מה קרה למפלגת העבודה?

Thank you for rating this article.

מנהיגי מפלגת העבודה, פרשנים ובעיקר אזרחים רבים שואלים את עצמם מה קרה למפלגת העבודה, שנחשבה פעם למפלגה האידיאולוגית הציונית החשובה ביותר במדינה. התשובה לשאלה הזאת היא שהמפלגה שכחה מאיפה היא באה ומה היא אמורה לייצג, ושגם היום במקום לחזור למקורות החזקים שלה ולעקרונות שבנו אותה אנחנו רואים שמנהיגיה מנסים להמציא אותה מחדש. החדשות הרעות הם שלא תהיה מפלגת עבודה חדשה בישראל, כי העקרונות הפילוסופיים וההיסטוריה שהובילה להקמתה לא השתנו. החדשות הטובות לעומת זאת הם שהעקרונות הפילוסופיים והמוסריים האלה שהנחו את מפלגת העבודה אז, רלוונטיים מאוד גם כיום, ולכן מנהיגות ערכית שבאמת תאבק בעיקשות על הערכים של המפלגה ולא תיכנע למגמות הפופוליסטיות שקיימות במפלגה, יכולה לשקם אותה. כיום עדיין לא קמה מנהיגות כזאת במפלגת העבודה והיא עדיין שבויה בידיהם של עסקנים פוליטיים, אבל אין לי ספק שמנהיגות כזאת תקום בעתיד, כי הצורך במפלגת עבודה חזקה היום הוא אפילו חזק יותר מבעבר.

הבעיה המרכזית של מפלגת העבודה כיום היא ההתייחסות הריקנית של המפלגה לעבר שלה, כאשר במקום לחפש ו"להעיר" את העבר האידיאולוגי המפואר הזה בוחרת המפלגה להתעלם ממנו, ואינה מצליחה להביא אותו לקדמת הבמה. מפלגת העבודה הוקמה כדי להגשים את חלומה של הציונות האירופאית, שכתנועה לאומית הושפעה מאוד מהפילוסופיה הפוליטית האירופאית הקלאסית. במובן הזה הציונות בשונה מתנועות לאומיות אחרות קמה לא רק כתנועה לאומית של העם היהודי, אלא גם כתנועת שמאל שהאמינה בעקרונות הצדק החברתי הסוציאל דמוקרטי האוניברסאלי. מפלגת העבודה בתחילת דרכה אכן הלכה בדרך הזאת וניסתה לשלב את החלום הלאומי ביחד עם עקרונות של צדק חברתי, אבל בנקודה מסוימת המפלגה שכחה שהמטרה העליונה שלה היא להגשים את החזון הציוני, ולכן היא איבדה גם את המצפן האידיאולוגי שלה.

אובדן המצפן האידיאולוגי הזה גורם לחוסר יציבות במפלגה, שנראית היום יותר כמו אוניה שנסחפת בים כשהיא מתהפכת מימין לשמאל, כשאף אחד לא מצליח לנווט אותה. מצד אחד ישנם כוחות במפלגה שמושכים למגמות אנטי ציוניים כמו השתתפות בהפגנות במזרח ירושלים שנוגדות את היסודות הלאומיים של המפלגה שראו בהגנה על הבית הלאומי ערך עליון, ומצד שני רואים משיכה לצד הקיצון הימני האחר כשמפלגת העבודה בוחרת להיות חלק מקואליציות ימין קיצוניות, שתומכת בהמשך בניה בהתנחלויות וביחס גזעני כלפי ערבים, בניגוד לעקרונות הצדק החברתי של החלום הציוני. השילוב המיוחד והעדין הזה שהיה בעבר במפלגת העבודה בין השאיפות הלאומיות הלגיטימיות של העם היהודי לבין עקרונות של צדק אוניברסאליים, זה מה שחסר היום במפלגה, ובגלל שאיזון זה לא קיים המפלגה הפכה להיות חסרת משמעות בציבוריות הישראלית. דרכה של המפלגה צריכה להיות מונחית על בסיס האיזון בין שני העקרונות האלה, וכל מעשה שמנוגד לעקרונות האלה אינו תואם את ערכיה של מפלגת העבודה וצריך להיפסל.  

 היום כשממפלגת העבודה נאבקת על חייה ויותר חשוב מכך כשהחלום הציוני כולו נמצא במשבר זהות, חשוב שמפלגת העבודה תתווה את הדרך עבור עם ישראל, ותשקם את האיזון העדין שכל כך חסר פה היום בין ערכי הצדק והמוסר לשמירה על המולדת היחידה שיש לעם היהודי. מפלגת העבודה לכן לא יכולה להרשות לעצמה לקדם רק אג'נדה חברתית או רק אג'נדה ביטחונית, כי השתיים קשורים אחד בשני מבלי שניתן לנתק ביניהם. בלי גיבוש וקידום של עקרונות של צדק חברתי שיכלול גם את זכויות הפלסטינים ישראל לעולם לא תוכל לעשות שלום עם מדינות ערב, אך בלי שלום בישראל לעולם לא יהיה צדק חברתי. הנאבקים היום על מנהיגות המפלגה לכן חייבים לדעת, שרק מנהיגות שתשמור על שתי העקרונות האלה של התנועה הציונית ותדע לאזן ביניהם, היא מנהיגות שבאמת תוכל להחזיר למפלגת העבודה את המעמד שהיה לה בעבר. סטייה לכיוונים אנטי ציוניים או התעלמות מהתפקיד המרכזי של המפלגה לדאוג לצדק חברתי, רק יטביעו את האוניה ואיתה גם את החלום הציוני של כולנו.

 הכותב הוא פעיל לשעבר במפלגת העבודה והיום פעיל קדימה.

"כדי לקיים את יסוד השבת בחיי ישראל אינני צריך להסכמים בין מפלגתיים... השבת בשבילי היא מעמודי התרבות העברית וההישג הסוציאלי"
ברל כצנלסון

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי