הזדמנות לשיפור משמעותי במערכת החינוך‚ כיצד?

Thank you for rating this article.

א. מה לחינוך למצב מוסכי הרכב בארץ?

תאר לעצמך מצב‚ בו אתה מכניס את רכבך למוסך שמתוך 10 מכוניות שמוכנסות לתיקון‚ 4 מהן‚ חוזרות אליו‚ לתיקון התיקון. וגם אז לא ברור כי הרכב שתוקן‚ אמנם תוקן. האם היית חוזר לאותו המוסך? ודאי שלא. הנימוקים שלך מובנים מאליהם. וכי מה ההיית עושה במצב שהוא קשה עוד יותר‚ לו למוסך הזה היה מונופול? מוסך רק הוא רשאי לתקן את הרכב מהסוג שלך? אכן נקלעת למצב בלתי נסבל‚ ללא מוצא שצריך לשנותו מהיסוד.

גם לו המכונאים במוסך‚ המשתכרים שכר פחות מהמינימום‚ היו מקבלים תוספת  שכר של 30%‚ הבעיה מיסודה לא הייתה נפתרת. כי השיטה נשארה במקומה. לאור מצב שכזה‚ יתכן והיה מתפתח שוק של "מוסך (תיקון) שחור (פרטי)".

ואם ברכב עסקינן‚ קל וחומר החשיבות  בתלמידים. במקום המילה "מוסך" החלף במילה חינוך. במקום "מכונית" החלף במילה תלמיד‚ ובמקום המילה "תיקון" החלף במילה לימוד. ואז יתברר לך כי זהו למעשה מצבה המדויק של מערכת החינוך בה נמצאים לא כלי הרכב שלנו‚ אלא ילדינו. כ- 50% מתלמידי מערכת החינוך‚ אשר מגיעים לסוף כתה י"ב (ומה עם אלו שנשרו בדרך?)‚ אינם זכאים לתעודת הבגרות. ולמעשה נעצרים חייהם. שמעת פעם על "מוסך  (תיקון)  שחור" או על "חינוך שחור"? מי אשם בכל המצב הזה ? המורים? התלמידים? ההורים? משרד החינוך? ארגוני המורים? השיטה כולה? 

אין ספק כי קודם כל השיטה כולה נמצאת "באופסייד" ברור. השיטה הנוכחית משחיתה את כולם ופוגעת קודם כל בילדינו. חוץ מילדינו‚ כולם אשמים בתוצאות המצב הנוכחי כיוון שכולם משתפים פעולה עם השיטה הזו. לכן תדע לה ממשלת ישראל‚ כי דווקא עת חיה זו‚ עת השביתה‚ היא שעת כושר מצוינת‚ עם סיכוי גדול לשנות את השיטה הקיימת מן היסוד. הכיצד?

ב. המצב הקיים: חדר המורים דהיום

בבדיקות ובמחקרים  שונים  מתברר שוב ושוב כי איכות התלמידים במדינת ישראל איננה עומדת בקורלציה ישירה לרמת המשכורת של המורה. לאיכות התלמיד ישנה קורלציה ברורה והיא קשורה לאיכות המורה. לכן האתגר האמיתי הוא איך להביא לידי המצב שבו המורה האיכותי  הוא זה  שיהיה בכיתת הלימוד. הבעיה המרכזית על כן איננה משכורת המורה אלא איכותו. 

מזה עשרות בשנים בחדר המורים מופעלת שיטת ה- LIFO. כלומר ברגעי משבר‚ המורה האחרון שנכנס לבית הספר‚ הוא זה הראשון לפיטורין. אין קשר לכישוריו  ואו ביצועיו כמורה וגם לא לנושא  מקצוע שהוא מלמד. אין צורך לפרט‚ זהו מושג אנרכוניסיטי להדהים שגם הוא הוביל את כולנו למצב הקיים‚ שאיננו מתאים למאה ה-21. 

 מצב זה הוא תולדה של הסכמי העבודה הקיימים בין ארגוני המורים ומשרד החינוך. לאור  זאת ‚ ועל פי השיטה הנוכחית‚ אנו חייבים לקבל את העובדה שבמקצוע ההוראה‚ אין דבר כזה כמו מורה כשרונית מוצלחת מעולה‚ עם תואר שני‚ ושהיא גם צעירה‚ נאמר למשל בת 28‚ עם משכורת ראויה לעבודתה המצוינת ושאיננה צמודה אך ורק לשלושת שנות הוותק שלה בחדר המורים. אין דבר כזה!!! הייתכן? אז למי לתת העלאה בשכר לכל המורים? מדוע? האם זה מוצדק? זה הרי כמו לתת ציון מגן  100% במקצוע של בגרות‚ לכל תלמיד  ותלמיד  בכתה. האם זה חינוך ראוי? מה שראוי  גם  להזכיר הוא כי צעיר או צעירה  משכמם ומעלה  באיכותם המקצועית‚ המתוגמלים כיאות‚ קיימים בכל מקצוע‚ כמו בהי-טק‚ כמו ברפואה‚ בהנדסה‚ בבנקאות‚ במוסיקה‚ באומנות ובמה לא חוץ ממקצוע ההוראה. מדוע קיים העיוות הנורא הזה? מי אחראי לו? מדוע לעלות משכורת למורה לא ראוי על חשבון זה הראוי?  האין כאן בזבוז כספי מדינה? 

 מי שמיישם והוא בעד תהליך שכזה‚ הם המורים עצמם‚ דרך ארגוני העובדים שלהם. במעשה זה‚ במו ידם‚ בזים המורים למקצוע שלהם‚ עושים אותו ללא אטרקטיבי לצעירים‚ ללא אטרקטיבי למוכשרים‚  גורמים לחוסר מוטיבציה‚ ובכך נפגעת איכות התלמידים שבכתה. ולכן אין למורים כל סיבה לטעון‚ ולהאשים בביזוי הזה‚ של המקצוע שלהם‚ את ציבור ההורים‚ או את הציבור הרחב ובטח שלא את משרד החינוך וממשלת ישראל. לכן‚ בבקשת ארגוני המורים שהציבור יתמוך בם בהעלאת משכורתם‚ לכווולללם מהם‚ אין כל בסיס מוסרי.

ועוד דבר‚ במצב הקיים בחדר המורים‚ "נקודות הגמול" לתוספת במשכורת‚ הצריכה את המורים להשתלמויות מסוימות. לו נעשה מחקר שיספור ויתמחר את הקורסים הלא ראויים שלקחו מורים (לא כולם)‚ במשך שנים‚ כדי לממש זאת למשכורת‚ ימצא מהר מאוד עד לאן הוביל שיקול הדעת הלקוי בהסכמי העבודה הקבוצתיים שנעשו עם ארגוני המורים. ויבין גם איך שובש‚ לאורך שנים רבות‚ רשמית‚  תהליך שיפור איכות ההוראה וגם יבין היכן ואיך מבוזבזים כספי ציבור בסכומי עתק.

ג. המצב הקיים: מה דורש ארגון המורים?

ארגון המורים דורש העלאה בשכר ברמה של 15% אבל לכווולללם... גם למורים הלא טובים.  במקום  בזבוז אדיר בכספי ציבור‚ מדוע שלא תעשה רפורמה ראויה לאיכות המורה  גם כן  בעת הזו? מדוע לבזבז כספי ציבור על העלאת משכורת למורה שחוק? למורה עייף? למורה שאיננו ראוי? למורה לא טוב?  ולא להתמקד במורה הטוב?  שהרי אילו היינו נדיבים מספיק‚ והממשלה הייתה בעלת יכולת כספית להעניק למורים כווולללם‚ גם בהעלאה של 30% בנטו‚ לא פתרנו את הבעיה. מדוע? הרי לכם עוד דוגמא. 

הסכמי העבודה של ארגוני המורים‚ עם המעביד‚ משרד החינוך‚ קובעים שכדי להוציא מנהל או מורה או מפקח שאינם ראויים‚ ממערכת החינוך‚  דרוש תהליך שנמשך כשנתיים ימים ואף יותר. או  לחליפין‚ ידוע התהליך של מורה שאיננו ראוי לתפקידו שהופך להיות מפקח... זה שאחראי על איכות עבודתם של מורים אחרים.  פגשתם את זה?  עכשיו עוד רוצים שנמשיך לממן את זה.. מכספי ציבור..של אותם ההורים שאיכות החינוך של ילדיהם נפגע בגלל "השיטה". 

תאר לעצמך‚ כי לו היינו צריכים תהליך של שנתיים ימים כדי לממש‚ למשל‚ את מסקנות ועדת וינוגראד לתוצאות מלחמת לבנון השנייה? או תהליך של שנתיים  ימים כדי להדיח שופטת בית משפט  מתפקידה לאחר שנמצאה חותכת צמיגים ברכב של מאהב מאכזב? או רופא שהתרשל? או מוסך שהתרשל  בתיקון   לא ראוי  של מעצורי  הרכב?  אין לדבר הזה אח ורע בשום הסכם "עובד-מעביד" בכל העולם המערבי. והתוצאה היא שאיכות התלמיד‚ כלומר ילדינו‚ נפגעים. מאחר שדבר שכזה הרי לא עובר את מבחן הסבירות הפשוט‚ צריך לומר לממשלת ישראל‚ הגיע הזמן להגיד "עד כאן ‚ לא עוד‚ זה הזמן".

ד. מה לעשות? שיטת החוזה האישי

על ממשלת ישראל או נציגיה ללכת לבית המשפט‚ להוציא צווים למורים מארגון המורים  שיחזרו לעבודה. ואז כאלף מתוכם‚ כפי שהצהירו‚ יתפטרו. צריך לתת להם ללכת הביתה לקבל את התפטרותם לאלתר. ואז‚ במקומם לקבל מורים בתהליך חדש‚ של חוזה אישי. בחוזה האישי המשכורת כמובן תהיה גבוהה יותר‚ ותוך כך בחוזה האישי ממשלת ישראל תוכל לחייב את המורים לרפורמה כל שהיא‚ הנחוצה‚ כולל שעות עבודה ולכלול את שימור זכויות הפנסיה למורה.

בתהליך של החוזה האישי הממשלה תוכל להפעיל מסננת לשיפור איכות ההוראה: המורה הטוב‚ יתקבל. מי שלא טוב ואו לא מתאים‚ תאמר לו תודה רבה. בתהליך שכזה ברור שהרבה מן המורים המתפטרים הללו יתפתו לקבל חוזה אישי. וברור  שגם לא נצטרך את כל אלף המורים‚ דבר שיביא לחסכון כספי ציבור ושיפור באיכות ההוראה. בכך גם תוכל הממשלה לרענן את מערכת החינוך כולה.  

הממשלה בכורח הנסיבות‚ תציע גם לאלה מבין המורים שלא התפטרו‚ הטובים בלבד‚ לעבור לחוזה אישי. הם ללא ספק‚ לאחר שיעברו מסננת‚ בסופו של דבר יתפתו. תהליכים כאלו כבר קרו בכמה מדינות מערביות. את המורים בחוזה אישי תפעיל הממשלה מיד במערכת  החינוך. בכך תחלשנה דרישות ארגוני המורים שיש להם במצב הנוכחי זכות ויטו על איכות חינוך ילדינו עד כדי השבתה כללית מתמשכת ללא גבול‚ וזה לא ראוי ואפילו בזוי. אין בעולם המערבי כל תקדים לשביתה ארוכה כזו של מורים. ובמצב שכזה‚ ניתן לצפות את פעילות הסתדרות המורים‚ הארגון המתחרה.  כמובן‚ שהוא יתנגד לחוזה אישי. אבל גם מתוכו יהיו מורים רבים שיתפכחו ושיתפתו לחוזה האישי. המשכורת תהיה יותר ממתאימה. לא יתקבלו‚ דרך המסננת הזו‚ מורים שאינם ראויים. זהו תהליך שימשך ויגבר ואט אט יקיף את כל מערכת החינוך.

ה. לאן זה צריך להוביל

עם השימוש בחוזה האישי‚ מספר דברים ברור שיתרחשו שיקרו: למשרד החינוך‚ לנו למדינה‚ עלות השכר לשעת לימוד תרד‚ איכות ההוראה לשעת לימוד תעלה‚ והיחס והקשר בין מורה ותלמיד ישתפר מאות מונים. המורה האיכותי יקבל על פי כישוריו משכורת גבוהה יותר מזו של עכשיו. תוך כך ממשלת ישראל חייבת להחליט על "סל חינוך" שהוא שעות לימוד הכרחי‚ מינימאלי‚ עבור כל תלמיד ותלמיד‚ החל מכיתה א' ועד סוף כתה י"ב. סל זה אמור לתת לתלמיד‚ בכל מקום בארץ‚ את כל ההזדמנויות הנחוצות ולהקנות לו את הכישורים המתאימים כדי שיוכל לקבל  חינוך ראוי וגם תעודת בגרות איכותית. תוך כך ממשלת  ישראל תחליט‚ על פי עדיפויות של מקומות ראויים‚ על הקצאות תקציב עבורם‚ ליום לימודים ארוך. עיריות או הורים אשר יקבלו החלטה להעשיר את סל החינוך הרשמי  יורשו לעשות זאת בכוחות עצמם‚ לאחר בדיקת איכות ראויה וצורות מימוש.

ו. האם זה הצליח היכן שהוא? כן!

כן‚ בהחלט. בכמה ממדינות אירופה. גם  לאחרונה‚ באחת ממדינות ארצות הברית‚ החליטו המושלת והקונגרס המקומי על מהפך לשיפור החינוך. המטרה הייתה להגיע לכך שאחוז בוגרי התיכון של המדינה שימשיך לאוניברסיטה יהיה הגבוה מכל האחוזים של המדינות האחרות בארה"ב. במכוון‚ מבלי לגעת בתכנים ובשיקולים פדגוגיים‚ הם נקטו בעיקר  בשלושה  צעדים: גודל כיתה של 22- 20 תלמידים‚ שני מורים לכיתה‚ ולכל מורה חוזה אישי. התוצאות המצוינות לא אחרו להגיע. היה סינון בקרב המורים‚ היות והמשכורת עלתה‚ הייתה תחרות להיכנס להוראה. מעולם לא היה ויכוח על נושאי הלימוד‚  כיון שהשאירו זאת לאנשי המקצוע המקומיים‚ המורים‚ בשיתוף עם ההורים. מספר שעות הלימוד והשכר האישי נקבעו בחוזה האישי.

לממשלת ישראל יאמר‚ זה הזמן. היא יכולה לבצע תוכנית שכזו‚ למרות שהיא לא קלה למימוש. שכן נחוצות כאן שיטות ניהול מיוחדות של "ניהול בשעת משבר מרוסן". זה ניתן לביצוע. אין ספק‚ במימוש שלה יזכרו אותה לחיוב לדורי דורות.

"לא יהיה נורא אם ניסע לגוש עציון באשרת תייר"
יצחק רבין, אחרי ביקור בגוש עציון במערכת הבחירות 1977

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי