מדיניות החוץ של מדינת ישראל עפ"י מפלגת העבודה

Thank you for rating this article.

לאור העובדה כי ממשלת ישראל נגררת בעקבות אירועים ואינה יודעת ליזום במישור הבינלאומי, נוצר חלל ריק שמייד נתפס על ידי אוייבנו ומתנגדינו. כחלק מהתהוותה כאופוזיציה, על מפלגת העבודה לדעת ולהציג עמדה ברורה התואמת את האידיאולוגיה שלה:

יחסים בינלאומיים

 ארה"ב

מתוך הבנת כללי הדמוקרטיה והעובדה כי ממשלים מתחלפים ואיתם יכולה להשתנות גם המדיניות של ממשלת ארה"ב, מדינת ישראל צריכה לכבד ולהוקיר את ארה"ב כמדינה שתומכת בישראל ונוהגת בה כידידת אמת לאורך השנים. למרות הסיוע המאסיבי שישראל קיבלה ומקבלת אין ארה"ב נוהגת בישראל כבמדינת חסות ואינה מנסה להשליט את מרותה למרות מחלוקות ואי-הסכמות שעולות מידי פעם.

על ישראל להבין כי לארה"ב אינטרסים רחבי היקף וחובקי עולם. חלק מאינטרסים אלו נמצא במדינות שאינן ידידות לישראל וחלקן מוגדרות כאויבות מוצהרות. על מדינת ישראל לפעול בכל מקרה שבו האינטרסים האמריקאים פוגעים בביטחונה של ישראל ולהצביע מבעוד מועד על הסיכונים שנובעים או יכולים לנבוע ממדיניות אמריקאית שכזו.

בזמן שארה"ב מנסה לגבש ולשמר את אזורי ההשפעה שלה ישנם כוחות נוספים הנמצאים במגמת עליה ומנסים להשיג שליטה והשפעה בחלקים שונים של העולם.

מדינת ישראל צריכה להיות מחויבת  לאי פגיעה באינטרסים אמריקאים והימנעות משיתוף פעולה עם גורמים המנסים לדחוק את רגליה של ארה"ב מאזורי השפעה קיימים.

במקביל על מדינת ישראל לנקוט משנה זהירות כאשר ארה"ב מנסה להרחיב את טווח השפעתה על חשבון גורמים אחרים שאינם עוינים לישראל. מדינת ישראל צריכה להקפיד ולהימנע מעשיית רווח זמני במוקדי עימות מסוג זה ולנקוט מדיניות נייטרלית.

 איראן

מדינת ישראל אינה רואה בעם האיראני אויב. ישראל מכבדת את ההיסטוריה העשירה והתרבות של העם הפרסי ולנצח תזכור ותכיר תודה על הצהרת כורש שהחזירה את היהודים מגלות בבל ואפשרה את הקמת בית המקדש השני. מדינת ישראל מכירה בצורך לשלום בין עמים ומקווה להחזיר עטרה ליושנה ואת הידידות בין העם בישראל לבין העם באיראן.

לצערנו הרב, המשטר באיראן פועל כדי לפתח נשק גרעיני וקורא להשמדתה של מדינת ישראל.

המשטר האיראני פועל כדיקטטורה מהסוג הגרוע ביותר, מדכא את רצון עמו ורוצח את אזרחיו. המשטר באיראן מורכב מקבוצה מצומצמת של אנשים המפיקים רווח עצום ומותירים את מרבית העם עניים ומקופחים. מצב זה גורם לכך שכל רצון לרפורמה ושינוי נתקל  בדיכוי אלים ביותר. התנהלות המשטר באיראן פוגעת באזרחי איראן.

במקביל מנסה המשטר באיראן להשפיע באופן שלילי על מדינות וממשלות במזרח התיכון כאשר הוא מעודד מעשי אלימות והתקוממות. המשטר באיראן פועל כדי להקצין את עמדות הפלשתינאים ופוגע במודע באפשרות של הסכם במזרח התיכון למרות רצונם של כל הצדדים להגיע להסדר.

מדינת ישראל קוראת למאמץ משולב של אומות העולם לפעול כדי להחזיר את הדמוקרטיה לאיראן ולעצור את האיום הגרעיני שמסכן את כלל האומות. 

 הפלשתינאים

על מדינת ישראל לגבש את עמדתה הסופית והמוחלטת בכל הנוגע להסדר בירושלים ושטחי יהודה ושומרון. המצב הנוכחי סבוך דיו אך עדיין מהווה נקודת פתיחה אפשרית למשא ומתן. על ישראל להבין כי כל תוספת בנייה או ניסיון ליצור מציאות חדשה יכביד על כל המעורבים ויפגע ביכולת להגיע להסכם שיכובד על ידי כל הצדדים.

אין מדובר בבניית גשר מעל תהום הפערים אלא מילוי התהום עד כדי כך שלא תוותרנה מחלוקות. ברור הדבר כי בסופו של תהליך ייצאו הצדדים בתחושה כי נכפו עליהם ויתורים כואבים אך יאלצו להסתפק בידיעה כי מידת הויתורים של הצד השני לא הייתה פחותה.

אסור למדינת ישראל להסכים להשבת פליטים לתחומי המדינה שכן הדבר יהווה פתח לא רצוי להגירה נוספת של פלשתינאים לתחומי המדינה. אין להתעלם מיחסי הכוחות  הדמוגרפים ולהבין כי השבתם של מאה אלף פליטים יכולה להוביל לתוספת של מאתיים אלף נוספים כעבור עשור רק כתוצאה של ריבוי טבעי.

כל ניסיון להגיע להסדר ביניים רק ינציח מציאות שאינה מקובלת על הצדדים ויחזק את כוחם של גורמים קיצוניים השואפים לפעול בדרכים לא לגיטימיות כדי להגשים את השאיפות שלהם. הסדר ביניים מנציח יריבויות ומעודד אלימות.

מדינת ישראל צריכה להתנגד להכנסתם של כוחות זרים לאזורי יהודה ושומרון ולפעול להוצאתם של כאילו הנמצאים בסביבה מכיוון שהדבר פוגע ביכולת התגובה של מדינת ישראל כאשר היא נדרשת להגן על עצמה.

 סוריה

המחלוקת בין ישראל וסוריה הינה סביב רמת הגולן. בכל משא ומתן שהתנהל בין נציגי ישראל וסוריה, הייתה הבנה כי רמת הגולן תחזור לידיים סוריות בתמורה להסכם שלום מלא.

בהעדר משא ומתן קיימת סכנה מוחשית כי בשלב מסוים סוריה תיזום מהלך התקפי על מנת להניע תהליך מדיני כפי שנעשה ע"י מצרים במלחמת יום הכיפורים.

הטיעון כי עוצמתה של ישראל תמנע מהלך כזה הנה טיעון הנובע מהתנגדות למשא ומתן שכן צבא ההגנה לישראל אמור להגן על גבולות המדינה ולא על כיבושיה. אל לה לישראל להתגאות ביכולה להשמיד את המשטר הסורי שכן גם המשטר שיבוא אחריו לא יוותר על דרישותיו ברמת הגולן.

אין לסוריה מה להפסיד במידה ותפתח במהלך התקפי. גם אם סוריה לא תצליח לבצע מחטף או להראות הישגים בשדה הקרב, עימות צבאי יוביל לתהליך מדיני ולא בהכרח בתנאים הנוחים למדינת ישראל. מכיוון שמשא ומתן מדיני הינו אינטרס של מדינת ישראל אין להמתין למלחמה שתגרום לנפגעים רבים בקרב חיילינו ואזרחינו.

 לבנון

ישראל מכירה בריבונותה של לבנון ופועלת כדי לסמן את הגבול הבינלאומי שבין שתי המדינות על מנת למנוע מחלוקת אפשרית.

למרות שלישראל אין כוונות התקפיות כלפי לבנון היא סובלת מהתקפות טרור המגיעות משם ואלפי טילים מכוונים למרכזי אוכלוסייה בלב ישראל. מדינת ישראל לא תוכל להסכים למצב זה ביודעה, על סמך ניסיון העבר, כי  גורמים טרוריסטיים הממומנים על ידי איראן מתכוונים לעשות שימוש בנשק שצברו ולגרום להרג והרס בתוככי מדינת ישראל.

בהיות לבנון מדינה ריבונית עליה לשאת באחריות לכל פעולה אלימה שתצא משטחה. מדינת ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגיב ולפגוע במבצעים ובמתכננים כמו גם באלו שהתירו פעילות התקפית נפשעת מכל סוג.

 רצועת עזה

בתוך רצועת עזה קמה לה ישות טרוריסטית הנתמכת על ידי איראן וקוראת להשמדתה של מדינת ישראל. המשטר בעזה מתנגד למשא ומתן בין הרשות הפלשתינאית לבין ישראל וכמו בדרום לבנון, אוגר טילים ונשק אחר כדי לפגוע במרכזי האוכלוסייה של מדינת ישראל.

המשטר בעזה מבצר את כוחו באמצעות השליטה על כל המשאבים הנכנסים לשם. כתוצאה מכך נוצרה שיטה שמעשירה קבוצה אחת המקורבת לשלטון המקומי בעוד אחרים חיים בעוני מחפיר וללא אפשרות לשפר את מצבם.

מצרים יוצאת נפגעת מהמשטר ברצועה מכיוון שהוא מאפשר מקלט ומושב לקיצוניים איסלאמים הפועלים כדי לפגוע בשלטון במצרים. קיצוניים אלו הנם פעילים מאוד, מעודדים שנאה ומדרבנים את תושבי הרצועה לפעילות טרוריסטית.

האינטרס המשותף של ישראל, מצרים והרשות הפלשתינאית הנו השבת הרצועה לתחום השליטה של הרשות. דבר זה יכול להתבצע רק אם הרשות הפלשתינאית תוכיח לאזרחיה כי היא מנהלת משא ומתן שבסופו של דבר יוביל למדינה עצמאית וכי תמיכה ברשות הנה כדאית לכלל התושבים. ישראל ומצרים צריכות לשתף פעולה כדי לסייע לפלשתינאים התומכים בהסדר של שלום ולהוכיח את כדאיות המשא ומתן. סיוע כלכלי לרצועה הנו חלק מהדברים הנחוצים ובנושא זה ארה"ב והאיחוד האירופי יוכלו לסייע בתנאי שאמצעי הסיוע לא יפלו שוב לידי משטר הטרור אלא יגיעו ישירות לאזרחים. במידה והמשטר ברצועה יסרב לסיוע מסוג זה, ייחשף קלונו ברבים.

 טורקיה

מדינת ישראל מכבדת את שאיפות טורקיה להיות גורם משפיע באזורנו ומעוניינת להיעזר בכוחה והשפעתה של טורקיה כדי להגיע להסדרי שלום עם שכנותיה.

ישראל אינה מבקרת את מדיניותה של טורקיה בכל הקשור ליחסיה עם אוכלוסיות מיעוטים ואינה מתערבת בנושאים הקשורים לשטחים מוחזקים שנכבשו ממדינות ריבוניות.

מדינת ישראל מבקשת לחדש את הידידות עם טורקיה באופן חיובי ומועיל לכולם. התערבות בענייניה הפנימיים של ישראל מהווה עלבון צורב ואינה מקדמת את כוחות השלום באזורנו.

 ישראל ושכנותיה בגבולות השלום

הסכמי השלום עם מצרים וירדן הוציאו מדינות אלו ממעגל האיבה והועילו לישראל בתהליך שלעיתים הוא נסתר מן העין. ההיסטוריה מראה כי תמיד ניתן להסית אומות כנגד אומות אחרות אך הדבר הרבה יותר קשה כאשר ידוע וברור לאזרחים שהם נקראים לדגל כדי להשתתף בקרב שהרקע שלו הוא ערטילאי-אידיאולוגי ואינו משרת את האינטרס האישי שלהם.

הסכמי הפירוז מספקים לישראל הגנה ראשונית ומונעים את ההפתעה שהייתה מנת חלקנו במלחמת יום הכיפורים. התפתחות הטכנולוגיה מאפשרת לישראל שיפור בשליטה ובמעקב אחר איומים אפשריים  וכל שנה שחולפת רק מחזקת יכולות אלו.

עם הזמן נוצרו אינטרסים משותפים שהתבררו בזכות הדיאלוג המשותף שניהלנו עם שכנינו בגבולות השלום וישראל יוצאת נשכרת בזכות היכולת לפתח קשרים עם מדינות ערביות אחרות דרך גבולות השלום.

"גוש אמונים היא סרטן לרקמה הדמוקרטית של מדינת ישראל. תופעה של גוף שלוקח את החוק לידיים. מעטים המקרים בתולדות היהדות, שחבורה פרועה שכזאת נוטלת לעצמה מנדט בשם שמים, ופורצת אל הרחובות בגסות רוח להטיל אימה וטרור. התביישתי שאנחנו יכולים להידרדר לשפל כזה"
יצחק רבין, פנקס שירות, 1976

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי