המהפכה האמיתית של ברק אובמה

Thank you for rating this article.

עם בואו של ברק אובמה לישראל ידובר רבות במהפכה שחולל בעצם היותו המועמד השחור הראשון לנשיאות ארה"ב, בעמדותיו לגבי היציאה מעיראק או באפשרות שהוא נושא עימו לשינוי יחסי ארה"ב עם מדינות העולם. אך המהפכה הגדולה ביותר שהוא מחולל ושעשויה להיות בת משמעויות מעמיקות לפוליטיקה של מדינות דמוקרטיות בכל העולם קשורה בדרך בה הוא גייס ומגייס כספים להתמודדותו. הישענותו של ברק אובמה על תרומות קטנות של דולרים ועשרות דולרים בודדים ממיליוני תומכים נלהבים מעלה את האפשרות שאזרחים בדמוקרטיות בכל העולם ימצאו את הדרך לממש את כוחם כאזרחים ולשחרר את נציגיהם הנבחרים מתלות משחיתה באלה המבקשים לרכוש את הפוליטיקה בכסף.

במהלך התמודדותו של ברק אובמה בפריימריס של המפלגה הדמוקרטית הוא גיבש מנגנון מתקדם המבוסס על ניצול מלא של עוצמתן של האינטרנט והרשתות החברתיות כדי לאפשר למיליוני תומכים להביע את תמיכתם במועמדותו לא רק באמצעות הצבעה בקלפי וגיוס תומכים נוספים אלא באמצעות תרומות קטנות. ברק אובמה גיבה את המנגנון הטכנולוגי שבנה באמצעות תפישה אזרחית חזקה לפיה יש חשיבות ומשמעות גם לתרומה קטנה של מי שמשאביו הכספיים מוגבלים. אובמה דיבר על כסף גם לעניים ביותר מבין תומכיו ונתן להם להבין שהעוצמה הטמונה במיליוני אנשים שיתנו כל אחד סכומי כסף קטנים גדולה לאין ערוך מזו של תורם בודד שמצפה לקבל עולם ומלואו תמורת תרומתו. כל תורם הנותן תרומה קטנה למועמד האהוד עליו תורם תרומה גדולה עשרות מונים לשחרורו של המועמד מכבלי אלה המבקשים לעוות את ההליך הדמוקרטי באמצעות תרומות גדולות למועמדים.

אזרח פעיל התורם 100 דולר או חמישה דולר למועמד המועדף עליו אינו מצפה לקבל מן המועמד מינוי אישי לתפקיד יוקרתי, חוזה לבניית גשר מיותר, מסים על מתחרים או סובסידיות לתעשייה שאינה יכולה להחזיק את עצמה. אזרח זה רק מבקש לראות את המועמד שלו נבחר ומיישם את הבטחותיו לבוחרים. בעצם תרומתו אזרח זה מביע אמון במועמד, בהליך הדמוקרטי ורוכש מנייה בעתיד שהוא מקווה שיהיה טוב יותר. בכך, ולא בשל צבע עורו ויפי נאומיו, ועוד לפני שהוא נבחר, ביסס אובמה את מעמדו כמנהיג הפוליטי הראשון של המאה ה- 21.

החיבור בין פוליטיקה וכסף נתפש כחיבור 'מלוכלך' שמביא אך ורק להשחתה אישית של הפוליטיקאים ולעיוות רצון הכלל. תומכיו של אובמה הוכיחו שאפשר שיהיה חיבור בריא ונכון בין פוליטיקה וכסף, כזה שמחזק את הדמוקרטיה ומעצים את האזרח ולא להיפך. נכונותו של אובמה להעמיד את הנושא הכספי על סדר היום ולהפוך אותו למרכיב מרכזי בדרך ניהול ההתמודדות שלו הוציאו את החיבור שבין הכסף לפוליטיקה מן המחשכים לקדמת הקמפיין. אובמה הפך את החיבור שבין פוליטיקה לכסף לחלק מהאופן שבו אזרח פעיל מממש את אזרחותו ובכך העלה מחדש את האפשרות המפתה של פוליטיקאי שאינו שבוי בידי בודדים, אלא באמת ובתמים מייצג את אזרחי המדינה לראשותה הוא נבחר.

חוסר נכונות להתמודד עם מעמדו של הכסף בפוליטיקה אינה גורמת לכסף להיעלם מהפוליטיקה – היא רק משאירה טווח אפור ענק שאינו מטופל ואין מתייחסים אליו ואחראי להרבה ממקרי השחיתות שהעיקו ומעיקים על מדינות דמוקרטיות רבות בשנים האחרונות. המוני בוחרים ניצבו בעבר חסרי אונים מול כוחם הגובר של אינטרסים צרים הנקנים בכסף ולא הבינו שהדרך הטובה ביותר היא להכות את בעלי האינטרסים במגרש הכלכלי. כוחו הכלכלי של ההמון המתאגד סביב מטרה ראויה תמיד תהיה גדולה יותר מזו של כל בעל הון בודד. רק באמצעות הפיכת הכסף לחלק מובנה מההליך הפוליטי ודרך נוספת שבה אזרחים מביעים את תמיכתם במועמד המועדף עליהם, אפשר להגיע לדמוקרטיה מלאה שבה כוחם של האזרחים שווה ואין אזרחים ששווים יותר .

"'היד הנעלמה' של אדם סמית איננה יכולה להאכיל פעוט, לחנכו ולדאוג לצרכיי היום יום שלו"
השופט אלכס שטיין, בג"ץ 12.1.22

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי