זכויות נשים ומפלגת העבודה

Thank you for rating this article.

לפעמים נדמה לי‚ כי מפלגת העבודה דומה לגבר המגיע לגיל המעבר ומתחיל להבין שהלך קצת לאיבוד‚ ומה שפעם היה נכון לגביו -  אינו רלבנטי עוד. הגיע הזמן שהמפלגה תבחר לעצמה חיצים אידיאולוגים אשר עימם ובעזרתם תוכל המפלגה להתחדש ולהיות מפלגה וותיקה - חדשה‚ אטרקטיבית ומודרנית – בדומה למפלגת העבודה באנגליה בהנהגתו של טוני בלייר‚ אשר בשנות ה- 90 שיווק בהצלחה רבה את הרעיון של "NEW LABOUR" ("הלייבור החדש"). 

אחד מהחצים האידיאולוגיים אשר ראוי כי יילקח בחשבון‚ הינו נושא זכויות הנשים בישראל. לפני שבוע נכחתי ברמת אפעל בכנס אשר ארגן ארגון נשים תחת חסותם של מפלגת העבודה ובית ברל. התפעלתי לראות כל כך הרבה נשים הנלחמות במרץ רב על זכויותיהן ועל מקומה של האישה בחברה המודרנית. מבין אנשי הציבור אשר דיברו בכנס היו חברי הכנסת: שלי יחימוביץ‚ אורית נוקד‚ אופיר פינס‚ נדיה חילו והשופטת בדימוס דליה דורנר.

במהלך הכנס התנהל דו-שיח מעניין בין ח"כ שלי יחימוביץ ובין פרופסור אסתר הרצוג. פרופסור הרצוג ייצגה קו מליטנתי בכל הקשור לזכויות נשים והביעה את אכזבתה מכך שמפלגת הנשים (שהיא הייתה אחת ממייסדיה) - לא הצליחה להיכנס לכנסת. פרופסור הרצוג הציגה עולם בו האישה מופלית מאספקטים רבים והציעה כי נשים תלחמנה לקידום זכויותיהן כשלעצמן - וללא זיקה לחברה ובעיותיה הכוללות. גישתה של פרופסור הרצוג‚ הרואה את הגבר כאוייב‚ הינה גישה אשר‚ לטעמי‚ מחטיאה את המטרה‚ ובנוסף גישה העשוייה להוביל למצב בו גברים רבים יירתעו מלתמוך בקידום זכויות האישה‚ שהינה מטרה חברתית כה ראוייה. כשלעצמי‚ העדפתי את עמדתה של חברת הכנסת שלי יחימוביץ‚ אשר רואה זיקה בין זכויות נשים לבין נושאים חברתיים כלכליים – דהיינו: את הצורך לקדם זכויות נשים כחלק מקידום זכויות חברתיות כלכליות. לדוגמה החוק (אשר אותו יזמה שלי יחימוביץ)‚ המחייב מעבידים לדאוג לעובדיו לישיבה במהלך העבודה - נוגע לאלפי נשים‚ העובדות כקופאיות בסופר- מרקט ובחנויות שונות. זוהי כוונתי לחוק חיוני‚ אשר אינו מיועד אך ורק לטובת נשים - אלא לטובת החברה כולה. דוגמה נוספת הינה הארכת חופשת לידה ל- 14 שבועות‚ במקום 12 שבועות. תיקון זה לחוק עבודת נשים - מחזק את ערך המשפחה וטובת הילד בחברה כולה.

יש לזכור‚ כי לגברים יש קשר הדוק לנשים (כבני זוג‚ כאבות‚ כבנים וכאחים)‚ ולכן קידום החוקים דלעיל - הינו לטובת החברה בכללותה ולא רק לטובת נשים. ברגע שגברים (אשר לפי דוברי הכנס - מהווים 49% מאוכלוסיית המדינה) – יראו שקידום זכויות נשים עשוי לקדם בד בבד גם את מצבם החברתי והכלכלי - אזי עשויים הם לתמוך במפלגה אשר מניפה את נושא זכויות הנשים -  כאחד מדגליה האידיאולוגיים העיקריים.

מן המקובץ לעיל הנני בדיעה‚ כי על מפלגת העבודה להציג עצמה בפני החברה כמפלגה אשר שואפת - יותר מכל מפלגה אחרת - לקידום חזק ומאוחד כמפלגה (ולא כפי שלעתים נעשה כיום – ע"י חברי וחברות כנסת פרטניים כמו: שלי יחימוביץ / אורית נוקד או נדיה חילו)‚ את זכויות הנשים - כחלק מרכזי ועיקרי ממצע חברתי – כלכלי‚ שהינו לטובת החברה כולה.

באם המפלגה תעשה כאמור לעיל (יחד עם נושאים חברתיים כלכליים נוספים)‚ אזי תתחיל היא להוות אלטרנטיבה אמיתית להנהגת המדינה - כמפלגת השלטון.

"התורה ניתנה לישראל, ולא ישראל — לתורה; בלי ישראל אין תורה, בלי ישראל אין מדינה, ואהבת ישראל קודמת לכל"
דוד בן-גוריון, 17.10.1950

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - לא נשכח

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי