אנסים מכל העדות והמינים

Thank you for rating this article.

האלימות כלפי נשים הולכת ומחריפה בחברה הישראלית, ובמקום שנפיק לקחים ונתמודד עם הבעיה אנחנו מנסים להתחמק ממנה ולהאשים את "הזרים" בבעיות שלנו. לא ניתן לייחס את מקרי האונס והאלימות שאנחנו רואים היום לעדה או למגזר מסוים, כי תופעה זאת היא רחבה ומקיפה את כל המגזרים. זה התחיל בראש עיר יהודי שאנס את העובדת במשרד שלו, נמשך לפליטים מאפריקה שאנסו ילדה בת חמש עשרה, ורק היום שמענו על ערבים שאנסו נערות בצפון. אם החברה הישראלית רוצה להתמודד עם האלימות הזאת, אז אנחנו צריכים לעשות חשבון נפש עמוק שבו נבחן מה האלמנטים בחברה שלנו, שמעודדים אלימות כלפי נשים ונותנים לגיטימציה למעשים שאנחנו רואים היום. התשובה לשאלות האלה כנראה מצויה בתרבות הישראלית, וחשוב שנחשוף את האלמנטים האלה כדי שנוכל למנועה את האונס הבא.

"החזק מנצח"

הבעיה המרכזית בתרבות שלנו, שגם גורמת לסוגים אחרים של אלימות, היא התפיסה החברתית כלכלית שהחזק מנצח. השיטה הקפיטליסטית מבוססת במידה מסוימת על התפיסה הזאת, כאשר היא מתארת "מציאות דמיונית" מהטבע שבה יש מאבק הישרדות, שבו רק מי שחזק שורד. התיאור הזה של המציאות יוצר אצל האזרחים תחושה שהם יכולים ואפילו צריכים להשתמש בכוחם על מנת להשיג את רצונם, גם אם בדרך הם רומסים את האדם האחר. לראש עיריית כרמיאל בדיוק כמו לנשיא המדינה לשעבר שגם הוא מאותה העיר לא היה אכפת בכלל מכך שהם הורסים לנשים שהן אנסו את החיים, והם השתמשו בעוצמתם כדי לרמוס את הנשים האלה בדיוק באותו אופן שהם התרגלו לרמוס יריבים עסקיים או פוליטיים. תרבות החזק מנצח מציפה אותנו גם בהתנהלות הכלכלית שלנו, גם בשעות הפנאי שלנו דרך תכניות הריאליטי וגם בחיים האישיים שלנו, כאשר מטפטפים לכולנו כל הזמן שאין ערכים חברתיים אחרים מלבד חוקי הטבע. כל זה היה נכון אם היינו חיות בטבע ולא בני אדם שמנסים ליצור בסיס לחברה מוסרית שמבוססת על ערכים ובלימת יצרים. האונס הוא תוצר של חברה כוחנית שבה רמיסת האחר נחשבת לערך ובתפיסה זאת אנחנו צריכים להיאבק, כדי לייצר כאן חברה שבה לא תהיה אלימות כלפי נשים.

אחריות, חינוך ודוגמה אישית

התרבות הישראלית אינה שמה מספיק דגש אל אחריות ודוגמה אישית, ולכן ישנה תחושה שהאלימות כלפי נשים בחברה הישראלית מקבלת לגיטימציה. אנשים בעלי סמכות בחברה הישראלית מתעלמים מהתפקיד המחנך שיש להם, ובמקום לשמש דוגמה משתמשים לעיתים באמירות אלימות כלפי נשים, ולעיתים במעשיהם אף מעודדים אלימות כלפי נשים. כוכבי סלבריטי שמתנהגים באלימות כלפי נשים, אנשי תקשורת שמעודדים הדרת נשים ממקום עבודתם, וראש ממשלה שמאפשר לאדם שהואשם והודה בהטרדה מינית להמשיך ולהשפיע על החיים הפוליטיים הם דוגמה לאופן שבו מי שאמורים להיות "המחנכים" של החברה הם אלה שמאפשרים לאלימות כנגד נשים להרים ראש. אלימות היא בדיוק כמו שריפה ביער, היא מתחילה "מבערה קטנה" וכשיש לה לגיטימציה היא מתפשטת מהר מאוד לחברה כולה, מבלי שניתן לשלוט עליה או לצפות איזה שטח היא תבעיר. ברגע שאנשים מוכרים או בכירים מפגינים אלימות כלפי נשים או שהם נותנים לגיטימציה לאלימות כזאת, אין פלא שהאזרחים ילמדו מהם ויתנהגו באלימות דומה. סמלי התרבות שלנו והמנהיגים שלנו חייבים לקחת אחריות יותר גדולה, כי הם מעצבים את אופייה של החברה כולה.

האלימות כלפי נשים היא בתוכנו וכמה שנדחיק אותה וננסה להטיל הכול על הזרים, כך היא תרים יותר את הראש ובסופו של דבר תכה בכולנו.

"העבודה הראשונה העומדת עתה לפני האנושות היא עבודה של חינוך עצמי חינוך מתוך עצם החיים מתוך עצם עבודת החיים חינוך בחיים של יצירה על ידי חיים של יצירה .... יסוד החינוך הזה איננו הכרת הזכות כי אם הכרת האחריות ... האחריות והיצירה הן מותר האדמה מיתר בעלי החיים. ליצור ודע רק האדם ורק האדם יודע את טעם היצירה את שמחת היצירה ואת אורה העליון. וכן רק האדם המכיר והמשיג את איחודו המוחלט עם החיים והעולם מכיר ומשיג את אחריותו לכל החיים והעולם ... עצם רגש האחריות ... מעמידה את החיים האנושיים על יסוד של יצירה ושל חירות עליונה"
א.ד. גורדון, האדם והטבע עמוד 313-314

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר 20 שנה, הבמה הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.

יצחק רבין - 2018 א

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי