם במפגש השנתי של האו"ם. כחברת משלחת רשמית של מדינת ישראל נמנעתי מלהגיב על נאומו של שר החוץ, אולם תגובתו של יו"ר המפלגה לנאום משקפת גם את עמדתי.

כחלק מהמאבק על מעמדה של ישראל בעולם, אני מאמינה שחשוב שנדע להכיר תודה לידידיה ותומכיה של ישראל. במהלך פגישותיי בקנדה, הבעתי את הערכתי הרבה על התמיכה שקנדה מעניקה למדינת ישראל בפורומים בינלאומיים, גם כאשר היא ניצבת לבדה לצד ישראל, והבטחתי לעשות ככל שביכולתי להביא לידיעת הציבור הישראלי את השינוי העמוק שקנדה עברה בכל הקשור לתמיכתה בישראל תחת ראש הממשלה הנוכחי, סטיבן הרפר. לפני מספר שבועות גם פעלתי לכך שוועדת החוץ והבטחון תשלח מכתב תודה למסעב יוסף, בנו של ראש החמאס בגדה המערבית, אשר במשך שנים רבות היה שותף חשוב ביותר במאמץ להצלת חייהם של הרבה מאוד ישראלים, בייחוד בשנים הקשות של אינתיפאדת אל-אקצה. מכתב זה היה ההכרה הרשמית הראשונה של מדינת ישראל בתרומתו של יוסף וסייע רבות לכך שהוא זכה למקלט מדיני בארה"ב (מסעב יוסף התייחס למכתב זה בבלוג שלו).

וקצת בהומור - אמנם לפעמים מעצבן לראות עד כמה המאמצים לבודד את ישראל מוצאים אוזן קשבת, בעוד שמשטרים מהגרועים בעולם נתפשים כנאורים, אבל ברגעים כאלה תמיד נחמד לקרוא את אפרים קישון ולהווכח עד כמה מעט השתנה.

לסיום, אי אפשר שלא להתייחס לתיקון האומלל לחוק האזרחות שאושר אמש בממשלה, לפיו קבלת אזרחות תותנה בהצהרת נאמנות. קראו את התגובה שלי, "חוק הנאמנות הוא חלק ממופע הפירומאניה של אביגדור ליברמן", בכתבות בנענע, וואלה ונרג'.

ועכשיו ש"אחרי החגים" נמצא בעיצומו, אני מאחלת לכולנו שנת פעילות טובה ופוריה.

"הצבא איננו ארגון דמוקרטי זה הארגון הבלתי-דמוקרטי היחיד שהדמוקרטיה שומרת כדי להגן על עצמה"
שמעון פרס, ראיון ב-YNET יולי 2005

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר 20 שנה, הבמה הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.

יצחק רבין 2016 - נלחמים בהסתה

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי