למה צריך ועידה במפלגת העבודה

Thank you for rating this article.

אז למה צריך ועידה במפלגת העבודה? ממילא הכל עובר בה והיא כמו חותמת גומי, לא ככה?

אז זהו, שלא. וגם אם היה כך הדבר, צריך לשנות אותו ובטח לא להשתמש בו כתירוץ לביטול או פגיעה בכוחו של מוסד דמוקרטי חשוב ונבחר. ובכל זאת, כמה מילים על מה זאת בעצם הוועידה?

הוועידה היא כמו הכנסת למדינה.

כמו שאזרחי ישראל בוחרים אחת ל-4 שנים  120 חברי כנסת שיתכנסו ויקבלו את ההחלטות הנדרשות בין בחירות לבחירות, כך כל מתפקדי מפלגת העבודה בוחרות ובוחרים אחת ל-4 שנים את חברות וחברי הוועידה. הם הנציגים. השליחים.

כמו שאנו לא מצפים כי ברמת המדינה יקיימו על כל יוזמה או חוק משאל עם ובכך יבטלו את הדמוקרטיה ויביאו אנרכיה, אלא מקיימים אחת ל-4 שנים בחירות ולאחר מכן נותנים לנבחרים לייצג את הציבור, ללמוד לעומק כל נושא, להתעמק ולהיות מעורבים.

חשוב לעמוד על הנקודה - דיוני עומק לא ניתן לנהל בפורום רחב מידי, וייתכן שאף יש להקטין את ועידת המפלגה שהוגדלה עד מאד בימי היו״ר אבי גבאי.

כך גם חברות וחברי הוועידה שלנו: הם נבחרים כדי שתהא להם גם אחריות וסמכות נוסף לאלו של החברים מהשורה.
כדי שתהא להם היכולת להעלות נושאים, לקדם הצעות, להתעמק בדיונים - ולהתוות את הדרך האידיאולוגית של המפלגה. ועידה חזקה שיש משמעות לחברות בה, היא נכס למפלגה דמוקרטית. כאשר יש משמעות להיות חבר ועידה, זהו בדיוק מה שנותן לפעילים שלנו בכל רחבי הארץ מוטיבציה לפעול. לעבוד. ליזום. להתמודד.

זה גם מעניק להם את היכולת להיות כתובת לחברים בסניף ובכלל לציבור ביישוב שלהם.

וזה גם מה שיכול לגרום לאחרים לרצות ולהצטרף למפלגה ולהיבחר לתפקידים בה, לחזק אותה ולפעול בה.

ועידת מפלגת העבודה הייתה בעבר מקום שהתקיימו בו הדיונים הרעיוניים הכי מחדשים ושוקקים. למשל: ההחלטה פורצת הדרך שהעבודה איננה מתנגדת למו"מ עם אש"ף שהייתה בגדר מהפכה היסטורית בעמדות.

תזכרו דבר אחד חשוב: מי שרוצה לסרס את הוועידה – בעצם רוצה לסרס את הדמוקרטיה ולהפוך אותנו לדיקטטורה של אדם אחד. כל השאר, מסך עשן. ותזכרו דבר נוסף: ועידה חזקה, זו מפלגה חזקה ומצליחה.

זו הסיבה שבעטיה התנגדתי לכל ההצעות שהועלו ונועדו לפגוע בוועידה. תנועה דמוקרטית היא תנועה עם מוסדות נבחרים שיש להם משמעות, ולא מפלגה שיש לה רק יו"ר ואוהדים. מפלגות כאלה נקראות בעגה המקצועית של מדעי המדינה "מפלגות פיראטים". מפלגת העבודה, בכל הכבוד, אסור לה להפוך להיות מפלגת פיראטים. אנחנו חייבים לחזור ולצקת תוכן בוועידה ולכנס בהקדם ועידה אידיאולוגית מחייבת שתאפשר לחבריה להשפיע באמת ולא רק להיות חותמת גומי להצבעות טכניות, ולהפסיק עם עוד ועוד צירופים לא דמוקרטים ובכמות לא פרופרוציונאלית.

אתן לכם גם דוגמה למה כל כך חשוב לכנס ועידה אידיאולוגית: אני מאלו שסבורים כי על מנת שמפלגת העבודה תחזור להיות מפלגה מובילה, מפלגת שלטון, עלינו להציב עמדות של מרכז-שמאל ציוני וחברתי קלאסי, ואסור לנו להיגרר לנישה וקיצוניות. אנחנו לא מר"צ!

זו שאלה ענקית שעלינו לדון ולהכריע בה. לכן, פניתי ליו"ר המפלגה וביקשתי ממנה שנכנס ועידה רעיונית בהקדם.

זהו בדיוק המקום להחזיר את הוועידה להיות מוסד שמתכנס לא רק כדי להאריך הוראת שעה על דחיית הבחירות הפנימיות כפי שהיא הפכה להיות כיום ... אלא כזה שמאפשר לחבריו, שהם הם הנציגים הנבחרים של מתפקדי העבודה, לקיים דיוני עומק, לגבש יחדיו רעיונות והצעות לשינויים מבניים וגם לגיבוש העקרונות האידיאולוגים העדכניים של המפלגה.

אני מאמין בכוח ובחכמת ההמון של החברים בוועידה, ובעיקר יודע שא׳ ב׳ של מפלגה דמוקרטית הוא מוסד עליון מייצג ונבחר. לא לחינם גם למפלגות דמוקרטיות אחרות כמו מרצ והליכוד ישנה ועידה.

זהו לחם חוקה של הדמוקרטיה: מעורבות, בחירות, נציגים, דיונים, הצבעות והחלטות. ואנחנו? אנחנו מפלגה דמוקרטית.

===

לסרטון הראשון בסדרת החובה לחדש את מוסדות המפלגה ולחזק את הדמוקרטיה שבה ולסרטון השלישי על לשכת המפלגה והחובה לקיים בחירות.

"גוש אמונים היא סרטן לרקמה הדמוקרטית של מדינת ישראל. תופעה של גוף שלוקח את החוק לידיים. מעטים המקרים בתולדות היהדות, שחבורה פרועה שכזאת נוטלת לעצמה מנדט בשם שמים, ופורצת אל הרחובות בגסות רוח להטיל אימה וטרור. התביישתי שאנחנו יכולים להידרדר לשפל כזה"
יצחק רבין, פנקס שירות, 1976

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי