חברי העבודה - מדוע נכשלה שביתת המורים?

Thank you for rating this article.

כמי שעוקב זמן רב אחרי הישגי תלמידי ישראל‚ יבחין כי כשנתיים מאז החל השר המר ז"ל את תפקידו כשר החינוך החלה ההתדרדרות המדהימה בהישגים במבחנים בינלאומיים והחלו תלונתן של האוניברסיטאות לגבי רמת הכניסה של הסטודנטים המתקבלים. יצוין שגם בתקופת ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל‚ כשהועברו כספים גדולים לחינוך‚ איכות התלמידים במבחנים בינלאומיים לא השתפרה משמעותית. אז מה קורה כאן? מהי מרכזיותו של משבר החינוך? משכורת המורה? או איכות התלמיד?

הגזענות הבזויה שחזינו השבוע כנגד ילדות תמימות‚ עולות חדשות‚ בנות שמונה‚ מאתיופיה‚ בתוך מערכת החינוך הדתית בפ"ת‚ מדהימה ומקוממת. השתיקה של מנהיגי ארגוני המורים בעניין זה מדהימה ומגעילה עוד יותר (היו"ר רן ארז חובש כיפה). זו היא עוד הוכחה ניצחת לכישלון השביתה ומאבק ארגוני המורים שאיננו על איכות התלמיד‚ ואו איכות ההוראה. זהו מאבק לתוספת שכר גרידא.

לפי נגיד בנק ישראל‚ סטנלי פישר‚ ההשקעות בחינוך‚ מכסף ממלכתי (לא כולל כספי הורים‚ ולא כולל שיעורים פרטיים) יחסית לתל"ג‚ שמות את ישראל במקום החמישי בעולם. מקום ראוי ונכבד. ברם‚ איך זה שישראל איננה במקום החמישי בעולם באיכות התלמידים? לאן הולך כל הכסף הגדול הזה שמושקע בחינוך? האם ההשקעה אפקטיבית? מה עם המורים שאינם ראויים?

ראוי לדעת שהמחקרים מוכיחים שאין קורלציה בין איכות התלמיד למשכורת המורה. מאידך‚ מחקרים מראים שישנה קורלציה גבוהה ביותר בין איכות התלמיד ואיכות המורה. ברור מזה שאין תלמידים יותר טובים ללא מורים יותר טובים. המסקנה הראשית הנובעת מכך היא שיש להעלות משכורת‚ והרבה‚ רק למורים איכותיים ועל המערכת להיפטר מהרבה מורים שאינם ראויים. העלאת המשכורת  גם לשאינם ראויים‚ היא דוגמא לבזבוז כספי ציבור בסכומי עתק. יתרה מזו‚ העברתו של מורה שאיננו ראוי‚ לתפקיד מפקח‚ משחיתה עוד יותר את המערכת כולה ומקבעת את איכותה הירודה. יצוין שארגוני המורים לאורך שנים תומכים בתהליך שהוא "גם מורה גרוע לפיקוח".

בשביתה נחשף שכדי להדיח מורה ואו מנהל שאיננו ראוי לתפקידו‚ דורשים ארגוני המורים תהליך של שנתיים ימים. גם זה הביא לכישלון השביתה. וכשיש משבר בחדר המורים‚ מפטרים ראשית את המורה שנכנס אחרון למערכת (וותק ולא איכות). כלומר‚ ארגוני המורים תומכים בפרקטיקה שבה לעולם לא תהיה מורה צעירה מוכשרת ואיכותית‚ בעלת תואר שני או שלישי למשל‚ אבל מחוסרת וותק שגם תקודם. אין צ'אנס לצעירים ומוכשרים על דעת ארגוני המורים. מאידך‚ כשלון השביתה נובע גם שלמרבית הסמינרים למורים‚ מתקבלים בעלי תעודת זהות ותעודת בגרות‚ לא משנה איכותה. לאנשים כאלו לא ראוי להעלות משכורת מכספי ציבור.

כשלון השביתה כרוך גם בעובדה שמבין המורים מקבלי השכר הגבוה יחסית הם רק בעלי הוותק של 18 שנה ויותר. כלומר‚ כשמדברים על משכורת גבוהה בקרב המורים‚ מדברים במושגי ותק. למען הסר ספק‚ כשמדברים על משכורת גבוהה של מורים‚ לא מדברים במושגים של איכות המורה וההוראה. זה חמור. דבר זה מתחזק נוכח העובדה שסקרים מראים שהישגי התלמידים הלומדים אצל אותם המורים‚ בעלי המשכורת הגבוהה‚ אינם יוצאי דופן באיכותם.

השביתה חשפה גם את הרמה הארצית בתוצאות הזכאות לתעודת בגרות שירדה לכ 50%. כשאנחנו קוראים בצער גם על הישגי התלמידים במבחנים בינלאומיים‚ נשאלת השאלה מדוע ארגוני המורים מסרבים לשתף פעולה בקיומם של מבחנים דומים אישיים ותקופתיים למורים לגבי איכותם?

כדי להעלות את משכורתם‚ משתמשים המורים במנגנון "גמול השתלמות". לו היה נעשה מחקר אמפירי שיבדוק את מהם הקורסים שלקחו מרבית המורים כדי "לקדם את איכות עצמם"‚ התוצאות היו מדהימות. זו היא עוד דוגמה לתוצאות השליליות שנובעות גם משיקול הדעת הלקוי ברמת הפרט של המורה וכישלון השביתה.ועוד נקודה: מדוע מרבית ילדי המורים נולדים בחודש אפריל? האם משהו שלא עבד במקצועו כחצי שנה ברציפות כתוצאה מחופשת לידה לא נפגעת איכותו המקצועית? אלו הן דוגמאות לבזבוז כספי ציבור בסכומי עתק לאורך שנים שהשפיעה על איכות התלמידים וכישלון השביתה.

מכישלון השביתה נובע שאסור להורים וילדיהם להתבלבל ואו לפחד ולומר בקול רם שהאשם "ברקדנים" ולא ברצפה. רמת המורים היא שקעברומטרי מתמשך‚ שאת תוצאותיו אנו חשים מזה שנים רבות.לשמחתנו‚ ארגוני המורים לא הצליחו להסיט את הדיון מהליבה לקליפה. כלומר‚ הדיון הוא לא רק על משכורת וגודל הכיתה. מרכזיותו איכות התלמיד. וכשזה לא בנמצא‚ כשהסכמי העבודה אינם נותנים מענה וגמישות ראויה לשינויים הסביבתיים‚המתאימים למאה ה-21‚ וכשאנחנו עדים למצבים בכיתות בהם התלמידים עולים על מוריהם (מחשבים ותנ"כ) וכשהמשך השביתה הכושלת רק "נדחה"‚ ושהסוף להוראה כושלת לא נראה באופק‚ האם ראוי להתחיל ב"סל חינוך חובה" ובהפרטה רשמית של החינוך? שהרי בגלל הרבה מורים לא ראויים‚ חינוך "שחור"‚ חינוך סקטוריאלי‚ בתי ספר פרטיים לא רשמיים‚ בתי ספר לילדים דוברי רוסית‚ יש לנו כבר מזמן והרבה.

"אם תבינו שהשבת ניתנה לישראל, ולא ישראל לשבת — נוכל לחיות ולפעול יחד"
דוד בן-גוריון, 17.10.1950

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי