מצע מפלגת העבודה לכנסת ה-21

Thank you for rating this article.

מפלגת העבודה, בראשות המועמד לראשות הממשלה אבי-גבאי, מציגה מצע לכנסת ה-21 וכן סדרת תוכניות מפורטות בתחומי ביטחון, בריאות, שחיתות והקהילה הגאה והתחייבויות עקרוניות לביצוע בממשלה בנושאים כמו השוויון, בריאות, חינוך, הקהילה הגאה, ביטחון, יוזמה מדינית, שחיתות, סביבה וגז, תחבורה, דיור, רווחה ועוד.

להורדה כקובץ pdf PDF ולהרחבה היסטורית, ריכוז כל מצעי מפלגת העבודה לכנסות ישראל.

ביטחון לאומי ויוזמה מדינית

חברה משגשגת וכלכלה צודקת

מדינה יהודית ודמוקרטית

המצע המקורי והמלא פורסם באתר המפלגה בקישור.

תוכניות מפורטת

תכנית להבראת מערכת הבריאות | תכנית למיגור השחיתות

נתיבים להפרדות - מצע בטחוני מדיני | מדינה מצוינת עבור אזרחיה

חבילת 24 חוקי הגאווה | תכנית ביטחון לדרום | תכנית למגזר החרדי

הערבים אזרחי ישראל - البرنامج الانتخابي للكنيست ال 21 بما يتعلق بالمجتمع العربي في اسرائيل

מצע המפלגה כולל סדרת התחייבויות בתחומי השוויון, בריאות, חינוך, הקהילה הגאה, ביטחון, יוזמה מדינית, שחיתות, סביבה וגז, תחבורה, דיור, רווחה ועוד.

ההבטחות המרכזיות

ביטחון לפני הכול

המחויבות העליונה שלנו היא שמירה על ביטחון אזרחי ישראל. דוקטרינת הביטחון שלנו מבוססת על עוצמה צבאית, יכולות התרעה, התרעה והכרעה, לצד מתן מעטפת הגנה ומיגון לאזרחים. אנחנו נקדם תכניות אסטרטגיות סדורות מול האתגרים הביטחוניים של מדינת ישראל, תוך מתן גיבוי ואמצעים לדרג הצבאי למלא את תפקידו במימוש היעדים. לא נאפשר לערבב פוליטיקה וביטחון.

למצע הבטחוני מדיני המלא - לחצו כאן.

יוזמה מדינית

כמפלגה החורטת על דיגלה יוזמה מדינית וחתירה לשלום אשר מחויבת לשמירה על עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, נפעל להיפרדות מהפלסטינים על בסיס עיקרון שתי מדינות לשני עמים, כחלק מבניית הסדר אזורי רחב ובשיתוף מדינות ערב המתונות. לצורך כך נקדם את היוזמה שלנו "נתיבים להיפרדות", הכוללת הפסקת בנייה מחוץ לגושים, חקיקת חוק פינוי מרצון ומשאל-עם על מחנות הפליטים סביב ירושלים.

ליוזמה המדינית המלאה - לחצו כאן.

הוספת שיוויון בחוק הלאום

חוק הלאום במתכונתו הנוכחית פוגע פגיעה קשה בערך השוויון המהווה ערך יסוד בציונות ובבסיס המוסרי של הדמוקרטיה הישראלית. אנו מתחייבים להוסיף לחוק ערך השוויון, על מנת לאפשר לכלל אזרחי ישראל - יהודים, ערבים, דרוזים וצ'רקסים – להיות אזרחים ואזרחיות שווי זכויות במדינת הלאום של העם היהודי.

קציבת כהונה לראש הממשלה

כדי לשמור על הדמוקרטיה שלנו ועל מערכות הממשל מפני סיאוב, שחיתות וקיפאון, אנו מתחייבים לקדם חקיקה אשר תקצוב את כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות בלבד.

פתיחת מתווה הגז המושחת

משאב הגז הטבעי הוא נכס שכל אזרחי ישראל צריכים ליהנות מפירותיו. לצורך כך נטיל פיקוח על מחירי הגז, אשר יוזיל את עלויות החשמל באופן ניכר. שינוי זה יפחית את עלויות יוקר המחייה בתחומי חיים נוספים וישפר את מצבה הכלכלי של כל משפחה בישראל.

תחבורה ציבורית בשבת

הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, לרבות רכבת, במתכונת מצומצמת ומוסדרת הינה מהלך חברתי ממעלה ראשונה אשר ישפיע על מאות אלפי ישראלים ויאפשר להם ליהנות מיום המנוחה, באופן שאינו תלוי ביכולתם הכללית להחזיק ברכב פרטי. מתווה הפעלת התחבורה הציבורית בשבת, לרבות ברכבת, ייעשה בשיתוף רשויות המקומיות ותוך התחשבות בזכויות עובדים.

בניית 300,000 יחידות דיור

פתרון מצוקות הדיור של הצעירים בישראל מחייב פתרונות מקיפים ולא גימיקים. הדרך לכך עוברת דרך לקיחת אחריות של המדינה על אספקת ההיצע. אנו נפעל לחזור ולהפעיל בנייה ממשלתית בהיקף רחב, כפי שנעשה בישראל בעבר, על מנת לבנות 300,000 יחידות בתהליך רב שנתי.

חינוך ממלכתי לגיל הרך

מערכת החינוך בישראל משאירה את הפעוטות בגילאי 0-3 מחוץ למעגל החינוך הממלכתי, והופכת את החינוך בגיל הרך לנטל כלכלי על משפחות רבות. אנחנו ניקח אחריות מלאה על החינוך בגיל הרך, נפעיל ונפקח עליו באמצעות משרד החינוך, ובכך גם נאפשר חינוך איכותי מגיל 0 וגם נקל את הנטל הכלכלי על המשפחות הצעירות.

תכנית שיקום למערכת הבריאות

תכנית "בריאות לישראל" עליה שקדנו בשנה האחרונה מטפלת בבעיות היסוד של מערכת הבריאות בישראל. יישום התכנית מבטיח את הורדת העומסים בחדרי המיון וצמצום ההמתנה לאבחון לחצי שעה בלבד, הפחתת הצפיפות במחלקות האשפוז באמצעות תוספת מיטות ומשאבים למערכת, קיצור התורים לרפואה מקצועית שכיחה לשבוע בלבד. בנוסף כוללת התכנית הבטחת שירותי סיעוד לכל אזרחי ישראל.

 לתכנית הבריאות המלאה - לחצו כאן.

מאבק בשחיתות ובג'ובים

תכנית "ישראל ללא שחיתות" היא תכנית מקיפה שלנו למאבק בשחיתות, לחיזוק שלטון החוק, לאבטחת המינהל התקין ולהגברת השקיפות המערכות הציבוריות. התכנית כוללת הבטחה ברורה להפסיק את תרבות הג'ובים בשירות הציבורי, לתמרץ את הטובים ביותר למערכת, לחזק את גורמי אכיפת החוק והמשפט ולהכניס תרבות שלטונית מתקדמת במוסדות הממשל.

 לתכנית המאבק בשחיתות המלאה - לחצו כאן.

לגליזציה של קנאביס

ישראל יכולה וצריכה להתקדם לעבר לגליזציה של קנאביס, ולאפשר צריכה אישית באופן חוקי ומפוקח. מפלגת העבודה תומכת בצעדי מדיניות המקדמים לגליזציה, אי הפללה ומדיקליציה.

תמרוץ משרתים בצה"ל ובשירות לאומי\אזרחי

כדי להצליח להגדיל את ציבור המשרתים הדבר הנכון לעשות הוא לחזק ולתמרץ את מי שעושה את זה. התכנית שלנו לגיוס כוללת סיוע לכל מי שמשרת שירות צבאי או לאומי/אזרחי במימון מלא של תואר ראשון.

העלאת קצבאות הנכות לשכר המינימום

אנו מתחייבים לשים סוף לחרפת הטיפול הממשלתי בציבור הנכים, ולטפל אחת ולתמיד בהעלאת קצבאות הנכות כך שיאפשרו חיים בכבוד.

שוויון זכויות מלא לקהילת הלהט"ב

מפלגת העבודה מחויבת לשוויון זכויות מלא לקהילה הלהט"בית על כל גווניה. אנו דוגלים בזכותו של כל אדם לאהוב ולהגדיר את בחירתו המגדרית ללא כל חשש. מפלגת העבודה חרטה על דגלה את ערך השוויון לפיה חברי קהילת הלהט"ב אזרחים שווי ערך ושווי זכויות. הכרה זו תקודם באמצעות חבילת חקיקה מקיפה שמקדמת המפלגה, הכוללת מענה מקיף לצרכי הקהילה בתחומי המשפחה, הייצוג והקניין.

לתכנית 24 הנקודות לקהילה הגאה - לחצו כאן.

הרחקת אסדות הגז מחופי ישראל

מפלגת העבודה מחויבת לשמירה על ביטחונם ובריאותם של אזרחי ישראל, ומתוך כך רואה בחומרה את הסכנה הנשקפת מהקמת אסדות הפקת הגז הטבעי בסמוך לקו החוף. את אסדות ההפקה של הגז יש להרחיק למרחק המבטיח בריאות ומניעת זיהום, וכן להבטיח כי תוצרי הלוואי הרעילים לא ישונעו, יטופלו ויאוחסנו על אדמת ישראל.

מצע מפלגת העבודה לכנסת ה-21

מצע מפלגת העבודה לכנסת ה-21.

ביטחון לאומי ויוזמה מדינית

"עלינו להיכון למלחמה כאילו היא בלתי נמנעת ולחתור לשלום כאילו הוא בהישג יד" (יגאל אלון)

תנועת העבודה ההיסטורית היא שהניחה את היסודות להגנה על גבולות הארץ ולהקמת כוח המגן העברי בארץ ישראל – ההגנה והפלמ”ח, שמתוכם התהווה צה”ל. כממשיכת דרכה, רואה מפלגת העבודה את הביטחון, מבית ומחוץ, כאבן היסוד לקיומנו כאן. לצד העובדה שהאינטרס הביטחוני של מדינת ישראל מחייב אותה להיות המעצמה החזקה ביותר במזרח התיכון ולשמר את יתרונה הצבאי על פני שכנותיה, הוא תלוי גם באופק המדיני שלה. השגתו של הסדר מדיני הוא אינטרס ישראלי ראשון במעלה להבטחת עתידה וביטחונה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הנהנית מתמיכה וגיבוי בינלאומיים רחבים.

האיום הנשקף לישראל ללא היפרדות מהפלסטינים, הוא סכנה לעתידה כמדינה יהודית ודמוקרטית, ועל כן ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל באופן יזום לטובת היפרדות מהפלסטינים,  תוך שמירה מלאה על האינטרסים הביטחוניים של המדינה ואזרחיה. יוזמה זו מכוונת לקידום הסדר קבע מדיני מול הפלסטינים, מדינות האזור המתונות והקהילה הבינלאומית ובראשה ארצות הברית, אשר יאפשר שרטוט תוואי גבול בר הגנה בינינו לבין המדינה הפלסטינית, תוך שמירה על רוב יהודי מוצק, לטווח ארוך, במדינת ישראל.

מדינת ישראל ניצבת בפני איומים ביטחוניים נוספים, ובראשם הטרור האזורי והגרעין האיראני. ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל באופן נחוש ובלתי מתפשר להחלשת החמאס, החיזבאללה ולהפעלת סנקציות מדיניות, ובמידת הצורך גם צבאיות, שיבלמו את מימונם והפעלתם של ארגוני טרור אזוריים על ידי איראן ואת ניסיונותיה להגיע לנשק גרעיני.

עקרונות יסוד לביטחון לאומי ויוזמה מדינית

חתירה לשלום ויוזמה להסדר מדיני

מפלגת העבודה מחויבת ליוזמה מדינית שתוביל לתהליך היפרדות מהפלסטינים על בסיס עיקרון שתי מדינות לשני עמים, מתוך הכרה בכך שהגעה להסדר מדיני היא אינטרס ישראלי ראשון במעלה להבטחת עתידה כמדינה יהודית ודמוקרטית, הנהנית מתמיכה וגיבוי בינלאומי רחב.

התחייבות מרכזית: "נתיבים להיפרדות" – יוזמת מפלגת העבודה לקידום היפרדות

כמפלגה החורטת על דיגלה יוזמה מדינית וחתירה לשלום אשר מחויבת לשמירה על עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, נפעל להיפרדות מהפלסטינים על בסיס עיקרון שתי מדינות לשני עמים, כחלק מבניית הסדר אזורי רחב ובשיתוף מדינות ערב המתונות.

היוזמה שלנו לקידום ההיפרדות היא תכנית “נתיבים להיפרדות”, הכוללת שלושה צעדים מרכזיים:

לקריאת התכנית המלאה

בנוסף, ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

חיזוק הביטחון וכושר ההרתעה של מדינת ישראל

שמירה על כושר ההרתעה של מדינת ישראל היא תנאי הכרחי להבטחת עתידה, כמו גם ליצירת הזדמנויות לקידום התהליך המדיני. מפת האיומים המתרחבת באזורנו מחייבת את המשך בניין הכוח של צה”ל תוך איזון נבון ואחראי של האינטרס הביטחוני עם צרכיה הנוספים של החברה הישראלית.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

השבת הביטחון לדרום ולעוטף עזה

נוכח מול התפיסה הפסיבית והנגררת שהציגו ממשלות ישראל בעשור האחרון, מפלגת העבודה תוביל תכנית סדורה וארוכת טווח להשבת הביטחון, השקט והחוסן ליישובי הדרום ועוטף עזה. תכנית “ביטחון לדרום” שגובשה על ידי המפלגה, שעונה על שילוב רב-ממדי של פעולות, המבוססות על יוזמה והובלה מצד הדרג המדיני, ממנה נגזרת המדיניות עבור הדרג הצבאי.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

בלימת האיום האיראני

בלימת הפעלה ומימון של ארגוני טרור אזוריים על ידי איראן וסיכול תכנית הגרעין האיראנית הם יעדים ביטחוניים מרכזיים של מדינת ישראל. השגת יעדים אלו מותנית בשילוב של פעילות דיפלומטית יעילה ונבונה, גיבוש הבנה אסטרטגית בין מדינת ישראל וארצות הברית והבטחת מוכנותם של מדינת ישראל וצבא ההגנה לישראל לכל תרחיש.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

שיתוף פעולה עם מדינות ערב המתונות וגיבוש בריתות אזוריות.

התהליכים העוברים על העולם הערבי בשנים האחרונות מייצרים איומים חדשים על מדינת ישראל, ובו בזמן מקדמים שותפות אינטרסים חסרת תקדים בין מדינת ישראל לבין כמה ממדינות האזור והזדמנויות חדשות לשיתופי פעולה ביטחוניים, מדיניים וכלכליים. ניצול הזדמנויות אלו הוא מרכיב חשוב בחיזוק הביטחון הלאומי של מדינת ישראל.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

מערך החוץ הישראלי ומקומה של ישראל בקרב מדינות העולם

מערך החוץ הישראלי מצוי בשנים האחרונות במגמת החלשה מסוכנת הפוגעת במעמדה הבינלאומי של ישראל. מערך החוץ והדיפלומטיה הישראלית הינם מרכיב יסודי בביטחון הלאומי ומפלגת העבודה מחויבת לשמרו. בנוסף, אנו מחויבים לשימור וחיזוק הברית האסטרטגית בין ארצות הברית ומדינת ישראל.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

חברה משגשגת וכלכלה צודקת

"מדינת ישראל תיבחן לא בעושר, לא בצבא ולא בטכניקה, אלא בדמותה המוסרית ובערכיה האנושיים" (דוד בן גוריון)

סמוך להקמתה, התמודדה ישראל עם איום ביטחוני קיומי לצד מצוקה כלכלית חמורה. קשיים אלו לא מנעו ממנה להשקיע באותן שנים בדיוק את מיטב משאביה במפעלים חברתיים מפוארים של עלייה והתיישבות, בייסוד שירותי רווחה מתקדמים, בהקמת מערכת בריאות מהטובות בעולם, ובחקיקת חוק חינוך חובה חינם שהבטיח את זכותם להשכלה של כל ילדה וילד בישראל.

בעשורים שחלפו מאז, הפכה מדינת ישראל לכלכלת הייטק משגשגת. אולם דווקא בשנות צמיחה והתעשרות אלו התנערה מאחריותה לאזרחיה במרבית תחומי חייהם. כתוצאה מכך נוצר בישראל דור שלם הנושא את המשק וביטחון המדינה על כתפיו אך לא נהנה מפירות הצמיחה הכלכלית שהוא אחראי לה. דור זה הינו דור של צעירים, דור העתיד של ישראל, אשר נאבק כדי לשרוד ולהצליח במציאות של יוקר מחיה הולך וגובר ומערך שירותים חברתיים שנשחק ומדלדל.

מדינת ישראל נוסדה על ערכי הערבות ההדדית, החתירה לשוויון והמחויבות לכלל שעמדו בלב האתוס הציוני וחזונה של תנועת העבודה ההיסטורית. ממשלות הימין האחרונות נסוגו מעקרונות אלו, הפקירו את עתידם של אזרחי ישראל לכוחות השוק ויצרו מציאות חברתית וכלכלית המתאפיינת באי שוויון הולך וגובר, פערים עמוקים בין מרכז ופריפריה ומציאות של שחיקה ועומס במערכת השירותים החברתיים. ההזנחה ואי ההשקעה המספקת בתשתיות החברתיות על פני שנים ארוכות יצרה מצב של פערים מדאיגים בהוצאה האזרחית בין ישראל לבין יתר המדינות המערביות.

מציאות זו מחייבת השקעה עמוקה וחסרת תקדים מצד המדינה, אשר תסלול את הדרך לקיומן של תשתיות חברתיות משגשגות לטובת כלל האזרחים. אנו מאמינים שעל המדינה לחזור לעשות מעשים גדולים בתחום החברתי-כלכלי, וליזום מהלך מקיף להבראת שירותיה החברתיים ולשיפור רמת ואיכות חייהם של כל אזרחיה.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תציב את אזרחי ישראל במרכז ותציע להם פיתרון מקיף וכולל למצוקת הקיום כאן, שיקפיץ את רמת החיים בישראל לזו של מקבילותיה בעולם המערבי.

זאת, באמצעות השקעה ממוקדת ומסיבית ופיתוח מהיר של התשתיות החברתיות בישראל וחידוש אחריות המדינה לספק לאזרחיה שירותים חברתיים בתחומי החינוך לגיל הרך, התחבורה הציבורית, שירותי הבריאות והדיור.

עקרונות יסוד למדיניות חברתית-כלכלית

מתן מענה למצוקות האזרח הישראלי

דיור

מצוקת הדיור בישראל הפכה זה מכבר לעובדה קיימת בכל משפחה בישראל. למרות הבטחות וניסיונות שונים מצד הממשלות לטפל במצוקה זו, עדיין עבור רוב הזוגות הצעירים בישראל, רכישת דירה היא חלום רחוק. מספר המשכורות הממוצע הנדרש על מנת לקנות בית בארץ הוא בין הגבוהים ביותר בעולם המערבי. אחד הגורמים לכך הוא התנערות המדינה מאחריותה להבטיח את זכותם של כל אזרחיה לדיור. כדי לתקן זאת, מדינת ישראל חייבת לשנות כיוון ולחזור לדאוג לעתיד של המשפחות הצעירות.

התחייבות מרכזית: בנייה ממשלתית של 300,000 דירות
ממשלה בראשות מפלגת העבודה מתחייבת לחידוש הבנייה הממשלתית ולבנייה של 300 אלף יחידות דיור במהלך רב-שנתי. זאת על מנת להתמודד עם פערי ההיצע בכלים חזקים ומקיפים, כפי שמדינת ישראל כבר עשתה בעבר.

בנוסף, ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

בריאות

מערכת הבריאות שלנו, שהוקמה מתוך תפיסה של אחריות המדינה לבריאות אזרחיה – חולה כבר שנים במחלה כרונית. למרות שהצוותים הרפואיים בישראל הם מהטובים בעולם, המערכת הציבורית שלנו קורסת כתוצאה מהזנחה, אי השקעה וחוסר רצון אמיתי לטפל בבעיות העומק שבמערכת. את התוצאות כל הישראלים מכירים – תורים ארוכים לשירותים בסיסיים, עומסים אדירים בבתי החולים, ביטוחים פרטיים יקרים ופערים בלתי נסבלים בין מרכז הארץ לבין הפריפריה. השחיקה של המערכת אינה גזירת גורל ואפשר לשנות אותה אם תהיה כאן ממשלה שתעמיד את הנושא בראש סדר העדיפויות.

התחייבות מרכזית: יישום תכנית "בריאות לישראל"

שינוי חוק ביטוח בריאות ממלכתי כך שיבטיח שירותי בריאות באיכות מצוינת, בזמן מוגדר ובמרחק נגיש לכל אזרח אזרחית בישראל.

ארבעת מרכיבי התכנית:

לקריאת תוכנית הבריאות המלאה

בנוסף, ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

תחבורה

התחבורה הציבורית בישראל מפגרת אחר המציאות הקיימת במדינות מפותחות אחרות. פיגור זה משפיע על כל אספקטי החיים: פוגע בבריאות, מעמיק פערים החברתיים, מעצים את יוקר המחיה ופוגע באיכות הסביבה ובמשאבי הטבע. על כן אנו מחויבים לפיתוחה ויישומה של מדיניות תחבורה כוללת ואסטרטגית, המבוססת על מערך תחבורה ציבורית יעילה, מקיימת, זולה ונגישה לכול. תכנית כזו תצעיד קדימה את הכלכלה והחברה הישראלית.

הבטחה מרכזית: יישום תכנית "פחות מכוניות, יותר תחבורה ציבורית"

בנוסף, ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

חינוך והשכלה

חינוך והשכלה הם הכלים המרכזיים בחברה המודרנית למימוש עצמי, להקניית מיומנויות חיים, להנחלת ערכים לאומיים ואוניברסליים. החינוך הוא אבן היסוד ביצירת ערכים תרבותיים מלכדים, שיהוו מכנה משותף לכלל אזרחי המדינה. האזרחים שלנו הם המשאב הכי יקר שלנו – וההשקעה בהם באמצעות חינוך והשכלה ברמה גבוהה, היא המפתח להצלחה הכלכלית והתרבותית של המדינה. חינוך ציבורי והשכלה נגישה המבטיחים שוויון הזדמנויות הם האמצעי המרכזי לניידות חברתית ולצמצום פערים. מכל הסיבות הללו, שיפור רמת החינוך בישראל היא יעד לאומי ראשון במעלה, המחייב השקעה של משאבים ומאמצים משמעותיים.

התחייבות מרכזית: הנהגת חינוך ממלכתי לגילי 3-0 באחריות משרד החינוך
מערכת החינוך בישראל משאירה את הפעוטות בגילאי 3-0 מחות למעגל החינוך הממלכתי, והופכת את החינוך בגיל הרך לנטל כלכלי על משפחות רבות. הגיע הזמן שמדינת ישראל תיקח אחריות מלאה על החינוך בגיל הרך, תפעיל ותפקח עליו באמצעות משרד החינוך, ובכך תאפשר גם חינוך איכותי מגיל 0 וגם הזדמנות למשפחות צעירות להצליח.

בנוסף, ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

מערכת ההשכלה הגבוהה

מערכת ההשכלה הגבוהה היא המכשירה את חוקרי ומדעני המחר. את מוצאי התרופה לסרטן, את זוכי פרסי הנובל שלנו, את אלו שיוצרים לאזרחי מדינת ישראל והעולם עתיד טוב יותר.

לכן צריך להסתכל על תקציבי ההשכלה הגבוהה לא כהוצאה – אלא כהשקעה המחזירה את עצמה. בעשור האחרון ניכרת שחיקה משמעותית בתקציבי האקדמיה, לצד עליה בתופעות מדאיגות: בריחת המוחות מישראל, ירידה באיכות ההוראה והמחקר ופגיעה משמעותית במעמדה של ישראל כמדינת מדע מפותחת. לכן אנחנו מוכרחים לתמוך במערכת האקדמית ולהופכה לכר פורה של מצוינות והישגיות – בתחומי המדע והרוח כאחד.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

יוקר המחיה

העלייה הדרמטית ביוקר המחיה בישראל היא מרכיב מרכזי בהתרחבות מעגלי העוני ובשחיקתו של מעמד הביניים הישראלי. תופעה זו פוגעת קשות ביכולתם של אזרחי ישראל להבטיח לעצמם ולבני משפחותיהם אורח חיים יציב, השגה ראויה של צורכי החיים בחברה מודרנית וחיסכון נאות לעתיד. הטיפול ביוקר המחיה מחייב פעולה משולבת לעידוד התחרות ולאסדרה ממשלתית ראויה של תחומים בהם קיימים כיום כשלי שוק מהותיים.

התחייבות מרכזית: הוזלת מחיר החשמל על ידי פיקוח על מחירי הגז הטבעי
משאב הגז הטבעי הוא נכס שכל אזרחי ישראל צריכים ליהנות מפירותיו. לצורך כך יש להטיל פיקוח על מחירי הגז, ולהעמידם על מחיר ראוי אשר יוזיל את עלויות החשמל באופן ניכר. שינוי זה יפחית את עלויות יוקר המחייה בכל תחומי החיים וישפיע לטובה על כל משפחה בישראל.

בנוסף, ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

כלכלה צודקת לכולם

מאבק בעוני

ממדי העוני בישראל מדאיגים ביותר. משפחות ישראליות רבות הידרדרו בשנים האחרונות למעגל העוני ומתקשות להיחלץ ממנו. מטריד אפילו יותר הוא הגידול העצום בממדי העוני בקרב ציבור העובדים, המתרחש למרות העלייה בשיעור התעסוקה וירידת האבטלה. זה קורה כי עובדים רבים משתכרים שכר מינימום שאינו מספיק לצרכי היסוד שלהם ושל משפחתם, ומאידך- יוקר המחייה בישראל מרקיע שחקים.

התחייבות מרכזית: המשך עליית שכר המינימום
כמפלגה הפועלת לאור ערכי צדק חברתי וצמצום פערים, אנחנו מחויבים להמשך העלאה של שכר המינימום. על כן נפעל כדי להעמידו על יעד מעודכן של 7,000 ₪.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

האזרחים הוותיקים

האמירה היהודית “אל תשליכני לעת זקנה” חייבת להיות נר לרגליה של החברה הישראלית. יהיו אלו ניצולי שואה, מקימי המדינה, עולים חדשים, או פשוט אזרחים זקנים הזקוקים לסיוע מהמדינה – אנחנו חייבים להבטיח את זכותם של אזרחינו הוותיקים לקיום בכבוד. כל זקן שחי בחברה הישראלית בעוני, ברעב, בבדידות או בהיעדר טיפול רפואי הולם – הרי שזוהי חרפה למדינה. אנחנו נשים לחרפה הזו סוף.

התחייבות מרכזית: העלאת קצבאות הזקנה
הזכות לקיום בכבוד של ציבור האזרחים הוותיקים הינה ערך מכונן בתפיסה הכלכלית-חברתית של מפלגת העבודה. אנחנו מתחייבים להעלות את קצבאות הזקנה ולקבוע להן מנגנון הצמדה.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

אנשים עם מוגבלות

קידום והכלה מלאה של אנשים עם מוגבלות הוא חובה ערכית וחברתית, הנובעת הן מאופייה וצביונה הדמוקרטי של מדינת ישראל והן מתוקף עקרונות שגובשו בחקיקה בכנסת ובאמנות בינלאומיות עליהן חתומה ישראל. על חובה זו להתבטא הן בהתאמתם של מסגרות השירותים הציבוריים והן בעידוד חיים עצמאיים בקהילה ובמשפחה. נוסף על כך, המחויבות לשוויון טמונה גם במאבק בלתי מתפשר באפליה ובהדרה חברתית של אנשים עם מוגבלות מכל סוג שהוא.

התחייבות מרכזית: העלאת קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום
העלאת קצבאות הביטוח הלאומי המשולמות לציבור האנשים עם מוגבלות לשכר המינימום הנהוג במשק, במטרה להשיבן לרמה המאפשרת קיום בכבוד.

בנוסף, ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

שוויון מגדרי

השוויון בין נשים וגברים הוא ערך יסוד חיוני בדמוקרטיה. יסוד השוויון חייב להיות מעוגן בחקיקה וזו חייבת להיות מלווה במדיניות שתביא להשוואת זכויות, הזדמנויות ומשאבים בכל תחומי החיים. השתתפות שוויונית של נשים וגברים בתהליכי קבלת החלטות ובהוצאתן אל הפועל היא קודם כל חובה ערכית, ולצד זאת בעלת ערך חברתי וכלכלי עצום למדינת ישראל.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

קהילת הלהט"ב

מניעת אפליה על רקע נטייה מינית וזהות מגדרית וקידום זכותו של ציבור הלהט”ב לשוויון הם זכות אנושית בסיסית, וביטוי חשוב לאופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל ולטיפוחה של החברה הישראלית כחברה סובלנית. מתן ביטוי שלטוני, ציבורי וחינוכי ליעדים אלו חיוני לקידום ערכים של קבלה והכלה, במיוחד על רקע הפגיעה המתמשכת בבני נוער ומבוגרים על רקע נטייתם המינית וזהותם המגדרית בתא המשפחתי, בזירה הקהילתית ובמרחב הציבורי.

התחייבות מרכזית: יישום חבילת החקיקה לקידום קהילת הלהט"ב
מפלגת העבודה מחויבת לשוויון זכויות מלא לקהילה הלהט”בית על כל גווניה. כל בני האדם שווים וכל האהבות שוות הן. אנו דוגלים בזכותו של כל אדם לאהוב ולהגדיר את בחירתו המגדרית ללא כל חשש. מפלגת העבודה חרטה על דגלה את ערך השוויון לפיה חברי קהילת הלהט”ב אזרחים שווי ערך ושווי זכויות. הכרה זו תקודם באמצעות חבילת חקיקה מלאה הכוללת מענה מקיף לצרכי הקהילה בתחומי המשפחה, הייצוג והקניין. בין הצעות החוק המצויות בחבילת החקיקה ניתן למנות את הזכות לחיי משפחה, זוגיות והורות, תיקון חוק הפונדקאות: הכללת זוגות להט”ביים ואבות יחידניים במעגל הזכאים, תיקון חוק האימוץ, חוק תרומת ביציות בין בנות זוג וכן חינוך לערך השוויון ולהכרה באוכלוסייה הלהט”בית: חלק הכרחי מתכנית הלימודים הממלכתית.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תעביר את כל יוזמות החקיקה הללו ותפעל באופן בלתי מתפשר להפיכת מדינת ישראל לשוויונית באמת גם בכל הנוגע לזכויות הקהילה הגאה.

לקריאת התוכנית המלאה

בנוסף, ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

מהגרי העבודה ומבקשי המקלט בישראל

היקף הגירת העבודה לישראל לצד הגעת מבקשי המקלט הרבים הציבו לאורך השנים האחרונות אתגר משמעותי, המחייב גיבושה של מדיניות מידתית, אחראית ואנושית. כמדינתו של העם היהודי, למוד הנדודים והסבל, ובהתאם לכללים הבינלאומיים, מדינת ישראל מחויבת להתנהגות ראויה ומוסרית כלפי מבקשי המקלט, לצד מחויבות רשויות השלטון בישראל לפעול למניעת הגירת עבודה בלתי חוקית, הפוגעת בתעסוקתם של אזרחי ישראל ומשיתה נטל כלכלי וחברתי על החברה כולה. מפלגת העבודה מציעה פתרון כולל לבעיה זו, פתרון אשר בוטא במסגרת הצעת חוק מקיפה שהוגשה על ידי הסיעה לכנסת ה-20 ונדחתה על ידי הממשלה.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגתם של היעדים הבאים:

מבנה הכלכלה והמשק

מדיניות תקציבית ומיסוי

צמצום ההשקעה הממשלתית בהוצאה האזרחית הוא מרכיב מרכזי בהידרדרות המצב החברתי בישראל ובהתרחבות מעגלי העוני והמצוקה. צמצום ההשקעה הביא לירידה חריפה ברמת השירותים החברתיים ובמקביל להגברת הנטל המונח על כתפי האזרחים.

הגדלה אחראית של יחס התקציב הממשלתי כאחוז מהתמ”ג, תוך הימנעות מהטלת החוב הלאומי על כתפי הדורות הבאים, הכרחית לשיקום השירותים החברתיים ורשתות הביטחון הסוציאליות ולפיתוח ראוי של התשתיות העומדות לרשות הציבור הישראלי.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגתם של היעדים הבאים:

זכויות עובדים ושוק התעסוקה

ההגנה על זכויות העובדים וקידומו של שוק תעסוקה הוגן הם תנאי יסוד לקיומה של חברה צודקת וכלכלה משגשגת. צמיחתה של תופעת “העובדים העניים” מעידה על הכשלים הקיימים בשוק העבודה הישראלי ועל הצורך במעורבות ממשלתית שתבטיח שהאדם העובד בישראל ישתכר בכבוד למחייתו, בצד התאמתו של השוק לתנאיה של הכלכלה המקומית והעולמית.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגתם של היעדים הבאים:

חיזוק הפריפריה הגיאוגרפית ותושביה

הפערים החברתיים בישראל נושאים בתוכם ממד גיאוגרפי שאין להכחישו. לצערנו המקום שממנו באת קובע בלא מעט מהמקרים גם לאן תגיע.

צמצום הפערים החברתיים מחייב השקעה מיוחדת וממוקדת של הממשלה בפיתוח הנגב והגליל, שני חבלי ארץ שלא קיבלו את היחס המגיע להם עד כה. זו השקעה ממשלתית שתבטיח תעסוקה הולמת, תשתיות ראויות ומתן שירותי רווחה, חינוך, בריאות ותרבות ברמה הגבוהה ביותר. כי מה שמגיע לתושבי המרכז – מגיע גם לתושבי הפריפריה. במדינת ישראל 2019 – אין מקום לפערים חברתיים מקוממים שכאלה.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

עסקים קטנים, עסקים בינוניים ועצמאים

הקטר המרכזי של המשק הם לא תאגידי הענק, אלא דווקא העצמאים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים. הם אחראים על חלק נכבד מהתעסוקה בישראל ולשליש מהתוצר העסקי במשק. הם יודעים להגיב ביצירתיות ובגמישות רבה לתנודות בשוק ויותר מכך – המגוון העצום של תחומי העיסוק של העסקים הקטנים, מאפשר ניידות עובדים ומגביר את התחרות במשק.

אבל לעסקים הקטנים קשה כאן, והאשמה אינה של היזמים המופלאים שיש בישראל, אלא של המדינה – שלא מייצרת להם תנאי שוק הולמים, ובעיקר מכבידה עליהם בביורוקרטיה ורגולציה מוגזמות ומיותרות. אפשר לשנות את זה.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

פיתוח התעשייה

התעשייה הישראלית היא מעמודי התווך של הכלכלה הישראלית – הן כמעסיקה והן כיצואנית תחרותית בשוק הגלובלי. מפלגת העבודה מכירה בצורך לקדם מדיניות שתאפשר לתעשייה הישראלית להתמודד עם אתגרים בשוק העולמי, בדמות כוח עבודה זול במדינות מתפתחות מחד, וחידושים טכנולוגיים במדינות מפותחות מאידך.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

שינוי החוק לעידוד השקעות הון באופן שיעמיד תמריצים ותמיכה ממשלתית גם למפעלים שאינם מוטי יצוא, על בסיס מבחנים של חדשנות, היקפי תעסוקה והבטחת שכר ראוי לעובדים.
פיתוח כלים פיננסיים ומיסויים לעידוד צמיחה והרחבה של חברות הזנק ישראליות ופיתוחן כחברות ישראליות מבוססות.
עידוד היתרונות היחסיים של המחקר המדעי והתעשייה בישראל על ידי מערכת תמריצים ותכניות סיוע ממשלתיות.
הגדלת פריון העבודה והשוואתו למקובל במדינות מפותחות, באמצעות הכשרה מקצועית של כוח עבודה מיומן והשקעה במחקר ופיתוח.
שיקום ופיתוח החינוך הטכנולוגי, בהתאמה לתעשייה הטכנולוגית המפותחת.
קביעת מדיניות מכסים שקולה, המאזנת בין הפעילות הכלכלית הישראלית במשק גלובלי חופשי ופתוח, לבין הצורך להגן על יצרנים מקומיים ושמירת מקומות עבודה לעובדים ישראלים.
פיתוח תעשיית התיירות הישראלית על ידי השקעות באתרים תיירותיים ובשיווקם בעולם, למימוש הפוטנציאל הבלתי מנוצל של תיירות במקומות הקדושים לשלוש הדתות.
קידום חיבור מפעלי התעשייה בישראל לתשתיות הגז הטבעי, תוך הבטחת התחרות בשוק זה והבטחת תמחור הוגן, סביר ותחרותי על ידי צעדי אסדרה ממשלתיים.

ההתיישבות העובדת והחקלאות

המרחב הכפרי והיישובים החקלאיים, מושבים, קיבוצים וישובים קהילתיים, הם בעלי חשיבות לאומית ממדרגה ראשונה ומהווים חלק ממערך הביטחון וקו ההגנה הראשי של מדינת ישראל. מורשת ההתיישבות ובתוכה – עבודת האדמה, החקלאות, החינוך ההתיישבותי והתיירות הכפרית – הן הבסיס לציונות ולתשתית מפוארת עליה הוקמה מדינת ישראל. המושבים והקיבוצים, שעם קום המדינה ידעו את התקופות הקשות ביותר, מהווים את המסד עליו קמה מדינת ישראל ויש להוקיר ולטפח את מורשתם.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

משק האנרגיה

מפלגת העבודה מכירה בשינויי האקלים כתהליך שהוא תוצר פעילות אנושית המסכן את כדור הארץ, ואת הצורך להוביל מאמץ מרוכז, כחלק מהקהילה העולמית כדי להימנע מהגעה לנקודת האל חזור. האסטרטגיה הנדרשת כעת היא מעבר למשק אנרגיה מבוסס גז טבעי ומקורות אנרגיה מתחדשים, לצד שימוש יעיל באנרגיה. מאגרי הגז הטבעי אשר התגלו בשנים האחרונות בחופי ישראל טומנים בחובם בשורה רבת ערך לחוסנה הכלכלי, החברתי והסביבתי של מדינת ישראל ולשינוי במדיניות האנרגטית ארוכת הטווח.

התחייבות מרכזית: פתיחת מתווה הגז המושחת
משאב הגז הטבעי הוא נכס שכל אזרחי ישראל צריכים ליהנות מפירותיו. לצורך כך נטיל פיקוח על מחירי הגז הטבעי לשימוש בישראל, אשר יוזיל את עלויות החשמל באופן ניכר. שינוי זה יפחית את עלויות יוקר המחייה בתחומי חיים נוספים וישפר את מצבה הכלכלי של כל משפחה בישראל.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

הגנת הסביבה וקיימות

מדינה משגשגת, דמוקרטית ומקיימת הינה כזו שדואגת לאנשים, לסביבה, למשאבי הטבע ולבעלי החיים. זכותו של כל אדם לחיות בסביבה נקייה ובריאה, ובאחריותה של המדינה לדאוג לסביבה, תוך שמירה על ערכי טבע ועל משאבי הטבע השייכים לכלל הציבור, לטובת הדור הנוכחי והדורות הבאים. זיהום האוויר, הקרקע והמים פוגע בבריאות הציבור, גורם לתחלואה ומוות, מעלה את העומס על מערכת הבריאות ואת ההוצאה הציבורית על הבריאות. מפלגת העבודה מחויבת לעמידה בלתי מתפשרת מול גורמים מזהמים, לצמצום דרמטי של זיהום האוויר, הקרקע והמים, למען שמירה על בריאותם וחייהם של תושבי ישראל.

התחייבות מרכזית: הרחקת אסדות הגז מחופי ישראל
מפלגת העבודה מחויבת לשמירה על ביטחונם ובריאותם של אזרחי ישראל ומתוך כך רואה בחומרה את הסכנה הנשקפת מהקמת אסדות הפקת הגז הטבעי בסמוך לקו החוף. את אסדות ההפקה של הגז יש להרחיק למרחק המבטיח בריאות ומניעת זיהום, וכן להבטיח כי תוצרי הלוואי הרעילים לא ישונעו, יטופלו ויאוחסנו על אדמת ישראל

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

קידום תכנית חירום להבראת מפרץ חיפה אשר מטרתה להביא לשינוי דרמטי בכל המתרחש במפרץ, כולל הבאת מקורות תעסוקה נקיים עבור התושבים והפחתה דרמטית של הזיהום התעשייתי והסיכונים שמוטלים על תושבי המפרץ. יישום דו”ח מקינזי להעברת מפעלי התעשייה הרחק מריכוזי התושבים.
הכנת תכנית חירום להפחתת ריכוז חומרים מסוכנים במרכזי הערים ובסמיכות ליישובים, למניעת הסיכון מאזורי תעשייה כימיים והרחקתם מריכוזי אוכלוסייה.
עדכון חוק אוויר נקי, התכנית להפחתת פליטות, והתקנות הנובעות ממנו, כך שיתאימו לערכי פליטות שאינם מסכנים את בריאות הציבור. החמרת הענישה למפרי החוק והגברת הפעולות לאכיפתו.
עצירת תוכנית הכרייה בבקעת ערד ובאזור “שדה בריר” ו”זוהר דרום” במידה ומהווה פגיעה בבריאותם של תושבי ערד והסביבה, ובחינת חלופות כרייה במקומות אחרים.
חקיקת חוק והקצאת משאבים לשיקום קרקעות מזוהמות.
הענקת סמכויות, תקציבים ואמצעי אכיפה לרשויות מקומיות למניעת זיהום סביבתי.
הכנת תכנית ארצית להגנה על הים, לתכנון וניהול השטחים הימיים של ישראל; הקמת רשות בעלת סמכויות לניהול הים;אישור הקמת שמורות טבע ימיות המחכות לאישור סטטוטורי; החלת החוק הישראלי על המים הכלכליים של ישראל תוך מתן סמכויות אכיפה למשרד להגנת הסביבה.
הכנת תכנית חומש והקצאת תקציבים משמעותיים לשיקום נחלי ישראל.
קידום תוכנית חירום להצלת ים המלח ועצירת האסון האקולוגי המתרחש בו.

פיתוח בר-קיימא

משאבי הטבע של מדינת ישראל הינם נחלת כלל האזרחים באופן שוויוני, וגם נחלתם של הדורות הבאים. מפלגת העבודה תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה, תקדם מדיניות לפיתוח בר קיימא, בהתאם לתפיסת הקיימות הדוגלת בניצול אחראי של משאבי הטבע, פגיעה מינימלית וזהירה בטבע ובסביבה, מניעת מפגעי סביבה בפיתוח עירוני וכפרי ועידוד אורח חיים מקיים ובריא של כלל אזרחי ישראל. תכנון ופיתוח ישובים והגדלת היצע הקרקעות למגורים יבוצע על פי מדיניות מקיימת המחייבת תשומת לב מיוחדת לנושא שמירת שטחים פתוחים, נגישות להולכי רגל, שבילי אופניים, ריאות ירוקות בישובים קיימים, ותחבורה ציבורית לטובת הדורות הבאים.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

הגנה על בעלי החיים

מוסריותה של חברה נמדדת ביכולתה לשמור על החלשים, חסרי הקול ומשוללי הזכויות. כחלק מתפיסה זו, מפלגת העבודה מעניקה חשיבות מיוחדת להגנה על זכויותיהם של בעלי חיים – חיות הבר, חיות הבית וחיות המשק – ולמניעת התעללות וסבל של בעלי החיים.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

מדינה יהודית ודמוקרטית

"צוואתי לעם היהודי: התקינו את מדינתכם כך שהזר ירגיש טוב בתוככם" (בנימין זאב הרצל)

הציונות נולדה מתוך ההכרה שלא ניתן להפריד בין הממד הלאומי לאוניברסלי. בניגוד להנחה הגלומה במשפט “היה אדם בצאתך ויהודי באוהלך”, מימוש מלא של אנושיותו של היחיד טומן בחובו גם את החופש לתת ביטוי לזהותו הקבוצתית. האפשרות לקיים משטר דמוקרטי לאורך זמן תלויה ביסודות תרבותיים משותפים, בזהות מלכדת ובתחושת שייכות היוצרים בקרב האזרחים מחויבות זה לזה ולניהול המרחב הציבורי שהם חולקים.

מנגד, מדינת לאום מודרנית מתבססת על החופש והשוויון של אזרחיה, שבלעדיהם אין כל משמעות למושג “ריבונות העם”. צביונה הדמוקרטי של מדינת ישראל נשען על רגש הסולידריות של הרוב הלאומי היהודי החי בה, כפי שמימוש זהותה היהודית במובן הלאומי מותנה בהיותה דמוקרטית. לא מדובר ברכיבים מנוגדים בזהותה של המדינה, אלא בהיבטים שונים ומשלימים של תמצית מהותה. כל ניסיון מלאכותי לנתק את היהודי מהדמוקרטי ולהיפך, יעוות את שניהם לבלי היכר.

לאור תובנה זו, המשותפת לכל הוגי הרעיון הציוני, נוסדה ישראל כמדינת הלאום הדמוקרטית של העם היהודי, המחויבת לשוויון זכויות גמור בין כל אזרחיה. בין כל הפלגים הפוליטיים המשמעותיים בישראל שררה תמימות דעים באשר לכך. הממלכתיות הישראלית, עמוד התווך של הגשמת המפעל הציוני, מושתתת בהכרח על כך שכל אזרחי המדינה ירגישו בה שייכים ושווים. במשך קרוב לשבעים שנה, גם ברגעיו הקודרים ביותר של הסכסוך הלאומי האזורי בו נתונה ישראל, שמרו כל ממשלותיה על עיקרון מנחה זה.

בתקופת כהונתן של הממשלה היוצאת וזו שקדמה לה אנו עדים לכרסום מדאיג ומסוכן בצביונה הדמוקרטי של המדינה, בדמות גל חקיקה עכור החותר לקעקוע יסודות השוויון, כבוד האדם וחירותו, והתבטאויות שלוחות רסן מצד גורמים במערכת הפוליטית נגד נשיא המדינה, צבא ההגנה לישראל, משטרת ישראל ובתי המשפט. בנוסף, חל כרסום שיטתי בחוסנה של הדמוקרטיה הישראלית על רקע גל יוזמות חקיקה מסוכן הפוגע לא רק בצביונה הדמוקרטי של ישראל, אלא גם על יסודות הקיום המשותף המבטיחים את יציבותה ואת המשך קיומה כמדינת העם היהודי. על רקע זאת מפלגת העבודה מחויבת להוביל את המאבק לשימור צביונה היהודי והדמוקרטי של מדינת ישראל, ברוח מגילת העצמאות ובמחויבות בלתי מתפשרת ליסודות הממלכתיות, שלטון החוק, הפרדת הרשויות והבטחת שוויון זכויות לכל.

עקרונות יסוד לתפיסת הצביון היהודי והדמוקרטי של מדינת ישראל

מוסדות הממשל

חיזוק הדמוקרטיה, יסודות הממשל והשירות הציבורי

עקרונות שלטון החוק, הפרדת הרשויות ועצמאות מערכת המשפט הם אבני היסוד של הדמוקרטיה הישראלית. אלו תנאים הכרחיים להבטחת עתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח עקרונותיה של מגילת העצמאות. בשנים האחרונות חל כרסום מגמתי ועקבי במעמדן של מערכות המשפט ואכיפת החוק, במקומו ובמעמדו של השירות הציבורי, ונפגם האיזון העדין בין הרשויות השלטוניות. מפלגת העבודה חורטת על דגלה את המחויבות ליסודות הממשל הדמוקרטי ושימורו מפני מגמות מסוכנות אלו.

התחייבות מרכזית: קציבת כהונה לראש ממשלה
כדי לשמור על הדמוקרטיה הישראלית ועל מערכות הממשל מפני סיאוב, שחיתות וקיפאון, אנו מתחייבים לקדם חקיקה אשר תקצוב את כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות בלבד.

בנוסף, ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

מאבק בשחיתות, מינהל תקין ושקיפות שלטונית

השחיתות השלטונית מהווה איום על חוסנה של החברה הישראלית ומכשול ממשי בפני קידום ערכים של צדק חברתי, שוויון הזדמנויות ומנהל תקין. השחיתות השלטונית היא רעה חולה שיש למגר בהקדם, וכל עוד היא קיימת – היא פוגעת אנושות באמון הציבורי במוסדות השלטון, ומרוקנת מתוכן את הרעיון המסדר בדמוקרטיה – לפיו הציבור בוחר בפוליטיקאים שישרתו אותו, ולא את עצמם. יכולתם של משטרת ישראל, פרקליטות המדינה ובתי המשפט למלא ללא מורא את תפקידם כגורמים האמונים על שמירת שלטון החוק בישראל, חיונית לקיומו של שוויון בפני החוק במדינה ולהמשך קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית. מפלגת העבודה מחויבת למאבק בשחיתות השלטונית ולקידום ערכים של מנהל תקין, טוהר מידות ושקיפות שלטונית.

התחייבות מרכזית: יישום תכנית "מדינה ללא שחיתות"
נוכח תרבות השחיתות השלטונית והשלכותיה המסוכנות לישראל, גיבשה מפלגת העבודה תכנית מפורטת למיגור השחיתות בישראל. המפלגה מתחייבת ליישמה מהיום הראשון שבו תרכיב את הממשלה הבאה.

התכנית כוללת ארבעה עוגנים מרכזיים שבכל אחד מהם צעדים מעשיים לביצוע:

לקריאת התכנית המלאה

בנוסף, ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגתם של היעדים הבאים:

קידום חקיקה לגילוי ניגודי עניינים של נבחרי ציבור ושל נושאים במשרות ציבוריות.
אישור של כללי האתיקה לחברי הכנסת ושרים.
שינוי משמעותי בדרכי עבודתה של ועדת הכספים של הכנסת, באופן שימנע העברת כספי ציבור במהלכה של שנת התקציב באופן בלתי שקוף ולא מבוקר.
חיוב שקיפות בהצבעות השרים בוועדת השרים לענייני חקיקה.
מניעת העברת כספים קואליציוניים ועצירת תקנות תמיכה תקציביות ומכרזים, המהווים מסווה להתקשרויות לא חוקיות.
חיזוק פעולתן של רשויות אכיפת החוק המופקדות על חשיפת שחיתות ועל הטיפול בעבירות כלכליות, תוך הרחבת תקני כוח האדם ביחידות המשטרה ויתר רשויות האכיפה הרלוונטיות, והקצאת תקציבים מיוחדים למלחמה בשחיתות.

מערכת המשפט

עצמאותה של הרשות השופטת ויעילות עבודתה הן מרכיב חיוני בחוסנה הדמוקרטי של מדינת ישראל. בשנים האחרונות מצויה מערכת המשפט תחת מתקפה בלתי פוסקת מצד גורמים פוליטיים, המבקשים להחליש את כוחה המוסרי והמוסדי. מפלגת העבודה תפעל בנחישות על מנת להגן על מעמדם של הרשות השופטת ושל גופי אכיפת החוק.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

הגנה בלתי מתפשרת על מעמדם העצמאי והבלתי תלוי של מוסדות החוק והמשפט בישראל, ובכללם בתי המשפט, היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה ומבקר המדינה, וסיכול הליכי חקיקה המאיימים על מעמד זה.
תיקון חוק יסוד השפיטה באופן שידרוש רוב מיוחס של חברי הכנסת לשינוי הרכבה של הוועדה למינוי שופטים, ולעיגון העיקרון של מינוי נשיא בית המשפט העליון על פי ותק (שיטת הסניוריטי), על מנת לסכל את הניסיון המסוכן להכפיף את הרשות השופטת לרשות המבצעת.
הנגשת שירותים משפטיים לכלל הציבור בישראל, תוך הגדלת תקציבי הסיוע המשפטי של משרד המשפטים והסנגוריה הציבורית, כך שדלתות הצדק תהיינה פתוחות בפני כל אזרח הנזקק למערכת המשפט, גם אם ידו אינה משגת לממן את העלויות הכרוכות בכך.

השלטון המקומי

השלטון המקומי הוא חוליה מרכזית במערכת השלטון הדמוקרטית, ושותף מרכזי ברשות המבצעת לצד הממשלה ומשרדיה במימוש אחריות וחובות כלפי אזרחי המדינה. החלשתו של השלטון המקומי בשנים האחרונות משקפת את המגמה המדאיגה של צמצום אחריותה של המדינה בתחומי החינוך, הרווחה, התרבות, הביטחון האישי, הגנת הסביבה ותחומים נוספים. הרשויות המקומיות הינן גם מוקד פיתוח כלכלי, צמיחה והתחדשות, ויש לאפשר את פיתוחן וקידומן על מנת לייצר רווחה כלכלית, אישית וחברתית לתושבים.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

אכיפת החוק וביטחון אישי

הביטחון האישי של כל אזרחי מדינת ישראל נמצא בבסיס פירמידת הצרכים שלהם – ובראש סדר העדיפויות שלנו. אנו נחתור לטיפוח תחושת הביטחון האישי של האזרח ולטיפול יעיל וחסר מורא בפשיעה – מפגיעה בגופו וברכושו של האזרח ועד לפעילותם ההרסנית והמסוכנת של ארגוני הפשיעה. חיזוק האמון בין הציבור לבין גופי אכיפת החוק והטמעת ערכי שלטון החוק, הגנה על זכויות האדם ואתיקה פיקודית ומקצועית – חיוניים לא רק לחוסנו הפרטי של כל אזרח, אלא גם לחוסנם של שלטון החוק והדמוקרטיה הישראלית.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

בנוסף, ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

תקשורת עצמאית ובלתי תלויה

קיומה של תקשורת חופשית, עצמאית, מגוונת ונטולת מורא הוא תנאי יסודי לשגשוגה של הדמוקרטיה הישראלית. האיומים על שוק התקשורת הישראלי בשנים האחרונות מחייבים עמידה קפדנית על עצמאותו וחוסנו של השידור הציבורי בישראל בצד הסדרה של פעילות גופי התקשורת המסחריים באופן שיבטיח תחרות הוגנת, קיימות כלכלית ועצמאות עיתונאית.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

חברה משותפת

יחסי דת ומדינה וטיפוח תרבות יהודית רב גונית

מפלגת העבודה רואה בטיפוח הזהות היהודית-הישראלית לגווניה יעד ראוי וחשוב. במקביל מחויבת מפלגת העבודה לחזונה של מגילת העצמאות בדבר הבטחת חופש הדת, המצפון והפולחן של כל אזרחי ישראל. יעדים ציוניים ודמוקרטיים אלו מחייבים הסדרה מחודשת של חלק מן התחומים הנוגעים ליחסי הדת והמדינה בישראל.

התחייבות מרכזית: תחבורה ציבורית בשבת
הפעלת תחבורה ציבורית בשבת ובימי המנוחה במתכונת מצומצמת, תוך התחשבות מרבית בזכויות העובדים בענף ובמאפיינים הדתיים והתרבותיים של כל יישוב, במטרה להבטיח את חופש התנועה של כל אזרחי ישראל באופן שאינו תלוי ביכולתם הכלכלית להחזיק רכב פרטי. הסדרי התחבורה הציבורית בימי המנוחה ייקבעו בשיתוף הרשויות המקומיות.

בנוסף, ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגתם של היעדים הבאים:

אזרחי ישראל הערבים, הבדואים, הדרוזים והצ'רקסים

השגת שוויון בין אזרחי ישראל היהודים, הערבים, הבדואים, הדרוזים והצ’רקסים הוא יעד מרכזי של החברה הישראלית וביטוי ראשון במעלה לאופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל, וללקחי העבר שנושא עמו העם היהודי.

שוויון זה ראוי שישקף גם את העובדה שאזרחי ישראל הערבים, הדרוזים, הבדואים והצ’רקסים מהווים קהילות מיעוט בעלות מאפיינים תרבותיים, דתיים ולשוניים ייחודיים ובעלות קשרים היסטוריים עם הארץ. הידרדרות היחסים בין הציבור היהודי והציבור הערבי בשנים האחרונות והשתלטותן של עמדות קיצוניות על השיח הציבורי והפוליטי, מחייבות מאמץ מיוחד להשגתו של שוויון אזרחי ולטיפוחו של מכנה משותף אזרחי וכלל ישראלי.

התחייבות מרכזית: תיקון חוק הלאום והוספת ערך השוויון
חוק הלאום במתכונתו הנוכחית פוגע פגיעה קשה בערך השוויון המהווה ערך יסוד בציונות ובבסיס המוסרי של הדמוקרטיה הישראלית. מפלגת העבודה מתחייבת לפעול לשינוי החוק ולהכיל בתוכו את ערך השוויון, ברוח מגילת העצמאות, על מנת לאפשר לכלל אזרחי ישראל – יהודים, ערבים, דרוזים וצ’רקסים – להיות אזרחים ואזרחיות שווי זכויות במדינת הלאום של העם היהודי.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

מאבק בגזענות וקידום חיים משותפים

מדינת ישראל היא מדינה בעלת תרבויות רבות ודתות שונות, שהתקבצו לחיות יחדיו על פיסת אדמה קטנה. הפסיפס האנושי המגוון הזה הוא מסודות הצלחתנו וכוחנו, אך גם מהווה כר פורה לגזענות – תופעה מכוערת החותרת תחת יסודות החברה הישראלית ומערערת את המרקם החברתי העדין שנוצר כאן. בשנים האחרונות מתמודדת החברה הישראלית עם גילויי גזענות חסרי תקדים, הזוכים לרוח גבית מצד נבחרי ציבור, אנשי דת ומובילי דעה. הגזענות חרגה מהשוליים ומתקדמת בצורה מטרידה ועקבית אל לב הקונצנזוס הישראלי. לבלימת התופעה המטרידה הזו, נדרשת פעולה מערכתית רחבת היקף ומהלכים משמעותיים לקידום הקיום המשותף של כלל אזרחי ישראל.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

קליטת עליה ושילוב העולים בחברה הישראלית

משימת קיבוץ הגלויות היא ביטוי מרכזי להיותה של מדינת ישראל ביתו הלאומי של העם היהודי. לאורך השנים היו העולים החדשים מכל ארצות העולם מקור לעוצמה וחוסן לחברה הישראלית, ובזכותם התפתחה החברה הישראלית להיות חברה רב גונית ורבת פנים. על מדינת ישראל לחדש ולהתאים את דפוסי הקליטה של קהלי העולים המגוונים, תוך מתן לאתגרים שעדיין ניצבים בפני העולים מחבר המדינות ומאתיופיה בעשורים האחרונים.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

מדינת ישראל ויהדות התפוצות

מדינת ישראל היא ביתו הלאומי והריבוני של העם היהודי ומרכז רוחני ותרבותי עבור יהודי העולם כולו. על יחסיה של מדינת ישראל עם יהדות התפוצות להיות מושתתים על כבוד, הידברות וערבות הדדית, ועל הכרתה של מדינת ישראל בקהילות, בחוגים ובזרמים השונים בעם היהודי. עלינו להפסיק את האפליה המקובעת בחוק, בתקציבים ובתודעה הציבורית כלפי הרפורמים והקונסרביטיבים. מדינת ישראל תוסיף לפעול למימוש חזון קיבוץ הגלויות ברוחה של מגילת העצמאות, תוך הכרה בחשיבותן וערכן של הקהילות היהודיות ופעילותן בכל רחבי העולם.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

חברה בריאה ומשגשגת

תרבות

התרבות הישראלית על שלל מופעיה היא ביטויה היפה ביותר של רוח החברה הישראלית מרובת הפנים והגוונים, והיא משמשת כשגרירה של הרוח הישראלית ברחבי העולם. התרבות הישראלית מהווה בעת ובעונה אחת מקום מפגש של הקולות השונים בחברה הישראלית וגורם מעורר שיח, חשיבה וביקורת עצמית. טיפוחה של התרבות הישראלית ברמה הקהילתית והלאומית, הנגשתה לציבור הרחב ושמירתה מפני התערבות פוליטית דורסנית חיוניים לחיזוקה של החברה הישראלית כחברה דמוקרטית ופתוחה, אשר מממשת גם את החזון הציוני בדבר תחייתו התרבותית של העם היהודי בארצו.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

ספורט

הספורט מטפח את חוסנו הגופני והנפשי של האדם, תורם במידה משמעותית לבריאות הציבור ומהווה מכשיר חיוני להקניית ערכים, בדגש על הדור הצעיר. קידומו של הספורט העממי בצד טיפוח ענפי הספורט המקצועיים הם יעד חשוב של הממשלה, תוך הקפדה על בלימת תופעות של אלימות וגזענות במגרשי הספורט וטיפוח עקרונות של מנהל תקין ושקיפות בגופי הספורט השונים.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגתם של היעדים הבאים:

תנועות נוער, מכינות קדם צבאיות וקהילות צעירים

לתנועות הנוער הציוניות ולמסלולי ההגשמה שהתפתחו מקרבן היה תפקיד מכונן בבנייתה של מדינת ישראל. גם כיום יש למסגרות החינוך והעשייה של בני הנוער והציבור הצעיר בישראל מקום מרכזי בקידומה של החברה הישראלית לעבר החזון הציוני של חברת מופת. טיפוחן של מסגרות אלו והעצמתן הוא צו השעה, במאמץ להטמיע ערכים של שליחות ציבורית, אחריות חברתית וחלוציות.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

החברה האזרחית, ארגוני המגזר השלישי והפילנתרופיה

טיפוחה של חברה אזרחית יציבה, משגשגת, יעילה ויצירתית היא מרכיב מרכזי בקידומם של ערכים דמוקרטיים וחברתיים וביצירת שיח פורה ומתמשך בין האזרחים לבין רשויות השלטון. בעשורים האחרונים טושטשו הקווים המבחינים בין פעילות שלטונית לבין פעילותם של ארגוני המגזר השלישי, תוך העברת תחומי אחריות של הממשלה לטיפולם של ארגונים אלו. שימוש מיטבי בערכים המוספים של החברה האזרחית, לרבות יכולתה להציב מראה למול רשויות השלטון ולהוות גורם מבקר ומקדם עשייה, יעניק לארגוני המגזר השלישי את מקומם הראוי במארג החיים הדמוקרטי בישראל.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים:

לגליזציה של קנאביס

ישראל יכולה וצריכה להתקדם לעבר לגליזציה של קנאביס, ולאפשר צריכה אישית באופן חוקי ומפוקח. מפלגת העבודה תומכת בצעדי מדיניות המקדמים לגליזציה, אי הפללה ומתן סיוע ושירות הולם למטופלים בקנאביס רפואי.

ממשלה בראשות מפלגת העבודה תפעל להשגת היעדים הבאים: