אחד במאי של האינטרנציונל פורק העול ותחייתו של השמאל

Thank you for rating this article.

אחד במאי!

שבו המציאות שחזה מארקס במניפסט הקומוניסטי ב1848, הפכה למציאות בישראל 2023 כי "רוח בלהות מהלכת על פני ישראל והגיעה השעה שהשמאל יגולל קבל העולם כולו את השקפותיו ומטרותיו. כי קוּם הִתְנַעֵרָה עַם חֵלֵכָה, עוֹלָם יָשָׁן עֲדֵי הַיְּסוֹד נַחְרִימָה, מִגַּב כָּפוּף נִפְרֹק הָעֹל, אֶת עוֹלָמֵנוּ אָז נָקִימָה. קְרָב אַחֲרוֹן בְּמִלְחֶמֶת עוֹלָם - עִם הָאִינְטֶרְנַצְיוֹנָל יֵעוֹר, יִשְׂגַּב אָדָם!" (תרגום שלונסקי).

האחד במאי"במציאות הקשה של מדינת ישראל בשנת 2023, אפשר לקבוע ולומר כי "רוח בלהות מהלכת על פני ישראל – רוח הבלהות של הגוש האזרחי והשמאל. כל מפלגות ישראל השמרנית, לאומנית ומשיחית חברו יחדיו למלחמת-מצווה עד חורמה ברוח הבלהות הזאת – הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, עוצמה יהודית, הציונות הדתית ונעם. אין מפלגת אופוזיציה אשר מתנגדיה השליטים לא הלעיזו עליה כי שמאלנית-בוגדנית היא; אין מפלגת-אופוזיציה שלא חזרה והטיחה את אשמת הקלון של השמאל באנשי-אופוזיציה מתקדמים ממנה או במתנגדיה הריאקציוניים? שני דברים משתמעים מעובדה זו: כל מפלגות הגוש השמרני, לאומי, משיחי כבר רואות את גוש השמאל בחזקת מעצמה. כבר הגיעה השעה שהשמאל יגוללו קבל העולם כולו את אורח-השקפותיהם, מטרותיהם, מגמותיהם, וכנגד סיפורי-הבדים על רוח-הבלהות של השמאל יעמידו מניפסט של המפלגה עצמה".

דברים קשים אלו נכתבו בשנת 1848 ע"י קרל מארקס ופרדריך אנגלס בפתיח המסמך המכונן - המניפסט הקומוניסטי (בהתאמות הנדרשות למציאות הפוליטית של ישראל 2023). לכן, אין לנו אלא להסיק כי מארקס צדק והבנתו את התהליכים ההיסטורים-מטריאליסטיים ראתה למרחוק ומכאן שנדמה שגם הפתרון שהוא מציע יהיה זה שבסופו של דבר יתממש והוא מסביר:

"... במקום החברה הבורגנית הישנה, על מעמדותיה על ניגודי-מעמדותיה, באה התאגדות, שבה ההתפתחות החופשית של כל יחיד היא התנאי להתפתחות החופשית של הכלל ... נאבקים להשגת המטרות והאינטרסים הישירים של מעמד-הפועלים, אך הם מייצגים בתנועה הווה גם את עתיד התנועה. מצטרפים השמאל אל המפלגה הסוציאל-דמוקרטית נגד הבורגנות השמרנית והרדיקלית (הגוש השמרני, לאומי, משיחי בישראל) ... השמאל עושה לפיתוח הקשרים וההסכמה בין המפלגות הדמוקרטיות של כל הגוש האזרחי ... לזרא היא לשמאל להעלים את השקפותיהם וכוונותיהם. הם מכריזים בגלוי, כי מטרותיהם ניתנות להגשמה אלא על-ידי הפיכה של כל משטר-החובה הקיים. יגורו להם המעמדות השליטים מפני מהפכת השמאל. הפרולטרים אין להם דבר להפסיד בה זולת כבליהם. להם עולם ומלואו לזכות בו".

המנון תנועת הפועלים האינטרנציונל הסוציאליסטי, מנסח זאת טוב מכול ואת אשר אנו עומדים בפניו:

"קוּם הִתְנַעֵרָה עַם חֵלֵכָה
עַם עֲבָדִים וּמְזֵי רָעָב
אֵשׁ הַנְּקָמוֹת הַלֵּב לִחֵכָה
לִקְרַאת אוֹיֵב הִכּוֹן לַקְּרָב.

עוֹלָם יָשָׁן עֲדֵי הַיְּסוֹד נַחְרִימָה
מִגַּב כָּפוּף נִפְרֹק הָעֹל
אֶת עוֹלָמֵנוּ אָז נָקִימָה

לֹא כְלוּם אֶתְמוֹל,
מָחָר – הַכֹּל.

זֶה יִהְיֶה קְרָב אַחֲרוֹן בְּמִלְחֶמֶת עוֹלָם
עִם הָאִינְטֶרְנַצְיוֹנָל יֵעוֹר, יִשְׂגַּב אָדָם
!" (תרגום שלונסקי).

והנה כאילו אכן רוח הסוציאליזם אכן מנשבת באירופה, אתמול האינטרציונל העולמי של איחוד המפלגות הסוציאליסטיות פרסם קריאת תמיכה בגוש השמאל האזרחי בישראל - צפו פה - וכאילו אכן המהפכה מתגשמת מולנו.

אז זה זמנו של השמאל הישראלי להתנער, לקום מעפר, לפרוק העול, להתאחד, לבנות מחדש את המחנה והדרך ולקחת את הובלת הגוש מחדש ולהקים עולם נשגב וחברה צודקת, שיוויונית וחומלת.

"דמוקרטיה זה לפעמים כואב, אבל עד היום לא נמצאה שום שיטה טובה יותר"
שלי יחימוביץ׳, ועידת העבודה, 4.4.2013

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2014 C

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי