פעילות ותיקי התנועה - עדכון מס' 5

Thank you for rating this article.

ותיקי מפלגת העבודה

אנו, חברי מזכירות ותיקי התנועה, רואים לעצמנו זכות וחובה להשפיע ולתרום במסגרת פעילות מפלגתית וציבורית בתנועה העבודה, לחיזוק המשטר הדמוקרטי ושלטון החוק בישראל, למען צדק חברתי, למען חוסנה המוסרי של מדינת ישראל ולמען שוויון ערך האדם, ללא הבדל מין, גזע, מוצא או דת. אנו מאמינים כי ניסיוננו הציבורי-פוליטי במהלך השנים נושא עמו ערך סגולי ותרומה משמעותית, הן ביכולתנו לשמש כ"שומרי הסף" של המפלגה והן לנוכח האתגרים הרבים הניצבים כיום בפני המפלגה.

 

דבר יו"ר ותיקי התנועה

איציק שחף, יו"ר ותיקי התנועה, הפיץ במחצית חודש מאי ש.ז. אגרת שבסיומה הוא קורא בשמו ובשם ותיקי התנועה לאבי גבאי, יו"ר "העבודה" לפעול מידית ולכנס בדחיפות את ועידת מפלגת העבודה, כדי לפתוח בהליך לבחירת יו"ר המפלגה וכדי להפעיל את המוסדות הסטטוטוריים הקבועים בחוקת המפלגה. קריאה זו מקבלת כיום משנה דחיפות לאחר פיזור הכנסת ה-21  ולנוכח לוח הזמנים הצפוף במהלך הימים הבאים עד לבחירות לכנסת ה-22, שתתקיימנה ב-17 ספטמבר.

תזכורת: תחזית שהתממשה

לפני כחודשיים, במהלך חודש מרץ ש.ז. התקיימה ישיבה של מזכירות ותיקי התנועה (ראה: "ותיק-כאן" מס' 3, 2019). בישיבה ההיא העלו מספר חברים חששות מתוצאות סקרים שונים ש"ניבאו" למפלגת העבודה מספר חד-ספרתי של מנדטים בכנסת ה-21. חברי המזכירות הביעו חשש כבד מפני מצב בו קולם וצרכיהם של גמלאי ישראל יקבלו תשומת לב ועדיפות נמוכה, באם יפקד מקומם של מיכל בירן, נחמן שי ואיציק שמולי מספסלי הכנסת שנבחרה זה מקרוב. לצערנו, תחזית פסימית זו התממשה כמעט במלואה. מתוך שלושת חברי הכנסת הללו שהובילו את שדולת הגמלאים בכנסת היוצאת נבחר רק אחד: איציק שמולי. נותר רק לקוות כי הוא יזכה לפקוד את ספסלי הכנסת ה-22 לעת שזו תיבחר.

מפלה והתרסקות

מזכירות ותיקי התנועה קיימה לאחר הבחירות לכנסת ה-21 שתי ישיבות, הראשונה ב-16/5/2019 והשנייה יום לאחר פיזור הכנסת וההחלטה לקיים בחירות חדשות ב-17 בספט' 2019. שתי הישיבות הוקדשו לדיון, לנוכח התוצאות הקטסטרופליות של "העבודה" בבחירות לכנסת ה-21 ולאור ההחלטה על פיזור הכנסת לנוכח כשלונו של נתניהו להקים ממשלה שתשען על רוב קואליציוני. להלן מקבץ קצר מדברים שהושמעו בישיבות:

  • על מזכ"ל המפלגה להקים ולכנס מיד צוות חירום (שיכלול גם את ראשי המחוזות ובעלי התפקידים המרכזיים במפלגה), ויגבש 'תכנית הבראה' שתקיף את מרכז המפלגה וסניפיה ברחבי הארץ.
  • הצעד הראשון והחשוב ביותר לחידוש הפעילות הפוליטית-רעיונית במפלגה - הפעלה מחדש של כל המוסדות, ובעיקר את לשכת המפלגה.
  • חוקת המפלגה נכתבה לפני שנים רבות אך שוכתבה בהתאם לנוחיות יושבי הראש שכיהנו בעשור האחרון. החוקה במתכונתה הקיימת נדרשת לשינויים ולהתאמות.
  • המפלגה ספגה מכה קשה ביותר ונחלה מפלה. במצבה הנוכחי - היא נדרשת ל"טיפול נמרץ" ודחוף. אסור ומסוכן להמתין שבועות וחודשים בהם היא עלולה להימחק כליל מסדר היום הלאומי.
  • מי שהנהיגו את המפלגה חייבים לשאת באחריות למפלה ולהתרסקות, לפנות את מקומם ואת ביצוע מהלכי השיקום הנחוצים - להעביר להנהגה חדשה. מאחר שעיקר האחריות למפלה נופלת על יו"ר המפלגה הנוכחי, ראוי שיסיים את תפקידו לאלתר. על המועמד שייבחר לתפקיד להיות בעל שיעור קומה ברמה הלאומית ומקובל על שכבות שונות בציבוריות הישראלית. לשם כך יש לכנס בדחיפות את ועידת המפלגה בה ייבחר יו"ר חדש לתקופה מוגדרת, והוא יכין תכנית שיקום רב-שנתית ורב-שלבית.
  • מפלגת העבודה, בדרך התנהלותה כיום, היא מפלגה לא דמוקרטית. שלושת יושבי הראש האחרונים העלימו וביטלו כמעט כליל את כל מוסדות המפלגה.
  • זרמי עומק שינו לחלוטין את פניה של החברה הישראלית. עוצמות על אדירות כמו שינויים בדמוגרפיה, כמו קיטוב הולך וגובר וכמו פחד משתק מפני שינוי המצב הקיים, משחקים כיום חזק מאד לטובת 'הימין' ולטובת מי שעומד כיום בראשו. יחס הכוחות כיום הוא בערך 40:60 לטובת 'הימין'. ככל הנראה, מצב כוחות זה איננו הולך להשתנות בעתיד הנראה לעין. מדובר במציאות חדשה שחובה להכיר בה, עוד טרם שבוחנים דרכים להתמודד עמה.
  • יש לאפשר ליו"ר החדש לכהן בתפקיד עד למועד בו ייקבע ראש הרשימה בבחירות לכנסת ה-23.
  • לצד פעולות השיקום ההכרחיות, יש לקבוע צוות נפרד שעיקר עיסוקו יהיה לקיים ימי עיון וקבוצות דיון והחלפת דעות בין חברי המפלגה בנושאי ביטחון, חברה, כלכלה וחינוך. הצוות יכוון פעילות זו כך שתתרחש במקביל במרכז ובסניפים ברחבי הארץ.
  • על מפלגת העבודה להחליט אחת ולתמיד האם היא מפלגת 'מרכז', 'מרכז-שמאל' או 'שמאל'. נכון להיום, נוצר בציבור בלבול גדול בהתייחס לזהותה האידאולוגית של המפלגה. לאור הצלחת הימין להפוך את המילה 'שמאל' למוקצה - ראוי לטבוע מונח חדש וקליט להגדרת הזהות הפוליטית שלה. כמו כן, אין לשלול מראש את האפשרות להתחבר לגופים בעלי תפיסת עולם סוציאל-דמוקרטית.
  • בדיעבד, התעלמות מכוונת מצד ראשי המפלגה מהמגזר הערבי (הכולל כ-20% מאזרחי המדינה) התבררה כמיקח טעות והפקרת הגוף הבוחר הערבי המשמעותי להשפעות קיצוניות של מנהיגיו.

הודעת סיכום: חברי מזכירות ותיקי התנועה תובעים לכנס בדחיפות את ועידת המפלגה, אשר תחליט על בחירה של יו"ר קבוע למפלגה. הועידה תאשרר את רשימת מועמדי המפלגה לכנסת ה-21 כמועמדיה גם לכנסת ה-22. וכן תחליט כי מיד לאחר הבחירות לכנסת תחודש פעילותם של המוסדות הסטטוטוריים של המפלגה, כאמור בחוקתה.

ב ב ר כ ה ,
איציק שחף - יו"ר ותיקי התנועה

"העבודה הראשונה העומדת עתה לפני האנושות היא עבודה של חינוך עצמי חינוך מתוך עצם החיים מתוך עצם עבודת החיים חינוך בחיים של יצירה על ידי חיים של יצירה .... יסוד החינוך הזה איננו הכרת הזכות כי אם הכרת האחריות ... האחריות והיצירה הן מותר האדמה מיתר בעלי החיים. ליצור ודע רק האדם ורק האדם יודע את טעם היצירה את שמחת היצירה ואת אורה העליון. וכן רק האדם המכיר והמשיג את איחודו המוחלט עם החיים והעולם מכיר ומשיג את אחריותו לכל החיים והעולם ... עצם רגש האחריות ... מעמידה את החיים האנושיים על יסוד של יצירה ושל חירות עליונה"
א.ד. גורדון, האדם והטבע עמוד 313-314

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - לא נשכח

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי