מכשלון להצלחה

Thank you for rating this article.

אין כמו כשלון בבחירות כדי לעורר מחדש דיונים קודמים. רבים מהפעילים מתווכחים על סיבות הכישלון אולם מסכימים כי נכשלנו. אני אציין חלק מהסיבות השכיחות ביותר להסבר הכישלון:

  1. מנהיג המפלגה לא אטרקטיבי ואינו יוצר אמון בציבור.
  2. המסרים המדיניים לא רלוונטיים בתקופה בה "אין פרטנר פלסטיני".
  3. "נכשלנו בשתי מלחמות" תחת שני שרי בטחון של מפלגת העבודה.
  4. אין אידיאולוגיה סוציאל-דמוקרטית ממרומי אקירוב, רמת אביב או "הוילות של מנהיגי העובדים".
  5. הפסדנו צבורים שלמים: צעירים, נשים, גמלאים, מיעוטים, מעמד בינוני, פריפריה ושכונות.
  6. קמפיין הבחירות היה גרוע, הנבחרים "לא עבדו בשטח", ארגון יום הבחירות היה חובבני.

אני לא מתכוון אפילו להיכנס לויכוח עקר אם אלו הסיבות האמיתיות, יש אחרות מהותיות יותר וכדומה. אני גם לא מתכוון לדון אם הגיע הזמן ל"עריפת ראשים", דיון מאוד פופולארי במפלגתנו הנע מהחלפת יו"ר המפלגה ועד החלפת כל העשירייה הראשונה, רובה ותיקה מאוד. אל נשכח שאת כולה בחרנו בשנתיים האחרונות.

רצוני הוא פשוט ובהיר-החייאת הצעה שבאה מקרב חברי המפלגה בשטח: תנו כוח לסניפים ולמחוזות.

מהסיבות הבאות:

א. סניף: רבים מהסניפים נסגרו ואחרים הועברו למקומות לא ראויים בטענה של גרעון תקציבי, שנוצר על-ידי הנהלת המפלגה. אם כך השאירו 75% מכספי המתפקדים לסניף לטובת שכירות, חשבונות, פעילות שוטפת והכנת ימי בחירות. במקביל הציבו רף התפקדות שנתית לכל סניף שיעמוד בבין 20% ל-30% גידול שנתי.

ב. מחוז: כיום אין שום הקבלה בין מספר הבוחרים במחוז למיקומו ברשימה. התוצאה שמחוזות עתירי מנדטים נדחקים לשוליים לטובת מחוזות שבהן אין אפילו מנדט לרפואה: מדוע מחוזות המושבים, השכונות והמיעוטים חשובים יותר ממחוזות כמו תל-אביב, שרון-שומרון או חיפה? האבסורד הוא עצום. חשוב לקבוע כי מקום המחוז יהיה כמספר המנדטים שהעניק למפלגה בבחירות האחרונות. המוטיבציה במחוזות תעלה פלאים, נבחרי המחוזות האמיתיים יעמלו קשות להביא מספר בוחרים גדול יותר וכדומה.

ג. צעירים: עשרות אלפי צעירים משולבים בארגונים קהילתיים בהם הם מרגישים שהתרומה שלהם משמעותית ומהותית. בואו נהפוך את הסניף למקום בו תרוכז פעילות התנדבותית, אקולוגית, חברתית. נשלב גם את תנועת הנוער העובד והלומד.

ד. גמלאים: חלק חשוב מהחברה הישראלית הם גמלאים בשיא כוחם. הסניף צריך לאמץ, לסייע ולשלב אותם בעשייה הפוליטית-חברתית. לשם כל הצעירים יסייעו מאוד.

נקודות ראשוניות אלה למחשבה משלבות חשיבה פוליטית וקהילתית. במקום הרעיון הגרוע שמפלגה צריכה להיות "שלד בורסאי", היוצאת מארון הקבורה רק לפני בחירות, כדאי לחשוב אחרת ולדון כיצד ניתן ליישם זאת.

ד"ר שאול ינאי-חבר מפלגה

"אין הצבא קובע על דעת עצמו אפילו את מבנהו סדריו וקווי פעולתו ... ארגון הצבא ועיצוב דמותו כל אלה הם בסמכותם היחידה של הרשויות האזרחיות: הממשלה, הכנסת והבוחרים."
דוד בן גוריון, צבא ובטחון עמודים 141-142

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי