מצע מדיני-בטחוני של מפלגת העבודה לכנסת ה21

Thank you for rating this article.

מצע מדיני בטחוניהמצע המדיני-בטחוני (המתווה המדיני) של מפלגת-העבודה לכנסת ה21 - "נתיבים להיפרדות", הכולל יוזמה של 3 צעדים מרכזיים, המקדמים היפרדות מהפלסטינים.

היעד שלנו ברור - היפרדות בטוחה מהפלסטינים, על בסיס שתי מדינות לשני עמים, תחת הסדר אזורי רחב. הצוות המדיני-בטחוני של מפלגת העבודה גיבש תכנית סדורה, עם לוח זמנים ברור ויעדים מוגדרים, להיפוך המגמה המסוכנת של קיפאון וסיפוח, ולהסרת החסמים העומדים בפנינו בדרך להיפרדות.

"אנחנו מאמינים בהיפרדות מהפלסטינים על בסיס שתי מדינות לשני עמים. בלי לגמגם, בלי לזגזג ובלי להתחמק. בגלל שזה מה שנכון לאזרחי ישראל ובגלל שזה מה שיביא לנו ביטחון אמיתי.

אנחנו לא מאמינים באמירות מטושטשות ולא בהסחות דעת. כדי להגיע למטרה, אתה חייב קודם כל לסמן אותה על המפה. רוב עם ישראל מסכים איתנו, ותומך בהיפרדות מהפלסטינים על בסיס פתרון שתי המדינות.

זאת הדרך של מפלגת העבודה, ואין שום סיבה להסתיר אותה. צריך להתגאות בה. זה הפתרון היחיד שיבטיח מדינת ישראל בטוחה, יהודית ודמוקרטית" (אבי גבאי, 13.2.2019).

רקע

החזון הציוני רואה במדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי - מדינה יהודית, דמוקרטית, בטוחה וצודקת. תנאי הכרחי להבטחת קיומה וצביונה של מדינת ישראל הוא שימור רוב יהודי מובהק בקרב אזרחי המדינה ומתן זכויות אזרח מלאות לכל תושביה. על מנת להבטיח את קיומה וביטחונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית בעלת רוב יהודי מובהק, עלינו לשוב אל מהות החזון הציוני: מדינה יהודית בארץ ישראל, בלב המזרח התיכון, לאחר אלפיים שנות גלות. חזון זה הפך למדינה בזכות היוזמה, התעוזה והאמונה בכוחנו להגשים את החלום וליצור בעצמנו מציאות חדשה וטובה יותר לעם היהודי. היוזמה היא שאפיינה את רוח הציונות, ואת הישגיה הכבירים של ישראל ב-70 שנותיה. היוזמה היא גם זו שהניעה את ישראל לצאת למלחמות מנע כשהיה צורך, ולחתום על הסכמי שלום עם מצרים וירדן, על מנת לשמור על בטחונה של ישראל ועתידה. עתידנו כמדינה בטוחה, יהודית ודמוקרטית, אינו תלוי בשכנותינו וביריבינו; הוא תלוי בנו. עלינו לשוב לדרכה של הציונות כפי שהייתה מאז ומתמיד, האמונה שבכוחנו לקחת את גורלנו בידינו, ובעיקר - ליוזמה: פעולה החלטית ואמיצה מצדנו, שבכוחה לעצב את פני האזור כולו.

המתווה להלן מבהיר כיצד ביכולתנו לעשות זאת, לקחת את גורלנו בידינו, ולסלול דרך בטוחה לשימור צביונה של ישראל כמדינה בטוחה, יהודית ודמוקרטית, ולייצר אופק ונתיב להסדר מדיני עתידי.

עקרונות יסוד לקווי המדיניות

כמפלגה החורטת על דיגלה יוזמה מדינית וחתירה לשלום, אנו מחויבים לפעול על מנת להבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. החזון המדיני שלנו הוא הסדר אזורי עם הפלסטינים ועם מדינות ערב המתונות, אשר במסגרתו תוקם לצדנו מדינה פלסטינית מפורזת. חזון עתידי זה אינו בר השגה בטווח הקצר, ומגמות מסוכנות של קיפאון וסיפוח מרחיקות אותו עוד יותר. בנקודת זמן זו, ישראל חייבת תפנית מדינית, הסוללת נתיבים מחודשים להיפרדות מהפלסטינים, לבניית אמון בין הצדדים, ולהיפוך המגמות הנוכחיות המסכנות את ישראל. תפנית זו שעונה על העקרונות הבאים:

ביטחון לפני הכול

יוזמה ישראלית וצעדים ממשיים מצד ישראל ייעשו כאשר הביטחון הוא הפרמטר המרכזי והמשפיע המרכזי על כלל המהלכים ולא תהיה כל פגיעה בו. במסגרת כלל הצעדים לקידום ההיפרדות - אף מוצב צה"ל לא יפונה ואף חייל צה"ל לא ימוש ממקומו. ביטחון הוא תנאי מרכזי לכל מהלך שהוא.

יוזמה ישראלית

כהמשכה של המסורת הציונית המפוארת ושל מנהיגי הציונות לדורותיהם שלקחו את היוזמה והאחריות לידיהם - לגורל העם היהודי ובהמשך לגורלה של מדינת ישראל – עלינו להבהיר לפלסטינים, לליגה הערבית ולקהילה הבינלאומית כולה כי אנו יוצאים לדרך שתוביל אותה, תוך ביצור ביטחונה, להיפרדות מהפלסטינים ותוך תקווה לסיום הסכסוך ולשלום. ישראל תבהיר
כי היא תעדיף לתאם את צעדיה עם שכניה ועם הקהילה הבין לאומית אולם גם בהעדר תאום כזה היא תנוע קדימה באופן עצמאי לעיצוב עתידה. בהירות זו תבוא לא רק כתוצאה מהצהרות בלבד כי אם בעיקר בעקבות מהלכים בפועל אותם תיזום ותבצע ישראל.

יציאה מקיפאון ומניעת סיפוח

בעשור האחרון אנו עדים לקיפאון מתמשך בערוץ הישראלי-פלסטיני. קיפאון זה מזיק ומסכן את ישראל, ומסיג אותה לאחור ביכולת לייצר ערוצי הידברות ומשא ומתן לטווח ארוך. גם בצד הישראלי וגם בצד הפלסטיני גדל דור המתרחק מתקוות השלום ומתקשה לראות אופק מדיני בר קיימא. בנוסף לכך, בשנים האחרונות הלכו והתגברו מגמות ויוזמות סיפוח מסוכנות מצד הממשלה המרחיקות עוד יותר את אפשרויות ההסדר העתידי, וכן קולות גוברים מהצד הפלסטיני הקוראים למדינה אחת ולמתן אזרחות מלאה לפלסטינים ביהודה ושומרון. סכנות אלו מחייבות הנעת יוזמה המובילה ליציאה מן הקיפאון, ליצירת צעדים ראשונים לכיוון היפרדות, ולהיפוך המגמות הנוכחיות למדינה אחת עם רוב יהודי בסכנה.

מסגרת זמן מחייבת

קביעת מסגרת זמן מחייבת היא תנאי הכרחי ליישום מוצלח של המהלכים – בראש ובראשונה בכדי להבהיר כי לישראל אכן יש כוונה אמתית תחומה בזמן לביצוע מדיניותה. במקרה זה, המסגרת המחייבת היא תנאי הכרחי להבהיר לצדדים השונים כי ישראל נחושה בכוונתה להתקדם להיפרדות, תוך יצירת מציאות המשרתת אופק מדיני.

תכנית הפעולה

3 צעדים מרכזיים להאצת ההיפרדות:

1. הפסקת הבניה מחוץ לגושי ההתיישבות

תאריך יעד: יום הקמת הממשלה החדשה
עם הקמת הממשלה החדשה תכריז ישראל באופן מידי על הפסקה מידית של כל בנייה מחוץ לגושי ההתיישבות. זאת מתוך ההכרה בכך שהתנחלויות ומאחזים מבודדים אינם תורמים דבר לביטחון ישראל ומהווים מכשול להליכי היפרדות עתידיים. הפסקת הבנייה תוכרז בישיבת הממשלה ותהווה הנחיית מדיניות מובילה עבור כלל משרדי הממשלה.

2. חקיקת חוק פינוי פיצוי

תאריך יעד: בתוך חצי שנה מיום הקמת הממשלה החדשה
חקיקת חוק פינוי מרצון מבטא את רצונה, החלטתה ונחישותה של מדינת ישראל להיפרד מהפלסטינים. חוק פינוי פיצוי, שמטרתו לעודד פינוי מרצון של אזרחים מהתנחלויות מבודדות מחוץ לגושי ההתיישבות, ייקבע בחוק מיוחד, אשר במסגרתו יוגדרו קריטריונים ברורים, מסגרות פיצוי מוסכמות ומנגנונים ארגוניים לביצוע המהלך.

3. משאל-עם על מחנות הפליטים סביב ירושלים

"האם מחנות הפליטים והכפרים הפלסטינים שועפט, עיסאוויה ואחרים הם חלק מירושלים בירת ישראל הנצחית?"

תאריך יעד: בתוך שנה מיום הקמת הממשלה החדשה שאלת שייכותם של מחנות הפליטים הפלסטינים ומספר כפרים המצויים מסביב לירושלים לא הוכרעה מעולם. על רקע המחויבות לשמר את ירושלים כבירתה הנצחית של מדינת הלאום של העם היהודי, על ישראל להוביל באומץ החלטה עקרונית הנוגעת לעתידם של מחנות פליטים וכפרים אלה. המצב הקיים פוגע בירושלים ומחייב שינוי. על כן, ועל פי המתבקש מחוק יסוד: משאל עם, ממשלת ישראל החדשה תקבע תהליך סדור לביצוע משאל עם בנושא, אשר יבוצע בתוך שנה מיום הקמת הממשלה, ויכריע את עתיד הכפרים על פי הכרעת העם.

*ביצוע מהלכים אלו יהווה דרישה של מפלגת העבודה בכל הסכם קואליציוני לכינון ממשלה חדשה בישראל.

===

להורדה כקובץ pdf PDF.

"לציונות הגעתי מתוך יהדות; לסוציאליזם הגעתי מתוך הגינות"
זלמן ארן

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - לא נשכח

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי