מיכאלי טעתה ולא סולחים לה בגלל היותה אישה

Thank you for rating this article.

גנץ טעה, לפיד טעה, הרצוג טעה ולהם סלחו - גם מיכאלי טעתה, אבל לה לא סולחים בגלל היותה אישה. ונשים הן טרף קל בפוליטיקה.

בני גנץ טעה ב-2020. בניגוד לאזהרות המפורשות שאסור לו לסמוך על ההבטחות של ביבי, שמוליך אותו שולל, הצטרף גנץ לממשלת נתניהו. גנץ לא התנצל. סלחו לו.

יאיר לפיד טעה ב-2013. האיש דהר לכנסת על גל המחאה, הפנה לה עורף וחבר לנתניהו. לפיד אפילו לא טרח לנסות ולהקים קואליציה עם מפלגות השמאל-מרכז. לפיד לא התנצל. סלחו לו.

בוז'י הרצוג טעה ב-2015. במקום להנהיג אופוזיציה אפקטיבית של 59 ח"כים, הוא ניהל בכחש מגעים אינסופיים עם נתניהו כדי להצטרף לממשלתו. הרצוג חיסל את האופוזיציה.  הוא מעולם לא התנצל. סלחו לו.

מרב מיכאלי טעתה ב-2022. למרות אזהרות מפורשות, היא דחתה את היוזמה לחבור למרצ וסייעה, בעקיפין, לנתניהו לבסס קואליציה ולזכות בשלטון. מיכאלי טרם התנצלה. לא סולחים לה.

בטח תגידו שאי-אפשר להשוות בין המקרים. נכון. למיכאלי לא מוחלים בגלל היותה אישה. ונשים הן טרף קל בפוליטיקה. 

פוליטיקאים שוגים כל הזמן. לטעות זה אנושי, במיוחד במרחב הפוליטי עתיר התכסיסים והמזימות. פוליטיקאים לא אוהבים להתנצל. לפעמים עניין של אגו, לפעמים שיקול פוליטי. התנצלות עלולה להיתפס כחולשה. אני חושב שמיכאלי חייבת בהתנצלות למחנה שלה: יש לה אחריות לכישלון בבחירות – אבל אין לה בלעדיות על התהליכים ההרסניים שעוברים על החברה הישראלית. כמו בשירו של אביב גפן, יש מיליארד מיליארד טועים בסיפור הזה. למה דווקא את ראשה של מיכאלי מבקשים לערוף? 

הרי אי אפשר להאשים רק את מנהיגת "העבודה" בכישלון גוש "רק לא ביבי": המפלגות הערביות מתפצלות בתכיפות, לפיד פעל בעוצמה נגד הגוש שלו עצמו, ליברמן נותר בלי הסכם עודפים, זהבה גלאון יכלה לפרוש לפני הבחירות והחליטה לרוץ עם מרצ עד אובדנה, וגנץ המשיך לקרוץ למצביעי ימין עם ההמנון הנצחי שלו, "כשאת אומרת ׳לא׳ למה את מתכוונת?". כולם אחראים לכישלון – אבל העליהום הוא על מיכאלי בלבד. 

זה לא אקראי. כאמור היא אישה, ועוד דעתנית, ולעתים מרגיזה, אבל הנה באה המנה העיקרית: אם נחסל אותה פוליטית, אומרים לעצמם לפיד וגנץ, נאסוף מן הרצפה את תומכיה, ותיקים שמתעקשים לשמר את מפלגת העבודה בגסיסה מתמשכת וקומץ צעירים וצעירות שמאמינים בחברה סוציאל-דמוקרטית ונאבקים על שוויון לנשים. לכן השניים מייחסים לה, בזדון, יהירות וחוסר אחריות ובחכמה בדיעבד מאשימים אותם בכישלון כולו. ולא היא.

ויש לצמד לפיד-גנץ עוד סיבה נוספת לנסות ולסלק את מיכאלי מהזירה הפוליטית. כאשר תבשיל המחאה לבחירות חדשות, אחת הדרישות המרכזיות תהא הקמת מפלגה דמוקרטית ישראלית גדולה. מיכאלי רוצה לאחד כוחות באופן הכי דמוקרטי, באמצעות פריימריז פתוחים. למה הצמד הזה, שמוביל מפלגות של איש אחד ושהכל נעשה בהן כדבריהם – צריכים את כאב הראש הזה?

ואני שואל אתכם, האם יש לנו שפע פוליטיקאיות מצוינות כמו מיכאלי? האם הציבוריות הישראלית תרוויח מסילוקה? אתם יודעים את התשובה. עזבו את מיכאלי.

===

הטור המלא פורסם באתר הארץ

"כדי לקיים את יסוד השבת בחיי ישראל אינני צריך להסכמים בין מפלגתיים... השבת בשבילי היא מעמודי התרבות העברית וההישג הסוציאלי"
ברל כצנלסון

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2013 אוניברסיטת תל-אביב

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי