נאום מרב מיכאלי באזכרה בכנסת לרצח יצחק רבין 2021

Thank you for rating this article.

נאום יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, בישיבת הכנסת המיוחדת לזכר יצחק רבין שנרצח בכהונתו כיו"ר מפלגת העבודה וראש ממשלת ישראל.

חברי הנשיא ורעייתו, משפחת רבין היקרה.

תודה רבה לכן ולכם שאתןם מתייצבות ומתייצבים כל שנה לפני כל מדינת ישראל להנכיח את האישי, ואת הפוליטי.

חברי חוג "הארבעה בנובמבר" ממפלגת העבודה ששומרים על הגחלת.

יצחק רבין היה ראש ממשלה מטעם מפלגת העבודה, הוא היה רמטכ"ל הנצחון המזהיר של 67. הניצחון האדיר, שהגדיר את מדינת ישראל לטוב, ולרע. יצחק רבין היה שר ביטחון פעמיים, היה האיש ששילח את מבצע אנטבה המדהים, ובכל זאת, רצח רבין התחיל ביום שבו היו מי שמצאו לנכון, להודיע ולהגדיר שגיבור ישראל הזה, הוא לא לגיטימי משום שהוא נתמך על-ידי קולות חברי כנסת ערבים. 26 שנים אחרי, אני גאה להיות יושבת ראש מפלגת העבודה שהיא שותפה מרכזית בקואליציה מגוונת, שיש בה שמאלניות וימניים וחברי כנסת וחברות כנסת ממפלגה ערבית.

אנחנו מתחילות ומתחילים את התיקון במקום הזה.

יצחק רבין אמר כאן ב-92 בטקס כינון הממשלה שלו, "הנה זה נכון להודות שבמשך שנים שגינו ביחסנו לאזרחיות והאזרחים הערבים". הוא לא אמר "אזרחיות" צריך להגיד את האמת.

התיקון לאזרחים הערבים, עדיין לא נעשה. הקואליציה הזו מתחילה לעשות אותו. אבל השיקום, שאנחנו זקוקות וזקוקים לו מההסתה, מהאלימות שהביאו לרצח, השיקום הזה עדין נדרש והאחריות עלינו לעשות אותו.

בצד חילוקי הדעות האפשריים בין מרכיבי הקואליציה בהיותה מגוני הקשת הפוליטית, מאחדת הממשלה החדשה תחושה הנטועה בימים אלה בעם שזוהי שעת רצון, שעה של אפשרויות והזדמנויות גדולות אשר נעשה הכל כדי שלא להחמיץ אותן. יצחק רבין כאן ב-92, אני מתרגשת להרגיש בעצמי שהמילים נכונות לנו גם היום.

רצח רבין והאלימות שהביאו אליו סיכנו ומסכנות עדיין את הדמוקרטיה שלנו. הממשלה הזאת, כאמור מתחילה את הצלת הדמוקרטיה שלנו, אבל זה לא מספיק.

ההסתה נגד רבין התחילה בגלל שיצחק רבין, איש של אמת, הלך עם האמת שלו ואמר לציבור הישראלי את האמת הזאת. הוא אמר, "אין אנו עוד בהכרח עם לבדד ישכון ואין זה נכון שהעולם כולו נגדנו. עלינו להחלץ מתחושת הבידוד האוחזת בנו, כמעט יובל שנים, שאם לא כן, נשאר אחרונים ובודדים בתחנה".

יצחק רבין מעולם לא התקרבן. הוא מעולם לא התקרבן, לא ברמה האישית ולא ברמה הלאומית. הוא לא אפשר למדינת ישראל להתקרבן. הוא לקח אחריות. אמר ועשה.

ב-1994כבר יצחק רבין ביקר בעומאן שבמפרץ ודן שם עם הסולטן קאבוס על מים ועל השקייה. 26 שנה לפני הסכמי אברהם, ב-1995 יצחק רבין כינן יחסים דיפולמטיים עם מרוקו לראשונה ובמקביל, רבין היה הראשון להבין את הסכנה  למדינת ישראל ובלי להפחיד, ובלי לאיים הוא אמר, "ישראל ערוכה כבר זמן רב לנוכח סכנת קיומו של נשק גרעיני ואולם מציאות זו מחייבת אותנו למחשבות נוספות בדבר הצורך הדחוף בסיומו של הסכסוך הערבי-ישראלי ובשלום עם שכנינו". רבין הבין שכדי להתמודד עם איראן, כן איראן, ישראל חייבת להיות בהסדר עם הטבעת הקרובה אלינו, להעביר את השכנות והשכנים אלינו קרוב אלינו, להיות איתנו בצד שלנו, לשמוט לאיראן את השטיח מתחת לקרקע ולא לאפשר לה להתבסס כאן מסביבנו.

בשנים שחלפו מאז הרצח ומאז נזנח מתווה אוסלו והשלום האזורי, איראן הלכה והעמיקה את אחיזתה בטבעת הזאת. 12 שנות ההנהגה האחרונות חיזקו את איראן וקירבו את האיום שלה אלינו במקום לעשות את ההיפך.

יצחק רבין דיבר במונחי עשיית שלום, לא תהליך שלום, אלא עשיית שלום. רבין הבין והנחיל לכולנו את ההבנה שביטחון הוא לא רק כוח. אלא ביטחון הוא החוסן של החברה שלנו, של החינוך, של הרווחה, של הדמוקרטיה, של האחווה בנינו. זה, חברות וחברים המאבק הגדול שעדיין מונח לפתחנו משום שהאיום הגדול ביותר על ישראל, הוא הסכסוך הישראלי-פלסטיני בתצורתו הנוכחית. מבחינה דמוגרפית, מבחינה דמוקרטית, מבחנה מוסרית, מבחינה מעשית. זה הדבר ששואב את כל האנרגיה שלנו, זה הדבר שמגדיר אותנו כבר הרבה יותר מדי שנים.

יצחק רבין הציע לנו להשתחרר מהסכסוך הזה. הוא הביא לחיינו את האפשרות, את ההבנה ששלום וביטחון הם לא הפכים, להיפך, הם משלימים. הביטחון שלנו יבוא מכך שנשתמש בכוח העצום שלנו, של צה"ל, של השב"כ, של המוסד, של המדע, של הכלכלה, הכוח שלנו במיוחד בתוך השכונה הזאת, כדי לעשות הסכמים עם השכנות והשכנים שלנו. להעצים גם אותם, להרוויח מהחיבורים האלה.

"במלחמה יש מנצחים ומפסידים, בשלום כולם מנצחים", אמר רבין. כולנו לומדות ולומדים בשנים האחרונות על בשרנו עד כמה במלחמה יש רק מפסידות ומפסידים, ויש לנו כל כך הרבה מה להרוויח ומה לנצח מלעשות עשייה של שלום.

אנחנו, אנשי ונשות מפלגת העבודה מחוייבות ומחוייבים לדרכו של יצחק רבין, היום יותר מתמיד ונעשה כול כדי להחזיר את מדינת ישראל, אל המסלול שיחזיר אותה לחזון הציוני של בית לעם היהודי שיש בו ביטחון שבא משלום, שרואה כל אזרחית ואזרח בשוויון מלא, שדואג לכל אזרחית ואזרח, ומאפשר לכל אחד ואחת לחיות לפי דרכה ולפי דרכו ואמונתו.

החזון של מגילת העצמאות כפי שראה והוביל יצחק רבין.

יהי זכרו ברוך.

"שלום יבוא כשהערבים יאהבו את הילדים שלהם יותר משהם שונאים אותנו"
גולדה מאיר

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי