על צדק חברתי, ערוץ1, ערוץ 10 ומימן

Thank you for rating this article.

סאגת סגירת ערוץ10, מלווה אותנו כאזרחים בכלל וחברי מפלגת העבודה מזה תקופה. בעיקר מתוך המתח הבלתי פתיר של רצון לצדק חברתי, מצד אחד ומצד שני פלורליזם תקשורתי המאפשר במה חופשית לריבוי דעות ורעיונות.

היום שינתי את עמדתי ועברתי לתמוך במצדדים בדחיית חובות הערוץ - על הציבור הישראלי לאפשר לבעלי הערוץ ,יוסי מימן, להנות מחסד הנעורים שבעובדה שמימן את פעילות הערוץ כחלופה תקשרותית ועיתונאית מכיסו ובמשך תקופה ארוכה ולאפשר לו הזדמנות נוספת להבראתו כעסק כלכלי עצמאי העומד בזכות עצמו.

מאז פרוץ משבר ערוץ10 הייתי נגד הצלתו של הערוץ וזאת מהטעם שהנו ערוץ מסחרי פרטי שזכה במכרז ממשלתי ופועל תחת זכיון ותנאים מסחריים ידועים מראש ואשר כשל לעמוד בהם. באם נבחר לתמוך בהצלתו, הרי שתהיה בזה סתירה למאבק למען צדק חברתי ושיויון - הרי דחיית החובות של הערוץ תחייב אותנו לדרוש דחיית חובות לכל אזרח המאחר בתשלום על דירה ו\או חרג ממסגרת האשראי הבנקאי שלו. בשני המקרים, יהיה מדובר על גורם פרטי שכשל בניהול התזרים הפנימי שלו ולא בגוף ציבורי המספק שירות חברתי ו\או ציבורי הנכלל בשירותי היסוד של מדינת הרווחה.

בפרט שתנאי הזיכיון היו ידועים מראש ומטעם זה היה על בעל ההון להערך להם ... ממש כמו שמי שלקח משכנתא ידע את כללי המשחק בהקשר זה.

יתר על כן ובניגוד לאזרח הפשוט שנקלע למשבר תזרימי - הרי שהערוץ הפרטי אף נקט במספר פעולות בעלות צביון עיתונאי בעייתי מאוד ואשר הבולטת בהן היא התנצלות בפני איל-ההון שלדון אריסון (המחזיק בגוף תקשורת אחר) וזאת על חשבון זמן מסך יקר ויושרה עיתונאית ובניגוד לדעת המערכת המקצועית שלו. הרי שכך, אפילו הטיעון של הצלת ערוץ10 כחלופה תקשורתית הוגנת קורס מול ענינו.

עובדה זו גם מגמדת את הטיעון שסגירת הערוץ תהיה סתימת פיות לעיתונאים כמו רביב דרוקר, גיא פלג ואחרים ... הרי לא הרמתם קול צעקה רמה נוכח ההתרפסות האמורה שגימדה את כל ההשגים שלהם ודחקה אותם לקרן זוית.

לאחרונה, אף שולב לתוך הדיון ערוץ1 המקרטע שזכה לסוג של מחיקת חובות משל עצמו והובא כטיעון נגד למתנגדי דחיית החובות לערוץ10. כמובן שמדובר על טיעון חסר הקשר וקשר - שהרי ערוץ1 נמצא במשבר ניהולי שנגרם ע"י הריבון ולא כתוצאה מניהול פנימי כושל. עובדה היסטורית ידועה שבעיית היסוד בערוץ1 היא ריבוי הועדים המעמידים קשיים רבים בפני כל תוכנית הבראה המוצעת. ייטיבו המבקרים להכיר כי ריבוי הועדים, הסתירות הפנימיות וחסור הרצון לייעול נובעים באופן ישיר מיוזמת הפרד ומשול של משרד האוצר שיזם הפרדה זו מתוך רצון לפצל ולהחליש את הועד המרכזי החזק של רשות השידור ... כיום, המדינה נאלצת לאכול את פרי הביאושים ואל לה להלין.

מצבו של ערוץ1 גם שונה מזה של ערוץ10 והיות ומדובר על מערך השידור הציבורי שהוא נשמת אפה של כל מדינה דמוקרטית המבקשת לשמר רמת שידורים ועיתונאות נאותה לפחות בערוץ שידור אחד - רדיו וטלוויזיה - ולכן אסור להשוותו לכל ערוץ מסחרי אחר והנמדד במדדים כלכלים טהורים.

ערוץ10, משלב את המתח הזה באופן מושלם שבין המאבק לצדק חברתי והרצון לשמר על פלורליזם תקשורתי רחב ככל האפשר.

אז מה עושים ואיך מרפים את המתח?

התשובה, בבעל השליטה בערוץ - יוסי מימן.

אין לי שום קשר עם אדון מימן וכל הידע שלי עליו נשאב מאמצעי התקשורת בלבד ולכן בהחלט ייתכן ששהנחות שאני מתבסס עליהן שגויות מיסודן. ובכל זאת - אדון מימן ספג כמה מכות עסקיות קשות בשנה האחרונה ובראשן המצב המדיני במצרים שגרם לנזק כבד לעסקי הגז שלו. אין ספק, שבמסגרת כללי המשחק ההוגנים על מדינת ישראל לקחת בחשבון מגבלה זו - אם כי נזכיר שעדין מדובר בעסק פרטי שהסיכונים בו היו ידועים מראש.

אולם, הנזק לעסקיו של אדון מימן אינם מן העניין ורק הוזכרו להמחיש את הנקודה שאני עומד להעלות - בסופו של יום, בחר מימן להשקיע בערוץ10 ביודעו מראש שהון גדול ורווחים לא יצמחו לו משם. יתר על כן, במהלך השנים אף חזק והשקיע הון נוסף ומתוך רצון שנדמה כן לשמר את הערוץ כחלופה עיתונאית ראויה וזאת למרות שהיה ברור שהחזר כלשהו, אם בכלל - יראה רק בעתיד הרחוק.

אמנם, יהיו כאלו שיאמרו שההשקעה השתלמה ויצרה למימן פרופיל ציבורי שפתח בפניו דלתות וייצר עבורו ערוצי השפעה וקשרים שלא יסולו בפז ברמה העסקית (וההתנצלתו בפני שלדון אריסון, יכולה לרמז עד כמה טיעון זה נכון). ובכל זאת, במאזן הדברים - גם אם אדון מימון נכשל ברמה העסקית ולא הצליח לייצר בערוץ10 תמהיל עסקי ועיתונאי כלכלי, הרי שראוי הציבור הישראלי לזכור לו חסד נעורים ולאפשר לו להנות מן הספק (מתוך הבנה שיידרש לפעולה החלטית ויעילה להפיכת הערוץ לעסק העומד בפני עצמו) ולאפשר לו להמשיך ולהחזיק בערוץ10 כעסק חי ופעיל.

חשוב לי להבהיר - הערוץ עצמו ובעליו כשלו בכל מימד כלכלי ועיתונאי ובעולם טוב יותר לא הייתי מהסס לקרוא לסגירה מיידית של ערוץ10. אולם, בימים קשים אלו, אשר בהם חופש הדעה של כולנו נמצא תחת מתקפה עזה - ראוי שנדע להגן גם על בעל הון, שידע לתת מכיסו למען מטרה זו.

נ.ב.

ולקורא נוחי דנקנר - בעקבות הטור הזה, שלא תרוץ למחוקק שימחל לך על החובות של האחזקה החדשה שלך בעיתון מעריב. ידעת להיכן אתה נכנס ותנאי השוק שונים היו לגמרי ... ובפרט שעוד לא דנו באחזקות המונופוליסטיות האחרות שלך ...

וחשוב לי, בנוסף, להבהיר שהטור הזה נכתב בעיקר בתור "טובה אישית" לאושיית טוויטר שאיני מכיר באופן אישי ואשר בשום צורה לא דורשת "החזרת טובה" - אבל שהרשימה אותי במסירות שלה לרעיון @NoaMainman ואשר אצלי היא ברשימת החברים (גם אם באופן חד צדדי ובלתי מותנה).

ולאדון יוסי מימן - הרי הפתרון נמצא מול עינייך וקוראים לו "קבוצת הארץ - עיתון לאנשים חושבים" ... במקום לנסות להעתיק את ערוץ2 ובעיקר את "שידורי קשת" ... בוא תתחרה בערוץ1 ונסה לבנות עבורנו חלופה איכותית, אינטלקטואלית והמכוונת לנישה שגם תקיים אותו בכבוד (ודחילק ראבק, וותר על הריאליט הרדוד הזה).

נ.ב. 2

ובהמשך ישיר להצעה האחרונה שלמעלה - לתחושת הבטן שלי, תעשה בחוכמה אם תעביר את המושכות הניהוליות בערוץ10 לידיה של מימן הצעירה. אמנם, זה יצרום בהיבט הנפוטיזם - אבל זהו עסק פרטי ולכן למי אכפת ... איך שהוא ובהתאם לתמה שהיא מובילה בפרופיל הציבורי שלה ברשת, נדמה שהיא מצוידת בדיוק באותה השקפת אולם שתהפוך את ערוץ10 לערוץ בוטיק איכותי ושומר הסף של הדמוקרטיה.

"על מקורה של המסורת וההיסטוריה הלאומית כבסיס לדור הנוכחי לבנות, לשנות ולתקן. נזכור את נפילת העם היהודי ובית מקדשו פעמיים, פעם שניה בגלל שנאת חינם. נזכור - נשנה - נתקן"
ברל כצנלסון, "דבר" 1934

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי