הימני מבין, ואנחנו לא?

Thank you for rating this article.

ביום שישי האחרון (24.9) התפרסם בעיתון "הארץ" מאמר של רותם סלע, המייסד של הוצאת "סלע מאיר" הימנית-שמרנית. במאמר טוען סלע את מה שאני טוען כבר זמן מה: אם השמאל מעוניין לשוב ולהיות רלוונטי, עליו לעשות בדק בית אידיאולוגי.

קראתי את המאמר בשמחה משולבת בצער. שמחה, שכן כל אדם נהנה לקרוא דעות שהולמות את השקפותיו. אבל הצטערתי, על כך שאחד מגדולי הקפיטליסטים, אדם שמפיץ את דעות המחנה הניאו-ליברלי, יריב אידיאולוגי חריף של השמאל ושל מפלגת העבודה, הבין את מה שרבים מחבריי בשמאל אינם מוכנים לקבל.

כבר טענתי מעל במה זאת, "שמאל" משמעותו תמיכה ברעיונות סוציאל דמוקרטיים, במדינת רווחה ובכלכלה צודקת לכל. התמיכה במדינה פלסטינית איננה "שמאלנות", אלא יוניות. בעבר מפלגת העבודה הייתה מפלגת שמאל ניצית – היא שאיחדה את ירושלים, והיא שהקימה את מפעל ההתנחלויות. הציבור הישראלי התפכח מאשליות השלום, ולכן, אם ברצונה של מפלגת העבודה לשוב ולהיות רלוונטית, עליה לשוב לשורשיה האידיאולוגיים.

כמו כדי להוכיח את טענתי, אבו מאזן, "הפרטנר" שלנו, טען בנאומו האחרון לפני עצרת האו"ם שהפלסטינים מעולם לא סירבו להצעת שלום רצינית. שקר כזה קל להפריך: לא פחות משבע פעמים בתולדות הסכסוך סירבו הפלסטינים להצעות להקמת מדינה פלסטינית, כאשר פעמיים הסרבן היה אבו מאזן עצמו. הציבור הישראלי מבין שאין פרטנר, יריבינו האידיאולוגיים מבינים זאת, מדוע אנחנו בשמאל ממשיכים לצעוד בדרך זו?

יותר מעשרים שנים עברו מאז שלט השמאל בישראל, ולצערנו, הסקרים מראים שבבחירות הבאות מפלגת העבודה תישאר בממדיה הנוכחיים. אם ברצוננו לשוב ולהיות מפלגת שלטון, לשקם את מדינת הרווחה, להשקיע את המשאבים הנחוצים במערכות הבריאות, החינוך, הרווחה, התחבורה הציבורית, ולהטות את הספינה הישראלית לכיוון סוציאל דמוקרטי – עלינו לשוב לדרכה המקורית של מפלגת העבודה.

הפוטנציאל גדול ביותר: רוב מוחלט של הישראלים, בכל המגזרים ובכל קבוצות האוכלוסייה, תומך ברעיונות השמאל ובסוציאל דמוקרטיה. מפלגת העבודה יכולה וצריכה לפנות לקהלים חדשים – תושבי הפריפריה, דתיים, וכן, גם חרדים ומתנחלים. המפלגה שלנו יכולה להפוך למפלגה כלל-יהודית, למפלגה כלל-ישראלית. הימנים כבר מבינים זאת. האם גם אנחנו נבין זאת?

"עלינו ליצור צירוף של נכונות לקרב את המיעוט הערבי ליעודים הדמוקרטיים הפשוטים של המדינה, בלי להטיל על שכמם את מעמסת הציונות"
יגאל אלון, 1959

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי