אל תיתנו לאיש לנקות את נתניהו מאחריותו לרצח רבין

Thank you for rating this article.

התיקון מתחיל בהצבת האמת ולא במחיקתה. אל תיתנו לאיש לנקות את נתניהו מאחריותו לרצח רבין.

לקראת יום השנה לרצח יצחק רבין צייץ ד"ר אבישי בן חיים את הדברים הבאים בין היתר: "נתניהו וישראל השנייה לא קשורים לרצח רבין... אז נדגיש: מדובר בעלילה לא הגונה. אין שום קשר בין הרוצח המתועב לבין נתניהו, הרוצח המתועב של ראש ממשלתנו רבין ז"ל לא העריך את נתניהו, לא הבין ערכו, ולא יכול היה להיות מושפע ממנו...". 26 שנה הם די זמן להסתכל בפרספקטיבה היסטורית, אבל בהחלט לא בשביל לשכוח את ההיסטוריה ובוודאי לא לשכתב אותה.

דברי בן חיים מבקשים לנקות את נתניהו מהאחריות לרצח ומחייבים התייחסות רחבה כי הם משקפים תופעה מדאיגה. הברית שיצר בן חיים בין נתניהו לישראל השנייה בנוגע לימים שטרום רצח רבין פשוט הפוכה מהאמת ההיסטורית. הנהגת ש"ס, ובכלל זה מנהיגה הרוחני הרב עובדיה יוסף, אשר גם לשיטתו של בן חיים מייצגים את ישראל השנייה באופן אותנטי, היו מטרה בפני עצמם להסתה הפרועה מהימין ומנתניהו בשל תמיכתם בממשלת רבין (כולל הפגנות מול ביתו של הרב עובדיה).

מעבר לכך, רבין לא נרצח רק על-ידי יגאל עמיר - כפי שמנסה בן חיים לטעון. באקלים הרעיל של 1995, גם אם לא היה מצליח במזימתו, היו כנראה אחרים שעושים זאת בזמן אחר ובמקום אחר. גורלו של רבין נגזר משעה שהייתה מסה קריטית של אנשים שהחליטו לא לכבד את הכללים. לדידם, ראש הממשלה היה לא לגיטימי, הממשלה הייתה לא לגיטימית, והמעשה עליו החליטה - חלוקת הארץ - היה לא לגיטימי בעליל.

ייתכן שהרצח היה נמנע אם שב"כ וכוחות הביטחון היו מפנימים את גודל הסכנה, אבל אפילו הרוח הרעה מאוד שנשבה ברחובות ישראל באותם ימים, לא הצליחה לטעת את ההבנה שראש ממשלה עלול להירצח פה בידי יהודי. כמו אירועים מכוננים אחרים בהיסטוריה, היה זה אירוע שניתן היה להבינו באמת רק אחרי שהתרחש. מה שאיפשר את רצח רבין הוא הלגיטימציה הכללית במחנה הימין, והיא נוצרה בגלל "רוח המפקד". היו אלה מובילי דעת קהל, פובליציסטים, רבנים, פוליטיקאים, אנשי ימין ועוד, אבל לכולם היה "מפקד עליון": יו"ר הליכוד וראש האופוזיציה דאז, בנימין נתניהו.

נתניהו לא רצה שרבין ירצח, אבל נהג ברשלנות פושעת לכל הפחות. הוא רכב על נמר ההסתה והדה לגיטימציה למען מטרותיו הפוליטיות ובכך תרם תרומה של ממש להתרת דמו של רבין. אם נתניהו היה באמת יוצא נגד ההסתה בזמנו, ולא תוך קריצת עין למחנהו, הדבר היה עשוי להשפיע על שולי הימין (שהיו שוליים רחבים מאוד). ייתכן שהיו נרתעים שם ממה שהבינו ממנו כדבר לגיטימי ואף מתבקש

נתניהו גם לא הפיק את הלקח מרצח רבין. מילא אם היה מכה על חטא ומשנה את דרכו. אבל בתקופת שלטונו השנייה, וביתר שאת בשש השנים האחרונות, התברר כי הוא איננו אלא שור מועד. הפרקטיקות המסיתות שלו הן המשך ישיר להתנהלותו באמצע שנות התשעים.

מאז 1995 נתניהו וחבריו בורחים מאחריות ואף תוקפים מי שמעז להפנות לעברם אצבע. זה כמובן שכתוב עמוק של ההיסטוריה. אני ורבים אחרים היינו שם בצמתים ובכיכרות. ראינו את ההמון המוסת, את האלימות שפשתה, ואת "רוח המפקד". אם היינו עומדים אז על מיצוי הדין הפלילי והציבורי אם אלו שמילאו תפקיד מרכזי במפעל ההסתה שאיפשר את רצח רבין, ישראל 2021 הייתה אולי נראית אחרת - עם אפס סבלנות למשיחיות, הסתה, אלימות וטרור יהודי. זה לא קרה והתוצאות הרות אסון.

התיקון מתחיל בהצבת האמת ולא במחיקתה. אל תיתנו לאיש לנקות את נתניהו מאחריותו לרצח רבין.

===

הטור המלא פורסם באתר עיתון הארץ

"טייקון עצמו צריך לשלם מחיר. אני מסייע קודם כל לחוסכים שבצורה לא אחראית מצאו את חסכונותיהם אצלו בתאגיד. אני מסייע לתאגידים שיחזיקו מעמד ולא יפטרו עובדים. אבל אני כמדינה מסייעת רוצה לקבל נציגות בזה העיקר צריך לעשות".
אהוד ברק, גלובס
על המשבר הכלכלי וחילוץ הטייקונים 26.12.2008

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר 20 שנה, הבמה הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.

יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי