ישראל מחכה ללפיד?

Thank you for rating this article.

יאיר לפיד הכריז על כניסתו לפוליטיקה כשהוא ממצב את עצמו במרכז המפה הפוליטית, והשאלה שאזרחי ישראל צריכים לשאול את עצמם היא מה הוא המרכז הזה. בעבר הוקמו ברעש גדול מספר מפלגות מרכז כאלה- הגמלאים, הדרך השלישית, קדימה, שינוי- וכולן נעלמו מהמפה הפוליטית עוד לפני שהם הצליחו לשנות או להשפיע על סדר היום הציבורי (קדימה גם צועדת בדרך הזאת). היום לא דרושים לנו עוד מפלגות וירטואליות כאלה, אלא מפלגת שמאל אחת גדולה שתכלול בתוכה גם את המרכז וגם את השמאל של המפה הפוליטית. המרחק האידיאולוגי בין המרכז לבין השמאל אינו מצדיק בשום אופן קיומן של שלושה מפלגות, וכדי להילחם בממשלה הכושלת של נתניהו ישנו צורך אמתי במפלגת שמאל חזקה ומאוחדת, שהאידיאולוגיה הכלכלית שלה היא חברתית והאידיאולוגיה המדינית שלה מבוססת על חתירה לשלום והקמת מדינה פלסטינית.

אידיאולוגיה חברתית

המחאה החברתית שפרצה בקיץ האחרון המחישה שמשהו רע קורה בכלכלה הישראלית, ושהציבור הישראלי סובל מהמדיניות הכלכלית האכזרית שמקדמת הממשלה. ראש הממשלה, נתניהו, מקדם מדיניות כלכלית שמרנית ימנית שכוללת הורדת מיסים לבעלי ההון, פגיעה במדינת הרווחה, והפרטה קיצונית של כל השירותים החברתיים. המדיניות הזאת פוגעת קשה במעמד הביניים ומובילה לעליה ניקרת במספר העניים, כשבישראל חיים מעל מיליון וחצי אזרחים מתחת לקו העוני. המדיניות הכלכלית האנטי חברתית הזאת גם מגדילה את הפערים החברתיים בישראל שהם היום הגבוהים ביותר בעולם המערבי, ולכן מאיימת לפרק את המרקם העדין של החברה הישראלית. בעלי ההון השתלטו על הכלכלה הישראלית ועל משאבי הטבע של הציבור והממשלה במדיניות הכלכלית שלה מאפשרת לאותם מעטים לנצל ולפגוע ברוב האזרחים. מפלגת מרכז שמאל צריכה להציג אלטרנטיבה למדיניות הכושלת הזאת של הימין, ולהציג כלכלה שמצד אחד תאפשר צמיחה ותהיה ברת קיימה ומצד שני גם תהיה שוויונית יותר ותשרת את האזרחים. בשמאל קוראים לכלכלה כזאת סוציאל-דמוקרטית ובמרכז קוראים לכלכלה הזאת כלכלה קנסיאנית או "כלכלה עם חמלה", אבל בפועל מדובר באותו סוג של כלכלה שבה המדינה לוקחת אחריות לאזרחים שלה, ולא מפקירה אותם בידי כוחות השוק החופשי.          

חתירה לפתרון מדיני מוסכם          

הממשלה של נתניהו אומנם הכירה בלית ברירה בעיקרון של שתי מדינות לשתי עמים, אבל בפועל הממשלה פעלה בכל דרך כדי לסקל הסכם עם הפלסטינים. החוקים הגזעניים נגד הפלסטינים, הסירוב להקפיא בנייה בהתנחלויות המבודדות וההצהרות נגד תהליך השלום, מנעו כל דיאלוג עם הפלסטינים והביאו לקיפאון מוחלט בתהליך השלום. הפלסטינים באופן ברור אחראים גם הם לכישלון השיחות, אבל ממשלת נתניהו כנראה לא מבינה שהאינטרס שלנו בקיום השיחות ובהשגת שלום צריך להיות אפילו גדול יותר מהאינטרס הפלסטיני. התוצאה המדינית של המדיניות הימנית קיצונית של נתניהו וממשלתו היא הרסנית, והיום ישראל איבדה חלק גדול מהלגיטימציה שלה באירופה והיא מבודדת בזירה הבינלאומית יותר מאי פעם. מעבר לבידוד הבינלאומי העקשנות המדינית של ממשלת נתניהו גם מסכנת אותנו מבחינה אובייקטיבית, כי ככל שאנחנו מתרחקים מהסכם על שתי מדינות לשתי עמים כך אנחנו הולכים ומתקרבים לפתרון של מדינה אחת דו לאומית שבה יהיה רוב ערבי. מפלגת השמאל והמרכז צריכה להציג אלטרנטיבה למדיניות האווילית של הממשלה הזאת, כשהנוסחה היא לנסות ולהגיע כמה שיותר מהר להסכם עם הפלסטינים על בסיס הסכמות שהתקבלו כבר בעבר. ישראל הכירה כבר בגבולות 67 עם תיקוני גבול שנועדו לשמור על ההתנחלויות הגדולות, ישראל הסכימה לפנות את ההתנחלויות המבודדות, ישראל הכירה בכך שהשכונות הערביות בירושלים יעברו לריבונות פלסטינית, ישראל הסכימה לסוג של ריבונות משותפת על הר הבית. מנגד ישראל מעולם לא הסכימה לזכות השיבה ודרשה דרישות וערבות ביטחוניות בינלאומיות שנועד להבטיח שהשלום לא יסכן את ישראל. זה צריך להיות הבסיס של השיחות שלנו עם הפלסטינים ומפלגה אלטרנטיבית חייבת לאמץ את העקרונות האלה.

השמאל הוא המרכז

יאיר לפיד צריך להיכנס לפוליטיקה במטרה לשנות את המציאות המסוכנת הזאת שאליה הוביל אותנו נתניהו, ולכן הוא צריך לוותר על החלום להקים מפלגה משלו. כדי לשנות באמת את המציאות שבה נמצאת ישראל, לפיד צריך להיות חלק ממחנה גדול יותר שיקיף את השמאל והמרכז של המפה הפוליטית, ויתבסס על העקרונות שציינתי. הצטרפות של לפיד למפלגת העבודה יכולה להיות התשובה לנתניהו ומחנה הימין, והיא יכולה לייצר מפלגת שמאל מרכז אידיאולוגית שבאמת תיישם את המדיניות החברתית והמדינית שלה ישראל זקוקה. השילוב בין שלי יחימוביץ שמייצגת את השמאל החברתי והשמאל המדיני המתון, לבין יאיר לפיד שמייצג את המרכז הכלכלי ואת המרכז שמאל המדיני היא התשובה האולטימטיבית שלא רק תספק יותר מנדטים אלא גם תייצר מדיניות שבה רוב הציבור תומך.

לפיד אל תיתן לאגו שלך לנצח ובוא תשנה באמת את המציאות הישראלית, באמצעות התחברות למפלגת העבודה שבתמיכה שלך ושל חבריך יכולה באמת לחזור ולהוביל את המדינה למסלול אחר, המסלול של אבות הציונות שפעלו להקים פה מדינה דמוקרטית יהודית שתהיה אור לגויים.

"עלינו ליצור צירוף של נכונות לקרב את המיעוט הערבי ליעודים הדמוקרטיים הפשוטים של המדינה, בלי להטיל על שכמם את מעמסת הציונות"
יגאל אלון, 1959

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי