הצעות חוק סיעת העבודה בכנסת ה-24

Thank you for rating this article.

17 הצעות חוק מטעם סיעת העבודה הוגשו הערב כביטוי לתוכניות העבודה שהצגנו לבוחרינו אשר מבטאות את ערכיה ותפיסת עולמה של העבודה.

זוהי רק תחילתה של עשייה ציבורית שתכליתה שמירה על הדמוקרטיה ושלטון החוק, דאגה לשיוויון בחברה, צמצום פערים, מאבק באלימות, הסדרת יחסי דת ומדינה ועוד ועוד.

באנו לעבודה.

דת ומדינה

א. נישואין וגירושין אזרחיים

1. הצעת חוק הנישואין ופירוקם, התשפ"א-2021
• תמצית הצעת החוק: הזכות להינשא היא אחת מזכויות היסוד הבסיסיות ביותר שעל חברה מתוקנת להבטיח לכל תושביה, ללא כל הפליה או הבדל דת, גזע או מין. נישואין ממוסדים הם הכרה של המדינה בזוג הבוחר לחיות חיים משותפים יחד. הצעת החוק מייצרת מציאות שבה רישום נישואין ופירוק נישואין יהיו גם הם פעולה אזרחית. אין כל כוונה למנוע מזוגות החפצים להתחתן באופן דתי לעשות זאת, אדרבא: כל זוג חופשי לערוך כל טקס שיחפוץ בו, דתי או אחר, אם הוא חפץ בכך. ואולם ככל שהזוג רוצה להיות מוכר כזוג נשוי במדינת ישראל – עליו לעבור במסגרת המסלול האזרחי של המדינה.

ב. הכרה בגיור רפורמי וקונסרבטיבי

2. הצעת חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין) (תיקון - איסור ביטול גיור), התשפ"א-2021
• תמצית הצעת החוק: הקלות הבלתי נסבלת של ביטול גיור בישראל כיום, המאפשרת לבית הדין הרבני לבטל גיור של אדם אפילו אם חלפו שנים מיום גיורו, גורמת לכך שאלפי משפחות בישראל חיות את כל חייהן בפחד מתמיד מפני ביטול גיורם וביטול יהדותם של ילדיהן, בטענה כי אינן שומרות מספיק תורה ומצוות. מצב זה יוצר חוסר ודאות ואיום תמידי וגורם סבל נפשי עצום. המצב שנוצר גם פוגע ברצונם של מתגיירים פוטנציאלים להיכנס לתהליך הגיור, ובכך פוגע ביכולתה של המדינה לקלוט באופן מלא מספר רב של עולים אשר רוצים להיות שותפים בגורלו של העם היהודי, אך לא מוגדרים כיהודים על פי ההלכה. לפיכך, מוצע לקבוע כי בית דין רבני לא יוכל לדון בביטול גיורו של אדם וכך לא ניתן יהיה לבטל גיורו של אדם לאחר שהוחלט עליו.

ג. תחבורה ציבורית בשבת

3. הצעת חוק הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, התשפ"א-2021
• תמצית הצעת החוק: הצעת החוק זו מסדירה הפעלת תחבורה ציבורית ביום המנוחה השבועי, וזאת כדי לתת מענה לצרכיהם של מרבית אזרחי המדינה ולאפשר את הפעלת תחבורה ציבורית בשבת לפי שיקול דעתה של כל רשות מקומית.

ד. זכויות שוות לקהילה הגאה

4. הצעת חוק אימוץ ילדים (תיקון – אימוץ על ידי הורה יחיד), התשפ"א-2021
• תמצית הצעת החוק: הצעת החוק באה לתקן את העוול המתמשך כלפי זוגות שאינם הטרוסקסואלים, אשר מנועים כיום מלהיות מוכרים בישראל כהורים מאמצים כשירים. בשל המצב החוקי כיום נאלצים זוגות ויחידים, שכשירותם להיות הורים והורות מאמצים גבוהה אך אינם נופלים תחת הגדרת "איש ואישה", לפנות לאימוץ בחוץ לארץ או לחילופין להמתין זמן ממושך ועל פי רוב להיענות בסירוב על ידי הרשויות הממונות. לפיכך, מוצע לבטל את ההתייחסות המפלה בין אלו המבקשות והמבקשים לאמץ, מתוך הבנה שטובת הילד והילדה אינה בהכרח זוג הורים הטרוסקסואלי נשוי בלבד, אלא הורה או הורים בעלי יכולות הורות מיטביות.
5. הצעת חוק בית המשפט לענייני משפחה (תיקון - בני זוג מאותו המין), התשפ"א-2021
• תמצית הצעת החוק: הצעת החוק באה להחיל על בני זוג מאותו מין המקיימים תא משפחתי משותף לכל דבר ועניין את הוראות חוק בית המשפט לענייני משפחה.
6. הצעת חוק מרשם האוכלוסין (תיקון – רישום בת זוג או בן זוג כהורה), התשפ"א-2021
• תמצית הצעת החוק: מטרתה של הצעת החוק היא לאפשר הליך של רישום בת או בן הזוג, שאינם ההורה הביולוגי במרשם האוכלוסין , בסמוך לאחר לידת הילד או הילדה. הצעת החוק באה להשוות את מעמדם של זוגות חד מיניים למצבם של זוגות הטרוסקסואלים בכל הנוגע לרישום בת או בן הזוג כהורה, ובפרט ביחס לזוגות הטרוסקסואלים העושים שימוש בתרומת זרע.

ה. איסור מוחלט על הדרת נשים

7. הצעת חוק-יסוד: הכנסת (תיקון - ייצוג מינימלי לשני המינים ברשימת מועמדים לכנסת)
• תמצית הצעת החוק: מוצע לתקן את חוק-יסוד: הכנסת במטרה לקדם ערכי שוויון וייצוג הולם לנשים ברשימת המועמדים והמועמדות של הסיעות השונות בכנסת ישראל. נשים מהוות למעלה מ-50% מהאוכלוסייה במדינת ישראל. תנאי הכרחי להשמעת קולן, וליכולתן לתרום לעיצוב החברה, הכלכלה והמדינה הוא ייצוג שוויוני ככל האפשר בכנסת. לכן, מוצע לקבוע שכל רשימת מועמדים לכנסת תכלול ייצוג מינימלי של 40% לכל אחד מהמינים, כך שבכל חמישה מקומות יהיה ייצוג של לפחות שני נציגים מכל מין.

8. הצעת חוק שירות ביטחון (תיקון – השוואת תהליכי המיון, השיבוץ, התקינה וההכשרה, המסלולים המקצועיים ואופקי הקידום לנשים וגברים), התשפ"א-2021
• תמצית הצעת החוק: הצעת חוק זו באה לעגן את עיקרי מסקנות דוח הוועדה לעיצוב שירות הנשים בצה"ל בראיית העשור הבא, שקמה בשנת 2007 בראשות ראש אכ"א לשעבר האלוף יהודה שגב. במסגרתה פעילותה התבקשה הוועדה לעמוד על הפערים בין שירות הנשים לשירות הגברים ולגבש הצעות אופרטיביות לשילוב נשים בצבא ולמיצוי יכולתן. הוועדה קבעה את עקרון "האדם הנכון במקום הנכון" - על פיו "גברים ונשים ימוצו בשירות באופן זהה, לפי קריטריונים ענייניים המשקפים את צורכי צה"ל, את מרצם, יכולותיהם ותכונותיהם האישיות של המתגייסים ולא את מינם". לכן מוצע כי בחוק שירות ביטחון תתבצע השוואה במכלול היבטי מודל הגיוס המבניים, כגון פתיחת מקצועות על פי קריטריונים מקצועיים רלוונטיים והשוואת פלטפורמת המיון. כן תתבצע האחדת הכשרות לכדי הכשרות משותפות, למעט במקרים חריגים. בנוסף, מוצע ששר הביטחון יגיש דוח לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אחת לחצי שנה, על יישום התיקון, וכן ימציא העתקו של דין וחשבון זה לוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת, וכן שתוקם ועדה מייעצת לשר הביטחון למעקב אחר יישומו של סעיף זה, בהתאם לסעיף 53 לחוק שירות ביטחון, אשר תכלול נציגות מטעם הרשות לקידום מעמד האישה. עוד מוצע להתנות כל הארכה של שירות נשים בצה"ל ביישום מודל האחדה המתואר, על כל אופניו – תהליכי המיון, השיבוץ, התקינה וההכשרה, המסלולים המקצועיים ואופקי הקידום.

בית של שוויון

א. חופשת לידה בת שנה שתתחלק בין שני ההורים

1. הצעת חוק תקופת לידה והורות להורים (תיקוני חקיקה), התשפ"א-2021
• תמצית הצעת החוק: הצעת חוק המסדירה חופשת לידה והורות שוויונית בין האם לאב, באופן שתקופת הלידה וההורות תוענק לשני ההורים ותוארך ותחולק באופן הבא: 13 שבועות תקופת לידה והורות לעובדה שילדה; 13 שבועות תקופת לידה והורות לעובד שנולד לו ילד ו-13 שבועות נוספים שיינתנו בנוסף ל-26 השבועות כאמור וניתנים לחלוקה בין בני הזוג, לפי רצונם. בנוסף, מוצע ליתן זכאות להורים לקחת תקופת לידה והורות מקבילה, שמניינה איננה עולה על כ-4 שבועות, במסגרת תקופת הלידה וההורות. הצעת החוק קובעת בנוסף תנאים לקיצור תקופת הלידה וההורות של עובדת שילדה, בתנאים להארכת התקופה וכן מקרים חריגים לפיהם ניתן לקצר את תקופת הלידה וההורות לאם העובדת לתקופה הפחותה מ-13 שבועות, ובלבד שאיננה קצרה משלושה שבועות. הצעת החוק קובעת תנאים נוספים הנוגעים להסדרי עבודה מותאמים של האם העובדת והאב העובד לפי חוק עבודת נשים, וזכויות סוציאליות מותאמות לפי חוק הביטוח הלאומי.

ב. חינוך ציבורי חינם מלידה ועד ללימודים באוניברסיטה

2. הצעת חוק לימוד חובה (תיקון – חינוך חינם לפעוטות ולילדים), התשפ"א-2021
• תמצית הצעת החוק: הזכות לחינוך היא זכות יסוד בסיסית. בהתאם לחוק לימוד חובה, על המדינה חלה אחריות למימוש זכות זו וסבסודה בהיקפים שונים, מגיל 3 עד הלימודים באוניברסיטה. לחינוך בגיל הרך יש השפעה מכרעת על התפתחות האדם. החינוך לו זוכים פעוטות (גילאי אפס עד שלוש), הוא משמעותי ביותר להתפתחותם הפיזית, הקוגניטיבית והנפשית. ללא טיפול נאות וסביבה תומכת ומאתגרת, התפתחות הפעוט עלולה להיפגע. למרבה הצער, המצב כיום בישראל איננו מאפשר לפעוטות רבים לקבל חינוך וטיפול ראויים, מכיוון שהמדינה אינה מספקת מענה מתאים. הן מעונות לפעוטות המפוקחים והן מעונות יום פרטיים כרוכים בעלויות כספיות חודשיות גבוהות, המשיתות נטל כלכלי כבד על ההורים. בכך המצב הקיים מציב בפני ההורים חלופות שכל אחת מהן קשה בפני עצמה - לנסות לרשום את ילדיהם למעונות בפיקוח עם מכסות מוגבלות, רישום ילדיהם למעון פרטי ולקרוס תחת הנטל הכלכלי, או לחילופין לוותר על שליחת ילדיהם למעון ובכך למנוע ממנו את זכות היסוד והסביבה התומכת לה הם זקוקים. לכן הצעת החוק באה להרחיב את תחולת חוק לימוד חובה על פעוטות וילדים מגילאי 3 חודשים עד גיל 3 שנים, באופן שהמדינה תסבסד בצורה מלאה תשלומי הורים שיהיו מעוניינים בכך ויבחרו לרשום את ילדיהם לפעוטונים, מעונות-יום וגני ילדים שיפעלו כאמור תחת אחריות מלאה של המדינה.

 ג. קיצור שבוע העבודה

3. הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה (תיקון – קיצור שבוע העבודה), התשפ"א-2021
• תמצית הצעת החוק: מוצע לקצר את שבוע העבודה מ-45 שעות עבודה שבועיות הקבועות בחוק (בנוסף למספר השעות הקבוע לפי צו ההרחבה הכללי במשק), לכ-37 שעות שעבודה שבועיות.

תוכנית העבודה למיגור אלימות מינית

א. הקמת מחלקות לעבירות מין במשטרה, בפרקליטות ובבית המשפט

1. הצעת חוק בתי המשפט (תיקון - מחלקות לעבירות מין), התשפ"א-2021
• תמצית הצעת החוק: הצעת חוק המקימה מחלקות מיוחדות לטיפול בתיקי עבירות מין בבתי המשפט בערכאת המחוזי. זאת, מתוך מטרה לייחד את הטיפול המשפטי בתיקים הללו המערבים נסיבות רגישות ומיוחדות, ועל-כן מצריכים שופטים אשר ידונו בתיקים אלו ואלו בלבד תוך העשרת ניסיונם ומיומנותם בתחום.

ב. מעטפת תמיכה והגנה לנפגעות ונפגעים ומשפחותיהם

2. הצעת חוק זכויות נפגעי עבירה (תיקון – הרחבת זכויות נפגעי עבירות מין על הליכים משפטיים), התשפ"א-2021
• תמצית הצעת החוק: הצעת חוק אשר מרחיבה את זכויותיהם של נפגעות ונפגעי עבירות מין בשורה של היבטים, ובהם, הרחבת היקף היידוע על הליכים משפטיים והרחבת היקף זכותם של נפגעות העבירה להביע עמדה ביחס להחלטות שונות העומדות להכריע את גורל התיק.
3. הצעת חוק זכויות נפגעי עבירה (תיקון – מרכזי טיפול ייעודיים לנפגעות ונפגעי עבירות מין בגירים), התשפ"א-20201
• תמצית הצעת החוק: הצעת החוק קובעת להקים מרכזי סיוע לבגירות ובגירים אשר ירכזו את כלל השירותים להם יזדקקו המתלוננת והמתלונן על עבירת מין, החל ממועד הגשת התלונה ולאורך כל חקירת המשטרה. במרכזים יפעלו נציגי הפרקליטות, רשויות אכיפת החוק, גופי בריאות הנפש, גופים רפואיים, גופי ייעוץ סיוע וליווי למתלוננים וכן צוות פנימי של מרכז הטיפול עצמו. אלו יעניקו לנפגעת ונפגע העבירה שירותי תמיכה מקיפים, וכן שירות רפואי ונפשי לצד מערך איסוף ראיות מקצועי בהתאם לפקודת הראיות.

ג. שיקום וטיפול בפוגעים מינית

4. הצעת חוק הגנה על הציבור מפני ביצוע עבירות מין (תיקון - מתן טיפול שיקום מונע ללא הרשעה), התשפ"א-2021
• תמצית הצעת החוק: מטרת הצעת החוק לאפשר מתן טיפול שיקום מונע למי שזקוק לכך, גם אם הוא עדיין אינו עבריין מורשע, וזאת על מנת למקסם את ההגנה על הציבור מפני פגיעות מיניות. מי שמבקשים לקבל טיפול מונע כדי למנוע מהם לעבור עבירת מין, אלא שהחוק היום אינו מאפשר למדינה לתת להם את הטיפול הזה. לפיכך מוצע להוסיף לגדרי החוק גם את מי שביקש לעבור טיפול ייעודי במרכז שיקום מונע.

הגנה על שלטון החוק וביצור הדמוקרטיה הישראלית

א. עריכת איזונים ובלמים במוסדות השלטון בישראל

1. הצעת חוק-יסוד: נשיא המדינה (תיקון – איסור מועמדות וכהונה לנאשם או למורשע בפלילים), התשפ"א-2021
• תמצית הצעת החוק: חוק-יסוד: נשיא המדינה בנוסחו הקיים קובע שכל אזרח או אזרחית תושבי ישראל כשירים להיות מועמדים לנשיאות, ללא כל הגבלה. מצב דברים זה מביא לחשש אמיתי וכבד כי בשל שיקולים פוליטיים ואחרים, תציע הכנסת מועמד לנשיאות הרחוק מרחק רב מערכי הליבה האמורים של מוסד הנשיאות ואף תבחר בו, אף שאינו משמש "דוגמה ומופת" בחייו הפרטיים או הציבוריים. לכן, הצעת חוק זו באה למנוע מועמדות וכהונה לתפקיד הרם של נשיא מדינת ישראל מכל אדם המצוי בעיצומו של הליך משפטי פלילי בעבירה מסוג עוון או פשע, או מאדם שהורשע בהליך כזה. באופן זה התיקון המוצע יקדם הגנה על מוסד הנשיאות כך שהוא לא יהפוך להיות מקלט מפני העמדה לדין.
2. הצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון – הגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי תקופות כהונה רצופות), התשפ"א-2021
• תמצית הצעת החוק: מוצע לקבוע הגבלה חוקתית לפיה כהונת ראש ממשלה בישראל תוגבל לשתי כהונות רצופות. בממשל דמוקרטי ישנה חשיבות רבה לתחלופה של האישיות העומדת בראש המערכת, בכדי למנוע ניוון וניתוק. כמו כן, הגבלה לשתי קדנציות רצופות בלבד מייצרת יציבות שלטונית. התמריץ לראש הממשלה הוא לשמר את הקואליציה ולא למהר לבחירות נוספות.

"איזה קורבן מקריבים בהליכה להצביע? מי שלא מצביע הוא חסר אחריות. כל אלה ידעו אחר כך להצביע על חסרונות, הם שוכחים שזה תלוי בכל אחד מאיתנו"
ישראל חופש, הארץ 2008

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי