פעילות בחודש הראשון במשרד הרווחה

Thank you for rating this article.

פעילות והישגים במשרד העבודה והרווחה, ומאז כניסה לתפקיד השר ב-17/5/2020.

ביטול קיזוז קצבאות מבוגרים

לאחר מאבק עיקש שהובלתי למענקי המבוגרים, התקבלה גם דרישתי להתמיד במדיניות אי קיזוז הקצבאות עד לאוגוסט. מדובר בהישג חסר תקדים עבור השכבות החלשות ועלינו לתקן את העוול הזה גם בשגרה, אחת ולתמיד. לצד המאמצים להנעת המשק אסור לנו להשאיר אף אחד מאחור (1/7/20).

הארכת תקופת דמי אבטלה

לאחר מאבק עיקש ראש הממשלה ושר האוצר נענו לדרישתנו הנחרצת להארכת תקופת הזכאות לדמי האבטלה עד לאוגוסט ואני מברך על הצעד הנכון והחשוב. מדובר בבלון חמצן קריטי עבורם. מאות אלפי ישראלים נזרקו לאבטלה שלא באשמתם וממש לא הם צריכים לשלם את מחירה. גם בהמשך אאבק בנחישות על כך שאף ישראלי לא יישאר מאחור. מודה למנכ״ל הביטוח לאומי, מאיר שפיגלר, ולצוותו המקצועי על עבודת המחקר המקיפה והנחישות.

תקצוב למלחמה באלימות במשפחה

הגיע הזמן להפוך את המשוואה – לא הנשים והילדים צריכים לחיות בפחד, אלא הגברים האלימים. 20 מיליון השקלים שהשגנו החודש מהווים מענה חירום ראשוני לאור העלייה הדרמטית בכמות הדיווחים על רקע אלימות במשפחה.אנחנו פועלים במרץ בשני מישורים - נרחיב את רשת הביטחון וההגנה על הנשים והילדים לצד הרחקה וטיפול בגברים אלימים. נקים עוד מקלטים לנשים וילדים, נוסיף תקנים לטיפול בגברים אלימים ונשכנם בדירות שיקום ונשלים פרויקטים רבים במסגרת המאבק באלימות במשפחה. חשוב לזכור כי התכנית הרב שנתית גובשה ב-2017 ומאז הצרכים גדלו והמצב החמיר. כדי להציל את הנרצחת הבאה הממשלה תהיה חייבת להעביר את המשאבים הנדרשים ואנחנו לא נרפה מכך בדיוני התקציב הקרוב (22/6/20).

מענק לבני 67 ומעלה

תיקנו עוול גדול שנעשה לבני ה-67 ומעלה שבגלל שעבדו יום אחד בחודש מאי לא קיבלו מהמענק שקל אחד. המענק לבני ה- 67 ומעלה הוא חבל הצלה שמאפשר להם להשאיר את הראש מעל המים בתקופה של צונאמי כלכלי וחברתי. לאחרונה גילינו שאלפי גמלאים לא קיבלו שקל מהמענק בגלל שעבדו יום אחד או אפילו כמה שעות בודדות במהלך החודש. כל חטאם היה שרצו לחזור לעבודה ובבת אחת הם הפסידו אלפי שקלים. בפעולה מהירה ונחושה יחד עם מנכ״ל הביטוח לאומי, מאיר שפיגלר, ושר האוצר ישראל כ״ץ שגילה כאן רגישות חברתית יוצאת דופן אנחנו מתקנים את המדיניות הזאת היום. הכסף יוחזר רטרואקטיבית לגמלאים שחזרו לעבוד במאי והעוול הזה לא יקרה בשנית (18/6/20).

מיפוי קשישים בודדים

הקשישים שלנו לא אמורים להינמק ולסבול מבדידות קשה שכזו, לא בחייהם ובטח שלא במותם. כשר העבודה והרווחה, שאמון על עיקר הטיפול באוכלוסייה המבוגרת מצד הממשלה אין לי שום כוונה להשלים עם המצב הזה.

הוריתי לגבש תכנית חירום רצינית כדי למקד מאמץ במיגור התופעה המחרידה, שרק הלכה והתגברה בתקופת הקורונה. במסגרת התכנית נבצע מיפוי אינטנסיבי של כ-220 אלף קשישים בודדים כדי לאתרם, נרחיב משמעותית את שילוב המענים המצוין שלנו בקהילה (מרכזי היום, מועדוני הקשישים, קהילות תומכות ועוד) ונפעיל מערך אדיר לביקורי בית של אותם קשישים בודדים במטרה להפיג את בדידותם ולדאוג למחסורם. בנוסף, נחזק את היחידות למניעת הזנחה והתעללות בקשישים שברשויות המקומיות, נבטיח יותר ביטחון תזונתי ונספק להם לחצני מצוקה וחיישני נפילות.

בשביל האנשים האלה אני בפוליטיקה וגם אם זעקתם לא נשמעת לא אתן שיוותרו מאחור. זוהי החובה הבסיסית והמוסרית שלנו כלפי הדור הזה ובכוונתי לעמוד בה ככל יכולתי (16/6/20).

תנאי העסקת מתמחים ברפואה

אין בכוונתי לתת צ׳ק פתוח להמשך ההעסקה הפוגענית של המתמחים ברפואה. מחאתם מוצדקת מאין כמותה: אי אפשר לצפות מאדם לעבוד במשך 26 שעות ברציפות ולהחזיק מעמד לאורך זמן. לכן, דחיתי את הבקשה למתן היתר ארוך וגורף להמשך ההעסקה הנוכחי. במקום זאת, הנחיתי את הצדדים לגבש תוך זמן קצר מתווה חדש שיביא בחשבון את הדרישה הגוברת והצודקת לקיצור התורנות, כך שתמשיך להיות מקצועית אך גם הגונה ואנושית יותר. מדובר באינטרס ציבורי חשוב: מתמחים רעננים יותר זה אומר גם מערכת בריאות טובה יותר עבור כלל אזרחי המדינה.

עד היום משרד העבודה לא התערב באופן משמעותי בתהליך, אבל הפעם יש לנו הזדמנות לחולל שינוי ואני אחתור לכך. לפיכך, ההסכם יוארך במספר חודשים *בלבד* כשלכל ברור שהתנאי לאישור קבע חייב יהיה לכלול את תיקון העוול המתמשך. בפרק הזמן הזה נקבל תוך 3 חודשים עקרונות למתווה חדש ותוך 5 חודשים יוצג מתווה סופי, שיצטרך לקבל את אישור משרד העבודה והרווחה. כל זאת צריך להתבצע לצד קיום פיילוטים למשמרות קצרות יותר אשר יסייעו בגיבוש המלצות אפקטיביות ומבוססות (13/6/20).

הארכת תקופת חל"ת

המהלך להארכת החל״ת למובטלי הקורונה לא שלם ללא הארכת הזכאות גם למי שפוטר לפני תחילת המשבר ולא מוצא עבודה, הארכת תשלום מענקי הקיום לבני ה-67 ומעלה ותיקון העיוולת לפיה מי מהם שעבד במאי יום אחד לא קיבל שקל אחד.

אין לי כוונה להתפשר על דרישתי ואם הנושא לא ייפתר לאלתר נביא זאת מיד להכרעת הממשלה. מדובר במבוגרים שעבדו קשה כי קצבת הקיום לא הספיקה להם ובעובדים צעירים, נורמטיביים ומתפקדים אשר לא מצליחים למצוא עבודה כבר תקופה. מאות אלפי ישראלים מובטלים היום שלא באשמתם - פשוט אין להם לאן לחזור. אם לא נפרוס עבורם רשת ביטחון הם ייהפכו לעניים החדשים של המדינה ומערכות הרווחה אינן ערוכות להתמודדות עם עוד חצי מיליון נזקקים. הפקרתם מאחור אינה באה בחשבון (11/6/20).

ביטול קיזוז קצבאות

לאחר דיונים אינטנסיביים עם נציגי אגף התקציבים במשרד האוצר עלה בידי להגיע לסיכום בדבר עצירת הקיזוזים השערורייתים של דמי האבטלה מקצבאות הבטחת הכנסה, מזונות, זקנה, תלויים-נכים ושארים. כל מה שקוזז ממרץ- יוחזר! ולא יהיו קיזוזים ביוני. מדובר בהחזר של כ-250 מיליון שקלים למוחלשים ביותר שלא הסכמנו להותיר מאחור. מדובר בהישג חסר תקדים לטובת השכבות החלשות (25/5/20).

"אני פוסע בעקבות בן־גוריון בעיניים עצומות אבל מדי פעם אני פוקח את עיני"
זלמן ארן

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי