הערבים בישראל הם חלק בלתי נפרד מהחברה ומגיעות להם זכויות

Thank you for rating this article.

מתוך ראיון באתר בלינקר על החברה הערבית והתמודדות בתוך מפלגת העבודה:

"הערבים בישראל הם חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית המודרנית ומגיעות להם זכויות ...

הגליל הפך למערב הפרוע. כל המוחות שלנו, אנשי האקדמיה עוברים לעבוד בנגב ובמרכז כי אין להם מקומות עבודה כאן. נוסעים שעות, עוזבים את המשפחות וכל ההבטחות של הממשלה הנוכחית לקידום הגליל עפו באוויר. אני מאמינה שצריך לדאוג קודם כל לעצמנו, לפתור את הבעיות שלנו, לפתח את הצד הכלכלי והחברתי של כלל האוכלוסייה בגליל ...".

על לימודיה בבית ספר לרוקחות, "בימים ההם זה לא היה מחזה נפוץ, בלשון המעטה, שצעירה מבית טוב, תגור מחוץ ליישוב מגוריה. לישון מחוץ לבית לא היה נהוג. הייתי מגיעה פעם בסימסטר, וראיתי את הבנות בכפר עומדות בחלונות ומביטות בי ... היינו רק שתי בנות ברוקחות במחזור שלי. שנים יותר מאוחר החלו להגיע בנות נוספות. בכל מקרה לא היו לנו בעיות משום סוג עם הסביבה, לא עם הבנים הערבים ולא עם יהודים. האווירה הסטודנטיאלית הייתה טובה. באותן שנים לא היו ענייני דת או נשים. ההקצנה הדתית הגיעה הרבה יותר מאוחר ... בתוך שלוש שנים הכל השתנה, עברתי מקום ואבי לא ראה בעין יפה את זה שאני הצלחתי כל כך. תוך שנתיים קניתי עוד בית מרקחת בסאג'ור. בהמשך קניתי גם בסחנין, היום יש לי שלושה".

על פעילותה הציבורית, "עשינו הרבה פעילות בלשכה. נסענו לקטאר, השתתפנו בתערוכה והצגנו מוצרים תוצרת הארץ, כמו פרמייר ים המלח, ואיה נטורל מבית ג'ן, הייתה לי הצלחה גדולה בעסקה שעשיתי עם לקוח מאחת האמירויות ... פנינו לאוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ונקבע כי זו תקום בסחנין". בסופו של דבר הלשכה לא נפתחה וחאזן קיבלה הצעה לעבוד דרך הלשכה בחיפה אך היא רוצה שהיוזמה תעבור דרך המגזר. "כדי לפתח עסקים עם אנשי עסקים בארצות ערב, אחרי שהייתי כבר בדובאי, ירדן וקטאר, מצרים וטוניס, אני מאמינה שצריך לשכה עצמאית של המגזר. יש שם המון כסף אבל אין להם מוצרים כמו אצלנו. יש להם כוח קנייה אבל אין להם מה, ואצלנו יש הכל. אנחנו יכולים לספק להם כל מה שהם מעוניינים ... אין במגזר שלנו בעלים של בנקים, של קופות חולים, חברות ביטוח, תעשייה, מפעלי הייטק. למשל בסחנין, מה אני רואה? ברחוב הראשי יש את כל המותגים אבל אין אף מפעל שלנו, של המגזר. כולם זכיינים. צריך להקים לשכה עצמאית שתשרת את אנשי העסקים במגזר הערבי. אני מבקשת מאנשי עסקים שמעוניינים להתרחב או כאלה שמתחילים, ונשים בפרט, לפנות אלי ויחד ננסה".

על הכניסה לפוליטיקה, "תמיד התעניינתי בפוליטיקה, שמעתי, עקבתי אחרי התנהלות חברי הכנסת הערבים. הקשבתי על מה הם מדברים בסוגיות שונות, לא ממש רוויתי נחת. שכן, רופא השיניים ד"ר מוחמד סקרן, הזמין אותי להצטרף אליו לכנס של מפלגת העבודה במרכז קריגר בחיפה בראשות אבי גבאי. בסיום הכנס אמרתי: "זו הפעם הראשונה שאני שומעת מנהיג שיש לו האומץ להגיד שהוא בעד הקמת מדינה פלסטינאית ליד מדינת ישראל. זה הפתרון הרצוי לדעתי". התחלתי להשתתף בכנסים ובאחד המפגשים עם ח"כ רוויטל סוויד וח"כ מיכל בירן אמרתי שאני מעוניינת להיות נציגה של המגזר הערבי, שהמפלגה רדומה במגזר ... אני חושבת שיהיה לי קל יותר כאישה. יש היום יותר תמיכה בנשים. אנחנו רואים את ההצלחה של הנשים בשלטון המקומי, וזה מקרין על המגזר. בבחירות האחרונות היו הכי הרבה משתתפות מהמגזר, בעקבות כך נכנסו נשים למועצות. ההצלחה שלי בחיים העסקיים נותנת לי קרדיט".

ועל למה דווקא מפלגת העבודה, "אני ערבייה ישראלית גאה. אנחנו יכולים וחייבים לחיות בשלום. אני מאמינה שאנחנו בפני עידן חדש באופן המחשבה אצל חלק גדול מערביי ישראל. טוב להם כאן. הם רוצים להשתלב בחיים בישראל ולחיות בשלווה. אני רוצה להיות הקול של האנשים האלה בכנסת והם מהווים חלק גדול מהאוכלוסייה, לדעתי אפילו רוב. אני מאמינה שצריך לדאוג קודם כל לעצמנו לפתור את הבעיות שלנו, לפתח את הצד הכלכלי והחברתי של כלל האוכלוסייה בגליל. הגליל היום הפך להיות המערב הפרוע. כל המוחות שלנו ואנשי האקדמיה עוברים לעבוד בנגב ובמרכז כי אין להם מקומות עבודה כאן. נוסעים הרבה שעות, עוזבים את המשפחות שלהם וכל ההבטחות של הממשלה הנוכחית לקידום הגליל עפו באוויר ... אני מאמינה שיש לי יכולת לפעול להקמת אזורי תעשייה מפותחים בגליל ולהביא משקיעים גם מחו"ל שמוכנים להשקיע ולדאוג למקומות עבודה רבים גם לאנשי אקדמיה וגם לפועלים. בעסקים אין גבולות. אני מאמינה ביכולתי לפעול לקידום עסקי עם ארצות ערב ואני חושבת שיש לנו הרבה מה למכור ולהם יש הרבה מה לקנות. פיתוח עסקי עם ארצות ערב יכול להביא להשלכות חיוביות רבות ואולי גם לשלום. אני מאמינה שערביי ישראל יכולים להיות הגשר בין ישראל לארצות ערב. אני מאמינה שביכולתי להיות האישה המתווכת בקידום תהליך השלום ומאמינה שלכוח הנשי יש תמיד השפעה חיובית על כל מהלך".

===

הראיון המלא והמקורי פורסם באתר בלינקר

 

 

"ישראל היא המקום היחיד עלי אדמות שבו יש ליהודים אפשרות לעצב את החיים הציבוריים שלהם על־פי האידאלים המסורתיים שלהם"
אלברט איינשטיין, נאום לפני הידידים של האוניברסיטה העברית 1954

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי