העבודה נערכת: בחירות תוך 90 יום‚ בעקבות וינוגראד

Thank you for rating this article.

לאחר דוח וינוגראד השני‚ יהיו לנו מספר נתונים עובדתיים מהם הברורים כבר עכשיו.במקומותינו נהוג לחשוב כי ראש ממשלה יתמנה אך ורק מתוך אחת משלושת המפלגות:מהעבודה‚ או מהליכוד או מקדימה. ואז‚ עם הגשת הדוח השני‚ יעמדו בראש כל אחת מהן‚ ראש ממשלה ‚ מכהן או   לשעבר‚ שחלק גדול בציבור מחשיב את הקדנציה הראשונה של כל אחד מהם כלא מוצלחת בלשון המעטה והנימוס. יתכן‚ כי לכולם יהיה מאפיין נוסף‚ והוא קדנציה ראשונה לא מלאה. האמנם? בתוך כך‚ כל אחד מהם‚בפני עצמו‚ מממש את התיאוריה הידועה במדעי המדינה‚ "ראש ממשלה לא מנצחיםראש ממשלה מפסיד". דבר משותף נוסף לשלושתם הוא שהכישלון של כל אחד מהם היה/הוא למעשה סביב עניין הסכסוך עם הערבים/פלשתינאים. (עניין ספציפי זה מחייב התבוננות נוספת אבל אחרת. היא חשובה לשלושתם ולציבור לקראת הבחירות הבאות).לכל אלה העובדות משמעות רבת ממדים המובילה לשאלה הבסיסית מה הלאה?

במצב של דוח וינוגראד השני‚ יכולים למעשה להיות שני מצבים עיקריים: "דוח עדין" או"דוח קשה". הקריטריון להבדיל בין השניים יהיה נתון בידי הציבור והתקשורת.חלקם מתנהג כבר עכשיו‚ לפני שקראו אותו‚ כ"דוח קשה". הערכה היא שהציבור בכל זאת יטה לקחת כל דוח כ"דוח קשה".בכל מקרה‚ בשני המצבים‚ המפתח יהיה דווקא בידיו של אהוד אולמרט‚ ראש הממשלה המכהן.

אם הדוח יתקבל בציבור "כדוח קשה"‚ אולמרט לא ייתן לשני המתמודדים מולו‚ האחרים‚ "לחגוג" עליו עוד שנתיים‚ עד מועד הבחירות המקורי. זמן "החגיגה"‚ כשנתיים‚ הוא זמן ארוך מדי כדי לתת ליריבים פוליטיים‚ "להקשות"עוד יותר עליו. זמן ארוך מדי כדי לאפשר להם לממש לו תדמית ציבורית אלקטורלית רעועה לקראת הבחירות"במועדן". לכן‚ יהיה זה עבור מר אולמרט אינטרס מהמעלה הראשונה‚ לקיים בחירות בזק‚ תוך 90 יום. כלומר‚ בסביבות חג הפסח הבעל"ט(פלוס מינוס מספר שבועות). הוא ייתן בכך לעצמו הזדמנות לחזור בו מהודעתו האומללה שבה טען כי בכל מקרה לא יתפטר בעקבות דוח וינוגראד השני.

כמועמד לנשיאות בארה"ב‚ אמר בזמנו בוב קנדי "בפוליטיקה כמו בעסקיםצריך לקחת יוזמהאחרת משהו אחר יגיד לך מה ואיך לעשות". אולמרט ודאי גם יחשוב כך לעצמו. "שיהיה מה שיהיה" בבחירות מוקדמות‚כי בכל מקרה הדרך האופטימלית עבורו הוא שצריך לצמצם נזקים גם על ידי כך שלכאורה יספק את רצון דעת הקהל הביקורתית.בתוך קדימה יתמנה אולמרט למועמד "חדש ישן" לראשות הממשלה. לא יהיה "פוטש" להדחתו. שכן‚בקדימה יודעים שכל בחירה באישיות אחרת‚ תתפרש בדעת הציבור כהודאה של קדימה על כישלון‚ ואז ההתרסקות האלקטורלית שלה תהיה בפתח.בה בעת‚ תהיה הצבעת מחאה של חלק מהציבור אשר תתנקז וגם תגביר את כוחה של מפלגת גאידאמק‚ אם תקום.

"בדוח קשה" סביר מאוד להניח שאהוד ברק ינסה לשכנע את אולמרט על תאריך מוסכם לבחירות מוקדמות. זה בכלל לא קשור להתחייבות לח"כ אופיר פינס. שכן‚ "בדוח קשה" בחירות מוקדמות יהוו מנוף חיובי רציני עבור אהוד ברק לתת נופך של אמינות וראיה נכונה וממלכתית לדבריו בקיבוץ שדות-ים ולמנהיג ראוי. מיותר לציין כי לביבי נתניהו‚ כאופוזיציה‚ יש אינטרס ברור ומובהק לקיים בחירות בכל דוח וניגראד אשר יהיה‚ "עדין"או "קשה". אשר על כן גם הוא יתמוך בבחירות מוקדמות. כלומר‚ לפנינו התחזית לאפשרות של הסכמה משולשת לבחירות מוקדמות. כלומר‚ אפשרות לרוב בכנסת לכך. יש להניח שבמצב שכזה‚ גם ש"ס תצטרף לדבר בנימוק של "ירושלים".

במצב של בחירות מוקדמות‚ טרם זמנן ועד לקיומן‚ תקום ממשלה זמנית לשלושה עד חמישה חודשים‚ על בסיס זו הקיימת. אין יוצא ואין בא ממנה. באופן מובהק מצב זה עדיף למפלגת העבודה ולמפלגת קדימה. במפלגת העבודה מצב כזה ייתן תשובה ראויה לאלו אשר "רוצים להישאר בממשלה"‚ בעת ובעונה אחת ייתן גם תשובה ראויה לאלו אשר רוצים "לצאת מהממשלה".

בתוך הממשלה‚ מצב כזה יגרום לשני תהליכים הפוכים להתרחש בתוכה בה בעת: הראשון הוא הרצון לבידול בין שתי המפלגות המרכזיות בממשלה הזמנית‚העבודה וקדימה. דבר שיגרום לחיכוכים כל שהם בין השתיים. התהליך השני הוא הרצון המובהק של שתיהן לשיתוף פעולה‚ כדי להראות טוב בציבור‚ לקראת הבחירות‚ דבר שמשרת את שתיהן‚ דבר שיקדם גם את האפשרות של שיתוף פעולה ביניהן לקראת הקמת קואליציה לממשלה הבאה אחרי הבחירות‚ תלוי כמובן בתוצאות הבחירות. תוצאות הבחירות הבאות יכולות להביא גם לידי מצב של רוטציה בראשות הממשלה הבאה בין העבודה לקדימה.

בכל מקרה‚ אחרי הבחירות‚ הסבירות היא גבוהה שתקום ממשלה דומה לזו הקיימת עם אותם המרכיבים. לכל אחת משתי המפלגות‚ עבודה וקדימה‚ המגדירות עצמן כמפלגות מרכז‚עדיף להקים קואליציה אחת עם רעותה ולא עם הליכוד. ברם‚ אפשרי שמספר חברי הכנסת של כל אחת מהן יהיה קצת שונה מזה הנוכחי. התחזית היא שתהיה זו מערכת בחירות עם אחוז הצבעה יחסית נמוך.וביבי‚ למרות שמפלגתו כנראה תגביר את מספר חבריה בכנסת‚ לא יהיה ראש ממשלה. שכן הבוחר המצוי של קדימה והבוחר המצוי של העבודה ודאי יגיד לעצמו את הדברים הבאים: "אני לא פראייר גם נכשלנו במלחמה וגם לקבל את ביבי.. זה דבר שלא מתאים לי. אני לא הולך "לאכול"אותה פעמיים". ובכן‚ כמעט כל מה שהיה הוא זה שיהיה.

"הארץ הזו שייכת לשניים לערבים היושבים בה וליהודים בכל העולם"
דוד בן גוריון, 1970 - מוקד הטלויזיה הישראלית

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר 20 שנה, הבמה הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.

יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי