איגרת מזכ״ל, יוני2021

Thank you for rating this article.

חברותיי וחבריי היקרים במפלגת העבודה,

אבקש להביא לידיעתכם/ן מספר עדכונים חשובים, הן מהתקופה האחרונה והן לקראת הימים הבאים.

בראש ובראשונה: ברכות והצלחה גדולה לשרי מפלגת העבודה ולחברי הכנסת שלה, לרגל הקמת הממשלה החדשה! אנחנו בהחלט חלק מאירוע היסטורי חשוב, שכן החלפת נתניהו לאחר 12 שנה, מהווה בפני עצמה הוכחה לקיומה של דמוקרטיה בישראל. הממשלה שקמה איננה פשוטה כלל ועיקר - המרכיב הימני שלה הוא דומיננטי מאד. הדבר הזה מחייב אותנו כמובן לשמור מכל משמר על עמוד שדרה אידיאולוגי ועל ערכי הבסיס של תנועת העבודה.

צפו בדבריי בנושא בראיון לתכנית 'פרלמנט צהריים' עם מורן אזולאי בערוץ הכנסת.

גזירות ליברמן

ביום ראשון הקרוב תובא לאישור הממשלה תכנית של שר האוצר אביגדור ליברמן בנושא הפסקת דמי החל"ת לכל גילאי 45 ומטה וכן הפסקת המענק המיוחד שניתן ל-20,000 גמלאים שעבדו לפני הקורונה.

בישראל ישנם כיום כ-400 אלף דורשי עבודה, ורק 130 אלף משרות פנויות, רובן בשכר נמוך ביותר ובמרכז הארץ. לא צריך להיות גאון כלכלי וגם לא סוציאל-דמוקרט דגול כדי להבין שמדובר במתווה דרקוני ובלתי מאוזן, אשר יביא לריסוק מאות אלפי משפחות ויעמיד אותן בפני שוקת שבורה. מדובר בפיגוע כלכלי, פשוטו כמשמעו.

בימים האחרונים אני מוצף בפניות של ישראלים העתידים להישאר ביחד עם משפחותיהם החל מהחודש הבא ללא כל פתרון. ישראלים אשר איבדו את עבודתם במשבר הקורונה, רוצים לעבוד, מחפשים עבודה, אך המשק עדיין לא מסוגל לקלוט אותם. מה הם יעשו? כיצד הם ישרדו? מפלגת העבודה מניפה את דגל הסוציאל-דמוקרטיה והנושאים החברתיים, ועל כן חובתנו להיות הפה והעיניים של הציבור הישראלי בנושאים החברתיים שעולים על שולחן הממשלה.

פניתי לשרינו במכתב (לחצו כאן על מנת לקרוא אותו) על מנת שיתנגדו בדיון בממשלה לגזירות הנ"ל ויפעלו לגיבוש מתווה ראוי וחברתי, אשר גם יסייע בהתנעת פעילות המשק וגם לא יפרום לחלוטין ובצורה לא אחראית את רשת הביטחון הכלכלית שניתנה לאזרחי ישראל - ואני סמוך ובטוח כי כך יעשה.

לחצו וקראו את הכתבות שפורסמו בנושא: גלובס, דה-מרקר, אתר Ynet.

פורום ראשי הרשויות של מפלגת העבודה

השבוע קיימנו מפגש חשוב של פורום ראשי הרשויות המקומיות במפלגת העבודה ביחד עם יו"ר המפלגה השרה מרב מיכאלי, ושאר השרים וחברי הסיעה. ;אני מבקש להודות לראש העיר יקנעם עלית ויו"ר סיעת העבודה בשלטון המקומי סימון אלפסי, ולראש העיר קרית אונו ישראל גל שאירח את המפגש. תודה מיוחדת לריצ׳רד פרס, יו"ר אגף הארגון במפלגה, שיזם, ארגן והוביל את המפגש. חשוב לי גם לציין את חברינו ראשי הרשויות שהגיעו מכל הארץ - רובם המכריע היו עמנו גם בתקופות לא פשוטות בכלל של המפלגה, ואני מלא הערכה על כך. יש ערך גדול לטעמי לנאמנות ערכית והליכה בדרך משותפת.
בכלל, חשוב לי בהזדמנות הזו להעלות על נס את החברים והפעילים הטובים והנאמנים של המפלגה שהיו ופעלו בה לכל אורך הדרך - בימים הטובים ביותר, וגם באלו שפחות. בזכות החברים שנשארו, לחמו ולא ויתרו גם כאשר היה קשה - הבית הזה של תנועת העבודה חי, בועט ונושם. לעיתים אני שומע מוזיקה שמקטינה את התרומה האדירה של פעילי וחברי המפלגה הנאמנים. זה כמובן דבר שפשוט בלתי מתקבל לחלוטין, ואני לא מציע לאף אחד להתבלבל. בדיוק ההיפך: אתן ואתם, הפעילים המסורים והנאמנים, תיזכרו בימי ההיסטוריה של תנועת העבודה המפוארת. לא אאפשר לאף אחד להשכיח עובדה זו.

מפלגת העבודה

הליך שקוף ומשותף עם חברי הוועידה, לבחינת רפורמה במבנה וחוקת המפלגה

בוועידת המפלגה האחרונה התקבלה החלטה בדבר דחיית הבחירות הדמוקרטיות למוסדות הפנימיים וזאת עד 60 יום לאחר אישור תקציב המדינה. בדברי ההסבר של ההחלטה נרשם כי "בכוונת המפלגה לבחון את הרלוונטיות של חלק ממוסדות אלה ולקיים בחירות לחלקם אולם זאת לאחר התייצבות המערכת הפוליטית באופן שיאפשר היערכות מתאימה".
מדובר בסוגיה סופר עקרונית למפלגת העבודה ועתידה: היותה של מפלגת העבודה מפלגה דמוקרטית, הוא סוד כוחה. מפלגה דמוקרטית באה לידי ביטוי כל קודם בכך שיש לה מוסדות דמוקרטיים ונבחרים, אשר מאפשרים מעורבות בקבלת החלטות והשפעה של חבריה ופעיליה. מפלגה דמוקרטית באה לידי ביטוי בכך שהיא מכבדת כללים דמוקרטים ובעלי תפקידים שנבחרו בבחירות דמוקרטיות - ומאפשרת להם לפעול. זה הבסיס של מפלגה דמוקרטית. אנחנו לא רשימה חד פעמית הנשענת רק על מנהיג אחד, מוכשר ככל שיהא.
אנחנו תנועה פוליטית דמוקרטית: כזו שנועדה לשרת תפיסת עולם אידיאולוגית, ויש בה מוסדות נבחרים ובעלי תפקידים שנדרשים לנהל אותה. לצערי הרב, כבר שנים לא מעטות שהרבה פעמים התקבלו החלטות בנושאים אלו של שינויי חוקה, ללא תהליך עמוק וענייני, ומתוך רצון לשרת אינטרס רגעי כזה או אחר - ולא חזון של תנועה פוליטית, אידיאולוגית ודמוקרטית. אנחנו חייבים, למען עתידה של מפלגת העבודה, לנהוג באופן שקול וענייני - ומתוך חזון תנועתי.
לכן החלטתי להקים ועדה לגיבוש הצעה באשר לרפורמה במבנה וחוקת המפלגה, ולנהל הליך שקוף ופתוח לציבור ולחברי הוועידה בפרט, שבו יתאפשר לכל אחת ואחד מחברות וחברי הוועידה ואף בקרב חברי המפלגה בכלל לקחת חלק בתהליך כשותף, להיפגש, להעלות הצעות ורעיונות, לקיים דיון, ולהיות מעורב בתהליך - ולא רק "כחותמת גומי״, בהצבעות על הצעות חלוטות שלא ניתן כלל להתדיין לגביהן או להעלות להן הסתייגויות. בימים הקרובים אוציא הודעה נפרדת, מפורטת ומסודרת בנושא זה.

התעניינות בינלאומית

הקמת הממשלה החדשה מביאה להתעניינות בינלאומית גדולה. בימים האחרונים אני מקבל פניות רבות משגרירים של מדינות שונות המבקשים להיפגש, להחליף דעות ולשמוע על ההתפתחויות הפוליטיות בישראל, כמו גם עמדותיה של מפלגת העבודה בעניין. כך נפגשתי בימים האחרונים עם שגרירת בולגריה, וכן אירחתי בבית המפלגה את שגריר אירלנד, שגריר מינמאר, והאחראית הפוליטית בשגרירות הודו. פגישות נוספות בדרך.

אני רואה בפגישות אלו הזדמנות להסביר את העמדות והאתגרים של ישראל, וכן לחזק את הקשרים של מפלגת העבודה עם גורמים שונים ברחבי העולם. בכל הפגישות אני מקפיד להעלות בפני השגרירים את החובה לייצר לחץ בינלאומי על חמאס לפעול באופן הומניטארי, לשחרר את אזרחינו שמוחזקים בשבי בעזה, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, ולהחזיר את גופות חיילינו הדר גולדין ואורון שאול ז"ל. אני מבקש להודות בעניין לגל רייך שעובד עמי ויש לו היכרות, מעמד וקשרים ענפים ומיוחדים עם גורמים בינ"ל רחבים, אותם הוא רותם לטובת המפלגה ובין היתר בכל הנוגע לפגישות אלו.

ערן חרמוני

כן לגושים ולא למבודדות

השבוע התבשרנו על אישור ראשון תחת הממשלה החדשה לכמה עשרות תכניות בניה בהתנחלויות. חשוב לציין כי לפי מה שפורסם אין מדובר בתכניות דיור חדשות, אלא אשרור של קודמות. יחד עם זאת, אני מבקש להגיד משהו עקרוני בכל הנוגע לנושא של בניה בהתנחלויות ובכלל השקעה תקציבית בהן, כיוון שהנושא הזה עוד עתיד ללוות את הממשלה שקמה, ממשלה שכבר היזכרנו עד כמה היא מורכבת.

בעניין ההתנחלויות חובה עלינו לייצר הבחנה מלאה בין גושי ההתיישבות הגדולים שברור לחלוטין כי יהיו חלק ממדינת ישראל בכל הסדר עתידי, לבין ההתנחלויות הפוליטיות המבודדות אשר כל תכליתן הנה סיכול פתרון אפשרי של היפרדות ו-2 מדינות. ההתנחלויות המבודדות פוגעות באינטרס הביטחוני, המדיני והכלכלי של ישראל, ולכן יש להקפיא לחלוטין את ההשקעה בהן. לעומת זאת, לא צריכה להיות כל מניעה עקרונית מהשקעה בגושי ההתיישבות הגדולים שמהווים קונצנזוס ואינם מכשול להסדר עתידי. אני מאמין כי נוסחה זו שמייצרת הבחנה ברורה בין הגושים הגדולים לבין ההתנחלויות המבודדות, יכולה לייצר הסכמה פנימית בממשלת האחדות, וגם תתקבל בהבנה בקרב ממשל ביידן. דרך אגב, זו בדיוק הייתה המדיניות של ממשלת רבין.

לגבי המגה-מאחז הבלתי חוקי 'גבעת אביתר' שנבנה ע"י המתנחלים לפני כחודשיים - ברור שמדובר בפרובוקציה וכי מדובר במאחז לא חוקי שיש לפעול עפ"י הדין ולפנותו.

29 שנים למהפך הכי מרגש שהיה פה

אפרופו ממשלת רבין, השבוע ציינו 29 שנים למהפך 92 והקמת ממשלת העבודה בראשות יצחק רבין ז"ל. הממשלה הכי טובה שאני זוכר - ביי פאר.

קישור לפוסט שהעלתי בנושא:

יצחק רבין

השמאל הציוני, ימין חברתי הוא פיקציה, קווים אדומים לתנועת העבודה - ומהו ביטחון?

בהזדמנות זו ברצוני להפנותכם ל-4 מאמרים שפרסמתי בתקשורת בשבועות האחרונים ומבקשים לגעת בסוגיות רעיוניות מרכזיות לדעתי. אשמח תמיד לקבל התייחסות ותגובות ובכלל להחליף רעיונות בעניין:

"ימין כלכלי הוא פיקציה. רק כלכלה שמעצימה את החלשים תביא לצמיחה" (מאמרי בוואלה! לרגל 1 במאי).

מאמר שפרסמתי בישראל היום בזמן מלחמת 'שומר חומות' המדבר על הקול שראוי כי ישמע של השמאל הציוני: קול המגבה באופן מוחלט את המלחמה בארגון הטרור חמאס ואת חיילי צה"ל, וקול שנותן אלטרנטיבה למדיניות הכושלת של ממשלת הימין שחיזקה את חמאס.

מר שפרסמתי בזמן ישראל תחת הכותרת "עאלכ ביטחון" ועוסק בתפיסת העולם המעוות של תנועת "הביטחוניסטים", אשר באה לשרת אג'נדה פוליטית ימנית בלבד.
מאמר שפרסמתי בישראל היום עוד לפני הקמת הממשלה ובו עניתי לפרסום הודעתו של נפתלי בנט בדבר הקווים האדומים האדיאולוגיים של הימין באשר להקמת ממשלה, וציינתי כי גם לתנועת העבודה יש קווים אידאולוגים אדומים.

לחצו על התמונות לקריאת פוסטים שלי בנושא השקת ספרו של ח״כ לשעבר אדיסו מסאלה וברכות לשמוליק מזרחי שנבחר לכהונה נוספת בתפקיד יו״ר הסתדרות הגמלאים:

ערן חרמוני ערן חרמוני

זמן להגיד תודה

לפני סיום, משהו אישי וחשוב: יותם דביר, שותפי במסע ב-4 וחצי שנים האחרונות, התחיל לעבוד כיועץ מקצועי לשר התפוצות ד"ר נחמן שי.

זה הזמן שלי להגיד ליותם תודה ענקית! במהלך ה-4 שנים וחצי האחרונות בהן עבדנו ביחד ובהן היה יד ימיני, תרומתו הייתה מדהימה והוא קידם עשיה משמעותית וחשובה למען המפלגה.

יותם ליווה אותי בשנים אלו באתגרים רבים ומשמעותיים, תמיד מתוך ערכיות ואמונה מלאה בערכי תנועת העבודה, בחשיבה מקורית, נאמנות, יכולת הנעה, זמינות לחברים ולפעילים, והכל בנועם, מסירות, ותוך הקרבה ולא אחת על חשבון נושאים אישיים.
השר נחמן שי לא צריך אותי כדי לדעת כי הוא עשה בחירה מצוינת - יותם עבד עמו בעבר.
יותם, תודה מכל הלב על הכל!

קישור לפוסט שהעלתי בעניין:

ערן חרמוני


חברותיי וחבריי היקרים, אני מודה לכם על תשומת הלב, ועומד לרשותכם לכל דבר ועניין בנייד (052-3691782) או במייל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

בברכה,
ערן חרמוני
מזכ"ל העבודה

"העזה ורומנטיקה בשאיפה ובמחשבה, וריאליזים גמור בהגשמה"
יוסף שפרינצק, ועידת היסוד של מפא"י 6-7.1.1930

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2018 א

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי