עצרת פוליטית ערכית, היא דרכו של רבין

Thank you for rating this article.

עצרת רבין היא העצרת הגדולה והמשמעותית ביותר, שמצליחה תנועת השמאל לקיים, והיא הפכה לסמל המחאה של התנועה, גם אם  השמאל לא מודע, או מנסה להתעלם מעובדה זאת. העצוב הוא שיצחק רבין, כנראה, לא היה אוהב את העצרת הגדולה הזאת, כי היא מבליטה את הסממנים של המחלה ממנה סובל השמאל הישראלי בשנים האחרונות, חוסר מעש ואדישות, שנובעים מהנטייה של השמאל להיות צודק במקום להיות מוביל. בעצרת השתתפו אומנים ואנשי רוח, שנמנעו מכל אמירה פוליטית משמעותית, וזאת למרות שדרכו של רבין, ודרך השמאל, שהייתה מאוד פרקטית, נמצאת במשבר וקרע אידיאולוגי, שדורש דיון ודו שיח פנימי נוקב. הפלטפורמה לדו שיח מסוג זה בעצרת היה מושלם, כי בעצרת נכחו אנשים שמאמינים בדרכו של רבין, ובדרך של השמאל, אבל למרבה הצער, בגלל הניסיון הנואש לשמור על עצרת א-פוליטית שפתוחה לכולם, אף אחד לא ניצל את העצרת כדי ליזום דיאלוג אמיתי, שיהפוך שוב את השמאל לרלוונטי בחברה הישראלית.

בשונה מההזכרה הממלכתית לרבין, שמתקיימת בתאריך העברי להירצחו, עצרת רבין אמורה, בראש ובראשונה, להיות עצרת שמחזקת את דרכו האידיאולוגית של רבין, שהיא גם דרכה של תנועת השמאל הפרגמאטי בישראל. יצחק רבין נרצח בעצרת, שהייתה בה אמירה פוליטית ברורה שלא ניתן, ואסור לטשטש. כולם מסכימים על כך שרבין היה ראש ממשלה של כל העם, אבל אסור להתעלם מכך שהוא גם הוביל דרך אידיאולוגית שמאלנית, בנושאים של בטחון וחברה, ושבגלל אידיאולוגיה זאת הוא גם נרצח. במובן מסוים, מבלי להיות מודע לכך, השמאל בישראל הסכים לוותר על הדרך הזאת, כאשר הפך את העצרת לעצרת א-פוליטית, רק כדי ליצור מעין אווירה ממלכתית, שבה יכולים לקחת חלק גם אנשי ימין. הניסיון הזה הוא רע, כי לא רק שהוא לא הביא את אנשי הימין לעצרת, בגלל הצביעות שבמעשה, הוא גם יצר שמאל שהוא שמאל אדיש, מעוקר וחסר שיניים, שלא באמת מקדם פעולה ושמירה על דרכו של רבין.    

אנשי השמאל בעצרת התנהגו כאילו מצב תנועתם לא היה טוב יותר מעולם, וכאילו דרכו של רבין היא זאת שמנחה את קברניטי השלטון גם היום. חייבים היו בעצרת לומר בקול ברור שזה לא המצב, והשמאל צריך מהר להתעורר ולראות כי חזונו של רבין, ולא פחות חשוב מכך כל חזון התנועה הציונית, נמצא היום בסכנה. מבחינה סוציו-אקונומית, ישראל עוברת תהליך מסוכן של הפרטת כל השירותים הציבוריים שלה, הפערים החברתיים הולכים ומתגברים, הקרעים בחברה גדלים, והשחיתות הפוליטית פשטה על כל חלקה טובה בציבוריות הישראלית. בטחון ישראל, הולך ומתערער גם הוא, כי למדינה שפועלת על פי גחמות של קבוצות קיצוניות אין שום אופק מדיני, ולכן גם העולם מאבד את הסבלנות כלפינו, כשניתן לזהות שגם במדינות שהן ידידות שלנו ישנו תהליך מסוכן של דה- לגיטימציה כלפי ישראל. מצב חברתי ובטחוני עגום זה מאיים על הקיום של מדינת ישראל, ולכן אין לשמאל את הפריבילגיה להתעלם מהתהליכים האלה לטובת ממלכתיות, והוא חייב לקחת אחריות על החזרת ישראל למסלול הציוני שלה, כאשר אין במה טובה ומאחדת יותר של השמאל מאשר עצרת רבין.

בהזכרת רבין צריך לשמור על ממלכתיות, אבל בעצרת רבין חייבים לשקם את מורשתו ואת מורשת השמאל, שהולכת ודועכת בחברה הישראלית.                 

 

     

"טייקון עצמו צריך לשלם מחיר. אני מסייע קודם כל לחוסכים שבצורה לא אחראית מצאו את חסכונותיהם אצלו בתאגיד. אני מסייע לתאגידים שיחזיקו מעמד ולא יפטרו עובדים. אבל אני כמדינה מסייעת רוצה לקבל נציגות בזה העיקר צריך לעשות".
אהוד ברק, גלובס
על המשבר הכלכלי וחילוץ הטייקונים 26.12.2008

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר 20 שנה, הבמה הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.

מצב מפקד

חברי.ות מפלגה פעילים: כ-38,000 (ועוד כ-4,600 ממתינים לתשלום).
לנתונים המלאים | התפקדות

העבודה בסקרים

נכון לתאריך 26.4.24, העבודה-מרצ עם 9 מנדטים (בראשות יאיר גולן), מרצ 4 והעבודה 0 מנדטים.
למעקב סקרים

יצחק רבין 2016 - נלחמים בהסתה

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי