רפורמת מחירי תחבורה ציבורית שווה לכולם

Thank you for rating this article.

רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית דרך שווה לכולם - יש בישראל קומבינה ארוכת שנים וחסרת בסיס עם תעריף מוזל לחברים. כולם ידעו שזה עקום וגרוע ומאוד לא שוויוני ולאף אחד לא היה אומץ לגעת בזה ולמצוא את המודל המדויק שיהיה הגון משתלם וטוב לנוסעי.ות התחבורה הציבורית בדגש על הפריפריה.

הנוסח שאושר בממשלה היא מדיניות הנחות שיצרה כרטיס חדש ומשתלם לפריפריה שלראשונה בתולדותינו הוא מגיע ב50% הנחה לילדים ילדות ונוער, בנות ובני 75 ומעלה נוסעים חינם בכל כלי התחב"צ ולראשונה זכאי ביטוח לאומי נוסעים בהנחה של 50%.

רפורמת מחירי התחבצצפו בהרחבה בקישור בסרטון של מרב.

תגידו לי אתם, למה שבטבריה ישלמו 2.5 שקלים לנסיעה בתחב"צ ובעכו ישלמו 5 שקלים? איך אפשר להצדיק את זה שבקריית שמונה ישלמו 5 שקלים ובירוחם 2.5, או שבבני ברק 6 שקלים ובבית שמש 3.5?
או את המצב הזה שבו ערים חרדיות משלמות שקל וחצי ובשאר המקומות משלמים 6 שקלים לנסיעה?

יש במדינת ישראל קומבינה ארוכת שנים וחסרת בסיס. קודמיי בתפקיד נתנו פה תעריף מוזל לחרדים שם תעריף מוזל לחברים.

כולם ידעו שזה עקום וגרוע ומאוד מאוד לא שוויוני ולאף אחד לא היה אומץ לגעת בזה. אז אני החלטתי לשים לזה סוף ויחד עם שר האוצר העברנו בתכנית כלכלית בממשלה, שעברה פה אחד את מהפכת דרך שווה – הרפורמה בתעריפי התחב"צ.

ישבנו חודשים על למצוא את המודל המדויק שיהיה הגון משתלם וטוב לנוסעות נוסעי התחבורה הציבורית בדגש על נוסעות ונוסעי התחב"צ בפריפריה.

אני רוצה לקרוא לכם את הנוסח שאושר בממשלה לתכנית הכלכלית, לגבי הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית, הנוסח אמר "קביעת מדיניות הנחות חדשה, לרבות ביטול הסדרי נסיעה ייחודיים ("היסטוריים")".

כל הממשלה הצביעה פה אחד לרבות שר הביטחון וראש הממשלה ואכן נעשתה מדיניות הנחות חדשה שיצרה כרטיס חדש ומשתלם לפריפריה שלראשונה בתולדותינו הוא מגיע ב50% הנחה לילדים ילדות ונוער. לראשונה בנות ובני 75 ומעלה נוסעים חינם בכל כלי התחב"צ, לראשונה זכאי ביטוח לאומי נוסעים בהנחה של 50%. רפורמת דרך שווה היא רפורמה חשובה בממשלה חשובה.

* מדברי השרה מרב מיכאלי בסיעת העבודה, עוד על הרפורמה בסרטון.

על רפורמת מחירי התחבורה הציבורית

הרפורמה משתלמת וטובה יותר לנוסעות והנוסעים הקבועים, אלה שבאמת משתמשים בתחבורה הציבורית באופן תדיר, ובדגש על הפריפריה. היא קודם כל מפסיקה קומבינות פוליטיות ארוכות שנים שהובילו ל-80 תעריפים שונים, חסרי הגיון וחסרי אחידות.

לכן, יצרנו מודל חדש, אחיד, הגיוני, שמבטל את העוול הזה. בין היתר באמצעות יצירת כרטיס חופשי חודשי ל-40 ק"מ ב-99 ש"ח (לילדים ונוער ב-49.5 ש"ח) בפריפריה, וחופשי חודשי ב-225 ש"ח (לילדים ונוער ב-112.5 ש"ח) לאוטובוסים בכל הארץ, וגם הוזלנו את הרכבת למינויים חודשיים מהפריפריה הרחוקה.

ככלל, היינו בפני עליית מחירים של 9% בכל הכרטיסים באופן גורף, ולכן היה צריך לעצור את זה ולתכנן מחדש את המחירים – אחרת התעריפים היו פשוט עולים באופן רוחבי.

על אף זאת, הכרטיס הבודד משתנה גם הוא, כי הוא מאפשר לראשונה מעבר ב-90 דקות בנסיעה בין שתי נסיעות באותו אזור, כלומר, החלפת אוטובוס תעלה מחיר של נסיעה אחת (שניים במחיר אחד) וזה היה קיים רק במטרופולינים.

דוגמאות
בבאר שבע חופשי חודשי מקומי ב"ש יורד מ-146 ₪ ל-99 ₪, ויהיה חודשי מקומי לילידים, לגיל השלישי ולראשונה גם לנוער, והוא יעלה 49.5 ש"ח בלבד.
הכרטיס תקף גם לכל המטרופולין – נתיבות, שדרות, אופקים וכדומה.
בכרמיאל, חופשי חודשי כרמיאל-חיפה ברכבת מוזל ל-255 ש"ח לחודש במקום 292.5 ש"ח. חופשי חודשי כרמיאל - ת"א ברכבת מוזל ל-610 ש"ח מ-669.5 ש"ח, והוא מאפשר נסיעה חופשית בכל האוטובוסים במדינה (וספציפית בחיפה – כרמלית רכבלית ומטרונית), וגם כאן ילדים, נוער וגיל שלישי משלמים מחצית מהסכום.
חופשי חודשי ירד ל-99 מ-132, ולילדים, נוער וגיל שלישי יהיה חופשי חודשי מקומי מיוחד, והוא יעלה 49.5 ₪.

עוד תכניות לפיתוח התחבורה

1. תכנית המיליון, להפחתת העומס בכבישים - בקרו בקישור.

2. רפורמת התחבורה בנגב, בקרו בקישור.

3. תכנית פיתוח תחבורה ציבורית בירושלים, פרטים בקישור.

4. יוזמת ניהול תחבורה במרחב תחבורתי משותף בין רשויות מקומיות, בקרו בקישור.

5. נתיב נוסף בכביש 6, בקרו בקישור.

6. הגמשת כוח האדם בנמלים להקלה על העומסים, צפו בקישור.

7. סקר התחבורה של משרד התחבורה, כנסו לקישור.

מה אומרים בתקשורת על רפורמת תעריפי התחב"צ?

"הרפורמה בתחבורה הציבורית מחלקת מחדש את עוגת הסבסוד ... בני 75 ומעלה יסעו בחינם, ותוגדל ההנחה לזכאים ולכרטיסי חופשי-חודשי בפריפריה ... יתוקנו עיוותים היסטוריים" (גלובס, 3/4/22).

"התוכנית תטיב עם בני 75+, זכאי ביטוח לאומי ונכים, אולם מי שנוסע פחות מ-20 פעמים בחודש ומי שמקבל החזרים למשכורת ולא משתמש בתחב"צ, צפוי להפסיד" (אתר YNET, 3/4/22)

"מחירי התחבורה הציבורית עלו בכמה ערים ... ההתייקרות הזו נדרשת, מאוזנת על ידי הוזלות תעריפים אחרים — ומחיר התחבורה הציבורית בישראל הוא עדיין מהנמוכים בעולם" (דה-מרקר, 30.5.22).

"ממשלה ... יכולה להדפיס כסף או ללוותו מהציבור ... החוב הענק שיוטל על הדורות הבאים הוא אגדה. הגדלת גרעון הממשלה במצב של מיתון היא לצורך צמיחה שמשרתת את הדורות הבאים במקום להותיר להם משק בלתי מפותח"
ד"ר אסתר אלכסנדר

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי