בלי אוסלו לא היו הסכמי השלום עם מדינות ערב

Thank you for rating this article.

מאמר חשוב של יואל ברגמן בעיתון הארץ, על החשיבות וההצלחה של הסכם אוסלו, כתשתית שבלעדיה לא היו אפשריים הסכמי שלום מול מדינות ערב כירדן, איחוד האמירויות ויחסים לא רשמיים כמו עם מרוקו, עמאן וסעודיה.

חשיבות הסכמי אוסלו צריכה להיבחן בראי היסטורי כשלב חשוב לא פחות, ואולי אף הכרחי, בבניית השלום הנוכחי. הסכמי אוסלו, שהיוו זרז לשלום עם ירדן ... ללא הסכמי אוסלו וביצועם החלקי, לאמירויות היה קשה מאוד להתקדם בתהליך .. למחוות של כבוד תמיד יש חשיבות ... להסכמי אוסלו, לנסיגה מלבנון ולנסיגה מרצועת עזה. מדובר במהלכים אסטרטגיים מצמצמי טריטוריה.

"אם ההסכם עם איחוד האמירויות חשוב אף יותר מהשלום עם מצרים, כפי שטוען שבתאי שביט (פודקאסט "הארץ", 18.8), אזי חשיבות הסכמי אוסלו צריכה להיבחן בראי היסטורי כשלב חשוב לא פחות, ואולי אף הכרחי, בבניית השלום הנוכחי. הסכמי אוסלו, שהיוו זרז לשלום עם ירדן, שימשו בתפקיד דומה גם הפעם. ללא הסכמי אוסלו וביצועם החלקי, לאמירויות היה קשה מאוד להתקדם בתהליך, למרות סדרת הביקורים החשאיים של ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד יוסי כהן.

גם החשש מאיראן, מכירת מטוסי האף–35 והלחץ האמריקאי לא היו מספיקים כשלעצמם כדי להניע את שלטון האמירויות להכריז על יחסים גלויים בניגוד ליוזמת השלום הערבית. קיומה של רשות פלסטינית והפיכת הגדה לנתונה למשא ומתן תמידי — כל אלו תולדה של אוסלו — איפשרו את "ההישג" של האמירויות במניעת סיפוח שטחי C. בכך הם סייעו למדינת אמירויות ולתומכיה באזור לברך על ההסכם. גם אם בפועל מדובר במדינות שפחות מחויבות לנושא הפלסטיני.

ככלל, למחוות של כבוד תמיד יש חשיבות בהקשרים אלו: ידיד ממדינה מוסלמית שביקר כאן סיפר לי שמאוד התרשם מהעובדה ששלטי התנועה כתובים גם בערבית. כך מן הסתם יש גם חשיבות לשילוב האזרחים הערבים במדינה (אם רשמית, כמו בימי רבין, או בסתר בימי נתניהו). קל וחומר להסכמי אוסלו, לנסיגה מלבנון ולנסיגה מרצועת עזה. מדובר במהלכים אסטרטגיים מצמצמי טריטוריה, שנעשו כהיענות למצב המשתנה ובאומץ לב".

ברגן גם מחדד ומדגיש כי הסכמי אוסלו לא היו מושלמים, "אין לכחד שהסכמי אוסלו נשאו בחובם גם השלכות טרגיות, שהסתכמו ביותר מאלף קורבנות בישראל. מנקודת הראות של תנועת העבודה, המחיר הפוליטי ששילמה על התעוזה שגבתה מחיר כה כבד בחיי אדם מזכיר את המחיר ששילמה אחרי מלחמת יום כיפור. ואולם, העובדה שאף ראש ממשלה, כולל בנימין נתניהו, לא החזיר לאחור את המהלך — מלמד על הצלחתו. ההסכם עם איחוד האמירויות רק מחזק הנחה זאת".

===

למאמר המלא בעיתון הארץ

 

"... אני רוצה להודות לבמה הרעיונית על העשיה הגדולה והחשובה שלה ..."
דניאל גיגי, פורום מפלגת העבודה

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2014 C

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי