מצע העבודה לביטחון לדרום לכנסת ה -21

Thank you for rating this article.

מצע המפלגה לביטחון בדרום וכחלק ממצע מפלגת העבודה לכנסת ה-21.

תכנית מפלגת העבודה להחזרת הביטחון והשקט ליישובי הדרום ועוטף עזה.

ביטחון לדרוםממשלת ישראל נכשלה במדיניותה מול עזה ואינה מצליחה לספק ביטחון לתושבי הדרום. בפועל, מזה כעשר שנים, מנהלות ממשלות ישראל בראשות נתניהו מדיניות של "אין מדיניות" שמשמעה כיבוי שריפות בלבד. לאורך כל השנים הללו ממשלות ישראל לא הובילו ולא יזמו שום מהלך משמעותי וארוך טווח ליצירת שקט וביטחון בדרום, אלא פעלו רק באופן תגובתי, נגרר ותוצאתי בלבד בעקבות החמאס ויתר ארגוני הטרור. ממשלות ישראל לא העמידו מדיניות ברורה, יעדים ואסטרטגיה מול רצועת עזה, והותירו את ההתמודדות עם החמאס לכדי התמודדות צבאית בלבד, שבוצעה על ידי צה"ל והדרג הצבאי. התפיסה הפסיבית והנגררת של ממשלות ישראל, לא רק שלא הביאה לשינוי המצב בדרום, אלא אף הביאה למצב אבסורד במסגרתו הממשלה מחזקת את השלטון הקיצוני של החמאס, בין היתר באמצעות העברת מזוודות הכסף המזומן לרצועה.

מול התפיסה הפסיבית והנגררת של הממשלה, אנו מציגים תכנית סדורה וארוכת טווח להשבת הביטחון, השקט והחוסן ליישובי הדרום ועוטף עזה. התכנית איננה שעונה על פתרון צבאי בלבד, אלא על שילוב רב-ממדי של פעולות, המבוססות על יוזמה והובלה מצד הדרג המדיני, ממנה נגזרת המדיניות עבור הדרג הצבאי. התכנית בנויה מארבעה מרכיבים אסטרטגיים, המשולבים בהליך הדרגתי וארוך טווח. מטרת התכנית אינה להביא להכרעה צבאית של החמאס או להחזרת השליטה הישראלית בעזה, אלא ליצור מתווה בר-קיימא אשר יביא בסיומו להכרעה מדינית מול החמאס, לפירוז עזה ולהבטחת שקט וחוסן ליישובי הדרום.

מרכיבי התכנית

1. בלימת הטרור תוך החלשה צבאית שיטתית של החמאס
2. חיזוק האוכלוסייה האזרחית ברצועה בציר בינלאומי עוקף חמאס
3. מעטפת מדינית, פיתוח כלכלי תמורת פירוז
4. קפיצת מדרגה כלכלית ואזרחית ליישובי עוטף עזה

1. בלימת הטרור תוך החלשה צבאית שיטתית של החמאס

המערכה הצבאית מול גורמי הטרור הקיצוניים ברצועת עזה, ובראשם החמאס, תימשך בכל העוצמה. היכולת ההתקפית וההגנתית של צה"ל מאפשרת יוזמה והתקפיות, כמו גם
אפשרות למענה מהיר ואפקטיבי לכל מערכה או התלקחות נקודתית. מדיניות בלימת הטרור ושמירת הביטחון היא הנדבך המוביל וההכרחי לכל יתר מרכיבי התכנית, ומאפשרת פגיעה והחלשה צבאית מול כל איום של החמאס מעל ומתחת לפני הקרקע. הפעלת הכוח הצבאי תוטמע עם הגדרת תכלית ברורה – לא מבצע לשם מבצע, אלא פעולות צבאיות להחלשת החמאס המאפשרות הפעלה של יתר מרכיבי האסטרטגיה.

2. חיזוק האוכלוסייה האזרחית ברצועה בציר בינלאומי עוקף חמאס

לצד הרתעת החמאס ובמידת הצורך פעולה צבאית, תפעל ישראל ליצירת בידול קבוע בין החמאס לבין האוכלוסייה האזרחית ברצועה. האין מדיניות של ממשלת ישראל בעשור האחרון לא הובילה להחלשה מדינית או צבאית של החמאס ולא מנעה את ההתדרדרות ההומניטרית ברצועה, שיצרה בקרב האוכלוסייה ייאוש מסוכן והתקוממות אזרחית כנגד ישראל בדמות התפרעויות על הגדר והפרחת בלוני נפץ. אוכלוסייה שאין לה מה לאכול, אין לה מה להפסיד והיא חסרת תקווה היא האויב המסוכן ביותר. האינטרס הביטחוני של ישראל מחייב מדיניות אחרת, מדיניות שתמנע קריסה הומניטרית של תושבי הרצועה, ותעניק תקווה לאוכלוסייה האזרחית ברצועה. לצורך כך יופעלו יוזמות הומניטאריות בציר עוקף חמאס, בהפעלה ובמימון בינלאומי של מדינות אירופה והמפרץ, ובגיבוי המוסדות הבינלאומיים. פרויקטים הומניטאריים אלה יתמקדו בתשתיות מקדמות איכות חיים ובריאות, בתחומי חשמל, מים, ביוב, מחזור פסולת ועוד. מטרת צעדים אלו להביא ביטחון לישראל על-ידי עצירת האסון ההומניטרי ברצועה, העלאת איכות ורמת החיים לתושבי עזה ולהטמעת תקווה על פני הייאוש. כל אלו אנו מאמינים יקטינו את התמריץ של האזרחים לפעול כנגד ישראל ואף יביא להחלשה מדינית ופוליטית של החמאס.

3. מעטפת מדינית, פיתוח כלכלי תמורת פירוז

במקביל לצעדים ההומניטאריים, ובכפוף להחלשה אפקטיבית של החמאס, תקדם ישראל מהלך מדיני מול מועצת הביטחון להסכמה בינלאומית על עיקרון "פיתוח תמורת פירוז" כיעד ארוך טווח. מהלך זה, אשר יגובה במימון בינלאומי ייצר התניה הדרגתית, שתימשך על פני שנים, בין תהליכי פיתוח כלכלי מוגברים לבין הוצאת הנשק ההתקפי מעזה. הפרויקטים הכלכליים יהיו מוכוונים ליצירת תעסוקה וצמיחה מוגברת, הן באמצעות יוזמות תשתית בינלאומיות והן באמצעות פתיחת מעברים מוגברת לתנועת עובדים וסחורות. המעטפת המדינית תבוצע במתווה המחזק את הרשות הפלסטינית ובתיאום מול מצרים, אשר יסלול ערוצים אפשריים לכניסה מחודשת של הרשות הפלסטינית לרצועה.

4. קפיצת מדרגה כלכלית ואזרחית ליישובי עוטף עזה

המרכיב המשלים בתכנית נוגע להגברת תחושת הביטחון והחוסן ביישובי העוטף.
מרכיב זה מכיל תכנית לקפיצת מדרגה כלכלית ואזרחית ביישובי העוטף, המכוונת להעצמת האזור באמצעות מכפילי כוח כלכליים ואזרחיים.

עיקרי התכנית כוללים:

הרחבת כביש 232 ל-4 מסלולים
יצירת עורק תחבורתי ראשי המחבר את כל יישובי העוטף, ומאפשר הרחבת הובלה של סחורות תעשייתיות.

פיתוח אזורי תעשייה חדשים
בעיקר בחלק הדרומי של העוטף ויצירת מקומות עבודה חדשים באמצעות מענקים והעתקת מפעלים לעוטף.

המשך תימרוץ קליטת משפחות חדשות ביישובי העוטף
לטובת קפיצה מדרגה דמוגרפית.

הפשרת שטחי אש
לטובת פיתוח נחלאות חקלאיות.

שבויים ונעדרים

השבת השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי החמאס יהוו תנאי לביצוע כל הסדר עתידי מול רצועת עזה.

====

להורדה כקובץ pdf PDF

"הצבא איננו ארגון דמוקרטי זה הארגון הבלתי-דמוקרטי היחיד שהדמוקרטיה שומרת כדי להגן על עצמה"
שמעון פרס, ראיון ב-YNET יולי 2005

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי