ארכאדי גאידמק כמשל לתפיסת תנועת העבודה

Thank you for rating this article.

מדינת ישראל רועשת, אמות הסיפים נעות, פחד אוחז בכל – ארכאדי גאידמק "קונה את המדינה". והנה כמה דוגמאות:

  • הארץ נזעקת כשהוא מארגן מנות מזון לקראת החגים לעניים – "הוא קונה תמיכה בניצול העוני!!!"
  • צעקות שבר נשמעות מכל עבר על מחנות הקיץ שהוא פותח לנפגעי הצפון במלחמת לבנון השניה וימי התרעננות לתושבי שדרות – "הוא מנצל את מצוקת תושבי הצפון ושדרות כדי להצטייר כמושיע!!!"
  • התקשורת מתחרה בכותרות ביקורת נמלצות כשגאידמק שולח לשדרות מגוניות בפני הקסאמים – "הוא מנצל את הפחד כדי לזכות בתמיכה פוליטית!!!"
  • ארכאדי גאידמק רוכש את בית"ר ירושלים, תומך כספית בהפועל ירושלים, זוכה להערצה של האוהדים וכולם רוטנים – "הוא רוצה לקבל הכרה כנדבן ספורט לקבל תמיכה פוליטית!!!"
  • הכנסת פותחת חרצובות לשונה כשגאידמק מארגן מפלגה חדשה ותומך מכספו בסיעת הגמלאים המתפלגת – "הוא קונה שלטון בכסף!!!"
  • הוא מקים סניפים ברשויות רבות ומציג מועמדים שירוצו בבחירות לרשויות המקומיות – "משתלט על המדינה בעזרת כספו!!!"
  • הביקורת הקשה של אזרחי ישראל תופסת את מקומה של האדישות כשארכדי גאידמק מציג מועמדות לראשות העיר ירושלים – "הוא קונה את בירת ישראל בכסף!!!"
  • משטרת ישראל יוצאת מגדרה ועושה כל מאמץ להוכיח שגאידמק קרימינאל בינלאומי. "יש למצוא את מקור הכסף ולהשחיר את פניו!!!"
  • והרשימה של "כסף קונה הכל", שהחברה הישראלית רואה אותם כשליליים, ארוכה.

ואני מתפלא על התרעומת שמוטחת כלפי ארכאדי גאידמק.

מזה 60 שנה מתאמצת החברה הישראלית להשיל את האידיאולוגיה הסוציאליסטית שהיתה קיימת עם קום המדינה. הקפיטליזם והאגואיזם תפסו את מקומם של העבודה כערך והסולידאריות כדרך חיים.

"ההפרטה" התקדשה על ידי החברה הישראלית, "הקפיטליזם" האמריקאי הוא חזות הכל. לאורך שנים הזניחו מנהיגי המדינה את הרעיון של חברה סולידארית ועשו כל דבר אפשרי לקדש את הסגידה לממון. הרייטינג והפרסומות תפסו את מקומם של הערכים החברתיים. הדאגה לחלש בחברה עברה לעמותות מתנדבים. השנור מחברות עשירות בחו"ל הפך למכת מדינה. וכפי שאמר היועץ של ראש הממשלה לכל פוליטיקאי המתמודד בבחירות יש את "הטרסקי שלו", והם מלקטים מעטפות בחו"ל,

פתאום גילינו שהשיטה שטיפחנו במו ידינו מתגשמת על ידי גאידמק, והמראה לא יפה בעינינו. האם האוליגרך ארכאדי גאידמק אשם או החברה הישראלית שפיתחה במו ידיה את הנורמות הפסולות היא העומדת בכל קלונה מול שברון הערכים?

בעיני ארכאדי גאידמק הוא אמן חברתי שמדגים טוב יותר מכולנו איך מתנהגים בנורמות של המציאות הישראלית בעשור הראשון של האלף השלישי. ויש להדגיש שהוא עושה זאת מכספו ואינו צריך להוכיח שוחד!!!

אם התופעה הזאת לא לרוחנו, אין צורך לתקוף את גאידמק, הוא המשל בלבד. יש לעשות לשינוי הנורמות דרך מנהיגות ערכית ועיצוב התנהגויות ערכיות בכל שכבות האוכלוסייה. לטפח סולידאריות חברתית, להעמיד את המדינה לדאוג לתושבים ובמיוחד לחלשים בתוכה ולא להפקיר את תפקידה לכל רוח.

"עלינו ליצור צירוף של נכונות לקרב את המיעוט הערבי ליעודים הדמוקרטיים הפשוטים של המדינה, בלי להטיל על שכמם את מעמסת הציונות"
יגאל אלון, 1959

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי