המטרה: מפלגת עבודה חייבת להוביל

Thank you for rating this article.

בכנסת ה-13 היו למפלגת העבודה 44 מנדטים. היום 13 ולפי הסקרים, נכון להיום, – בין 6 ל-8. חברים עוזבים למפלגות אחרות. בוחרים שהצביעו לנו במשך שנים מפנים לנו עורף.

 

מהי הסיבה להתרסקות?

הנה התשובה: הסיבה היא שמפלגת העבודה הפסיקה להוביל. זו עובדה וזהו שורש כל הבעיה. הפתרון העיקרי הוא: מפלגת העבודה חייבת לחזור להוביל את העם ואת המדינה.

גורלה של מפלגת העבודה: או להוביל, כמו שהיא עשתה מאז קום המדינה, או להיעלם כמו הדינוזאורים.

מפלגת עבודה לא יכולה להשלים ממשלות. היא צריכה להימצא בהובלת המדינה או באופוזיציה.

מה השתבש?

מאז קום המדינה מפא"י (ואחר כך "העבודה") הובילה את המדינה שלנו בכל המהלכים החשובים: מלחמות העצמאות, מלחמת ששת הימים ובמלחמת יום כיפור. בתקופת ההובלה של מפא"י נבנתה הארץ – פיזית ותרבותית.

בתקופת שלטון מפא"י גם נבנתה כאן חברה והוגדר אופייה החברתי-כלכלי של מדינת ישראל. תחת שלטונו של מפא"י נבנו כאן כבישים, הוקמו מיפעלים, יושב הנגב והגליל וצומצמו פערים חברתיים.

בעשרים השנים האחרונות מפלגת העבודה סטתה מדרכה. במירדף אחרי השלום היא זנחה את ערכיה, אשר בשבילם היא קיימת. מפלגת העבודה בעשרים השנים האחרונות מנסה להוביל את ישראל בתהליך השלום. האם היא מסוגלת לכך? האם היא הצליחה? התוצאות מדברות בעד עצמן: היא מתרסקת ומתרסקת. מפלגת העבודה משלימה את ממשלות הימין בטענה שבלעדיה אי אפשר להשיג שלום. ואיתה בממשלות ישראל – הושג שלום?

אנחנו צריכים לשאול את עצמנו: האם בלי מפלגת עבודה משלימה ממשלות אי אפשר להשיג שלום? הרי בשביל שלום צריך שני צדדים, וכאשר מדובר במזרח התיכון – גם אמריקאים, מדינות ערב, אירופים, רוסים, חמאס ומי יודע מה עוד. אין אחרים שישלימו ממשלות בשביל שלום כמו "קדימה" ו"מרץ"? אולי אנחנו משלים את עצמנו לאורך שנים?

אבל כיצד לחזור להובלה?

מפלגת העבודה חייבת להוביל. אבל היא חייבת להוביל במדיניות חברתית-כלכלית. היא צריכה לרדת מפסגות העולם ולחזור לדבר עם האזרחים בגובה העיניים:

היא צריכה להוביל בצמצום פערים, כך שלא יהיו בישראל ילדים רעבים;

■ היא צריכה להוביל בכך שזכויות עובדים לא ייפגעו באם זה מתכנת בהייטק או מנקה בחברת כוח אדם;

■ היא צריכה להוביל בכך שיהיה לנו חינוך חינם בגיל הרך, כך שהורים צעירים לא יבזבזו הון על גן-ילדים;

■היא צריכה להוביל בכך, שכל זוג צעיר יוכל לקנות דירה במחיר סביר;

■היא צריכה להוביל בכך, שלזקנים שלנו יהיה מספיק כסף כדי לקנות תרופות ושהפער הכלכלי יצטמצם;

■היא צריכה להוביל בכך, שכמה משפחות יפסיקו לשלוט לנו בכל דבר במדינה;

■היא צריכה להוביל גם בשינוי חברתי ותרבותי, בכך שחרדים ישולבו בעבודה ובכך שבמיגזר הערבי רמת התשתיות והחינוך יהיו כמו בתל-אביב.

■היא צריכה להוביל בפיתוח הנגב והגליל ועוד בהרבה דברים אחרים.

בכל אלה מפלגת העבודה לא מובילה כבר שנים רבות – וגם עכשיו. אם היא תחזור להוביל – היא תחזור לשלטון ואז היא תוכל בנוסף להוביל גם את תהליך השלום לא כמפלגה משלימה עם 13 מנדטים אלא כמפלגה שולטת עם 44 מנדטים. זו הייתה מפא"י האמיתי. וזו הייתה מפלגת העבודה האמיתית.

"דמוקרטיה זה לפעמים כואב, אבל עד היום לא נמצאה שום שיטה טובה יותר"
שלי יחימוביץ׳, ועידת העבודה, 4.4.2013

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר 20 שנה, הבמה הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.

יצחק רבין - 2015

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי