הרצוג, העבודה והרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים

Thank you for rating this article.

בהמשך לדיון ציבורי בנושא סוגיית הרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים, יש צורך חשוב ולפרט את עובדות שקדמו למהלך, בכדי שניתן יהיה לקבל תמונה רחבה וברורה.

כידוע, מזה זמן רב קיים עימות חריף בין מערכת בתי הדין הרבניים לבין ארגוני הנשים הטוענות ובצדק, שמערכת בתי הדין הרבניים מפעילה יחס בלתי סביר ובלתי הוגן כלפי נשים.

לפני כשנה הגיש משרד המשפטים, בראשות השר דניאל פרידמן, הצעת חוק מרחיקת לכת, אשר הקנתה לבתי הדין הרבניים סמכויות נרחבות ומרחיקות לכת תוך כדי הגירושין.

לבקשת ובתיאום ארגוני קואליציית הנשים עיקר, הנאבקות למען נשים מזה שנים בבתי הדין הרבניים בלם השר יצחק בוז'י הרצוג הצעת חוק זו, והגיש ערר בגינה, מכיוון שראה בה משום פגיעה משמעותית בזכויותיהן של נשים הנמצאות בהליך גירושין.

באמונה שנכון לקיים בירור עמוק ויסודי בסוגיות הקשורות ליחסי דת ומדינה, לקח השר יצחק בוז'י הרצוג חלק בדיאלוג שהתקיים בנושא בין הראשון לציון הרב שלמה עמר, לבין נציגות ארגוני הנשים.

בהתנגדות לא פשוטה של הרב עמר והרבנים האחרים, הושג תיקון להצעת החוק המקורית הממזער באופן משמעותי את הפגיעה בנשים הנמצאות בהליכי גירושין בבתי הדין הרבניים במטרה להגן על הנשים הנמצאות בהליך זה, כך שלא יהיה ניתן לשלול יותר מהאישה את רכושה ולאיים עליה בצורה כל שהיא.

משמעות תיקון הצעת החוק היא שהדיינים לא יוכלו כלל לדון בנושא הרכוש במהלך הגירושין,ורק לאחר הגירושין אם ירצו בני הזוג לדון בנושא – יוכלו לעשות כן.

אם זאת, הבהיר השר יצחק בוז'י הרצוג מלכתחילה כי לגבי היקף הסמכויות האזרחיות הינו נכון לפתוח דיון חדש בנושא לשם ליבון הסוגיות העולות ממנו.

בעקבות הדיון הציבורי שהתפתח בנושא ואיתו החששות והחרדה לכרסום במעמדה של מערכת המשפט,הודיע השר הרצוג בתיאום ובהסכמה עם יו"ר מפלגת העבודה, שריה וחברי הסיעה כי החליט לתמוך בהקפאת התיקון לחוק. זאת מכיוון שהוא סבור כי יש למצות ולהשלים את הדיון בהיקף הסמכויות,ובכל מקרה להבטיח שלא תהיה פגיעה במעמדו של בית המשפט וסמכותו לעומת בתי הדין, וכמו כן להבטיח שמירה קפדנית על שמירת הסטאטוס קוו.

"מדיניות ישראל צריכה לקרב את השלום. יש רק שתי אלטרנטיבות, שלום והשמדת ישראל"
דוד בן-גוריון, מוקד 1970

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2013 שלום עכשיו

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי