כלכלה אנושית - תכנית עבודה לממשלה ה-35

Thank you for rating this article.

כלכלה אנושית.

בימים האחרונים קיימתי פגישות עם ראשי ארגוני המעסיקים השונים, כמו רון תומר מהתאחדות התעשיינים, דובי אמיתי מנשיאות הארגונים העסקיים, אמיר חייק מהתאחדות המלונות, רועי כהן מארגון להב, עם אנשי המכון הישראלי לדמוקרטיה (יוחנן פלסנר והנגידה לשעבר קרנית פלוג) וכן עם שרי כלכלה לשעבר ביניהם נפתלי בנט ויוסי ביילין במטרה להגיע למשרד הכלכלה עם תוכנית פעולה מגובשת, תוכנית של כלכלה אנושית.

התוכנית שגיבשתי הינה חיונית לצמיחת המשק בתקופה שאחרי סגר הקורונה והיא כוללת:

עמיר פרץ*הנהגת דמי אבטלה לעצמאים.

הקמת קרן ייעודית במסגרת הביטוח הלאומי שתעניק דמי אבטלה לעצמאים. זאת מתוך ראייה כי אותם עצמאים יוכלו לחזור ולהיות מנוע צמיחה חשוב למשק, אם יראו שהם מקבלים גב מהממשלה אחרי המכה שספגו במשבר הקורונה. הקרן תהיה משק סגור, שתמומן מהעלאת דמי הביטוח הלאומי ברבע אחוז וממנה ישולמו דמי אבטלה. בכוונתי לדרוש כי הממשלה תקצה לה כחצי מיליארד שקל כדי לתת את הביטחון לעצמאים שיש להם גב מיידי.

* דמי אבטלה גמישים שיעודדו מעסיקים לקבל חזרה עובדים (המודל הגרמני).

זאת בכדי לסייע לצמצום האבטלה ולהחזרתה בהדרגה לרמה של אבטלה שנובעת ממעבר של עובדים בין מקומות עבודה ולא ממצב המשק. אני מתכוון להגדיל את המוטיבציה של המעסיקים לקלוט בחזרה עובדים באמצעות האפשרות לדמי אבטלה גמישים. למעשה מעסיקים יוכלו לקלוט עובדים בחלקיות משרה ואילו העובדים יוכלו במקביל להמשיך ולקבל דמי אבטלה חלקיים — אפשרות שלא הייתה קיימת עד היום. זה יתאפשר רק לעסקים שמחזור הפעילות שלהם ירד בלפחות 25%. בנוסף, כדי לעודד מעסיקים להגדיל את שיעור התעסוקה ולא להיצמד לחלקיות המשרה על חשבון המדינה, מי שיגדיל את היקף המשרות ל־100% יקבל הטבה, אם בצורת מענקים ואם כהטבות מס.

* העדפה לתוצרת כחול לבן.

בכוונתי להרחיב את האכיפה הרופפת כיום לגבי מתן העדפה של 15% לתוצרת מקומית במכרזים של הממשלה (אם במכרז כלשהו יצרן ישראלי מציע מחיר הגבוה בפחות מ־15% מזה שמציע משתתף זר, הממשלה נדרשת להעדיף אותו — אם יתר התנאים שווים). אני מתכוון גם להרחיב העדפה זו ליצרנים הישראלים למכרזים של יתר הגופים הציבוריים כמו רשויות מקומיות, מוסדות אקדמיה וכו’. במקביל אבקש להגביר את וידוא הביצוע של רכש גומלין מקומי שנדרש מחברות זרות שזוכות במכרזים של ממשלת ישראל.

אלו הם הצעדים הראשונים שבכוונתי ליישם באופן מיידי עם כניסתי לתפקיד שר הכלכלה, מטרתם היא לייצב את המשק ולהחזיר אותו למסלול ולא להשאיר מאחור את האנשים שספגו נזק כלכלי כבד כתוצאה מהמשבר, ככה מייצרים כלכלה אנושית.

===

מעמוד הפייסבוק של עמיר פרץ

"לציונות הגעתי מתוך יהדות; לסוציאליזם הגעתי מתוך הגינות"
זלמן ארן

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2014 B

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי