איגרת מזכ"ל - העבודה חייבת ועידה אידיאולוגית; אסור למפלגה להתמקם על המשבצת של מרצ

Thank you for rating this article.

חברות וחברי מפלגת העבודה היקרים,

ביום ראשון השבוע פרסמתי הודעה המביעה אמון מלא במערכת הביטחון ותומכת בהחלטה שהכריזה על 6 ארגונים פלסטינים המשויכים לחזית העממית כארגוני טרור. ההודעה הייתה עבורי הדבר הכי טבעי שישנו שכן, כפי שציינתי בה, תנועת העבודה מאז ומתמיד האמינה במאבק בלתי מתפשר בארגוני הטרור המסרבים להכיר בקיומנו, ובמקביל למאבק נחוש למען השגת שלום בר קיימא. עבורנו ערכים אלו הנם ערכים משלימים – ולא סותרים.

לכן הופתעתי מאד כאשר למחרת הביעה יו"ר המפלגה, חברתנו השרה מרב מיכאלי עמדה אשר תקפה באופן נחרץ את המהלך הנ"ל של שר הביטחון. לצערי, הדבר מבטא טעות יסודית וקשה הן ברמה האידיאולוגית והן ברמה הפוליטית-אלקטורלית.

ערן חרמוניאני שמאלני כשר למהדרין. תומך בשלום, בהיפרדות, מאמין כי פתרון שתי המדינות הכרחי לקיומנו ולהבטחת החזון הציוני של מדינה יהודית ודמוקרטית ונכון למענו לפשרות כואבות, סבור שכיבוש של עם אחר הוא דבר נוראי – כן קודם כל מבחינה מוסרית - ושעלינו לעשות כל שביכולתנו על מנת לסיימו; לא פחות חשוב מכך, עבורי תפיסת העולם של השמאל הציוני יכולה להיות שלמה רק אם היא כוללת בתוכה באופן שווה מחויבות עמוקה לסדר יום סוציאל דמוקרטי ולתפקידה של המדינה לספק רשת ביטחון וסולידאריות חברתית אמיתית.

אולם תמיד היה, וחובה עלינו כי לעולם יהיה הערך של ביטחון ישראל ערך עליון. ביטחון ישראל נקנה בייסורים רבים, אסור לנו להתפשר עליו. כיצד קרה הדבר שמהנהגת מפלגת העבודה יוצאים קולות כנגד החלטה שכל תכליתה הוא מאבק בטרור? כיצד נסחפנו למקום שכזה? צר לי אך מדובר בליקוי מאורות. עמדות מסוג זה ממקמות את מפלגת העבודה על המשבצת של מרצ. יש קולות שאפילו טוענים כי מבלי משים לב איגפנו את מרצ משמאל. בכל הכבוד, המהות האידיאולוגית והפוליטית של מפלגת העבודה איננה להתמקם על המשבצת של ניצן הורביץ, מוסי רז וגבי לסקי.

תנועת העבודה היא תנועה ציונית חברתית. תנועה שיש לה מניות יסוד בביטחון ישראל. אני גאה בכך. מפלגת העבודה הייתה תמיד מפלגת מרכז-שמאל, וכך עליה להישאר.

למעשה, זכות הקיום של מפלגת העבודה איננה להיות מפלגת נישה של 6-7 מנדטים. או שנצליח לחזור ולהיות מפלגה מובילה, או שחלילה תהא בעתיד שחיקה ואף הידרדרות. היכולת של מפלגת העבודה לחזור ולהיות מפלגת שלטון גדולה ומשפיעה יכולה להיעשות רק מעמדות המדברות לקהל רחב, ולא מנישה וקיצוניות.

אני מבקש גם לחדד: לא כל עמדה של שר ביטחון היא בבחינת ראה וקדש. ממש שלא. כך לשם המחשה, עלינו להיאבק בתקיפות כנגד ההחלטה של גנץ הנוגעת לבניה בהתנחלויות המבודדות (להבדיל מגושי ההתיישבות המרכזיים) שכן היא חותרת תחת הסיכוי להביא בעתיד לפתרון של שתי מדינות והיפרדות; אולם, כאשר שר ביטחון מקבל החלטה מקצועית למאבק בטרור – אני מצפה כי מפלגת העבודה תהא הראשונה לגבותו.

לכל חבר או חברה במפלגת העבודה ישנה זכות כמובן להביע את עמדתם ודעתם וכל שכן ליו"ר המפלגה. יחד עם זאת, מפלגת העבודה הנה תנועה שורשית וערכית אשר נוסדה על מנת לייצג תפיסת עולם וזרם אידיאולוגי מסוים. זוהי מטרתה.

אני מאמין כי רוב גדול של המתפקדים וחברי הוועידה שותפים לקו הערכי שאני מציג בדברים אלו, תומכים בהחלטה להכריז על הארגונים הנ"ל כארגוני טרור, ורוצים לראות את מפלגת העבודה חוזרת להיות במשבצת מובילה של מרכז-שמאל ציוני, ולא נגררת לשוליים. המגמה שגוררת את העבודה לשוליים הצרים די מובהקת בשלב זה. מינויה של ח"כ אבתיסאם מראענה לתפקיד מ"מ בוועדת חוץ וביטחון היה דוגמה נוספת למגמה זו שכן עמדותיה בתחום חוץ וביטחון רחוקות עד מאד מעמדות היסוד של תנועת העבודה בסוגיות אלו, אשר הציונות ניצבת בליבן.

ברור כי התיקון במקרה זה לא יוכל לבוא מלמעלה אלא רק מלמטה למעלה. ברור לא פחות כי התהליך הזה מחייב אותנו לשיח פתוח וביקורתי, ולדיון אמיתי שבו נגבש החלטות מחייבות על תעודת הזהות האידאולוגית של המפלגה. דבר שכזה יכול להתרחש רק בוועידה אידיאולוגית מיוחדת. ועידה שתתכנס לדיונים רעיוניים ומהותיים ותאפשר פתחון פה אמיתי לחברות ולחברים המייצגים את חברי המפלגה מכל רחבי הארץ והסקטורים השונים.

לצערי, הרבה מאד זמן טרחו לכנס את הוועידה כדי לקיים בעיקר החלטות טכניות שנועדו לשרת אינטרסים פוליטיים ופרסונליים זמניים. עתידה של תנועת העבודה הישראלית, התנועה שהקימה את המדינה, ובמובן מסוים עתידו של כל המרכז-שמאל, עומד ותלוי בפוזיציה הפוליטית והערכית שלנו. בדיוק עבור זה נבחרו בבחירות חברות וחברי הוועידה, כדי להיות שותפים מלאים בהחלטות הגדולות והעקרוניות של המפלגה. הגיע העת לעשות זאת.

לסיום אבקש לציין דבר נוסף: ההתנגשויות שאנו עדים להן בימים האחרונים בין מיכאלי לגנץ – לא נכונות. הציבור היה מעדיף לראות איחודים במרכז-שמאל כדי לגבש כח גדול לטווח ארוך, ואני מאמין כי על מפלגת העבודה להיות גורם מוביל ויוזם בהתארגנות שכזו. מוטב לפעול באחריות.

אני מודה לכן ולכם על תשומת הלב, ואשמח לענות לכל פניה ושאלה בנייד או במייל.

בברכה,
ערן חרמוני
מזכ"ל מפלגת העבודה
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
052-3691782

"... אין לפרולטוריון מה להפסיד מלבד כבליו יש לו עולם ומלואו להרוויח. פועלי כל העולם התאחדו!"
קארל מרקס, המניפסט הקומוניסטי

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2013 אוניברסיטת תל-אביב

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי