איך 37 מיליון שקל יכולים לשנות את החינוך בישראל?

Thank you for rating this article.

חזרה לבית הספר. כמה התרגשות ושמחה ולבטים וגאווה וחרדה ודאגות טמונים במשפט הזה. בית הספר הוא המקום הזה שמעצב ומגבש אותנו, בית הספר והבית הם שני המקומות שהכי משפיעים עלינו כילדים והם הבסיס למי שאנחנו, לאנשים שאנחנו הופכים להיות.

אין אף אחד שאין לו זכרונות מבית הספר. מהיום הראשון בכיתה א', ממורה או מורה שנחרטים בזיכרון והופכים לדמות מופת. אמי היתה מורה, אני זוכר עד כמה היום הראשון ללימודים היה יום מכונן גם מבחינתה. הציפייה לילדים, האהבה למקצוע, הרצון להתייצב מול נפשות רכות ולא מגובשות והנחיל ערכים וידע. כי זה מה שבית הספר אמור לעשות: לצייד אותך בארגז כלים חברתי, לימודי ומוסרי שילך אתך לאורך כל חייך.

אני מביט על מערכת החינוך הישראלית כיום ורואה בה את הפגמים, אבל גם את היתרונות. אחד מאותם דברים שכן גורמים לי גאווה הם הנערים והנערות המגיעים לשנת שירות בבתי הספר ועושים עבודת קודש מתוך רצון ואהבה. 

בשנים האחרונות נכנסו למערכת החינוך הציבורית שחקנים חדשים, ה ש״שנים. צעירים לפני צבא שהחליטו לעשות שנת שירות ולקחת חלק במתן הזדמנות לאלפי תלמידים בישראל באזורים מוחלשים.  הם מגיעים מכל הארץ ומכניסים למערכת החינוך הציבורית רוח חדשה, יצירתיות ומהווים מקור ליזמות שמערכת החינוך כל כך זקוקה לה.

 דוגמא אחת לפעילות הכל כך מבורכת של הנערים והנערות הללו היא בפרויקט ״מעברים״ שמוביל ארגון ״בקהילה״. מסגרת פעילות חינוכית המתקיימת בחודשי החופש הגדול למאות תלמידים ומאפשרת להם להתכונן למעבר מכיתה ז׳ ל ח׳. הש״שנים העניקו שיעורי חיזוק והעצמה חברתית למאות תלמידים בחודשי הקיץ. הילדים למדו כל יום משעה 08:00 עד 13:30 בצורה ייחודית ומהנה חשבון ואנגלית ועברו שיעורי הכנה לאתגרים החברתיים בהם יתקלו בחטיבה. 

ההשקעה של מתנדבי שנת השירות ניכרת בשטח ובתוצאות ומתורגמת לעלייה של כ 25 נקודות בתוצאות המבחנים אחרי תקופת "מעברים" בחופש הגדול. אבל זה לא נגמר כאן. השבוע תתחיל הכשרה ל 47 מתנדבי שנת שירות חדשים אשר יעשו דרכם אל מערכת החינוך, אבל לראשונה מזה 12 שנה הפעם לא כתלמידים אלא כמורי דרך. לקראת שנת הלימודים החברה' המדהימים הללו עברו שבוע גיבוש שכלל עלייה ברגל מבית שמש לירושלים ושבוע שטח חברתי. 

זוהי רק דוגמא אחת, יש עוד רבות. אבל מבחינתי, הצעירים הללו הם ההוכחה לכך שיש הרבה מאוד דברים שאנחנו עושים טוב. שמערכת החינוך בישראל אינה חפה מפגמים אבל יש בה יסוד ערכי שמצליח לעבור מהמורים לתלמידים. שיש בישראל, עדיין, אנשים שרואים בחינוך ייעוד והגשמה וערך.

החזקת מתנדב שנת שירות מתוקצבת ב כ 25 אלף שקל בשנה. בישראל יש כמיליון וחצי תלמידים. במידה ונתמקד בעשירון שזקוק ליותר תמיכה ניתן לגייס כ 1500 ש"שניים, ש"ש לכל 100 תלמידים. המתמטיקה פה פשוטה: בעלות של 37 מליון שקלים בשנה אפשר ליצור שינוי אמתי בחינוך בישראל ולהתחיל לסגור את הפערים בחינוך.  ניתן לבנות מערך של צעירים וצעירות שבעתיד ייתכן שחלק מהם ימשיכו בתחום ההוראה ויכניסו למערכת חדשנות והרבה מאוד אהבה למקצוע. אפשר לגבש קאדר של עובדי הוראה עתידיים שלא רק שיאהבו את המקצוע, אלא יגיעו אליו מתוך המערכת ולאחר שכבר חוו והכירו אותה. בעלות נמוכה, באופן יחסי, ניתן ליצור עתודת מחנכים ומורים ראויים, טובים וערכיים.

אני מאחל לכולנו שנת לימודים חווייתית ומאתגרת, שנה של למידה וספיגה יום, יומית. אין גבול למה שניתן ללמוד, אין גבול לידע. ובעיקר אין תחליף למורים שאוהבים את המקצוע שלהם ואת התלמידים, לאינטראקציה האישית שנוצרת בין מורה לתלמיד ובעיקר להתרגשות העצומה של היום הראשון בבית הספר.

------------------------------------------------

נשלח כדיוור מטעם אתר אראל מרגלית.

"האלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית. יש לגנות אותה להוקיע אותה לבודד אותה. זו לא דרכה של מדינת ישראל. בדמוקרטיה יכולות להיות מחלוקות אך הכרעה תהיה בבחירות דמוקרטיות ..."
יצחק רבין, נאומו האחרון 4 בנובמבר 1995

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2013 שלום עכשיו

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי