דוד ליבאי (1934-2024) נפטר

Thank you for rating this article.

דוד ליבאי (1934-2023) נפטר והוא בן 89.

היה חבר כנסת ושר מטעם מפלגת העבודה וכיהן כיו"ר ועדת החוקה שלה ושימש כיו"ר לשכת עורכי הדין.

חייו ופעילותו

דוד ליבאיהיה חבר כנסת מטעם מפלגת העבודה 12 שנים, כיהן כשר המשפטים בממשלת רבין השנייה, היה יו"ר ועדת החוקה של המפלגה וכיהן כיו"ר לשכת עורכי הדין.

נולד בתל אביב בשנת 1934, למד משפטים באוניברסיטה העברית בעתודה האקדמית ומאוחר יותר השלים תואר שני באוניברסיטה העברית ותואר דוקטור מטעם אוניברסיטת שיקגו, שירת בפרקליטות הצבאית, עבד בפרקליטות המדינה ובשוק הפרטי כעורך דין, בשנת 1969 החל להרצות בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב ובשהת 1976 נבחר לדיקן הסטודנטים של האוניברסיטה ובשנת 1983 נבחר ליו"ר לשכת עורכי הדין.

בשנת 1984 נבחר לכנסת מטעם מפלגת העבודה וכיהן בה עד שנת 1996, שימש יו"ר הוועדה לביקורת המדינה וחבר הוועדה לבחירת שופטים. בכנסת ה-13 בשנת 1992 שימש שר המשפטים, בשנת 1995 בממשלת רבין ואחר-כך בממשלת שמעון פרס וגם כיהן מספר חודשים כשר הפנים. יזם או היה שותף לחקיקת חוקי יסוד לרבות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק.

לשכת עורכי הדין העניקה לליבאי את אות יקיר המקצוע ואת אות מגן האתיקה המקצועית, ואת פרס הלשכה. התנועה לאיכות השלטון העניקה לו את אות אביר איכות השלטון ועמותת אמיתי העניקה לו את מגן העמותה.

חברים

ערן חרמוני, מזכ"ל המפלגה: "הצטערתי מאד לקבל את הידיעה בדבר פטירתו של חברנו היקר והאהוב פרופ' דוד ליבאי, שכיהן כח"כ ושר המשפטים בממשלת רבין. פרופ' ליבאי המשיך לתרום לתנועת העבודה גם שנים ארוכות לאחר פרישתו מהכנסת ושימש עד 2019 כיו"ר ועדת חוקה במפלגה לבקשת מנהיגיה השונים. הוא עשה כן בהתנדבות מלאה ותמיד במקצועיות ובקיאות משפטית יוצאת דופן שאין שנייה לה. הוא עשה כן גם תמיד בנועם ולבביות אך גם בנחישות ובהירות. בחברות ומתוך תחושת שליחות. באופן אישי הרגשתי שהייתה לי זכות גדולה לפעול חלק מהזמן הזה במחיצתו וללמוד ממנו. פרופ' ליבאי היה מאבני היסוד של מפלגת העבודה בימים בהם נשאה בתפקידי ההובלה והמנהיגות במדינת ישראל ותרומתו לעיצוב סדר היום במדינת ישראל כולה באותן שנים הייתה רבה מאד. אני משתתף מעומק הלב בצער המשפחה ומבקש להביע את ההוקרה של חברים רבים לאורך השנים לתרומתו הייחודית לתנועה. יהי זכרו ברוך" (פייסבוק).

מרב מיכאלי, יו"ר המפלגה: "בעצב רב התבשרנו הבוקר כי פרופסור דוד ליבאי הלך לעולמו.  ליבאי, משפטן מבריק ושליח ציבור למופת, היווה חלק משמעותי ממשלת רבין שבנתה מחדש את הדמוקרטיה הישראלית. כשר המשפטים בממשלתו של רבין, קידש ליבאי את מערכת המשפט הישראלית והשקיע בחיזוקה ופיתוחה. כחלק ממדיניות הממשלה, גדל תקציב המשרד, נבנו בתי משפט חדשים, והונהגה משמרת שנייה בבתי משפט שונים.  ליבאי היה איש של שלום ושל רעות, עד כדי כך שב-1989 הוענק לו על ידי התנועה למען ארץ ישראל טובה מגן “חבר הכנסת האדיב” על התנהגותו האדיבה וסגנון דיבורו התרבותי כלפי חברי הכנסת. ליבאי, שהיה איש מפלגת העבודה כל חייו. מלבד היותו שר וח״כ מטעם המפלגה כיהן כשנים כיו״ר ועדת החוקה של המפלגה באמצעותו הוביל תהליכים דמוקרטיים פנים מפלגתיים; היתה לי זכות להשתתף בישיבות וועדת החוקה שהוביל ביד רמה ולראות מקרוב כמה חכמה וכמה מחויבות היו לו למדיננ ולמפלגה. איש ספר ומעשה, שעמל כל חייו למען עתיד טוב יותר. יהי זכרך ברוך" (טוויטר).

שלי יחימוביץ', ח"כ ויו"ר העבודה לשעבר: "פרופ׳ דוד ליבאי שהלך לעולמו הלילה היה מטובי המשפטנים. חכם, מנוסה, ישר, עם גבולות ברורים שהיום אינם מובנים מאליהם. למשל? הוא התפטר בלי למצמץ מהיצוג של קצב כשהבין שמדובר בתיק אונס ולא בתיק סחיטה. עזר לי המון, כשהסכים להיות יו״ר ועדת חוקה בהתנדבות של מפלגת העבודה כשהייתי היו״ר שלה וגם זה לא היה מובן מאליו, אחרי שהיה שר משפטים ופרקליט מבוקש בסקטור הפרטי. כשהגיעה אלי אשה שספרה שנאנסה לפני שנים בידי מועמד בכיר לפריימריס, ליווה אותה ואותי בכל התהליך לסילוקו. זה היה נדיר, ומאוד לא מקובל אז הוא היה איש מחנה פרס, אבל כשרבין מונה לראש ממשלה, הוא קרא מייד לליבאי, והציע לו את תפקיד שר המשפטים. אבל אני לא איש שלך, פעלתי במחנה היריב, אמר ליבאי. לא אכפת לי, ענה רבין אתה הכי מתאים. הוא צדק. ליבאי חי חיים טובים וארוכים, אבל זה עצוב. יהי זכרו ברוך" (טוויטר).

איילת נחמיאס-ורבין, ח"כ לשעבר: "פרופ׳ דוד ליבאי ז״ל היה דמות מופת בעולם המשפט, אבל לא היה רק אקדמאי גדול אלא גם ג׳נטלמן נעים הליכות אפילו ברגעי כעס שהפוליטיקה מזמנת. כשהיה שר משפטים ישבתי בועדת שרים לענייני חקיקה כנציגת משרד רה״מ וזכיתי ללמוד ממנו רבות. יהי זכרו ברוך" (טוויטר).

פיני קבלו, יו"ר סיעת העבודה בהסתדרות: "בצער רב השר לשעבר ליבאי דוד הלך לעולמו, מי שיעץ למנהיגי העבודה משפטית, דוד ז’ל היה הממציא של הוראת שעה לגשר בסכסוכים שהיו מנת חלקה של המפלגה, אולי הליכתו מסמלת את מצב המפלגה. ליבאי ידע להעביר כל החלטה שהמנהיגים התקשו ליבאי היה הכתובת, אמינותו ויושרו והכבוד והמעמד שרכש במפלגה הקנו לו אמינות ואיש לא עמד מולו בויכוח פסיקתו היתה צאן ברזל להשרדות המפלגה ומנהיגיה. כשנחלש בריאותית כך נחלשה המפלגה, דוד עוזב אותנו ועולה למעלה ומשם לא יראה תנועה או מפלגה, הלך מאיתנו מנהיג שר משפטים מהטובים שידעה מדינת ישראל יהיה זכרו ברוך".

ח"כ גלעד קריב: "חבל על דאבדין ולא משתכחין. ‏דוד ליבאי היה מענקי עולם המשפט של מדינת ישראל ומהטובים בנבחרי הציבור שלה, דווקא משום ששזר יחד עומק אינטלקטואלי, יכולת וניסיון מעולם המעשה, ותפיסה עמוקה של הפוליטיקה כזירה ראויה והכרחית לקידום ערכים ותפיסות עולם. ‏פעולותיו של ליבאי ז"ל כשר משפטים הוכיחו את היכולת של נבחרי ציבור להשפיע עמוקות על עולם המשפט, לא מתוך עימות וריב, אלא מתוך שיתוף פעולה הדוק וכבוד הדדי בין רשויות השלטון. כחבר כנסת וכשר העמיד ליבאי את האזרח מן השורה בראש מעייניו, ולא אידאולוגיות פומפוזיות ופופוליסטיות. ‏הרפורמות הגדולות שהוביל בהגדלת תקציבי הרשות השופטת, פתיחת בתי משפט חדשים, הקמת הסנגוריה הציבורית ובתי המשפט לענייני משפחה ומהלכים רבים נוספים, הם דוגמה לדרך הראויה להגדלת הנגישות של האזרח לצדק משפטי ולהשגת שיתוף פעולה פורה בין כל רשויות השלטון למען הציבור כולו. ‏הלוואי ונלמד מדרכיו. יהי זכרו ברוך" (פייסבוק).

"במרכזה של ההיסטוריה העברית עומד דבר הגשמת הציונות במלוא היקפה ותוכנה... במרכזה של ההיסטוריה האנושית עומד דבר הגשמת הסוציאליזם במלוא היקפו ותוכנו"
ברל כצנלסון, הצעה לפרוגרמה למפא"י 1928

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר 20 שנה, הבמה הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.

מאמרים דומים

יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי