מיתוס על עבודה זרה

Thank you for rating this article.

כשלפני עשרים שנה עליתי לארץ הלכתי לעבוד בבניין. למחרת אחרי שהמונית הביאה את משפחתי אל דירתנו הראשונה בפרדס-חנה, אני, אבא וסבא הלכנו לאתר הבניה הקרוב וביקשנו לעבוד בכל עבודה שיש. עבדתי בבניין עם הפסקות במשך שנה לפני שהתקבלתי למכינה באוניברסיטה וגם אחריה כשחיכיתי לתחילת שנת הלימודים הראשונה. אז שמתי לב שבני משפחתי היו היהודים היחידים בכל אתר הבניה (פרט לקבלן). אז שאלתי את הפועלים הערביים, למה יהודים לא עובדים בבניין והם ענו לי " היהודים לא רוצים לעבוד בעבודות כפיים קשות. הם מחפשים רק עבודה קלה". לי זה נשמע מוזר. בברה"מ המקצוע של בנאי נחשב כל הזמן למקצוע מכובד. על-מנת להיות בעל מקצוע היה צריך ללמוד שנתיים-שלוש במכללה. התברר לי שבישראל הדבר בכלל לא כך.

 

עבר הזמן ואת הפועלים הערביים החליפו עובדים זרים. הסינים באו לעבוד בבניין, פיליפיניות –בסיעוד, מולדובים ואפריקאים – בניקיון, תאילנדים-בחקלאות. לפי מקורות שונים מספר העובדים הזרים בישראל (חוקיים ואלה שאינם חוקיים) עומד כיום על 300.000 (שלוש מאות אלף) איש.

 

מה בעצם קורה איתנו? אומרים לי אלה שחולקים עליי: ישראלים לא ירצו לעבוד בסיעוד כי זו עבודה קשה. אני אומר:זה בכלל לא נכון. העוזרות הפיליפיניות התחילו לבוא לישראל באמצע שנות ה-90. עד אז זקני דורנו התמוטטו ברחובות ואף אחד לא עזר להם? מי עד שנות ה-90 טיפל בקשישים? לא ישראלים וישראליות?

 

אומרים לי: ישראלים לא ירצו לעבוד בבניין. אני אומר: מישהו ניסה לשכנע אותם לאחרונה שעבודה מקצועית בבניין זה רעיון לא הכי גרוע?

 

לדעתי המצב שיש בישראל כל כך הרבה עובדים זרים מהווה בעיה חמורה.

 

הנה הסיבות:

 

  1. המצאות מספר כה גדול של עובדים זרים בישראל העמידה את המדינה בפני בעיות שהיא לא ידעה קודם: מהו המעמד שלהם בארץ? הרי אנשים חסרי כמעט כל הזכויות. מצד אחד אי אפשר שלא לתת להם זכויות כלשהן. הרי מדובר בבני-אדם. מצד שני, צריך לחשוב מהי הפרספקטיבה לגביהם לטווח ארוך? לתת להם מעמד חוקי? אז יקרו כמה דברים נוראים שאף אחד מאיתנו לא רוצה. לדוגמה, מהו המעמד הזה: הרי רבים מהם רואים בישראל מקלט. אז אם ניתן להם תושבות קבע-לא נוכל לשמור על עצמנו כמדינת לאום. הרי אנחנו ללא בריטים ולא צרפתים. אנחנו מדינה קטנה. ההיצע של פליטים ועובדים זרים שרוצים לבוא לכאן הוא בלתי מוגבל. אם במדינות מצוקה ייוודע שיש במדינת ישראל חוקים ליברליים כלפי עובדים זרים ופליטים-הזרם שלהם אלינו יגדל במימדים בלתי צפויים.

מצד שני, יש טענה שצריך לעשות חוקי הגירה ולהשתמש בניסיון של מדינות אירופה. אבל האם ניסיון של מדינות אירופה מוצלח? סעו ללונדון, להאג ולרומה ותראו מהו אחוז של אנגלים, הולנדים ואיטלקים שם. לא פלא שעולות שם עכשיו מפלגות ימניות קיצוניות. האזרחים במדינות אלה חושבים שמדיניות ההגירה שם כשלה!

  1. יש אנשים שאומרים שהעובדים הזרים לא מעלים את האבטלה. זה לא נכון!עוד איך מעלים. הרי האנשים האלה מסכימים לעבוד בשכר זניח. לכן לקבלני בנייה, בעלי משקים, חברות סיעוד וניקיון כבר לא משתלם לקחת ישראלים. זה הגדיל עד מאוד את האבטלה בקרב המגזר הערבי שעובד בבניין. זה פוגע כל יום יותר ויותר בשכבות החלשות שהיו מועסקות בעבודות בלתי מקצועיות. הרי מישהו עבד בעבודות אלה עד הגעתם של העובדים הזרים מדינת ישראל איכשהו התקיימה .
  2. יש לעודד את האנשים לעבוד. יש לנו עתודות אדירות של כוח אדם בלתי-מנוצלות. לדוגמא, אפשר לעודד חרדים ובני מיעוטים לעסוק בסיעוד כאופציה לשירות לאומי. בשביל זה צריכים הסברה ותוכניות ממשלתיות. 

אפשר לעודד חיילים משוחררים (כמו שהיה פעם) וחרדים לעבוד בעבודות מקצועיות בבניין. צריך גם להעלות את רמת היוקרה של המקצוע ולפתוח מחדש בתי ספר מקצועיים.

 

אפשר לשלוח סטודנטים ובני נוער לעבוד בשדות ולשלב בין כיף, עבודה וציונות.

 

 

הבעיה שכמו בהרבה דברים אחרים גם כאן כסף הוא סוד העניין. מי שמרוויח מהעובדים הזרים אלה חברות כוח אדם שמביאים אותם ומעסיקים שמשלמים להם שכר זעום ומנצלים את האנשים המסכנים. למה לקחת ישראלי שיעבוד בבניין שמונה שעות ביום וידרוש זכויות עובד כאשר אפשר לקחת סיני שיעבוד שתיים עשרה שעות ולא יבקש כלום (ואם יעז לבקש אז יפטרו אותו בתוך שנייה)?

 

הם יגידו לנו הרבה דברים למה בלי עובדים זרים המדינה שלנו לא תוכל להתקיים: לדוגמא, הם יטענו שהדירות יתייקרו בהרבה. זה לא נכון! זה לא רק אני טוען: קראו את מאמרו של פרופ' צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20100615_1174179 . הוא טוען שהעסקתם של עובדים זרים בכלל לא מוזילה את מחירי הדירות.  פשוט הקבלן חוסך על עובדים זרים. למה לקנות טרקטור אם אפשר להעסיק עשרים סינים?

 

למה שקיבוצניק ישבור את הראש איך לארגן את הנוער כאשר אפשר להעסיק תאילנדים בשכר זעום?

גם סטף ורטהיימר, אחד התעשיינים הבכירים של מדינת ישראל טוען שצריך לעודד את הישראלים לעבוד http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?log=tag&ElementId=skira20090109_1054052. "אחרת", הוא אומר "נאבד את הערכים".

 

ולבסוף יש עוד ניקודה אחת שאני רוצה כאן להעלות. מוזר שאת המאבק בתופעת העובדים הזרים מנהלת עבורנו מפלגת ש"ס ולא מפלגות השמאל. יוצא שרק ש"ס שומרת על הזהות הלאומית שלנו. הרי העובדים הזרים פוגעים דווקא בזכויות של העובדים הישראליים. הלא זה עניינה של המפלגה הסוציאל דמוקרטית לשמור על מעמדם של העובדים הישראליים? כעת יש לי תחושה שמפלגות שמאל נלחמות רק על כך שלעובדים הזרים יתנו כאן מעמד חוקי או שבמקרה הטוב שומרות על פרופיל נמוך. למפלגות הסוציאל-דמוקרטיות באירופה לקח עשרות שנים להבין את זה. גם אנחנו צריכים לחכות עד שיהיה מאוחר?

 

יש מקרים של מצוקה כאשר צריך לסייע לאנשים, לקלוט את הפליטים וכו'. אבל יחד עם זאת אנחנו צריכים לשמור קודם כל על מדינת ישראל כמדינת לאום. בתופעת העובדים הזרים יש לטפל. צריך באמת לעשות חוקים מתאימים שיעסקו במעמדם של העובדים הזרים. אבל את רובם הגדול צריך לגרש מישראל מתוך דאגה לזהותנו הלאומית ומתוך דאגה לעבודה ישראלית. אולי זה לא פופולארי אבל אין ברירה אחרת.

 

מפלגה שרוצה להתמודד על השלטון לא יכולה להיות מפלגה לא דמוקרטית. ההיסטוריה לא משקרת. מעולם לא כבשה רשימה פרטית, של איש כזו או אחר, את השלטון בישראל.
מרב מיכאלי, 24.1.2021

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2013 אוניברסיטת תל-אביב

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי