מכתב פיטורים - זו לא רוח העבודה

Thank you for rating this article.

מכתבי פיטורים ניתנו בימים אלו למאה וחמישים מהנדסים והנדסאים במפעל השבבים "טאואר" בעירת הפיתוח מגדל העמק. חייהם של מאה וחמישים משפחות נהרסו באבחת מכתב פיטורים. הנושא לא עלה על סדר היום הציבורי. דממה מוחלטת בעיתונות הכתובה והאלקטרונית. מפלגות הפועלים לא העלו את הנושא לסדר היום בכנסת. מאה וחמישים עובדים חלקם עובדים במפעל כעשרים שנה נדרשים ללכת הביתה. רק במוסף הכלכלי של הארץ צדה עיני ידיעה קטנה, שחברת השבבים "טאואר" עומדת בפני מיזוג עם חברת שבבים אמריקאית "גאז" ולכן היא נדרשת למאמצי יעול.

כמה כואב שבמדינה המגשימה חזון של תקומה לאומית, ההון הוא ערך בפני עצמו, והעבודה היא ערך שניתן לעוטפו במכתב פיטורים.

מכתב פיטורים

עַרְפִלִּים מִתְאַבְּכִים בַּאֲמִירֵי בְּלוֹרִית

כְּסוּפָה מְדֻבְלֶלֶת נִבְדֶּלֶת קִמְעָה

שֶהִשִּירָה בַּלַּאט תּוּגָה רְווּיָה

אֶל מוּל שַעַר נָעוּל

שֶאָסַף בַּחֲרוּתוֹ וְאוֹנוֹ

לְמַעַן הָאֵל קָאפִּיטָאָל.

זֶה הָאֵל הַמַּרְוֶה שִכְרוֹנוֹ

מִגֶּרֶם מֻצָּק

מִשְּרִיר דָּרוּךְ

גּוֹמֵא בְּכִרְסוֹ לְשַד עֲלוּמִים

וּמֵקִיא מֵאֲחוֹרֵי שַעַר נָעוּל –

גֶּרֶם סָחוּט מַדּוּחַ אֶל תּוֹך

בְּלוֹרִית כְּסוּפָה מְדֻבְלֶלֶת

וּמִכְתַּב פִּטּורִים בַּיָּדָהּ.

לצערי, מפלגת העבודה, מרץ והסתדרות העובדים אינן עומדות בפרץ אל מול התופעה,שבאבחת חרב נשלחים מכתבי פיטורי, המשליכים לאשפתות חיי אדם. כאשר אני נכנסתי למעגל העובדים השכירים לפני כחמישים שנה, לא היתה תופעה של עובדי קבלן, שיכלו מאתמול להיום לקבל מכתב פיטורים. עבדתי במעמד של שכיר, שחש כי יש לו הגנה וקיים גוף השומר על זכויותיו. לא היתה אפשרות להעסיק שכיר בלי תנאים סוציאליים נלוים, כי היתה הסתדרות חזקה. כי היה איגוד מקצועי. היום מאות אלפי עובדים מוכרים את כוח עבודתם תמורת כעשרים שקל לשעה ללא תנאים סוציאליים אלמנטריים – פנסיה, ימי מחלה, חופשה ועוד. במשרדי ממשלה, בה מפלגת העבודה שותפה בכירה, מועסקים עובדי קבלן ללא תנאים סוציאליים. עוצמת פער מכאיבה קימת בין מלל עקר של ראשי ההסתדרות ומפלגות הפועלים ובין מציאות המפקירה את הפועל.

אסור להשלים עם התופעה שמכתבי פיטורים יקבלו משכן כבוד במדינה, שמנהיגיה החליטו להפריט עצמה לדעת. הסולידאריות החברתית הלכה לעולמה בלי שהודיעו לנו על מועד הלויה ובלי שהודיעו לנו על מקום קבורתה. 150 פועלי "טאואר" במגדל העמק, שאינם עובדי קבלן, כואבים היום את מותה של הסולידאריות החברתית.

"במרכזה של ההיסטוריה העברית עומד דבר הגשמת הציונות במלוא היקפה ותוכנה ... במרכזה של ההיסטוריה האנושית עומד דבר הגשמת הסוציאליזם במלוא היקפו ותוכנו"
ברל כצנלסון

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - סניף מודיעין לא שוכח 2010

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי