תעשיות מלחמה

Thank you for rating this article.

אומרים "כשהתותחים רועמים המוזות שותקות"‚ ומי שטבע את המושג לא לקח בחשבון את הזמן כגורם חשוב‚ שכן ככל שהזמן עובר‚ אין ספק שהדי ביקורת פנימיים הולכים וגוברים נשמעים בכנסת‚ באמצעי התקשורת וברחוב.

תהיות רבות עלו בקרב אנשים רבים לגבי ההרס המסיבי של תשתיות‚ תחנות כוח‚שדות תעופה‚ נמלי ים‚מפעלים‚ נתיבי תחבורה‚ אנטנות‚ ממסרים וכו` במלחמות האחרונות: בעיראק וכעת גם בלבנון. עובדת חיים היא כי בכל מלחמה יש מי שמתעשר ומתעשר בגדול. מידע שאינו ידוע לרוב הציבור מעלה סימני שאלה רבים לגבי המטרות הנסתרות של המלחמות הללו.

בחמישי לאוגוסט 2004 הודיע קולין פאוול‚ מי שהיה אז מזכיר מחלקת המדינה של ארה"ב על ייסודו של משרד חדש במחלקת המדינה שנקרא "המשרד לתיאום שיקום ויציבות" (S/CRS) . ייעודו של המשרד‚ לתכנן מראש תוכניות מפורטות לשיקום למדינות שעדיין לא נתונות בקונפליקט אך יהיו בעתיד (?). המשרד מתאם בין מוסדות‚ סוכנויות וחברות פרטיות בארה"ב בכדי לגבש צוותי תגובה מהירה שיוכלו להגיע במהירות לאזור הקונפליקט ולהחתים את המדינות על הסיוע. המוסדות העיקריים הם הבנק העולמי‚ קרן המטבע העולמית (מוסדות פיננסיים האמריקאיים)‚ סוכנות הסיוע האמריקאית (USAID)‚ חברות ייעוץ אסטרטגיות וחברות בנייה אמריקאיות (בעיקר בכטל בע"מ והליברטון - ללא מכרז).

המטרה הינה לתעל בצורה הטובה ביותר כספים שנתרמים למדינה הפגועה לטובת חוזים עם חברות אמריקאיות כך שהמשרד מכין בעצם "חבילות סיוע" מוכנות ומושלמות שנשאר רק לממשלה במדינה ההרוסה לחתום עליהם‚ במצבים בהם אין ממשלה יציבה באזור הסכסוך‚ הסיוע נחתם וניתן לקרן נאמנות של הבנק העולמי שינהל את ענייני השיקום. ישנן חבילות סיוע ל-5-7 שנים וישנן חבילות ל-10 שנים ויותר. הסיוע‚ כמובן‚ לא ניתן ללא תמורה אלא הוא מערכת של הלוואות שהמדינה תחזיר בטווח זמן מסוים.

המשרד עובד בתיאום מלא עם סוכנות המודיעין האמריקאית שמגיש למשרד בכל חצי שנה דו"ח של מדינות "על הכוונת". כרגע המשרד עובד על כ-25 מדינות שמוגדרות כנמצאות בסיכון. מרכיבי חבילת הסיוע:

  • התחייבות המדינה לבניית התשתיות ההרוסות ע"י החברות שבחוזים 

  • התחייבות הממשלה לקבלת ייעוץ אסטרטגי בנושאי ניהול מדינה וייעוץ  כלכלי מהחברות המופיעות בחוזים

  • התחייבות ליישום רפורמות מבניות בכלכלת המדינה ושינוי תחוקתי שיאפשר הפרטת חברות בבעלות ציבורית‚ קיצוץ בשירותי הרווחה הניתנים לאזרחים קרי בריאות‚ חינוך‚ סעד וכו` וקיצוץ במשרות הציבוריות

  • אימון משטרה וצבא מקומי (שיוכל לאפשר את הרפורמות שכמובן לא יתקבלו בברכה ע"י ההמונים)

כפי שהתבטא ראש המשרד לשעבר "המטרה היא לשנות את המרקם החברתי של האומה".

כמה מהעבודות ה"מוצלחות" של המשרד הן : באפגניסטן‚ אינדונזיה (אסון הטסונמי)‚
מזרח טימור וכמובן עיראק.

בעיראק החוזים נחתמו עוד לפני שהמתקפה החלה. השמדת התשתיות בעיראק הייתה מסיבית ושיטתית. עובדי חברת הליברטון וחברות ייעוץ שונות נכנסו לעיראק יחד עם הכוחות. מייד עם הפלישה הועברה השליטה בעיראק לידי `רשות הקואליציה` (CPA) בפיקוד גנרלים אמריקאיים שאחד הדברים הראשונים שביצעה היו פיטורי חצי מיליון עובדים בשירות הציבורי בעיקר כולל חיילים‚ הפרטת התעשיות הציבוריות‚ חקיקת שורה של חוקים שיאפשרו ייבוא בלתי מוגבל לעיראק ודריסת רגל לתאגידים רב-לאומיים ברוח הכלכלה הניאו-שמרנית. בן לילה הפכה עיראק ממדינה מבודדת כלכלית למדינה באוריינטציית-שוק. ה-CPA נתן חוזים של מיליוני דולרים לתאגידים אמריקאיים ולחברות ייעוץ לבניית ממשלה בעיראק. אחזקת שדות הנפט הועברה לחברת הליברטון תוך אישור גריפת 100% מרווחי הנפט לחברה.

לגבי לבנון - הסכם השלום עליו עומדת לחתום (במוקדם או במאוחר) ממשלת הבובות הלבנונית הינה בדיוק חבילת סיוע ל-10 שנים לשיקום הריסות המדינה. נשיא הבנק העולמי‚ פול וולפוביץ (מאדריכלי המלחמה בעיראק) כבר סיפר בכנס הבינלאומי על לבנון שנערך ברומא לפני כשבוע וחצי שצוותי הבנק העולמי כבר מתואמים עם עמיתיהם בלבנון. הנשיא התגאה כי צצות הפעולה כבר מוכן לנוע ולהגיב במהירות להתחיל בתהליך השיקום (מקור 2).

האליטה הסעודית כבר תרמה 1.5 ביליון $ למטרה זו‚ האו"ם - 150 מיליון $‚ ארה"ב- 30 מיליון‚ כווית - 300 מיליון‚ האיחוד האירופי-25 מיליון ואיחוד האמירויות- 20 מיליון והרשימה עוד ארוכה.  אין ספק תעשייה עתירת כספים.

ההרס בלבנון נאמד ב-2.5 ביליון $ . 3 נמלי ים נהרסו‚ 3 שדות תעופה‚ מאות גשרים וכבישים‚ תחנות כוח ונזק מסיבי לחברות טלקומוניקציה‚ ממסרים‚ תחנות שידור ועוד.

מדינות רבות נוספות נמצאות "על הכוונת" של המשרד‚ נשאר רק לחכות ולראות מי הבאה בתור...

 

מקורות:

  1. האתר הרשמי של המשרד בתר מחלקת המדינה - http://www.state.gov/s/crs/c12936.htm

  2. מנכ"ל הבנק העולמי פול וולפוביץ מדבר הכנס הבינלאומי על לבנון שנערך ב-26/7/06 - http://www.reliefweb.int/rw/RWB.NSF/db900SID/EGUA-6S3QMC

  3. ארה"ב מכינה רשימת מעקב חשאית של 25 מדינות לא יציבות - Financial Times_29/3/05

  4. "השיקום האחר- כיצד קבלנים פרטיים משנים את צורת המדינה והחברה האזרחית
    העירקית"/הרברט דוסנה-מגזין Focus On Trade - http://www.focusweb.org/main/html/Article359.html

  5. www.HalliburtonWatch.org
  6. "סערה ומשבר- החיפזון לשקם ולפתוח מחדש לעסקים".ג'ון ברודר‚ ניו יורק טיימס 10/9/05

    http://select.nytimes.com/gst/abstract.html?res=F70F12F638550C738DDDA00894DD404482
  7. World Bank Conflict page‚ http://www.worldbank.org
  8. דברים שנשא השגריר לשעבר‚ קרלוס פסקאל‚ מנכ"ל משרד השיקום היוצא ב'מרכז ללימודים אסטרטגיים בינלאומיים' 20/10/04
    http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2004/37212.htm
  9. התרומות לשיקום לבנון:

    http://www.mg.co.za/articlePage.aspx?articleid=279532&area=/breaking_news/breaking_news__international_news/
"צריך להיות אדם שכל הזמן פועל למשהו ואני אומר אתה תמיד גדול כגודל העניין שאתה משרת ואתה נהייה קטן אם אתה משרת רק את עצמך"
שמעון פרס, ראיון ב-YNET יולי 2005

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי